Blog Jihlavských listů

Ivo Strejček
52- Od roku 2004 poslanec Evropského parlamentu za ODS. Narozen 11. ledna 1962 v Novém Městě na Moravě. Vystudoval Pedagogickou fakultu UJEP v Brně. V letech 1996/97 byl tiskovým mluvčím předsedy vlády Václava Klause a vlády ČR. Od roku 1998 do roku 2010 byl členem Zastupitelstva města Žďáru nad Sázavou. V Evropském parlamentu působí v hospodářském a měnovém výboru a jako náhradník v zemědělském výboru. Je členem delegace Evropského parlamentu pro spolupráci s Čínou. Je ženatý a má dvě děti.

Nízkoemisní blázinec

Ivo Strejček | Čtvrtek, 28. 2. 2013 v 11:33

Od října 2013 budou mít obce v celé České republice pravomoc vyhlašovat na svém území tzv. nízkoemisní zóny.

„Pro místa, kdy obcí denně projíždějí kamióny místo toho, aby volily objízdnou trasu, je zavedení nízkoemisních zón optimální řešení,“ řekl ke schválenému návrhu ministr životního prostředí Chalupa.

V praxi to bude znamenat, že všude tam, kde existuje varianta objízdné trasy, bude obec oprávněna vyhlásit omezení vjezdu do svého centra a k povolení vjezdu vydávat plaketu v ceně 80,- Kč.

Podíváme-li se na návrh optimistickýma očima, tedy obtížně pochopitelným pohledem lidí, kteří věří v to, že úřední povolení může zlepšit životní prostředí, a vsadíme-li tento náš pohled například do Kraje Vysočina, musíme být zklamáni.

Vypustíme-li totiž z našich úvah páteřní komunikaci dálnici D1, pak nám zbývají tyto významné tahy: Jihlava – Stonařov – Želetava – Znojmo, dopravní spojení Žďár nad Sázavou – Bystřice nad Pernštejnem – Boskovice – Prostějov a Havlíčkův Brod – Svitavy.

Jde o vysoce zatížená dopravní propojení, splňující požadavky bezpečné dálkové dopravy. Jinou trasu prostě kamióny zvolit nemohou. Projekt nízkoemisních zón pro obce na těchto trasách těžce zkoušené tedy v těchto úsecích nefunguje a je dokonce nemožné jej na těchto tazích při neexistenci dopravních obchvatů obcí spustit.

Může být návrh na vznik nízkoemisních zón tedy výhodný alespoň pro vjezd do městských center?

Mějme nejprve na mysli jejich obyvatele a lidi, kteří v centrech žijí, pracují či podnikají.

Návrh přímo počítá s tím, že vozidla starší roku 1997 plaketu opravňující ke vjezdu do takové zóny nezískají, naopak elektromobily a auta s hybridním pohonem ji získají automaticky. Rozdílně budou posuzovány i motory dieselové a benzínové. Zákonodárce tak nepovažuje všechny občany za rovné před zákonem, což je nepřijatelné.

A co podnikatelé, kteří do městského centra zavážejí zboží do svých provozoven? A co zaměstnanci? A co klienti firem? A co zákazníci?

Schválený zákon je sice dobrovolný a vytyčení nízkoemisních zón není povinné. Pravdou také je, že zákon přináší řadu výjimek, které může příslušný úřad využít ke zmírnění zákona či dokonce vyjmutí některých vozidel z jeho účinnosti (sanitky, postižení občané).

Takže kdo dostane výjimku? Všichni? Proč bychom tedy takové opatření, jehož administrace jistě něco bude stát, zaváděli?

A pojďme dál. Zkusme si představit situaci v Praze (snad jednoho z mála center, kde by takové opatření mohlo mít smysl).

Přiblížíme-li se k takovému centru po některé z českých dálnic a nechceme-li do města vjet (a tedy platit), kde bezpečně odstavíme naše vozidlo? Je Praha vybavena systémem vnějších záchytných parkovišť logicky a pohodlně propojených se systémem městské hromadné dopravy? A není-li (což všichni ze zkušenosti dobře víme), pak si plaketu prostě musíme koupit. Jde tedy evidentně o návrh, který skrytě zavádí novou diskriminační „městskou daň“.

