Blog Jihlavských listů

Josef Drbal
55- "S vašimi názory nesouhlasím, ale do smrti budu hájit vaše právo je říkat" (Voltaire) - Mělo by se v dnešní době tesat do kamene. 32 let, věčný kverulant a rýpal. Vyznavač mnoha nezvyklých koníčků a příznivec Svobodných. drbalj@email.cz

MHD v Jihlavě? Vše při starém.

Josef Drbal | Úterý, 14. 2. 2012 v 9:17

MHD v Jihlavě? Vše při starém.

Bohužel jsem měl v posledních několika dnech to „potěšení“, cestovat naší MHD.
Tentokráte jsem cestoval od jihlavského odorizéru na Horní Kosov. Využil jsem tedy sloučených linek č.3 a č.6. Označení autobusu je pro nejihlaváka matoucí, neb budí dojem, že snad v Jihlavě existuje 36 linek. Ale to nevadí, my už jsme si zvykli.
Vybral jsem si dva spoje v rozmezí 10-ti minut. Přicházel jsem k zastávce cca dvě minuty před plánovaným příjezdem prvního spoje, když tu vidím blížit se autobus označený „36 Horní Kosov“. Na namrzlém, skoro neposypaném, chodníku (děkuji mnohokráte pane Vymazale) jsem se tedy rozběhnul a na zastávku doběhl. Na řidiče jsem zamával, ale ten jakoby mě neviděl – projel kolem a frčel pryč.
Od plic jsem si ulevil na adresu zrakově postiženého šoféra a v zápětí jsem se od paní na zastávce dozvěděl, že „to je normální“. Touto dobou se totiž vrací jakýsi spoj, který sice lidi nevozí, ale je natolik líný, že si ani nerozsvítí nápis „služební jízda“.
Čekal jsem tedy dál a když se dlouho nic nedělo, zeptal jsem se paní, zda už jel první autobus ze mnou zvolené dvojice.

„Nevím, já přišla chvilku před Vámi“

Odpověděla mi žena a dál trpělivě čekala.V ten moment, přesně mezi plánovanými příjezdy obou spojů, se zčistajasna zjevil autobus označený „36….“ a dokonce i zastavil. Výborně! Netuším jestli jede první pozdě, nebo druhý brzy, co na tom záleží. Rozsvítily se na mě dvě barevná kolečka vedle dveří a já váhal, které stisknout.

„To musíte tenhle, když zmáčknete ten druhej, tak Vás řidič seřve.“

Varovala mě spolucestující. Že na tlačítkách nebylo vůbec patrné, co je co, nemusím psát, že? Tímto bych té milé paní chtěl poděkovat za to, že jsem nemusel být seřván autobusákem pro stisknutí špatného tlačítka. Dobří lidé nevymřeli!
Autobus dokonce hlásil zastávky přesně tak, jak šly po sobě a i sednout si bylo kam. Na Královském Vršku nastupovala starší paní předními dveřmi. Když byla vedle kabiny řidiče, autobus se prudce rozjel a paní div nespadla. Že až ke Kauflandu nedobrovolně tančila u tyče, než si mohla sednout, řidiči divné nepřišlo.
Na náměstí autobus na něco čekal. Bohužel s otevřenými dvěřmi. Vzhledem k tomu, že venku bylo -18°C, všichni cestující si to řádně užili.

