Blog Jihlavských listů

Tomáš Ďásek
32- Dlouhodobě působím v čestné funkci samozvaného okresního brouka Pytlíka. Všechno znám, nikdo si na mě nepřijde a ve všem mám jasno. V podstatě kdyby se mi z velkých měst nedělala kopřivka, mohl bych se celkem úspěšně ucházet o místo českého prezidenta. Do blogu JL jsem se po delší době opět rozhodl sem tam přispět proto, že je mi hodně smutno nad jeho úrovní, která je ale nakonec jenom odrazem současné české společnosti. Abych ale předešel dalším zbytečným krysoobojživelným válkám, nebudu zásadně nijak reagovat na případné diskuse pod mými blogy a předem děkuji čtenářům a případným diskutujícím za pochopení. Pokud snad někdo pocítí potřebu mi za mé internetové výkřiky osobně vynadat - a nebo prostě jenom tak napsat, těším se na Váš mail - tdasek(a)seznam.cz

Stydím se

Tomáš Ďásek | Středa, 16. 3. 2011 v 23:05

Dlouhou dobu jsem nemohl najít žádný důvod, abych do „svého“ blogu v JL něco napsal. A strašně mě mrzí, že se ten důvod našel sám a že je takový jaký je. Dnes jsem si totiž na jednom zpravodajském portálu přečetl, že někdo uřízl „Dobronínský kříž“.

Život je hodně těžká disciplína a některé záležitosti jsou tak náročné, že je na ně moje hlava moc malá. Na některé z nich tedy nemám úplně jednoznačný názor a snažím se vždycky pochopit i druhou stranu. Ovšem zrovna toto je věc, která prostě pro mě nemá jinou alternativu. Stydím se. Stydím se za to, že jsem příslušník stejného národa jako ti, kteří toto provedli. Proboha – je přece více jak šedesát let po válce ! Ti, kterým byl onen rozporuplný kříž vztyčen, nemohli nikomu z těchto hrdinných vandalů nijak ublížit. Jestli tohle má být ukázka vlastenectví, tak se stydím dvojnásob. Člověk (ne, opravdu se mi nechce věřit, že by jich snad mohlo být více) který tohle udělal, je ubohý. Je ubohý a zlý. Vždycky jsem si myslel, že svět a lidé za tu dobu od války někam dospěli. Že jsou moudřejší a lepší. Dnešek mě bohužel přesvědčil o tom, že to není pravda. Protože člověk, který je schopen zneuctít něčí hrob, je schopen úplně stejně třeba…zapálit synagogu.

Už dlouho mi nebylo tak smutno.

33 komentářů k článku “Stydím se”

  1. Tulda říká:

    Nemůžeš za to! Ale, souhlasím, je to hnus. RT

  2. Drbal Josef říká:

    Je zajímavé sledovat jak se někteří lidé kteří si na téhle kauze snaží přihřát vlastní polívčičku nebo postavit novinářskou kariéru ryčí o každou 66 let starou mrtvolu.
    Jestli by se tahle „kauza“ dala s nadsázkou nějak označit, pak bych určitě zvolil
    „Vykopej si svého němce“.
    Na jedné straně tady pan Ďásek lituje oběti kriminálního činu a na straně druhé z podříznutí kříže obviňuje Český národ. Pane Ďásku, Vy jste snad u toho podřezávání kříže sám byl, že to tak dobře víte nebo kde jste na to přišel?
    Snad podle papíru co tam našli? Takže příště až někde nědko něco udělá a přidělá tam Vaší fotku, tak se máme všichni automaticky domívat že jste to spáchal Vy?!
    Víte, Vy moralisto, hanit celý národ na základě NIČEHO, bez důkazů, bez vyšetřování – to se tady dělo už mnohokrát a vzpomeňte jak to dopadlo. Stydět byste se měl, ale jedině sám za sebe.

  3. Mala říká:

    Neplač Ďásku… a bylo ti smutno ze 6 milionů židů zavražděných němci a 60 milionů obětí druhé světové války? Nebo to se jako raduješ? Stydíš se za náš národ, za naše partyzány, naše letce v britských stíhačkách a bombardérech, ale i odvážné civilisty, kteří bojovali proti fašismu za náš národ? O CO TI JDE?