Tvrdím, že takto pojatý „zelený“ boj s hlukem a znečištěním pocházejících z provozu vozidel je nespravedlivý (neměří všem stejným metrem) a neúčinný. Je neaplikovatelný tam, kde je nezbytné vytlačit nákladní dopravu mimo města i obce a je nespravedlivý vůči běžným řidičům.

Zvyšuje míru regulace podnikání a ochrana ovzduší tímto způsobem přispívá ke zhoršení právního a podnikatelského prostředí v zemi. Tím, že svěřuje rozhodovací pravomoci do rukou úředníků, aby sami stanovili výjimky pro vjezd do nízkoemisních zón a výjimky z emisních stropů, rozšiřuje prostor pro korupci.

Možnost vyhlásit na území obce nízkoemisní zónu se sice tváří jako vlídné opatření ve prospěch svých občanů, svými důsledky jim ovšem bude život spíš ztrpčovat, zdražovat a nadále stále víc regulovat. To považuji za nepřijatelné.

5 komentářů k článku “Nízkoemisní blázinec”

  1. VladimírV říká:

    Pane europoslanče Strejčku. S Vámi se člověk opravdu nenudí. Co kdybyste na rovinu přiznal, že orgány EU jsou jedno veliké lobbistické kolbiště, ze kterého vychází podobné „kolektivní rozumy“. Ano, kolektivní, protože jste to i Vy, kdo podobným doporučením nedokáže bránit. Ale co, „za peníze přece v Praze dům“.
    K těm zónám: Není opravdu vinou občanů, že nejsou v takové finanční kondici, která by velké části z nich dokázala zajistit bezproblémový nákup „mladších“ dopravních prostředků.
    Zpochybňujete práva měst, starat se lépe o zdraví svých občanů. To budeme raději přihlížet, jak se z našich daní postaví megalomanský, tedy drahý parkovací dům, aby se auta do města pohodlně vešla.
    Když už mluvíte o nepřiměřené regulaci a strpčování života lidí, proč se např. neozýváte proti zákazu průjezdu aut přes náměstí v Jihlavě? Je to samozřejmě špatný příklad. Ale nechte prosím na vůli zastupitelů měst, jak si s danou otázkou poradí. Oni mají rovněž hlavu na krku.

  2. Karel říká:

    Vladimíre, pan poslanec se pohybuje v civilizovaném světě a tam jsou náměstí vnímany jako zóny především pro pěší, cyklisty a veřejnou dopravu. To jen v Jihlavě si pár nevzdělanců myslí, že naše zbídačené, zanedbané a shityparkem obchodně doražené centrum oživí tím, že se otevře tranzitní dopravě a přivede se tam dalších několik tisíc aut za den navíc.

  3. Zahradník říká:

    Zdravím pana eu-poslance, kterému jen malinko uniká, že nejde o rovnoprávnost občanů, ale o rovnoprávnost motorů, kterou žádná charta nezaručuje.

  4. Jan říká:

    Dobrý den chtěl bych se zeptat jestli se zavedou tyto zony , bude mesto prispivat lidem kteri ziji v techto oblastech na nove vozy aby mohli jezdit domu ? nebo aby mohli vyuzivat tyto zony svobodne ? Myslel jsem že žijeme v demokratické době , ale posledni dobou mne zarazi ze mi nekdo narizuje jak stare auto bych mel mit , jak bych mel zit a co pro to vse mam delat .
    nikde jsem se ale nedozvedel jestli na to bude prispivat mesto , kraj , euro nebo dokonce snad pamatkari ???

    Dale by mne zajimalo proc zrovna vozidla od roku 97 , proc neni prihlednuto k emisnim limitum nektera vozidla starsiho data vyroby maji lepsi emisni limity nez nova vozidla .

    prijde mi to jako utok na normalniho cloveka kteremu se snazite naridit jak by mel zit .
    Je mi jasne ze z vasich vyplat by mi to jiste nedelalo takovy problem , ale tato mista jsou jiz obsazena lidmi ktere nezajima nic jineho jak oni a jejich prijem

    dekuji za odpoved

    mohl bych poprosit primo na meil dekuji Jan .

  5. Berka říká:

    a co třeba smradlavé staré Karosy z příměstské MHD – ty taky do center nebudou moci ?

    No co, nakoupí se nové – však peněz na to bude dost.

Zanechte komentář




© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. edited by N.E.S.P.I