Zničehonic se autobus vzepjal a vyrazil na plný plyn směrem ke světelné křižovatce pod náměstím. V tu chvíli mi došlo na co řidič čekal… na zelenou. Tu samozřejmě nestihnul, a tak jsme si všichni cestující v blízkosti kabiny řidiče, vyslechli cosi o prdeli.
Už průjezd ulicí Křížová se mi zdál poněkud rychlejší než je povolených 50km/h, to ale nebylo nic proti tomu, jak se autobus rozjel od křižovatky „pod náměstím“ směrem ke křižovatce „u zverimexu“. Odhaduji to na 70-80km/h opět v honbě za zeleným semaforem na dalších světlech. Tentokrát řidič jihlavské MHD zelenou stihnul, a tak už jsme si nic peprného nevyslechli. Zbytek cesty už proběhnul poměrně v klidu. Čtyřicítka na ul. Žižkova pro MHD zřejmě neplatí, ale to už mě vážně nepřekvapilo.
Včera jsem si na rádiu Region vyslechnul reportáž o tom, jak je těžké sehnat v Jihlavě lístky na MHD. Jakýsi pohůnek primátora Vymazala tam řekl, že problémy lidí, kteří jezdí na lístky (příležitostní cestující, turisté atd. ) ho nezajímají a nehodlá je řešit. Budu si to tedy pamatovat, až zase DPMJ bude chtít po městu (tedy i z mé kapsy) další peníze na svůj provoz a pan Vilím se bude zaklínat „kvalitou“ služeb.

Protože jsem svůj poslední rezervní lístek projel, rozhodl jsem se udělat si vycházku na konečnou trolejbusů u nádraží a koupit si lístky nové.
Na hypermoderním terminálu jsem si vybral jaké lístky chci, počkal asi minutu, než automat zpracuje velesložitou objednávku v hodnotě 62kč a jal jsem se tam házet mince. Konkrétně 50Kč, 10Kč a 2Kč. A proč o tom vůbec píšu? Protože padesátikorunu jsem do toho krámu vhodil až na dvanáctý pokus, desetikorunu na osmý pokus a dvoukorunu dokonce až na čtrnáctý pokus.
HURÁ! začal jsem jásat, když se rozsvítilo okénko ve spodní části automatu a začaly do něj padat jízdenky. Moje nadšení trvalo krátce. Přesněji do doby, než jsem zjistil, že plexisklo okénka jde tak ztuha, až jsem si lístky při vyndavání pomačkal.

Pane Vilíme, děkuji! Pane Vymazale, děkuji! Bez Vás dvou, expertů svého oboru, bych neměl o čem psát.

19 komentářů k článku “MHD v Jihlavě? Vše při starém.”

  1. Tomáš V. říká:

    Zajímavé, že to, co popisujete, se stává i mně. Náhoda? 🙂

  2. Marek Řezáč říká:

    Pane Drbale a Tomáši V., nevím, jestli opravdu zažíváte v MHD toto, nebo si to jen trchu domýšlíte. K označení autobusu: vše se děje automaticky, řidič nic nepřehazuje, to se děje automaticky jak je naprogramováno, takže řidič není línej si něco přehodit, ale tak je to tam zřejmě nahráno. Škoda, že jste neuvedl čas jízdy. Autobusy a trolejbusy s otvíráním dveří tlačítky je tu již několik let a zvládá to i malé dítě a to, že pokud byste zmáčkl to druhé tlačítko a řidič vás seřval, je nesmyslné. Pouze se u řidiče rozsvítí kontrolka, že bylo zmáčknuto tlačítko pro vozíčkáře, ale dveře se vám neotevřou, pokud se to někdo za těch pár let nenaučil, je chyba asi někde jinde, to že si lidi mačkají tlačítko dřív, než bus stihne zastavit a pak se diví, že se jim dveře neotevřou, je taky úplně něco jiného, s tím řidič nic neudělá. Dále uvádíte, že řidič ze zastávky vyjel velice razantně, div paní nespadla. To, že to při rozjezdu více cukne, je bohužel normální jev, aby se odbrzdila staniční brzda, řidič musí přidat více plynu a tím dojde k cuknutí vozu, u některého více, někde méně, řidič toto taky moc neovlivní. Dále pak jede rychlostí, dle vás vyšší jak 50km/hod, vy jste mu rychlost měřil, že to tak víte? Nebo jste mu přes rameno koukal na ukazatel rychlosti? Přes náměstí stačí jet jen 30km/hod a v autobuse to rachtá, jak kdyby jel kdo ví jak rychle. Dělám u DP 5 let, snažím se práci dělat svědomitě a vycházet lidem vstříc a nedělat jim nějaké naschvály. Když na někoho počkám, či jedu plynule, někomu vyhovím, kolikrát ani lidi nejsou schopni poděkovat a kolikrát to ještě otočí proti řidiči. Pochvalu taky do novin nikdo nenapíše, ale jakmile jde o stížnost, to si čas udělá každý a kolikrát si ji ještě přibarvý a to mi velice vadí, na řidiče se stále kouká jako na nějakého sluhu či tak něco, ale málokdo si uvědomí, jak zodpovědnou odvádí práci. Ano, jsou sice mezi námi i kolegové, kteří se kolikrát chovají jako prasata a kazí nám jméno, ale s tím nic neuděláme. Tak nás laskavě neházejte do jednoho pytle a pokud jste nebyl s prací řidiče spokojen, či něco udělal, můžete si stěžovat na DP, kde se vše prošetří a né to psát jen do novin. Všichni řidiči nejsou stejný a o chování cestujících by se mohlo napsat plno článků. Řidič je tu pro lidi, ale taky to má své mezy, není otrok, pouze člověk.

