
Mikeše do koše !
Tomáš Ďásek | Čtvrtek, 15. 4. 2010 v 21:35Je to hrozné – není snad týden, aby na naší politické a společenské scéně nevyhřezl nějaký nový, doposud nevídaný skandál. Dokud se jednalo jen o běžné a celkem tolerovatelné věci typu tunelování, korupce nebo sexuální obtěžování, tak to ještě šlo. Ovšem v poslední době se začaly rojit kauzy, které už tak zábavné nejsou. Jedná se o velice citlivá témata, jakými jsou třeba vztahy společnosti k menšinám. Kdejaký ajznboňák dneska napadá bezdůvodně homosexuály, kdejaký dnes již bývalý předseda státostrany se nemístně otírá o spoluobčany židovského původu a podobně. Myslel jsem si bláhově, že už mě nic nemůže překvapit. Ovšem nejnovější kauza, kdy jedna z romských iniciativ odhalila, že jedno zdánlivě nevinné knižní dílo je ve skutečnosti snůškou rasistických předsudků a proklamací nejhrubšího zrna, nadzvedla z otomanu i mě. Přiznám se totiž bez mučení, že i já – člověk, který si zakládá na tom, jak ho nikdo neoblafne lacinými slovíčky – jsem se nechal oklamat a knihu o mluvícím kocourkovi Mikešovi jsem celý život pokládal jenom za obyčejnou dětskou pohádku. Teprve toto senzační odhalení mi otevřelo oči a ve své naturalisticky syrové nahotě ukázalo, jak je celé toto dílo doslova prošpikováno nebezpečnými a extremistickými obrazy, autorem mistrně zaobalenými do zdánlivě nevinné nealkoholické limonády.
Nedalo mi to, a celou knihu jsem si znovu přečetl. Bohužel musím oné romské iniciativě dát zapravdu. Je vážně potřeba toto dílo vytěsnit ze všech školních učebnic, letité nahrávky s hlasem Karla Högera trvale vymazat a celou knihu dát na index vedle takových knižních zrůdností, jako třeba Marxův Kapitál, Hitlerův Meine Kampf, nebo kuchařka „Vaříme z konopí“. Během půl hodiny jsem totiž objevil tolik závadných pasáží, že snad i samotná satanská bible je proti Mikešovi pouze výroční zpráva dívčí rodinné školy z roku 1887.
Jen považte sami – onen inkriminovaný nenávistný výrok o cikánech, kteří kradou a vraždí nevinné kocourky se sice autor mistrně snažil vykompenzovat barvou Mikešovy pleti, ale rasistický podtext je tak silný, že jej nelze přehlédnout. Avšak text je plný dalších nebezpečných a ožehavých témat. Vezměte si třeba Mikešovo působení v cirkuse. Komu onen cirkus patřil ? Rodině Kludských. Rodině, o níž se přece všeobecně ví, že je příbuzensky velice těsně spojená s rodinou Kočků. A být spojován s rodinou Kočků – to dneska nechce být ani kdejaký vrcholný politik…
A teď třeba další, zdánlivě naprosto nevinná příhoda – o tom jak byl Mikeš s Pašíkem na pouti. Dobře, vyrazili si na výlet, pobavili se – proč ne. Ale jak se to z té pouti vraceli ? Na motocyklu ! Pan Lada to samozřejmě úplně otevřeně nenapsal, ale podle mě téměř určitě střízliví nebyli. Kdo by taky o takové správné vesnické pouti byl, že ano. Mimochodem autor to v inkriminované pasáži pomocí metafory i naznačuje, když popisuje, jak pašík spolkl frkačku – což byla ve skutečnosti pochopitelně detekční trubička alkoholtesteru. Navíc Pašík, jakožto nezletilý (alespoň tedy u nás na vsi jsem se prozatím s žádným čuníkem, který by se dožil plnoletosti nesetkal) zcela evidentně neměl patřičné řidičské oprávnění. No považte sami ? Co to může znamenat pro dětské čtenáře ? Prostě jednoduše nabudou dojmu, že je naprosto normální jezdit ožralý bez řidičáku – navíc jako prase.