  4. Kajda říká:

    To Mala: Jde o to, že vražda zůstává vraždou. To je celý. Pokud někdo zničí pietu, nemá úctu k ničemu a nikomu. A to je to smutné. Nápisy asi vyvolaly pouze malou reakci. Tak pro jistotu někdo udělal tohle. Smutné.

  5. Zdeněk Gryc říká:

    NEPOLEMIZUJI
    jen když takhle čtu jeho blog,včetně toho co má na své vizitce,tak bych si s ním někdy rád podal ruku.
    Zdeněk Gryc

  6. Libor Furbacher říká:

    Bohuzel je to tak Mala.Je toho dost za co se ma cesky narod stydet.Sam jste se o jedne dalsi zminil.Je to jak se nas cesky narod vedeny komunisty odmenil zapadnimu zahranicnimu odboji.

  7. Tomáš Sedlák říká:

    Vážený pane Ďásku,
    děkuji za Váš názor, se kterým se plně ztotožňuji. I mně je velmi často, a v poslední době stále častěji z rádoby „vlastenců“ a nenávisti, která se šíří v naší zemi.

    Tomáš Sedlák

  8. Tomáš Sedlák říká:

    Velmi často smutno – doplněk, děkuji

    TS

  9. J.K. říká:

    Tomáši, napsal jste to velice dobře, díky. A vidíte některé nenávistné reakce? To snad jen primitiv nebo zakomplexovaný člověk může mít problém s důstojným pochováním lidských ostatků. A hlavně bych těm primitivům vzkázal, že toto nerozpoutali ti, kteří měli zájem ostatky zavražděných důstojně pohřbít, ale ti, co byli a jsou proti. Tato společnost si nese dědictví bolševického smýšlení.

  10. Tomáš Vovsík říká:

    Obecně když člověk zničí něco, co mu nepatří a do čeho někdo jiný investoval čas, úsilí a prostředky, je to zlé. Když někdo zničí něco, co má pietní charakter, je to opovrženíhodné.
    Na druhou stranu si nemyslím, že konkrétní čin jedince (či skupiny) může sloužit jako důvod pro zobecnění. A proč bychom jako národ měli v sobě nést pocit viny za konání vandala/vandalů stejně jako za to, co se bezprostředně po válce stalo v Budínce?
    Vyrovnávání se s minulostí a určitá demýtizace je jedna věc, ale bojím se, aby se nakonec nepřevracely příčiny a následky. Skoro mě napadá, jako by to spíš někdo udělal naschval, aby kauzu znovu rozvířil, než jako projev zvráceného „vlastenectví“. Trochu mi přijde divné, že prostřednictvím celého případu a jeho souvislostí dostávají Češi nálepku těch zlých, nenávistných. Uvědomme si, že zlo přišlo odjinud. A to, že zlo plodí další zlo, už je jen přirozený řetězec.
    Pokud se vrátím zpět k tématu kříže, z hlediska studenta žurnalistika do jisté míry chápu, že média narazila na zlatou žílu, kterou možná ještě ani teď dostatečně nevytěžila.

    (Aby nedošlo k nějakým dezinterpretacím, zničení kříže taktéž plně odsuzuji, ať už za tím byl jakýkoliv záměr.)

  11. franta říká:

    Kde je Beran? Potřebujeme pořádné a adekvátní vysvětlení…. Vy jste jen obyč pisálkové….:-)

  12. Tomáš Ďásek říká:

    Bylo to jenom moje osobní zamyšlení. Těm které jsem tak strašně naštval, bych rád pouze vysvětlil, že jsem nikde nenapsal „Styďte se“ nebo „Styďme se“. Napsal jsem „Stydím se“. Je to na každém a na jeho žebříčku hodnot. Podle mě se prostě některé věci dělat nemají. Že zlo plodí další zlo je sice pravda, ale není to moje krédo. Třeba i proto nejsem věřící – s biblickým „oko za oko“ se nikdy nemohu ztotožnit.

    A mluvíme-li o prapůvodním incidentu samotném, tak omluva že „oni si začali“ je pro mě už úplně nepřijatelná. Pokud to dovedeme ad absurdum – půjdu v Kauflandu s košíkem a vrazí do mě pan Novák, známý násilník a hrubián. Já se ho budu bát a tak si raději půjdu svojí cestou. On ale udělá ještě pár výstupů, až se přece jen pár lidí naštve, zpacifikují ho a předají policii, načež ho zavřou do basy za výtržnictví. Já druhý den ráno potkám paní Novákovou a tak jí dám facku a zkopu jejich pětiletého syna. Je to v pořádku ?

