Blog Jihlavských listů

Petr Klukan
12- Narozen 2. 4. 1961 v Jihlavě, je absolventem Přírodovědecké fakulty UJEP Brno. Od roku 1993 je šéfredaktorem Jihlavských listů. Mezi jeho největší záliby patří fotografování.

Hendikepované muzeum

Petr Klukan | Úterý, 10. 9. 2013 v 12:25

Jihlavští věřící si nepřáli, aby výklad o historii minoritského kostela v ulici Matky Boží vedl konkrétní člověk. Ten pracuje v muzeu a odborníkem určitě je. Problémem není jeho vyznání nebo barva kůže, ale jeho politické smýšlení či členství v Komunistickém svazu mládeže, před kterým se mají „na pozoru“ i mnozí členové KSČM. Na internetu lze najít jeho články s marxistickou tématikou.

Ředitel muzea svého historika brání: vytknout mu nic nelze. Mimopracovní aktivity? Ty jsou přece každého soukromou záležitostí! Má pravdu. Kdybychom na každého pohlíželi dle jeho soukromého života, možná bychom si nekoupili ani housku v krámě. Na druhou stranu je zřejmé, že se radikální smýšlení člověka-historika „bije“ s jeho profesí. Alespoň v té mladé historii 20. století.

Požadavek věřících je legitimní, i když mu někteří lidé rozumět nemusejí. Co kdyby ale do muzea přišla žádost o přednášku k doplnění vzpomínek politických vězňů? Nepřipadal by vám požadavek muklů, aby o té strašné době nepřednášel člověk s vyhraněnými levicovými názory, pochopitelný? Protože oni ty komunistické teorie zažili v praxi?

Z tohoto pohledu je muzeum hendikepováno. Dovnitř instituce i navenek pro občany Vysočiny.

25 komentářů k článku “Hendikepované muzeum”

  1. Storm říká:

    Extrémní komunistická zabedněnost zcela popírá šanci na objektivní prezentaci nedávné historie v podání tohoto zaměstnance muzea.
    Ať si je odborníkem třeba na mamuty, budiž. V dějinách 20. století patrně nemá dost jasno… anebo možná chybí jen mentální potenciál je zkusit pochopit v souvislostech. Tolik zla co komunisti nestihli napáchat ani náckové.

  2. VladimírV říká:

    Extrémní demagogie, ať už levičácká nebo jakákoliv jiná je velmi nevhodná pro šíření osvěty. Na to je třeba dát pozor především při výuce ve školách, kdy takoví jedinci mohou „připravovat“ studenty do života pochybným způsobem.

  3. Zítek říká:

    Ten bolševik by opravdu neměl pracovat jako ,,historik,, a navíc placený z našich daní…..četl jsem článek, kde popírá zločiny komunistů…..ten je zralý na léčení nebo na vyhazov z takové instituce

  4. Svatopluk Beran říká:

    Pane Zítek můžete mi prosím poslat odkaz na článek o kterém hovoříte? Děkuji.

  5. Svatopluk Beran říká:

    Petře nerozumím ve tvému článku tomu, kde píšeš že – Problémem není jeho vyznání ale jeho politickém smýšlení -. Jaký je podle tebe rozdíl v tom, když někdo věří v něco jiného než křesťan, muslim, jehovista nebo ti co věřili třeba v Dionýsa? Já se domnívám že je to stále to samé. Jedná se o víru v nějaké představy jak by měl život vypadat.

  6. Zítek říká:

    Sice s kopírákem Beranem nerad, protože je to známý obhájce bolševismu, ale přece:

    http://uloz.to/xhMYBDNf/gonda-docx

  7. klukan říká:

    Sváťovi – vyznání ve smyslu víry jako náboženství. Marxismus není náboženství, i když v něj někdo věřit může. Jak jednou poznamenal Tomáš Halík – ateista VĚŘÍ, že Kristus, Bůh, tam něco nahoře…neexistuje, není ten ateista vlastně věřící?

  8. Venca říká:

    Storm- A co taková katolická církev?

  9. Vladimír Urbánek říká:

    Vidím, že Jihlaváci se inspirovali u nás v Jeseníkách a začali, nebo pokračují (?) v novodobém honu na čarodějnice.Kde j svoboda politického názoru, svoboda myšlení. POpíráte ústavu i chartu lidských práv a svobod.

