Aktivní způsob života a problémy automobilové dopravy. Dnešní akce v rámci Evropského týdne mobility.

ZMAŘENÍ  POHYBU  HENDIKEPOVANÝCH  PO  BŘEZINKÁCH  

PREFERENCÍ ZÁJMU MORISTŮ,  TVRDĚ PROSAZOVANÝCH NA BŘEZINKÁCH NÁMĚSTKEM VOVSÍKEM, BYL ZMAŘEN BEZBARIEROVÝ KONTAKT OBČANŮ SÍDLIŠTĚ S LESOPARKEM. NARUŠENA BEZPEČNOST CHODCŮ A DĚTÍ Z MATEŘSKÝCH ŠKOLEK, VYKÁCENA CENNÁ ZELEŇ. AKCE SI VYŽÁDALA NÁKLAD PŘES 12 MILIÓNŮ.  

Projekty na zlepšení pohybu hendikepovaných po Praze, vyřešení problematiky bezdomovectví a podpora seniorů. To jsou hlavní pilíře kampaně  před podzimními volbami do pražského zastupitelstva.  

 Slibují, že zajistí bezbariérový vstup do stanic metra Anděl, Můstek a I. P. Pavlova. Chtějí také postupně obměnit městské autobusy a tramvaje za nízkopodlažní typy nebo usilovat o rozvoj informačních systémů pro zrakově či sluchově postižené. „Je třeba předcházet vzniku bariér důslednou kontrolou dokumentace při územním plánování,“ dodala bývalá náměstkyně primátora.

NÁMĚSTEK PRIMÁTORA,  RADEK VOVSÍK,  PROSADIL A PROSAZUJE V JIHLAVĚ  ZCELA ODLIŠNÉ TRENDY. TOMU JE NUTNO ZABRÁNIT!  VÝBĚR KANDIDÁTŮ U VOLEB  MŮŽE TYTO NEHUMANISTICKÉ SNAHY  OVLIVNIT. NEDEJME SE ZMÁST TRIKEM SOUVISEJÍCÍM  S PLATNÝM HLASOVACÍM LÍSTKEM = je a není 1. ODS Mgr. RADEK VOVSÍK

Zdeněk Gryc 

——————– 

Týden  mobility, který začal v českých a moravských městech ve čtvrtek. Kampaň propaguje aktivní způsob života a upozorňuje na problémy automobilové dopravy. Má také lidem nabídnout alternativy. Veřejnou dopravu nebo jízdu na kole.

Před devátou hodinou pohovořil do radiožurnálu náš přední odborník, profesor Dopravní fakulty ČVUT, někdejší ministr dopravy a spojů Petr Moos.

Podobná slova, se stejným obsahem, použil šéf katedry dopravních staveb VÚT Brno, profesor Vladimír Veselý, když předkládal a vysvětloval jihlavským orgánům segregovaný systém dopravního řešení sídliště Březinovy sady.

Používám této příležitosti, abych znovu a opakovaně upozornil na necitlivý přístup motoristické loby ODS na zničení pěší zóny na Březinkách – bezbariérového vstupu chodce do lesoparku Heulos.

Při této akci bylo nejenom pokácena cenná zeleň, ale i investována částka přes 12. mil. Kčs, která by patrně stačila na dokončení původního záměru, na realizaci ocelové lávky, která by chodci a cyklistovi umožnila pěší kontakt s historickým jádrem Jihlavy. Znamenalo by to značné úspory pro obyvatele sídliště, kteří by navíc nemuseli čekat na veřejnou dopravu.

Mnozí obyvatelé Březinek by uvítali krásnou procházku v klidném a výfukovými plyny nezamořeném prostředí.

Žaluji touto cestou na necitlivý přístup magistrátu, zejména na buldozer ODS, náměstka Vovsíka, o jehož bezohlednosti jsme se mohli dočíst nedávno ve sdělovacích prostředcích. Magistrát nevyhověl dvěma peticím občanů, narušil systém místní demokracie. Lidé, kteří v dané lokalitě bydlí, mají právo rozhodovat o svém životním prostředí. Anketa, kterou vymyslel náměstek Vovsík a nedemokraticky využil k novému hlasování je příkladem toho, co by zastupitelstvo, které vzejde z příštích voleb říkat a dělat nemělo:

30. 10. 2009. Radek Vovsík mi říká:

. . . . Proto dopravní opatření byla a určitě v budoucnosti i budou následovat. Chybí parkovací místa, spousta komunikací je umrtvena systémem slepých ulic. Právě realizovaná propojení nejenže usnadnila dopravu, ale i zvýšila bezpečnost obyvatel Březinek (a to včetně zúžení Okružní komunikace). Tento trend je navíc zjevný i ve vyspělejší části Evropy (v našem partnerském Heidenheimu již takto upravili téměř všechny původně čtyřproudé vozovky). ….