    Ať si to každý vlastenec vyloží jak chce…

  13. Tomáš Vovsík říká:

    No, já jsem se nenaštval 🙂 A také jsem zde napsal jen svůj názor. A rozhodně také nesouhlasím s chápáním spravedlnosti ve stylu „oko za oko“. I když jak zde píšete, že i kvůli tomu nejste věřící, tak mám dojem, že křesťané vycházejí více z Nového zákona než ze Starého. A ten Nový je ve stylu „Kdo do tebe kamenem, ty do něho chlebem“. Ale to už odbočuji.
    Svůj názor o „řetězení zla“ z mého výše uvedeného příspěvku jsem nebral jako obhajobu, ale jako konstatování, že to tak je a vždy bude.
    Co se týče Vašeho metaforického příběhu: ne, není to v pořádku. Stejně jako poválečná msta na nevinných (i když i to by se dalo trochu relativizovat: kolik Němců žijících na území Československa bylo v SdP nebo s nacistickými myšlenkami sympatizovalo? – četl jsem, že většina). Jen si myslím, že česko – německé vztahy (i když byly vždy problematické) nebyly před válkou na úrovni vraždění. To válka a dlouhodobé trýznění ze strany Německa vyvolalo u některých ty nejnižší pudy. Jak už jsem ale řekl, neobhajuji v žádném případě to, co se stalo (a nejen v Budínce). To by mě ani nenapadlo. Jen říkám, že je to pochopitelné.
    Souhlasím s tím, že by se měly poválečné události demýtizovat (též např. i partyzánský odboj apod.), ale měli bychom rozlišovat optiku, skrz níž se na věc díváme. Protože z hlediska té celkové (podle mě hlavní) byli Češi oběti. Z hlediska té zaostřené – lidé selhávali, ale to budou vždycky. Všechny tyhle věci se měly záhy vyřešit už po válce, ale chápu, že to bylo komplikované, když se mnoho vrahů schovalo za rudou stranickou legitimaci.

  14. XXXXX říká:

    Tomáši Tomáši, žes radši hubu nedržel. Lidi dneska hledají sebemenší záminku, jak si někde vybít svoje komplexy, třeba jako já na zelenejch (ikdyž to je podle mě trochu jiná hra). Ale všecno to jasně a stručně napsal Kajda, takže k tomu nemám víc co říct.

  15. Svatopluk Beran říká:

    Pokusím se odpovědět frantovi, i když tentokrát to bude hodně krátké, snad to však dostatečně vystihne to, co bych chtěl říci. Je pro mne těžké se vyrovnat s tím co napáchal německý fašismus a jaké další zloby přinesl na náš svět. Vidím tento problém z odstupem 75 let hodně blízko jako oba Tomášové. Snažím se tuto skutečnost řešit již několik let tím, že při návštěvje ústředního hřbitova vždy na dušičky zapaluji malou svíčku rovnou u vchodu a následně po návštěvě hrobů svých nejbližších zapálím i svíčky na památku všech zbytečně padlých občanů různých zemí světa v pro mě nesmyslných světových válkách. Začínám u památníků obětí z 1 SV, následuji u památníku sovětských rudoarmějců a konečně i u památníku vojáků německého wermachtu. No a snažím se to vše nějak důstojně přijmout.

  16. Standard říká:

    Mně je velmi často smutno z konání Tomáše Sedláka 🙁

  17. Kajazz říká:

    Zdravím a plně se s Vámi, pane Ďásku, rovněž ztotožňuji.

  18. Jiří Pykal říká:

    Pane Ďásku, díky za Váš blog!

  19. Libor Furbacher říká:

    Dobry den pane Dasek.
    Oboje moc pekne napsane a vysvetlene.I Ti co obycejne jdou ballistic kdyz se nekdo tohoto subjectu dotkne,jsou nahle normalni a nebo potichu.Diky.