  10. Storm říká:

    Venca:
    Spousta lidí na církev akorát zaujatě hází všechny špatnosti a zcela pomíjí její nesporný přínos v mnoha oblastech současného i historického období – od šíření vzdělanosti, přes charitativní činnost až po hlásání pozitivních idejí a propagování dobrého společenského řádu.

  11. Venca říká:

    Vzdělamost a charita? Necpěte činy věřících jednotlivcú pod hlavičku církve.

  12. Zítek říká:

    A já vidím, že u vás v Jeseníkách plácáte o popírání ústavy a neznáte zákony. Než se začnete ztrapňovat a někoho obvińovat, tak si prosím vyhledejte :

    ZÁ K O N ze dne 9. července 1993 o protiprávnosti komunistického režimu a o odporu proti němu.

    § 261 Kdo veřejně projevuje sympatie k hnutí uvedenému v § 260, bude potrestán odnětím svobody na šest měsíců až tři léta.
    § 261a Kdo veřejně popírá, zpochybňuje, schvaluje nebo se snaží ospravedlnit
    nacistické nebo komunistické genocidium nebo jiné zločiny nacistů nebo
    komunistů proti lidskosti, bude potrestán odnětím svobody na šest měsíců až
    tři léta.

    Ona pane Urbánku totiž demokracie není anarchie……..a historik co propaguje zločinecký systém, je členem organizace, která na stránkách hlásá záměr zlikvidovat soukromé vlastnictví…to také myslím není dobře. Pokud se to líbí vám, je to váš problém.

  13. XXXXX říká:

    Urbánek: Tady u nás to máš totiž úplně jednoduchý, buď pravičák nebo levičák. Já nevím, proč někdo neustále pyskuje proti komunistúm. Tak je hergot měli zakázat, komunisty prohlásit za trestně odpovědné a fertig. Jestli to dnešní mocipáni speciálně pravičáci neudělali pak maj držet tlamu. Pan Klukan je totiž šéfredaktorem místní drbny, velkej kámoš s toho času bezvýznamnou a těmi komunisty prolezlou ODS, tak musí alespoň šít do nepřátel. Ono to hovno pomůže protože ten dotyčnej muzejník, pokud je a já to nevím, alespoň trochu odborník, může mít pana Klukana na salámu.

  14. janko říká:

    Město Jihlava pořádá prohlídky památek pro lidi. Požádalo i historika Gondu o seznámení veřejnosti s dějinami minoritského kostela, protože tento řád si to není schopen zařídit sám. Tento historik svolil mimo svou pracovní dobu udělat výklad. Jenže pak na něj začala skupinka fundamentálních katolíků, vydávající to ovšem najednou za „požadavek (všech) věřících“ s mediální pomocí předlistopadového svazáka Klukana, dštít síru. A začali hrozit, že tu veřejnost – pro niž město, a nikoli fundamentální klerus, připravovali program o minulosti památky – nepustí do kostela. Na to jim doktor Gonda řekl, ať si to tedy zařídí sami. Město nyní dělá mrtvého brouka.

    Katolická církev nám nyní dává i poučení, jak naloží s nově nabytými restituovanými majetky. Do případných domovů pro důchodce, hospiců apod. pustí jen římské katolíky. Pokud řeknete něco proti Vatikánu, zůstanete na dlažbě jako chudý František z Assisi, kterým se tolik zaklínají.

    Čili ateista nesmí do kostelů a ateistický historik nesmí vykládat dějiny církevních staveb vytvořených z práce a peněz tohoto národa.

  15. Fejinka říká:

    XXXXX máte pravdu, ale ta protikomunistická karta na nějaké „pitomce“,bohužel, ještě asi zabírá. Ti současní „pseudodemokraté“ jsou pro mne stejní darebáci jako ti před rokem 89 s tím rozdílem, že po těch současných tady v republice nezůstane už asi nic, vše rozkradeno a rozprodáno do zahraničí, případně přihráno našim novým milionářům, respektive miliardářům, kteří se z toho komunistického napakovali.