Ale on už i samotný výběr hlavních postav je poněkud zvláštní. To máme kocour Mikeš, jeho malý kamarád Nácíček, zmíněný Pašík, kozel Bobeš, Franta Kuldanů, Pepík Šveců… Nechybí vám tady náhodou něco ? Pročpak oni nemají také nějakou kamarádku ? Že by se v Hrusicích nenašla ani jediná – alespoň třeba nějaká slepička, kozička nebo ovečka ? Vždyť to je přece zcela flagrantní a dnes už doufám zcela nepřípustná diskriminace žen !
A takovýchto, z výchovného hlediska naprosto nepřijatelných momentů v Mikešovi najdeme snad dva tucty. Koneckonců vzato kolem a kolem – co vůbec mají zvířata co mluvit ? No uznejte sami – kam bychom takto došli ? Aby můj pes na celou ulici vykřikoval, že jsem s ním včera nebyl venku ? Nebo snad aby naše rybičky před návštěvou ukňouraně žalovaly, že nedostaly tři dny krmení ?
Býval kdysi v českých zemích jeden čas takový zvyk, že se podobné hříchem prolezlé tištěné neřádstvo vyneslo v podvečer na náměstí a tam vrhalo do očistných plamenů, aby již dále nemohlo slabší povahy uvádět na scestí. Já jsem pro obnovení této tradice. Zanedlouho budou čarodejnice – pojďme tedy vedle Prioru udělat velkou vatru, přinesme každý svůj starý, ošoupaný výtisk Mikeše a ukažme celému světu, že podobná nenávistná a extremistická literatura u nás nemá sebemenší šanci ! Nebo snad chcete, aby z vašich dětí vyrostlo něco společensky nepřijatelného ?
Přeji hezký víkend – a hlavně nekonečný nadhled a smysl pro humor všem. Jinak bychom se totiž taky, pardyjé kopyto, pro samé kroucení hlavou pondělka nemuseli dožít…
Čtvrtek, 15. 4. 2010 v 22:10
Dovolím si s Vámi pane Ďásku nesouhlasit, tedy částečně. Proti ožralému praseti na motocyklu samozřejmě protestuji také, leč nechápu, proč by měla být příhoda s cikány závadnou na úkor Rómů. Nabyl jste snad dojmu, že cikány a Rómy něco spojuje?
Pátek, 16. 4. 2010 v 13:07
Nejenom genderově chybný výběr hlavních postav, ale co ten Nácíček? Co z něj asi vyroste???
Pátek, 16. 4. 2010 v 16:15
Tomáš Ďásek skutečně nemá do čeho píchnout a tak píše a píše a někteří troubové (tedy i já) to čtou, ale jinak to ničemu a nikomu neprospívá. . .
Pátek, 16. 4. 2010 v 16:57
No alespoň je to jeden z mále pisatelů, který danou problematiku zlechčuje a ironizuje. Narozdíl od jiných pisatelů, kteří mají politické ambice a hledají zde politické body. Mě osobně vždy pan Ďásek pobaví, jestli někoho urazí, tak toho dotičného lituji, neboť nemá nadhled a opsobně bych ho nechtěl ani poznat.
Pátek, 16. 4. 2010 v 18:13
Už očekávám žaloby nebo zákaz dalších pohádek. První bude asi Rákosníček- neboť uráží svým jménem větnamskou menšinu.
Následovat bude pejsek a kočička- vždyť je to oblbování dětí, tyto dvě zvířata se přeci odjakživa nesnáší.
Myslím si že se to dotáhne do takových rozměrů jako v Arabele dotáhla Xénie.
Já si na čarodějnice vezmu před prior raději celou knihovnu, neboť v každém díle se najde menší rasistický podtext, nebo nesmysl popírající zdravý rozum.
Pátek, 16. 4. 2010 v 19:38
No pan Ďásek zlehčuje a ironizuje ale ti indiáni to myslí bohužel smrtelně vážně. Stejně by mě zajímalo,která udavačská sv… jim řekla o Ladovi a o té knize.