  20. maria pilkova říká:

    pro p. Berana – já mám stejný názor a právě když člověk přijde na Ustřední hřbitov , tak přemýšlí nad nezmyslnosti lidské nenávisti. Kolikrát jsem si tam říkala přemýšlejíc v tichu, jak tam vedle sebe leží nevinní chlapci jak ruské tak německé národnosti- proč to všechno muselo být. Tí všichni mohli žít a pracovat , mít rodiny a oni skončili v JIhlavě na hřbitově ,aniž by se naposled rozloučili se svojí matkou a kvůli komu ? Kvůli ambicím 2 šílených psychopatů a dalších kolem nich. A proto mi bylo vloni, když nějací vandalové zohyzdili pomníky ruských vojáků, smutno, i proto, že jsem četla o posledních minutách v jejich životě v Jihlavě nebo v okolí. Nevím zda i při této příležitosti, se ozvali Jihlavané a Jihlavské listy a styděli se za činy několika skutečně hloupých vandalů.

  21. Svatopluk Beran říká:

    O vandalismu provedeném na hrobech rudoarmějů nic nevím. Zřejmě malá odvaha v nynější době těch, kteří by měli tyto excesy v mediích presentovat. Jsem však přesvědčen že každý kdo zde pod článkem pana Ďáska projevil svou morální úroveň, je schopen se i k této akci vandalů, na tomto blogu pana Ďáska vyjádřit.

  22. jojo říká:

    No pane Ďásek,asi Vám to stydlínství bude stejně platný jako mě, který se stydí za to ,že jsme si zvolili jako vrchního šetřílka oberdefraudanta a ještě díky řecké lži.Jinak počítám s tím ,že za 20 let se budou vyhrabávat asi Francouzi nebo tak někdo a stavět pomníky Habsburkům, takže Dobronín mě nevzrušuje.Jsme přece v Čechách.

  23. xxx říká:

    To jojo:
    zkus si nastudovat:

    Mezinárodní měnový fond už v době krize poskytoval finance Maďarsku, Lotyšsku, Rumunsku a Ukrajině a v neděli schválil i půjčku 30 miliard eur pro Řecko. Většinu ze 110 miliard na záchranu Řecka poskytnou členské země eurozóny.
    Pokud platíš daně, tak se ta ,,lež,, týká i tebe, gratuluji.

  24. maria pilkova říká:

    Pro p. Berana a jiné zájemce
    Poškození pomníků ruských vojáků na Ustředním hřbitově- podívejte se na stránky města Jihlavy a článek primátora Vymazala k této události 2.6.2010. Jinde se o tom asi vůbec nepsalo. Pokud ano, omlouvám se redakci JL, já jsem to tehdy nezaregistrovala.

  25. Tomáš Ďásek říká:

    Milý Jojo,

    Tady jaksi nešlo o stavění pomníků. Někdo prostě jenom pokud vím bez snahy po nějakém zviditelnění a bez jakékoliv zátěže pro daňového poplatníka postavil dřevěný kříž na místě, kde ležely něčí ostatky – ať už ony ostatky vznikly v důsledku zločinu, nebo třeba nějaké záhadné hromadné epidemie. Udělal to možná už jenom z tak úplně hloupého důvodu, aby třeba něčí prapravnuk měl kde zapálit svíčku. Oni i vámi zmínění francouzi to mohou udělat například na Žuráni, či mohyle míru a podobně. Ale tihle lidi prostě zmizeli ze světa úplně beze stopy. A to si myslím nezaslouží nikdo.

  26. jojo říká:

    No nevím, bez zviditelnění.Jeden z těch „stavěčů“ hysterčí,že ho chtěli „bolševici“ z Dobronína vystěhovat a že na to chystali referendum, pak taky pindaj,že je chtěl „někdo“ přejet autem.Zřejmě „temné slušovické nitky“, no blbne se jak v Bohnicích na dvorečku.No a když jsou v tom ještě zaangažovaný bejvalí aktivní svazáčci Kazatel a vyjadřuje se k ktomu Kučírek (ten se taky „stydí“ nebo co ),takto svazáček ze skláren, tak si buďto žehlej levicovou minulost,nebo prozřeli, čiliže zblbli.Tak s těmahle já se stydět nebudu. Možná zvracet,to jo.