  16. Zítek říká:

    Fejinko, komunisté začali své vládnutí znárodněním a později pokračovali měnovou reformou. Co po nich zbylo ? Co bylo v obchodech, v čem jsme jezdili? Počítáte také ty stovky a tisíce mrtvých a vězněných za politický názor? A opravdu chcete tvrdit, že hospodářství bylo v dobrém stavu? Že se lidé měli hůř než teď?

  17. Zítek říká:

    Omlouvám se za chybu v poslední větě, ale z těch laciných hesel o rozkradené republice se mi trošku zvyšuje adrenalin. Já myslím, že se lidé nikdy neměli lépe, než se mají teď a kdo tvrdí opak, tak buď tu dobu nepamatuje nebo je zaslepený …

  18. Jan P. říká:

    Text(Hendikepované muzeum) šéfredaktora Jihlavských listů Petra Klukana je podle mého mínění bouře ve sklenici vody.

    Historika Gondu(zaměstnanec muzea) neznám osobně ani zprostředkovaně.K jeho osobě jako odborníka(historie) a běžného občana se vyjadřovat nemůžu.

    Bývalé aktivity historika Gondy(smýšlení či členství v Komunistickém svazu mládeže) musí být dobře informovaným lidem dávno už přece známy.Komunistický svaz mládeže je mimo jiné legální politická organizace u nás.
    Jejich názory a ideje jsou sice někdy na hraně zákona ale jejich činnost zatím soud nezakázal.
    Jako levicově smýšlející občan(volič) nijak nesdílím názory a postoje KSM na minulost a současnost.

    Na hraně demokratického chování a dodržování ústavy jsou také některý lidé na naší stranické pravici.Např.poslanec za ODS Marek Benda(obdiv diktátora Pinočeta). Ultrakonzervativní iniciativa D.O.S.T.(blízká Václavu Klausovi).Její předseda L.Bátora bývalí úředník ministerstva školství za vlády P.Nečase musel být na nátlak veřejnosti odvolán(závažná obvinění z rasismu a extrémismu).
    Nikdy jsem nezaznamenal,že by v těchto případech nějaký pravicový novinář našich médií bubnoval na poplach nad hendikepem strany, parlamentu a ministerstva adt.

    Velice přesně to kolem historika Gondy ve svém příspěvku napsal diskutující čtenář janko.

    V době nekončící ekonomické krize a rostoucího počtu nezaměstnaných(bez ohledu na dosažené vzdělání,praxi apod.) má podle mého názoru nikdo vlivný zájem o místo zaměstnance muzea,které v současnosti zastává komunisticky smýšlející historik Gonda.
    ,,Kauza“Gonda jako téma textu PK má zřejmě jiný cíl.

    Pokrytecký antikomunismus a hlásaní neoliberálismu ve veřejném prostoru,že každý se má postarat sám o sebe jsou jejich autoři na řadě příkladů veřejností oprávněně vnímáni jako nevěryhodnými.

  19. Storm říká:

    Nechal byste, aby poučoval lidi v např. synagoze někdo, o kom je známo, že aktivně propaguje nacismus?
    Je to podobná situace.

  20. Radek Vovsík říká:

    Nemohl bych se smířit s tím, že mi historii bude vykládat někdo, kdo se sám pasuje za superkomunistu (KSM). Mělo-li by se toto vykládání navíc dít za zdmi kostela, řval bych pláčem nad nespravedlností dnešní doby. Naštěstí tomu tak není. Děkuji těm, kteří neumožnili tuto absurditu.

