Zprávy ze Senátu: Zelená kniha o veřejných zakázkách

Korupce, boj proti korupci, korupční prostředí není zdaleka jenom tématem a problémem České republiky. Důkazem tohoto tvrzení je fakt, že do organizace zadávání veřejných zakázek a s tím spojenými pravidly se rozhodla vložit i Evropská unie.

Při zasedání Senátu v první polovině června 2011 se při projednávání bodu Zelená kniha o modernizaci politiky EU v oblasti zadávání veřejných zakázek: „Směrem k efektivnějšímu evropskému trhu veřejných zakázek“ rozvinula zajímavá diskuse, která opět obnažila dlouholetou vzájemnou neslučitelnost a střety některých cílů EU.

V zelená knize (tzv. Green Paper) veřejných zakázek pokládá Evropská komise celkem 114 otázek a snaží se tak zmapovat hlavní „evropské“ problémy při zadávání veřejných zakázek.

Asi nikoho příliš nepřekvapí, když napíši, že cílem Evropské komise je zadávání veřejných zakázek zjednodušit, modernizovat, učinit pružnější a zajistit zvýšení účinnosti vynakládání veřejných prostředků. To si určitě přejeme všichni nebo alespoň většina z nás a budeme Evropské komisu při její bohulibé činnosti v tomto smyslu držet palce.

Zároveň ale a to považuji za varovné a v protikladu s předchozími cíli, chce Evropská komise změnami zadávání veřejných zakázek napomoci realizaci politice inovací, udržitelného rozvoje a dalších politik prosazovaných v rámci strategie EU 2020.

Ne že bych měl něco proti dlouhodobému a ještě k tomu inteligentnímu růstu, ale osobně jsem přesvědčen, že v rámci zadávání veřejných zakázek nelze jako kritéria hodnocení zavádět například hodnocení toho, do jaké míry uchazeč podporuje inteligentní růst, udržitelnost nebo třeba boj proti oteplování.

Snahu používat způsoby zadávání veřejných zakázek a způsoby jejich hodnocení jako politický nástroj nepovažuji za správnou a věřím, že Evropská komise od tohoto záměru nakonec ustoupí.

Miloš Vystrčil, senátor, www.vystrcil.cz

9 Responses to “Zprávy ze Senátu: Zelená kniha o veřejných zakázkách”

  1. jojo napsal:

    Je nám to všem jasné pane exhejtmane.Vždyť pravidla přijímání státních zakázek u vaší BSP (BlauvogelSrandePartei),nám vysvětlil pan Drobil.Sedmina do kasy , zakázka je tvoje.Nějaký rozvoj a podobné pitomosti přece jenom deformují trh že ?

  2. Jan napsal:

    Korupce stojí stát až 100 miliard ročně
    Podplácení se stalo organickou částí hospodářského mechanismu a běžnou součástí ekonomické kalkulace

    Pravicová koaliční vláda Petra Nečase si dala boj proti korupci na čelní místo svého programového prohlášení. Zaslouží za to pochvalu. Po roce vládnutí se však ukazuje, že ten »boj« byly pouze slova, slova, slova. Neznám ani jeden příklad odhalené a potrestané korupce spojené s vrácením příslušné finanční částky státu. Ukazuje se, že jde o velmi složitý problém. Korupce se totiž u nás stala organickou součástí hospodářského mechanismu. Na nedávné konferenci o korupci úspěšný byznysmen a předseda protikorupčního fondu Karel Janeček prohlásil, že korupce je v ČR prakticky beztrestná a je to obrovský bezrizikový byznys.

    Odhaduje, že korupce stojí státní kasu až 100 miliard korun ročně. Je to velmi pravděpodobné. V materiálu Národní ekonomické rady vlády »Boj proti korupci« se uvádí, že stát, kraje a obce zadávají ročně firmám zakázky v objemu 500 – 640 miliard korun. Pokud by korupční provize představovala pouze 10 procent, tak by to mohlo být 64 miliard korun ročně. V běžné praxi jsou však provize i daleko vyšší. Proto jsou uvedené »korupční krádeže«, zveřejněné v těchto dnech v deníku Právo velmi pravděpodobné.

    Na vzpomenuté konferenci prezident Svazu průmyslu Jaroslav Hanák konstatoval, že náklady na korupční jednání se stávají v některých firmách součástí běžné ekonomické kalkulace. Je to »běžné a normální«. Kdo nedá úplatek, nedostane zakázku. Proto je to vlastně legální a netrestá se. A kdo by tomu bránil, je tvrdě podnikatelskou ale i policejně soudní mafií tvrdě potrestán.

    Jak korupci vykořenit?