  3. bengo říká:

    Tohle je opravdu psáno ze života, to mohu jedině potvrdit.

  4. bengo říká:

    Nejhorší zkušenosti mám z řidičema z Ukrajiny či odkud jsou!

  5. Tomáš V. říká:

    Marek Řezáč: Vím, že jste velmi slušný a ochotný řidič. A určitě jsou i nějací další. Cestující ale vozy a s tím i řidiče střídá. A najdou se i natolik bezohlední a dokonce i zlomyslní řidiči, že je to opravdu k vzteku.

  6. Kozel říká:

    Super!!! Zasmál jsem se, vtipně napsané, ale je to bohužel pravda…

  7. Kozel říká:

    Pan Vilím si v Jihlavských listech stěžoval, že DPMJ klesly tržby kvůli černým pasažérům a DP bude muset žádat o vyšší dotace na provoz. Pane Vilím, jestli ono to nebude trošičku jinak. Například celá naše rodina jezdila před slavnou změnou na čipové karty téměř denně, ale po čipovkách jsem já osobně jel jen asi třikrát a ostatní z rodiny obdobně tak. Neděje se tomu kvůli ceně, ale aroganci a hluchotě, s jakou to DP prosadil a nezájmu o požadavky cestujících. Pan Vilím bagatelizuje úbytek cestujících a příčinu hledá úplně někde jinde. Od nás, co jsme přestali MHD jezdit je to forma protestu.

  8. XXXXX říká:

    No já nevím, já v MHD nejezdím, ale co vím jistě, že jsem ještě nikdy nejel ke Zverimexu padesátkou, a dost pochybuju, že se krom mojí manželky, která je notorickým dodržovačem předpisů, (pokud tedy zrovna při svém soustředění na silnici nepřehlédne nějakou tu značku) by někdo jel. Padesáku v oku můžeš mít, ale tak nanejvýš ve svým autě, v jakýmkoli jiným autě se tenhle pocit mění. tím spíše ve velkém uřvaném automatu. Ale to nemůžeš vědět pokud je tvým vrcholným zážitkem trojitá jízda v MHD. A přestože nemám s dopravním podnikem a jeho službami vůbec nic společného, dovedu si živě přestavit kolik prasat takový ridič musí denně svézt a neříct ani popel. Devastátorů, sprejerů, opilců arogantních kreténů, co všude byli a všechno znají a pak těch, co budou řvát jen proto, že se někdo rozjíždí pomaleji, protože řvoun zrovna spěchá. Ono je vždycky nejlepší si sednout za ten volant a vyzkoušet si to než začneš bejt všeználek.
    Trochu mi to připomíná jak má většina tehohle národa jasno o tom, že jsou politici pakáž se kterou je třeba zatočit. Devět z deseti tupanů nedokáže říct souvislou větu, ale všichni by mohli vládnout. Tady to bude asi tak nějak podobně že?