  27. jojo říká:

    To xxx.
    Já se bavil o pindech tuneláře Kalouska o tom,že nám hrozí řecký krach a ne o půjčkách.Pokud vím my bereme víc než dáváme a že nebereme vše co můžeme je vina naše a rozkrádání,který čerpání zpomaluje.
    A jestli ti to vadí ,tak „bojuj“ za opuštění MMF a EU.Někdo halt ty přežraný banky zacálovat musí.

  28. J.K. říká:

    To Jojo: kdyby soudruh starosta nepindal proti pohřbení ostatků, nemuselo se to teď řešit. Jak prosté. A že ti tvoje myšlení neumožňuje pochopit problém Řecka, tedy podle tebe ,,lež,, tak to je pouze tvůj problém. Ty peníze se tam tedy nalévají proč, když je to pouze ,,řecká lež? ,,

  29. Svatopluk Beran říká:

    Něco málo k ŘECKÉ LŽI.

    Problémy Řecka nastaly právě po podobných vládních zásazích jaké dnes provádí nynější vláda Petra Nečase u nás a dělala je i vláda Mirka Topolánka před tím. Cituji pár odstavců z knihy Ilony Švihlíkové GLOBALIZACE A KRIZE – SOUVISLOSTI A SCÉNÁŘE – Z publikace Eurostatu Government Finance Statistics 2010 vyplývá, že řecké deficity měly dlouhodobý charakter. Na jedné straně jsou po právu kritizovány vysoké státní výdaje, např. za včasný příchod do práce či šestnácté platy ve veřejném sektoru. Málo se už ale hovoří o tom, jaké strukturní znaky má řecké hospodářství, které se pak negativně promítají do daňového inkasa. Řecko – podobně jako řada dalších zemí – od roku 2000 prosazovalo strategii poklesu PŘÍMÝCH DANÍ , doufajíc, že tak urychlí EKONOMICKÝ RŮST, čímž si nutně přivodilo velké příjmové výpadky (podobně jako za Topolánka a nyní Nečase Česká Republika.) Řecko leží na periferii Evropy a nemá úplně ideální ekonomickou strukturu a především má nízké daně. Řecko má podle publikace Eurostatu jeden z nejnižších daňových poměrů přímých daní na HDP.Zatím co v roce 2008 v průměru přímé daně tvořili v rámci EU 13,1% HDP, v Řecku to bylo pouze 7,7% HDP, což je ještě o dva procentní body méně ve srovnání s rokem 2000. Navíc se vyznačuje nízkým podílem jak daní, tak i celkových vládních příjmů na HDP (což přesvědčivě vyvrací hypotézu o spojení mezi nízkými daněmi a nízkým zadlužením.
    Dále se nezveřejňuje, že důležitou roli v tzv. Kreativním účetnictví Řecka sehrála nechvalně známá finanční korporace Goldman Sachs. Goldman Sachs nejen že pomáhal Řecku skrýt pravý stav veřejných financí, ale zároveň se stal i hlavním aktérem na trhu se speciálním finančním derivátem CDS (credit default swap), který představuje de facto sázku na špatný hospodářský výsledek. V případě Goldman Sachs, který byl obeznámen s realitou mu CDS umožňoval vydělávat na sázce, že Řecko zbankrotuje. Atd. a atd. Je toho celkem osum stránek v již jmenované knize i s grafy a tabulkami a to od stránky 98 po stránku 106. Nic z těch údajů mi nepřipadlo, že by jsme měli s Řeckem společného, kromě oněch ekonomických nástrojů které zavedl Topolánek a nyní dále prohlubuje Nečas.

    Ing. Ilona Švihlíková Ph.D. přednáší ekonomii na Vysoké škole mezinárodních a veřejných vztahů v Praze, kde vede Katedru politologie a společenských věd.

  30. XXXXX říká:

    Berane já zírám, tys neopsal celou knihu? Žeby přeci jen pokrok. Určitě, i já jsem si to přečetl

  31. Svatopluk Beran říká:

    Je mi jasný, že to občas nezvádnu. Budu na sobě pracovat. Heslo je – méně je někdy více.

  32. Standa říká:

    Když tak pročítám tyto komentáře je mě divně.
    Pane Ďásek kdo vůbec jste?Made in KOCOURKOV!!!!

  33. Standa říká:

    Dále zírám na tyto komentáře, a nemohu některým věřit,
    to je, ale opravdu made in KOCOURKOV!!!!!!

Zanechte komentář

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.




© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. edited by N.E.S.P.I