Že by to byla také lež?

V Heidenheimu byl také dopravář, žák citovaného profesora Veselého, Ing. Šlechtický, který tam tyto poznatky nezískal. Náměstek Vovsík je tedy zcela mimo pochopení problematiky a to i přesto, že jsem mu osobně předal publikaci:

MĚSTA PRO LIDI – Koncepce snižování automobilové dopravy – příklady evropských měst. Informace pro zástupce měst a obcí. Vydané kanceláří pro úřední publikace Evropských společenství, 2004.

Zdeněk Gryc

9 Responses to “Aktivní způsob života a problémy automobilové dopravy. Dnešní akce v rámci Evropského týdne mobility.”

  1. Merkantilista napsal:

    No nevím jestli zrovna Šlechtický a jeho redsbor jsou zárukou čehokoliv.To jak vyrobili s radniční koalicí další Duklu,teda tunel na peníze přiklepnutím pár milionů Sokolům na propadák zvaný Sokol + další celoroční statisícovou dotaci na činnost, tak to teda moc košer není. No snad na tom byl alespoň zaháčkovanej.Jinak by byl jenom hloupej.

  2. Zdeněk Gryc napsal:

    K tomu prosím nemám co říct, šlo mi pouze o odborné stanovisko dopraváře.

    Nevěřil jsem uvedenému tvrzení náměstka Vovsíka, které je v rozporu trendy v EU, preferující chodce. Na internetu jsem si našel Heidenheim, zvětšil jeho jednotlivé satelity. Shledal jsem, že je zde realizován podobný systém klidových chodníků jako na Březinkách. Na jednotlivých obytných satelitech jsem se snažil prostudovat systém prstového zakončení silnic, mezi nimiž prochází klidná pěší zóna, která obdobně jako na Březinkách, vede do zalesněných, či parkových prostorů. Následně jsem požádal Ing. Šlechtického, jako erudovaného dopravního inženýra, který v Heidenheimu rovněž byl, zda jihlavská delegace a on jako specialista, byli v Heidenheimu seznámeni s úpravami komunikací ve smyslu Vovsíkova tvrzení. Bojím se totiž, aby svou energickou argumentací, při níž používá, uvedené účelové a nepodložené argumenty, kterým laik těžko oponuje, nadále nepoškozoval klidné obytné prostředí, nejenom na Březinkách.
    Zdeněk Gryc

  3. Merkantilista napsal:

    S Vovsíkem naděláte pouze to,že když občané budou chtít,tak poškodí. Protože když ODS solidně projde na radnici,tak ho tam do dvou let máme zpátky,o to bych se klidně vsadil.(Solidně myslím , že bude alespoň rovnoprávný partner v koalici).

  4. ella napsal:

    článek se mi líbí..vůbec mám pocit, že se v Jihlavě prosazuje protěžování automobilů na úkor obyvatel a městské hromadné dopravy..z pěších zón se stávají parkovací místa nebo „průjezdňáky“ (viz ulice Benešova – nemám pocit, že ty auta která tam výdám jsou zásobovací)..ULICE PATŘÍ LIDEM!!a pokud se pan Vovsík inspiruje v evropských zemích, tak by měl více otevřít oči a odšpuntovat si uši!!

  5. arthur napsal:

    Tak já jestli teda můžu něco říct jako automobilista bydlící na březinkách Na kopci. Propojení ulic bylo to nejlepší co se mohlo stát!!! Naopak by mohla být silnice i širší. Osobně nemám problém přejít silnici při cestě do lesoparku. Ale co bych tam dělal … lávka do města tam není 🙁 Pokud bydlíte v lokalitě kde bydlí několik tisíc rodin a parkovacích míst je stále stejné množství jako před 40 lety tak parkování je skutečně velký problém. Tam zřejmě oko architekta nevidělo do takto vzdálené budoucnosti a tak se vybudovalo jen pár desítek garáží v parkovacím domě. Takže nějaké prázdné řeči o upřednostňování městské dopravy před auty jsou zcela k ničemu protože většinová populace zcela jasně sleduje opačný trend. Už jsem to říkal několikrát ale cesta do práce (pávov) mi autem trvá 10minut. MHD 45 minut.