  9. Drbal Josef říká:

    depemeje:

    Co píšete je přeci jasné, jak se to ale týká toho, že tam jezdí autobus evidentně služební jízdu ale přesto si nerozsvítí nápis „Služební jízda“ a namísto toho tam nechá „36 Horní Kosov“?

  10. jojo říká:

    Už jsou tyhle ku.vy únavný.Když se zaváděla ta jejich čipová blbost,bylo jasný ,že lidi nebudou tolik jezdit a že to bude stát víc,ale zavedlo se to.Je to pořád dokola.Je zajímavý ,že tyhle čipový blbosti se zaváděly ve městech,kde vládne ODS.Že by předvolební sponzoring?

  11. Fejinka říká:

    Co si pořád vedení stěžuje na černé pasažéry. Zaveďte vstup předními dveřmi a je to vyřešené, žádné velké zdržení to nebude. Oni si lidé zvyknou a budou možná trošku slušnější. V jiných městech to funguje normálně a při současném množství cestujících se to zvládnout, jenom chtít.

  12. Josef Drbal říká:

    depemeje:

    Opakujete samozřejmé. Od počátku tady mluvím o případu, kdy pár minut před opravdovým spojem(36) stejnou trasu projíždí autobus označený „36 Horní Kosov“, který ale lidi nebere a jede tedy služebnní jízdu.
    Šance běžného člověka rozlišit ho od běžného spoje jsou nulové, maximálně si přes všechny ty reklamy může všimnout že uvitř nesedí žádný člověk.
    Víte kolik lidí naštve za jednu takovou jízdu? Na každé zastávce po jeho trase na něj lidi mávají a pak zkoumají proč jim nezastavil. Neví jestli jim právě před nosem neujel autobus, který jim navazuje na další spoj, neví jestli kvůli tomu nepřijdou pozdě do práce atd. Toto řeším.

    Nevím jak jinak jasněji a jednodušeji Vám to napsat.

  13. HANA říká:

    Proč má jihlavský dopravní podnik stále větší ztráty? Protože naštval spoustu občanů násilným protlačováním nového systému Jihlavské karty a tito nespokojenci se k městské dopravě nevrátili ani po „změkčení“ podmínek. Dopravní podnik v čele s panem Vilímem rozhodl od zeleného stolu, že jihlaváci potřebují pro jízdu MHD čipovou kartu, jinak bez toho pojedou za nesmyslné peníze. Mysleli si, že cestující jsou tupé stádo, které bez odporu přistoupí na jejich podmínky (a hodně lidí na to také přistoupilo, protože třeba neměli jinou možnost), ale někteří si řekli DOST! Za těchto podmínek jezdit nebudeme už z principu.

    Lidé, kteří nemají zájem o blaho zákazníka, ale jen o to, aby se prosadila nějaká zakázka na čipové karty za miliony korun nemají ve vedení žádné firmy co dělat.

  14. Tomáš Ďásek říká:

    Já osobně si myslím, že je to brečení na nesprávném hrobě. Napiště stížnost na DPMJ a na město. Případně si to příště zdokumentujte – video natáčí dneska už i mobil za tisícovku z kauflandu. Oficiální stížností se bude někdo muset zabývat už ze zákona. A čím více stížností, tím více zabývání se.

    Jinak já osobně se také kloním k názoru, že vzhledem k celkovému percentuálnímu zastoupení hovad v množině lidstva s českou národností je ze statistického hlediska zcela nezpochybnitelné, že obdobné zastoupení patrně bude i v podmnožině „řidiči MHD“. Tedy laicky řečeno – stejně jako jsou hovada mezi řidiči, tak jsou hovada i mezi cestujícími a naopak. Člověk, který třeba típne nedokouřenou cigaretu tak, že ji zašlápne uvnitř trolejbusu pro mne ničím jiným nežli hovadem není.

