Emilia musí být krásná !!!

     Nechci být jen nepříjemnou, kritickou pozorovatelkou okolního kulturního života, ale opravdu si nemůžu pomoct, a tak jednoho příjemného večera opět usedám ke svému laptopu a musím své myšlenky přes mozek a prsty přenést na pomyslný kybernetický papír.            

     Nejprve trochu zavzpomínejme v našich vodách: Jana Hlaváčová jako Emilia Marty ve Věci Makropulos, Jitka Čvančarová jako Marie Stuartovna a v jihlavském divadle živelná Martina Klimáčková jako Kateřina ze Shakespearovského Zkrocení zlé ženy. Tento výtah je jen pouhým a namátkovým seznamem krásných hereček, kterým oplývá (oplývala) naše jeviště. A právě záměrně jsem zmínila Janu Hlaváčovou, ale i Martinu Klimáčkovou, a sice kvůli tomu, že inscenace, v nichž figurují tyto postavy jsou a budou zhlédnutelné na scéně Národního divadla v Praze.

     Proč o tom vlastně píšu? Z rozhořčení. Každý, kdo četl Čapkův dramatický text Věc Makropulos, ví, že Emilia Marty je i ve svých 337 letech neuvěřitelně krásná, okouzlující, jedinečná nejen svoji fysis, ale i svým opojným operním hlasem. Paní Soni Červené si velmi vážím a také vím, že není úplně její chybou, že vystupuje v roli Emilie, ale promiňte. Jednoduše se na „to“ nedá koukat. Celá Wilsonova (pozn: režisér Robert Wilson je považován za současného nejlepšího činoherního režiséra) interpretace není Čapkem, ale sci-fi na motivy Čapka. Na jeviště nevstupuje Emilia Marty, ale Weißegeist doprovázený další partou jiných podivných postav a zjevů. Nelze jim upřít jejich pohybovou a hlasovou vybavenost, kdy herci nejen parlandují, ale stávají se z nich i kleštěnci s hlasem typu kontraalt. Co kvituji je přidání role „ Muže s hůlkou“, který plní funkci jakéhosi zpovědníka, kterého jsme mohli nalézt již ve středověkých moralitách. Jeho funkce je čistě informační a doprovázející (dějem) pro diváka. Vladimír Javorský podává jeden z nejlepších výkonů celé inscenace.            

     Jsem smutná. Chci se dočkat nějakého střídmějšího a pozemského Čapka, chci se dočkat krásné Kateřiny a ne polovyholeného hybrida mezi šaškem a Alžbětou I. Nebo je to příprava nás diváku na to, že během deseti let budou všechny interpretace nejen klasických textů vypadat takhle?! Já to ještě zvládnu, ale jak to vysvětlit těm pamětníkům, kteří si vzpomínají na fenomenální Janu Hlaváčovou, ale i jihlavskou Emilii Marty Táňu Schottnerovou?

8 Responses to “Emilia musí být krásná !!!”

  1. aireno napsal:

    Vaše problémy bych chtěl mít.

  2. Novotny napsal:

    A co kdybyste se taky věnovala něčemu konkrétnějšímu a vysvětlila svému otci a taky pí zvané Štěpánková, že mají přestat nesmyslně bránit výstavbě tolik potřebné tréninkové hokejové plochy v Jihlavě. Už jsou opravdu trapní.

  3. Staník napsal:

    Nějak jsem slečno Regino nepochopil jestli ten váš článek je oslavou krásných hereček, škaredých hereček, špatných hereček, pitomejch režisérů nebo ódou na Čapka s nostalgickou lítostí, že už i Čapka zprasili a co jste vůbec svým postřehem(nebo kritikou, recenzí či glosou ???)chtěla naznačit. Jsem asi hloupej nebo mi to nedocvakává, ale ta bídná slohová práce nemá bohužel vůbec žádnou vypovídající hodnotu. Skáčete od jablek k hruškám, abyste nakonec skončila u melounu….fakt nechápu, tak se nezlobte. Jinak divadlo mám moc rád a asi proto jsem reagoval.

  4. Tomáš Ďásek napsal:

    Omlouvám se, že si dovoluji reagovat já – ale osobně myslím, že to neměla být ani slohová práce, ani kritika, ani recenze a ani glosa. Měl to být (a je to) prostě…blog. :)-

  5. Staník napsal:

    ………a proto může člověk napsat i to, že jeho obsah nepochopil, není-liž pravda pane Ďásku??? Také se omlouvám a hezký večer všem 😀

  6. Vembloud napsal:

    Hezký večer i Vám – já tou reakcí chtěl pouze připomenout na co se často zapomíná – že takto vlastně „blogy“ prapůvodně vznikly. Potřebou bloggerů někam zapsat svoje (často i neuspořádané) SUBJEKTIVNÍ dojmy, názory a zážitky – stejně jako třeba do papírového deníku.

    Proto jsem se autorky zastal – ačkoliv jinak s jejím názorem absolutně nesouhlasím. Naopak – já osobně si myslím – PROČ by měla být Elina „krásná“ ? Nebyl to třeba právě režijní záměr ? Ukázat zcela syrově a bez obalu současný kult mládí ? Není to náhodou v důsledku naprosto skvělá volba představitelky hlavní role ?

  7. Tomáš Ďásek napsal:

    A to je právě ta krása internetu. Jednou mohu být Tomášem Ďáskem, jednou si mohu vypůjčit nick předchozího přispivatele, jindy mohu být Staníkem, Tomášem Sedlákem, Svatoplukem Beranem…Stejně jako Elina Makropulos byla Emilií Marty. Záleží jen na úhlu pohledu.

  8. discovery napsal:

    Kdyby jste tyto věci neřešili, tak by byl za rok oves o jeden centimetr kratší.

Leave a Reply