    Ještě reakce na ellu a zmínku o ulici Benešově. Oni v té ulici lidé taky bydlí víš? Ty znáš v současné době rodinu bez auta? A kam bys ho parkovala ty? Takže zkus se na to podívat pohledem OBYVATELE z Benešky.

  6. ella napsal:

    ..já teda rodiny bez aut znám – mají nohy, bicykly..procestovala sem spoustu evropských měst (bez auta) a věřte i tam bydlí obyvatelé v centru a není problém aby tam byly pěší zóny..jen prostě nemají auto před barák, nejsou líní a dojdou pár metrů k parkovacím domům nebo k parkovištím..samozřejmě, že autem jste v práci určitě rychleji než MHD, nikde nestavíte, nikoho nenabíráte..jen si myslím, že takto rychle vzrůstajicí trend mít v rodině min. dvě auta není úplně eko, a jak se jeví pro infrastrukturu města problém..lidi by mohli přeci začít přemýšlet nad autem jako nad sluhou, nikoliv nad něčím co nás bude „ovládat“..

  7. arthur napsal:

    A jak daleko je z náměstí k bezplatnému!!! parkovacímu domu. A jak daleko je to z březinek??? Rodinu bez auta neznám. Teda ano, moji rodiče…

  8. Marek Řezáč napsal:

    Dnes je bohužel doba, že bez auta se jen tak někdo neobejde. Většina lidí je na něm závislá a lidé z vesnic jsou nuceni autama dojíždět, protože chybí řádné dopravní spojení. A preference MHD v Jihlavě? Hudba budoucnosti..a daleké. Jsem fascinován, jak je motorizmus ničem ekohysterií. Velmi často navštěvuji v Německu Drážďany a tam jsou naopak silnice dělané široké, směry jsou od sebe odděleny pásem zeleně. A na okraji této široké vozovky je pás pro cyklisty, kteří mají na větších křižovatkách i semafory zvlášť pro sebe a autobusy tam mají vyhrazené jízdní pruhy. Ulice Okružní mohla zůstat čtyřproudá, mohl se tam udělat jízdní pruh pro MHD, cyklisty a pro složky záchranného systému. Takhle MHD stojí v kolonách a jízdní doba je dlouhá. A ceny jízdného?? Nesmyslně nastavený tarif hodně lidí odlákal a raději jedou autem. Pokud jedou autem čtyři osoby, cenově je to stejné, navíc rychlejší. A to nemluvím, jak jsou nesmyslně nastaveny světelné křižovatky, zbytečně úzká silnice u Cityparku, nebezpečné křižovatky, se kterými radnice jen čeká, až nějaký investor za své vybuduje kruháč či semafory. Dopravní situace v Jihlavě je poslední dobou příšerná. Nejsem dopravní expert, jen na silnicích v Jihlavě trávím spousty času a vidím, co by pomohlo a co je naopak špatné. Auta jsou a budou a v ještě větší míře. A výfukové plyny?? Nové auta již není ani cítit, nafové motory už nekouří, nevypouštějí saze a mohl bych pokračovat. Až tu budou jezdit auta s emisními normami EU 4 a 5, nebudou auta ani cítit. Tato ekohysterie mi přijde naprosto nesmyslná. Na jednu stranu se na automobilky tlačí, aby emise výfukových plynů byly co nejnižší, aby nic nekouřilo a na druhou stranu se kácí Amazonské pralesy, znečišťuje se přiroda odpadky a je spousta další větších eko škůdců, než je automobilismus. Takže ulice dál pěkně patří autům a doufám, že dlouho budou. Motorismu zdar…