Neděle, 18. 4. 2010 v 10:01
Je to teda opravdu divné že nemají žádnou holčičí kamarádku. Oni si stačí asi úplně sami bez holčiček a nebude to možná tou diskriminací
Neděle, 18. 4. 2010 v 12:15
Bravo , pane Ďásku . Po delší době blog ,kde je jasně definované rozuzlení myšlenek mezi řádky. A přátelé , je nějaký rozdíl mezi dnešním romem a cikánem popsaným v oné knize ? Odpovím : NE , pan Lada již tehdy věděl,že toto etnikum je nepolepšitelnéí,nenapravitelné a bude si trvale žít svůj život .Bohužel na úkor majoriuty v tomto státě (čest vyjimkám) .
Neděle, 18. 4. 2010 v 20:40
Jihlavák: Ty seš vůl.
Neděle, 18. 4. 2010 v 21:43
xxxxx: Taky si myslím, že to tady vůbec čtu!
Středa, 21. 4. 2010 v 16:22
OK, tohle je jedna z cest, jak z toho trapasu ven. Romský aktivista i obránci Mikeše přestřelili. Ale přiznejme si, že Lada je opravdu rasistický. Není to důvod, proč ho teď zakazovat, stačí si to jen uvědomit. Je to stejné, jako když si někteří cizinci myslí, že Češi kradou a smrdí.
Středa, 21. 4. 2010 v 16:46
ne, není :))
Středa, 21. 4. 2010 v 19:46
No to mi ho vyndej,tak Lada je rasista.Na to si přišel jak,Joklik?
Středa, 21. 4. 2010 v 21:54
A co takovej papež to není rasista?
Středa, 21. 4. 2010 v 22:39
Nejhorší na tom je fakt ten fakt,že Mikeš byl černý a Nácíček bílý :). Mlhavě si pamatuji, že když se kdysi dávno za mého mládí objevili u babičky na vesnici cigáni všeho nechala, přepočítala slepice a zahnala je do kurníku. Později po přečtení knížky pana Lady jsem pochopil proč. Zatímco od mého mládí se změnilo v posuzování rasizmu hodně, tak vzorec chování jednoho etnika se nezměnil vůbec. Kde je asi chyba ?
Čtvrtek, 22. 4. 2010 v 17:18
Venco, to bys nepochopil…
Kam jsem to vlezl? Kromě Mikeše a Nácíčka jsem tady jedinej kdo není rasista…
Pondělí, 26. 4. 2010 v 8:00
Když se cikánů tak zastáváš, tak se mezi ně odstěhuj. Snad potom poznáš co jsou zač. Pepa
Pondělí, 26. 4. 2010 v 9:48
to se ví odpradávna že cigáni jso pakáž … na pohádce od Lady nic neměnit, maximálně přitvrdit
Pátek, 30. 4. 2010 v 14:47
Tak! Je třeba si uvědomit že Ladovy cikány už pravděpodobně v lese v noci u ohýnku nepotkáte. Proč protože jsou někde v paneláku s vymláceným oknem a LCD televizorem a satelitem. Teď si teda říkají jinak…ehhhhh.. romové myslím…
Musíme tudíž pochopit, že dřív ti cikáni, se takhle skutečně chovali. A že jenom Lada učil malé děti jak být obezřetný. Svého času koloval po internetu i zákon první republiky, kde bylo uvedeno že „povinností každého občana je cigánské tlupy nahlašovati na příslušnou četnickou stanici“ že… a kvůli tomu ty zákony nevymažeme z historie.
Ať Mikeš ve školách zůstane, jen ať paní učitelka dětem vysvětlí, že se v lese bát nemusí, jen že je zapotřebí hlídat si peněženku v MHD! A jestli mi někdo napíše že jsem rasista, tak je mi to zkrátka jedno, přestože si to o sobě nemyslím. Po jednom nočním dialogu „naval vole more prachy“ se o nikom jinak než pejorativně bavit nehodlám….