
PODOBNOST ČISTĚ NÁHODNÁ?
Zdeněk Gryc | Neděle, 26. 9. 2010 v 13:53Typový KRAVÍN 96-2a
Po promoci jsem chtěl nastoupit do Stavoprojektu v Brně, kde jsem praktikoval při studiu. Leč v únoru 1958 jsem dostal socialistickou umístěnku do Agroprojektu v Jihlavě. Ředitel Ing. Havelka pravil, pokud nenastoupím, dá to prokurátorovi. Tak začala moje dvouletá činnost, situování, projektování a realizování typových kravínů 96-2a v české krajině, kam se moc nehodily. Taková byla doba, vše typové, tedy laciné a všední.
HYGIENICKÝ ODSTUP KRAVÍNA OD OBYTNÉ ZÁSTAVBY BYL 300 METRŮ.
Dnes projíždím páteřní komunikací Třeště, Palackého. Koukám, jak zde roste podobná typová hmota, uprostřed drobné bytové zástavby. Utilitární provoz – „překladiště zboží“ – z nákladního do osobního auta, registrovaný pokladnou – je pohodlný a nadmíru ekonomický. Není ale městotvorný……………
Tento nový magnet laciného nákupu, podpořený masivní reklamou, zatáhne do prostoru tušenou i netušenou dopravu.Intenzivně využitá PARKOVIŠTĚ prodejny neprospějí klidu a zdraví okolních obyvatel.
HYGIENICKÝ ODSTUP A HLUKOVÁ ZÁTĚŽ PAKOVIŠTĚ OD OBYTNÉ ZÁSTAVBY BYLY NEJSPÍŠE VYPOČÁTÁNY,TAK ABY VYHOVĚLY.
U KRAVÍNA 96 -2a jde o také o utilitární provoz, dovézt píci a stelivo, odvézt mléko a hnůj. Stereotypní opakování těchto velkých hmot znehodnotilo přilehlou krajinu………….
Byl to zajisté velký problém jak využít a uklidit areál stávající továrny. Myslím, že město si mělo ohlídat exponovaný intravilán pro vybavenost, která by prostor využila přínosněji, jako zajímavou ulici, či náměstíčko, / ve více úrovních s třeba i suterénním parkováním /. Snažím se pochopit dopady dnešní doby na tradiční výrobu Třeště, nezaměstnanost, problematiku využití stávajících budov, ale……….
Provoz tohoto typu prodeje, určený hlavně pro automobilisty, bylo vhodné situovat s odstupem od obytné zástavby, obdobně jako bezinku, nebo areál technických služeb v Třesti.
Moc mi vadí, obdobná hmota Lídla a provoz parkovišrě pro 100 aut, umístěných v předškolním prostoru na Březinkách, důvody viz. www.brezinky.atlasweb.cz
Až tak moc mi nevadí umístění Lídla v Jihlavě na Jiráskově ulici. Za dobré považuji umístění Coopu v Jihlavě za benzínkou na nároží mezi Žižkovou a Rantířovskou.
Hezký zbytek pršivého dne přeje: Zdeněk Gryc
Pondělí, 27. 9. 2010 v 16:37
Máte pravdu, dnes se nestaví srdcem, dnes se staví stylem co nejrychleji za co nejméně peněz, bez ohledu na okolní zástavbu, bez ohledu na zeleň a bez ohledu na lidi… Z měst se stávají hangárová překladiště, skladiště či velkoobchodní plochy. Většinou se staví na okrajích měst… někdy je to skutečně odpudivé přijíždět do krásného města kolonami bezduchých oplechavaných nebo železobetonových monster, než se otevře srdce daného města a živoucí ulice. Nejhorší je, když taková obludária rostou v samotném centru města. V Jihlavě jde bezesporu o Prior a City park… je smutné, že se Jihlava nepoučila z prioru a 30 let poté postavila ještě děsivější monstrum na hranici historického jádra. Jihlavě chybí dostatek soudnosti.