  9. Zdeněk Gryc napsal:

    Aktivní způsob života a problémy automobilové dopravy – na Březinkách.
    ————–
    arthur říká:
    23. 9. 2010 v 22:48
    Tak já jestli teda můžu něco říct jako automobilista bydlící na březinkách Na kopci. Propojení ulic bylo to nejlepší co se mohlo stát!!! Naopak by mohla být silnice i širší. Osobně nemám problém přejít silnici při cestě do lesoparku. Ale co bych tam dělal … lávka do města tam není 🙁 Pokud bydlíte v lokalitě kde bydlí několik tisíc rodin a parkovacích míst je stále stejné množství jako před 40 lety tak parkování je skutečně velký problém. Tam zřejmě oko architekta nevidělo do takto vzdálené budoucnosti . . . .
    —————-
    Z tohoto pohledu má nepochybně pan Arthur pravdu. Co by tam dělal? …

    Ví dnešní motoristé, co to bylo držet hubu a krok / jako ve Stavoprojektu /, získat poukázku ROH na auto, které bylo podstatně lacinější? Či zařadit se do letitého pořadníku, nebo vystát noci a dny?
    Sídliště je navrženo dle tehdy platných THU , obyvatel/ha, byt/částka. Počet bytů = částka na občanskou a technickou vybavenost. Tedy náklady a technické parametry na /škola 140 žáků/1000 ob. 1 třída pro 40 žáků/, vodovod, kanalizaci, chodníky vozovky a taky parkoviště. Parkoviště měla přesné hygienické normy na odstupy od oken domů, které dneska nikdo nerespektuje atd. Všechno bylo kontrolováno složitým systémem od hygienika až po ministerstvo výstavby. / Podívejte se na http://www.bedrichov.atlasweb.cz/,tam jsou přílohy v těchto věcech zpracovaných Ing. Vondrákem a http://www.brezinky.atlasweb.cz kde jsem se snažil zachovat alespoň vzpomínku na své snahy/.
    Ing. Vondrák, nebo kdokoli, kdo byl v této hře čísel vám potvrdí, že výtahy nemohly být realizovány v domech 1 plus 4.
    Obyvatelé stárnou.
    Náměstka Vovsíka mělo přednostně zajímat, a napomoci tomu, aby se stárnoucí obyvatelstvo na Březinkách ze 4. patra dostalo na chodník.

    Město mělo myslet na reservní plochy pro sídliště, podobně jako u hřbitova.
    Tedy například areál MěSP měl být alespoň z části sídlišti takto přiřknut. Parkoviště obyvatelům chybí. Lídl jich má 100. Způsobem prodeje skladiště – parkoviště znevýhodnil obchodní prostory centra. Nyní jsou využity hernami, zločinnost podporují, noční klid ruší.

    Což ale zohlednit zájmy dětí v areálech mateřských škol a dokonce školy zvláštní s invalidními dětmi. V JL je článek o sázení stromu ve škole, kdy za pěší zónu orodovala ředitelka u primátora. Umístil jsem dvě mateřské školky, každou pro 120 dětí a dvoje jesle pro 55 dětí tak, aby příchod do nich byl bezpečný. Vstup do lesoparku, kde by se děti mohly vydovádět bezbariérový. Nerušené procházky maminek s dětmi, které se při vstupu do lesoparku nemusely držet maminčiny ruky. Klidné procházky seniorů a pejskařů zde léta viděli všichni obyvatelé.

    Motoristů přibývá, ale lidí s francouzskou holí také. Pokud neumřeme rychle, čeká to většinu z nás.
    ————
    1. Marek Řezáč říká:
    24. 9. 2010 v 20:08
    Velmi často navštěvuji v Německu Drážďany a tam jsou naopak silnice dělané široké, směry jsou od sebe odděleny pásem zeleně. A na okraji této široké vozovky je pás pro cyklisty, kteří mají na větších křižovatkách i semafory zvlášť pro sebe a autobusy tam mají vyhrazené jízdní pruhy. Ulice Okružní mohla zůstat čtyřproudá, mohl se tam udělat jízdní pruh pro MHD, cyklisty a pro složky záchranného systému. Takhle MHD stojí v kolonách a jízdní doba je dlouhá. A ceny jízdného?? Nesmyslně nastavený tarif hodně lidí odlákal a raději jedou autem.
    ————–
    To je přesně ono, co je nutné na Březinkách prosadit.
    ————–
    Za autorizaci jeho názoru děkuje Zdeněk Gryc

Leave a Reply