  21. XXXXX říká:

    Tak to bych se podivil milej Zítku. Lidi se mají hodně blbě. Podívej se v čem jezdíme. (tvoje otázka) 14 let, to je průměrné stáří naší svobody a nezávislosti. Jo můžeš si koupit jaguára to teda nešlo, no ale za sedm měsíců se jich prodalo 43. Ale to ty asi nevnímáš. Minimální mzdy, všiví podnikatelé co neplatí a ne proto, že nemají, to je dneska národní sport tři měsíce po splatnosti a já mám materiál nakoupit za co? Za svobodu? Jejich zaměstnanci se jim taky nepostaví a raději drží hubu, protože nedržetí znamená jíti. To je ta tvoje svoboda? Krámy nacpaný, nikdo nenakupuje. A když tak žrádlo třetí kategorie, co začíná hnít v Německu. Svoboda a demokracie. Svoboda cestování a nikdo necestuje. Kam taky, když lidi mají leda tak na cestu. Svoboda a demokracie. Tím nikdo je myšlena síla lidu, kterým ta tvoje svoboda nasrala do klína. Hladem tu asi nikdo nechcípe, ale spousta lidí k tomu má jen kousek. Všichni samosebou mohou podnikat, otázka zní kdo si je najme když nejsou kšefty ani pro ty co už podnikají? To, že můžu říct, že komouši jsou kurvy a nikdo mě nezavře osobně za moc velkou svobodu nepovažuju. Stejně jako to, že můžu cestovat. To, že pár přiblblejch studentíků tu něco vykřikuje o svobodě mě baví ze všeho nejvíc. Tak aby můj domácí studentík mohl studentíkovat, já do něj můsím nalejt měsíčně osm litrů, to je ta minimální mzda pane chytrej. A vyhlídka? Z padesáti procent skončí na pracáku a já ho budu živit dál. No holt je ta svoboda žejo. A to, že vládnoucí ať už levé nebo pravé garnitury nechaly republiku co tu zbyla po komančích definitivně rozkrást všelijakými Viktory, cizím kapitálem a zahraničními bankami to snad ví i debil jen ty ne.

  22. XXXXX říká:

    Každý kdo aktivně propaguje nacismus a nemusí to být zrovna v synagoze bude zalýgrován, neboť se dopouští trestného činu takže to není situace podobná ani trochu.
    A když už jsme u církví. Ty se od komunistů liší jenom tím, že své odpůrce upalovaly no možná se neliší protože je i věšely. Ale to už bylo dávno viď Vovsíku.

  23. Zahradník říká:

    Tady přece nejde jen o to, že někdo je nebo byl komunista, ale o to, že propaguje tu nenávistnou ideologii nesvobody a falešné stejnosti. Za mě to začínalo zeměšňováním a potlačováním módy dlouhých vlasů a zakazováním rock&rollu, nucením do Pionýru ČSM. Dříve to si to s lidmi nesouhlasejícími s jejich terorem komanči vyřizovali provazem, vraždami na hranicích a roky kriminálu. To XXXXX líbí, to by chtěl?

  24. Radek říká:

    to xxxxx : To ale žijete asi na skutečně zapadlé vesnici. Koukám z okna na parkoviště a představte si že tam vidím samá modernější auta než před rokem 89. V obchodem stále vidím lidi kteří nakupují a to mnohdá i zbytečně ( asi na to mají ), koukám na televizi a slyším kolik lidí cestuje do zahraničí a nejsou to nízká čísla. A že vzdělání není zadarmo se ani nedivím, když tady chceme mít samého právníka, politologa, sociologa a já ještě nevím co se dá ještě studovat. Za komančů jsem nastoupil do práce na dvě směny za 1200 Kč hrubého. Nájem a inkaso za cca 500 Kč. Kurňa to byla doba.

  25. XXXXX říká:

    Ano to je opravdu skvělé, ono je totiž pětadvacet let po převratu, takže ten průměr je dosažitelný celkem snadno a navíc je to číslo z oficiální statistiky. O ostatním celkem nemá smysl polemizovat, protože z minimální mzdy se vyžít nedá to je jasný snad úplně každýmu, krom několika demokratů. Já jsem mimochodem po maturitě taky za komančů nastoupil do Tesly za 1400 a na jednu směnu. Nájem a inkaso 200 Kč, asi jme holt byli každej za jinejch komančů. A s tím cestováním. jednou za rok do jugošky jede opravdu polovina národa a půl procenta ještě někam jinam. Ostatní jedou také někam jinam.
    Nevím proč mi tu furt někdo podsouvá komunisty, ale jedno vím jistě o svobodě se v tomto státě nedá hovořit a mílovými kroky se blížíme do stavu policejního státu typu USA. A že je to policejní stát krom toho, že to normální člověk vidí na každém kroku svědčí i poslední aféry ohledně „národní bezpečnosti“. Ať žije svoboda.

Zanechte komentář




© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. edited by N.E.S.P.I