
JIHLAVA PŘED VOLBAMI PO 20 LETECH
Zdeněk Gryc | Středa, 23. 10. 2013 v 7:57JIHLAVA PŘED VOLBAMI, PO 20 LETECH.
1. Historické jádro ztratilo význam, jeho náměstí a domy byly ekonomicky znehodnoceny vybudováním obchodního magnetu City parku. Nejlépe to dokazuje historie prodejny Baťa. City park vytvořil protihradbu a znemožnil krásné pohledy na město, dokumentované na historických vedutách. Jihlava tak ztratila „čtyřrozměrnost“, která dává zajímavost a přitažlivost městu v historickém a krajinářském kontextu. Leitmotivem řešení je ekonomicko-dopravní diktatura, která nedbá zájmu města a občana. Podrobně a racionálně je to prezentováno ve dvou diplomních pracích.
Obdobná ekonomicko-dopravní diktatura dala vzniknout obchodnímu centru v obytné zóně Jihlavy v těsném sousedství s areálem nemocnice. Jihlavská průmyslová zóna byla po omylech s umístěním Vodohospodářů u hřbitova a areálu MěSP na Březinkách koncentrována na Slunci. Nynější průmyslová zóna je umístěna logicky u dálničního přivaděče.
Do původní koncepce největšího sídliště Březinek byly provedeny zásahy, které kontrastují se snahami o klidná města formulovanými v materiálech EU. Přednost chodce, priorita dítěte. Bezbariérová návaznost v širším kontextu na krajinu, v tomto případě na Heulos a lesy okolo Jihlavky s cílem pěšího propojení s Helenínem. /Kdo nevěří, tak ať běží,… se podívat kde končí původní chodník nad školním areálem/. Asociální priority necitlivých motoristů zmařily snahu o dopravní segregaci, včetně návaznosti areálů mateřských školek a postižených dětí. Ta byla okleštěná už při budování sídliště úspornými snahami Min. techniky, hlídanými Stavoinvestou. Nedílnou součástí této segregace byla pěší 4m lávka do historického jádra, ekonomicky zajištěná z financí na občanskou vybavenost sídliště. Technicky vyřešena a s památkáři projednána /arch. Vošahlík/ projektem VÚT na katedře ocelových konstrukcí Profesora Lederera. O tomto problému píši léta na všech mi dostupných úrovních. Součástí řešení navrženého VÚT dopravním expertem Profesorem Vladimírem Veselým, bylo naopak čtyřproudové kanalizování dopravy. Argumenty o vynuceném snížení rychlosti nynějšími dvěma proudy jsou oficielním uznáním nekázně řidičů. To vede spolu s vysokými obrubníky k omezení zásahů záchranného systému hasičů a sanitního vozu, problému s výjezdem trolejbusu od zastávky. Podrobněji situaci popsal v JL dopravář Ing. Brzák. Umístění obchodně přitažlivé prodejny s jejím velkým parkovištěm, /když je parkovacích míst v sídlišti nedostatek,/ do předprostoru největšího školního areálu Jihlavy je z hlediska hygieny, dopravy a ohledu na bezpečnou školní docházku problematické. Byl tím snížen zájem o obchody centra, které nahradily v neblahých souvislostech herny. Veřejný prostor náměstí je natolik iracionálně zprivatizován, že to vede k soudním sporům.
Doufám, že v rámci revitalizace Březinek je pamatováno, na to, aby v předprostoru školního areálu byly konečně řešeny provizorní chodníky a dotaženy sadové úpravy včetně prostoru okolo rybníčka.
Prioritní zájem, místních obyvatel, na klidnou obytnou zónu prezentovaný jejich anketami, podobně jako u areálu nemocnice nebyl respektován.
Urbanismus musí být založen na humanismu v širším kontextu tohoto významu a předvídání následků, nejenom v dopravě.
Doufám, že alespoň někteří, vzešlí z nastávajících voleb, se pokusí přemýšlet v tomto směru.
Zdeněk Gryc
Středa, 23. 10. 2013 v 9:48
Velmi výstižně napsáno, ale spíše bych to sem napsal až za rok, kdy budou komunální volby na jihlavskou radnici. Protože nemůžeme očekávat, že by poslanci pro nás v Jihlavě něco udělali. Někteří nejsou vůbec z Jihlavy, někteří nejsou ani z kraje Vysočina, jako třeba lídr kandidátky TOP 09, který je z Jihočeského kraje a byl se dosazen na kandidátku ,,za zásluhy,,.
Středa, 23. 10. 2013 v 17:16
Je to tak. Stávající vládnoucí suita jihlavské radnice se značně přežila. Ti starší z mocných myslí po volbách na důchod, ti mladší kandidují do PS. Jedno jim je společné. Znovu zvoleni nebudou, nijak zvlášť se totiž nezasloužili o efektivní rozvoji města a blahobytu jeho občanů.
Středa, 23. 10. 2013 v 21:47
No vidíte to, to my máme v obci podobný problém, v pondělí je zavíračka.
Čtvrtek, 24. 10. 2013 v 8:26
Nejde mi do hlavy proč zastupitelé města Jihlavy nevyužijí znalosti a zkušenosti pana Gryce.
Sobota, 26. 10. 2013 v 5:47
Proč? Jednoduše, když dostanou hlasy od voličů tak „zblbnou“ a myslí si, že všechno ví nejvíc a všemu nejvíc rozumí. To, že ty hlasy dostali proto, že schopní lidi se do politiky v současném stavu většinou nehrnou / se lehce uživí jinde a nemusí kašpárkovat/ jim nedochází. Je potřeba, aby na kandidátkách byli lidi s rozhledem a přehledem. Si vemte jen paní Němcovou z ODS nic proti ní, měla obchod s knížkama a mluví o sobě jako o volene politické ELITĚ. :-))))))))) Opravdová elita národa to o sobě především neříká……….