    Podle mě veškeré problémy s dopravou v Jihlavě pramení jedině z neexistence dlouhodobé a hlavně racionální koncepce (nebo možná i nechuti ji z nejrůznějších důvodů vytvořit). Situace, kdy se nadává jak je centrum města přeplněno auty (a plánují se stavby nejrůznějších nesmyslných krytých placených parkovišť, které naprosto nic nevyřeší) a přitom je cenový systém MHD nastaven tak jak je (zkuste se ve dvou dostat z jednoho konce jihlavy na druhý a zpátky a spočítat si to s náklady na benzín) je naprosto tristní. Pak se nikdo nemůže se divit, že ztráta DP už jen pouze poroste.

  15. Marek Řezáč říká:

    Takže podle Vás pane Drbal, když jezdím v modrém, jsem automaticky arogantní a naschvály dělající šofér. Tak děkuji a od dnešní odpolední směny jím opravdu budu, když nás takto veřejnost vnímá. Co já se budu za 73 kč na hodinu snažit, když to stejně nemá vlastně žádný smysl. Velice by mne zajímalo, jakou děláte profesi Vy.

  16. VladimírV říká:

    Pane Řezáči, podle toho, co jste dosud psal ve svých komentářích, si nemyslím, že byste měl zrovna Vy patřit mezi ty neochotné řidiče MHD, kteří sužují život cestujícím. Proto byste neměl myslet Vaše prohlášení o tom, že své chování změníte, vážně. V tom to asi není. Vaši představení by si měli dát opravdu tu práci, aby oddělili zrno od plev a paušálně, tedy stejně by neměli stejně finančně hodnotit práci dobrou a méně dobrou. Ono to stojí trochu úsilí, zejména v kontrolní oblasti. Doba je taková, že si nemůže někdo z Vašich chybujících kolegů být jistý svým místem.

  17. Tomáš Ďásek říká:

    Doba je bohužel spíše taková, že sehnat řidiče MHD či autobusu je dost problém.

    Není divu že Vás pak občas třeba veze rusky mluvící řidič, řítící se stovkou po okresce, který se ptá cestujících, kde je příští zastávka…

  18. Marek Řezáč říká:

    Ano, když si vezmu modrou uniformu, jsem jako všichni ostatní, takže ač se někdo snaží, je mu to stejně na prd. Peníz mám stejnej jako ostatní a jen dělám pak vola.
    Ano, na DP jsou jedinci, co by tam dle mě neměli co dělat, ale bohužel není, kdo by tam šel dělat. Tak ono se není ani čemu divit, zodpovědnost, ráno brzké nástupy a odpolední konec kolem půlnoci, k tomu trhačky a pak když dojde na výplatu, je člověku k pláči. Kdyby podnik měl možnost více řidiče odměnit, bylo by to jiné. Kdybychom brali kolem 16 tisíc, tak by se třeba lidi k nám hlásili, ale za těchto podmínek ne.

  19. Funni boi říká:

    Sice opožděná reakce, ale nevadí.

    Musím s Vámi naprosto souhlasit. Arogance řidičů jihlavské MHD je neskutečná. Často přebývám v Praze, kde je údajně všechno uspěchané, zato řidiči MHD se tady chovají slušně. Nemají problém počkat na dobíhajícího, nestalo se mi (narozdíl od Jihlavy), že by nějaký přejel zastávku bez zastavení když chce někdo vystupovat nebo nastoupit, jsou ochotni počkat „až se bába usadí“ a tak dále. Výjimka se samozřejmě nějaká najde, avšak koncentrace, s prominutím, řidičů hovad, je v Jihlavě evidentně větší.
    Ještě mám v paměti, když před lety mého kamaráda v Jihlavě skřípl řidič MHD dveřmi a jel tak i přes „volání o pomoc“ na další zastávku. Když šel potom kamarád za řidičem, tak dostal pěstí. Pokračování tohoto by bylo vůbec na delší story…

    Vyzkoušel jsem MHD v mnoha městech a Jihlava z toho zatím vždy vyšla nejhůř. Soudruh Vilím se zasekl někde v období totalitních pětiletek.

Zanechte komentář




© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. edited by N.E.S.P.I