    Mnoho se v této souvislosti hovoří o řadě legislativních opatření. Zákon o veřejných zakázkách, o státních zaměstnancích, o majetkových přiznáních a dalších. Poslanci a senátoři zřejmě nejsou schopni (nebo nechtějí) odolat tlaku lobbistů a schválit (připravit) uvedené zákony. Zřejmě mají někteří k této problematice i osobní vztah. Mají co dělat s veřejnými zakázkami.

    Rozhodující je prosadit zásadní změny v práci státního a samosprávného aparátu. Místa ve státní správě a samosprávě se velmi často získávají podle »stranické legitimace«. Vítězná strana nebo koalice stran po každých volbách prosazuje do příslušných aparátů »své« příznivce, často bez ohledu na schopnosti, kvalifikaci a zkušenosti. Vítězné strany obsazují i orgány a komise, které rozhodují o přidělení veřejných zakázek.

    Na ministerstvech i v zastupitelských orgánech lze lehce zjistit, že rozhodování o zakázkách je předmětem prvořadé pozornosti. V kontrolních orgánech, dozorčích radách a v představenstvech jsou významně zastoupeni »vládnoucí« poslanci a zastupitelé, případně bývalí poslanci a politici. Čemu a komu tam slouží, není třeba podrobně popisovat. Právě jejich velká část nemá zájem na tom, aby se současné poměry změnily. Většina z nich již má (a další na tom pracují) milionové majetky a bankovní konta.

    Proto je třeba učinit vše pro zásadní změnu personálního složení příslušných aparátů. Odpolitizovat je a základním kritériem učinit kvalifikaci, tedy odbornou a morální způsobilost vykonávat svěřenou práci poctivě a efektivně. A učinit i rozhodování o veřejných zakázkách skutečně »věcí veřejnou«, to znamená o zásadních, koncepčních rozhodnutích, tedy i o největších veřejných zakázkách rozhodovat pomocí referenda. Je to velmi náročné, ale bez toho nelze vykročit správnou cestou. Pouze tak může být lid zdrojem veškeré státní moci sloužící všem občanům.

  3. Kazda napsal:

    Ach jo, další zbytečný člověk. Na peďák vždy chodili ti, co nemohli zvládnout studium na normální VŠ a k tomu napoleónský komplex a výsledek. Máme tu dalšího zbytečného mluvku, kterého živíme v senátu (zbytečné instituci pro povídálky, kteří se nejsou schopni uživit sami). Hádejte, kdo to je?

  4. J.K. napsal:

    A hlupák Kazda mu nesahá ani po kotníky….asi komplex méněcennosti…..

  5. M.Pilkova napsal:

    Je dobré , když se něco děje ve snaze mít pod kontrolou veřejné zakázky a také , že nás pan poslanec informuje o tom ,co se děje .Ale to si možná Ek chce udělat nějakou čárku o činnosti. Kdyby se skutečně chtělo, jak na evropské tak na národní úrovni, tak už je to dávno vyřešené- Připadá mi to jako když pacienta bolí slepé střevo, a nad ním stojí skupina odborně zdatných lékařů
    a dohadují se o tom, kde skutečně ten slepák je. Kdyby lékaři přistupovali k řešení zdravotních problémů tak, jak to dělají tzv. na slovo vzatí odborníci a hlavně politici na úseku ekonomie , řízení podniků a států, tak by už polovina lidstva vyhynula. Pořád jenom slová, skutečná akce nikde.

  6. Kazda napsal:

    Pane J.K. (asi zřejmě Vystrčile), máte pravdu, jsem hlupák s komplexem méněcenosti, ale že mu nesahám ani po kotníky je mi dost jedno, vůbec bych se s někým tak zbytečným ani nechtěl srovnávat. Přečtěte si, co píše M. Pilková, to má hlavu a patu. Jen slova, slova, slova ……

  7. J.K. napsal:

    To Kazda..ale pokud někoho ,,hodnotíte,, budete srovnávám, pane ,,nezbytečný :-),, Mimochodem…Miloš Z. ..to byla také jenom slova……opravdu jenom slova populisty, který uměl odklepnout dálnici pro Izrael a rozeštvat národ…..že tady za něj někdo kope je jeho problém.

  8. discovery napsal:

    Bez těchto informací by byl letos o jeden centimetr oves kratší.

  9. Libor Furbacher napsal:

    Statni rozdelovani kontraktu by se melo ridit pouze cenou a kvalitou,tak jako v soukromem sektoru.Coz samozrejme nejni pravdou a nebylo to pravdou ani pred Zelenym papirem.Moc lidi se ani nepozastavuje nad tim kdyz company nedostane statni kontrakt jenom proto ze nema zamestnance v odborech,i kdyz cenove byla nejlepsi.
    Tyto ruzna a mnoha omezeni vyzenou ceny nahoru a bohuzel tez umozni korupci.Je to proste statni bysiness as usual.

Leave a Reply