Blog Jihlavských listů

Zdeněk Gryc
46- Zaměstnání: architekt - důchodce - autor sídliště Březinovy sady

KVĚTEN 1945

Zdeněk Gryc | Středa, 19. 11. 2014 v 22:47

KVĚTEN 1945

Zdeněk Gryc | Středa, 19. 11. 2014 v 22:47

Vážení přátelé,
Moje rodina za Protektorátu Bohmen und Mahren, poslouchala BBC.
Později, jako sekundáni RG Židenice-Brno, jsme v tom, s mými spolužáky pokračovali.Mohu vás ujistit, že je možné, že BBC někdy o něčem mlčela, ale nikdy, opakuji, nikdy, nelhala, ať toho nacistické ponorky potopily sebe více.
Blog otvírám dnes v době:
17. listopadu 2014, 18:15 — Autor: ČTK
Washington – Dnes si připomínáme 25. výročí sametové revoluce v bývalém Československu. Při této příležitosti bude ve středu v americkém Kapitolu odhalena busta vůdce této revoluce a prvního československého postkomunistického prezidenta Václava Havla.
Chtěl bych se ke konci 2. Světové války postupně, trochu sentimentálně a velice subjektivně vracet.
Prosím o sledování podobných pořadů, jako dnes:
Hrdinové 2. světové války
19. 11. 2014, 20:00 – National Geographic
20. 11. 2014, 20:00 – National Geographic

Jde zejména o svědectví autentických účastníků s jejich fotografiemi a jmény.

dnes také Galakoncert k 80. výročí  FOK  20. 11. 2014, 20:20 – ČT art

a Brigitte Bardot 80 let, narozena: 28. 9. 1934 Paříž, Francie

Škutina: „Moji milí spolužáci“.

Tedy vykulení primánci, málem sou-rozenci Briggitky na:

Realgymnasium mit czechischer Unterrichtsprache in Brunn Schimitz.

Dostanou naposledy Halbjarszeugnis,  taky české, ale až na druhém řádku.

—————————————————————-

Později  snad najdu schopnost  vysvětlit a zejména postupně doplňovat, jak dítka ne-zdárná, školou po-vinná vnímala dobu „konce“ 2. Světové války a postupně i „konce“ nadějí na demokratickou budoucnost.
Zdeněk Gryc Jihlava

Prosím a žádám u event. příspěvku,  celé jméno, jinak nepište.

—————————————————————————-

AKTUÁLNÍ REPRÝZA BLOGU, která sem nepatří a  bude brzo odstraněna

JERRY a TOM MAJÍ KONEČNĚ JASNO

Zdeněk Gryc | Neděle, 20. 1. 2013 v 12:56

JERRY a TOM zvláště aktuálně

5. ledna 2013 jsem napsal blog, JERRY a TOM,
který jsem ukončil takto:
–––––––––––––––––
Takže proč JERRY a TOM  ?

Léta jsem sledoval hrátky politických matadorů Klause a Zemana,
jejich dialogy a „škádlení“.
Ohrožení  jejich politické moci vyřešila legrační rčení  OPO-SMLOUVA /s opicemi to nikterak nesouviselo/
“JERRY + TOM = PŘÁTELÉ  jak  HROM“.

Výsledkem letité práce těchto politických protagonistů je současný marasmus.
Obávám se, aby jeden nevystřídal druhého.

UŽ JE TO TADY. . . .

Zdeněk Gryc

——————————————————————————————

PS.  21. 11. 2014.

Včera in-agurovali v Kapitolu bustu Václava I.

Dneska Václav II.  po zralé úvaze vstoupil do SČSP.

WIKIPEDIE: Členství v SČSP bylo kolektivní – vstupovala do něj celá pracoviště, dílny apod. Léta největší aktivity zaznamenal SČSP v padesátých letech. Po krizi v letech 1968/69 se organizace stávala čím dál formálnější. Tehdejším režimem bylo členství v organizaci hodnoceno pozitivně.

Bude zajímavé, jestli Jerry se zavděčí více než Tom a bude předsedou.

Je otázka,  jak je to s bustami v Kremlu. Dobrý sochař potřebuje inspiraci, viz. Mahlerova socha v Jihlavě. Mám  přímou zkušenost s tou Haškovou na Lipnici. Byl jsem v ateliéru svého ko-laboranta dívčího aktu z Březinek. Na mé fotce  / k dispozici pro JL/ paní Kokrdová přikrývá nehotové dílo mokrým hadrem. Korda k tomu říká, „mokrý hadr se mu mohl hodit častěji,  z tohodle opilce mám udělat státníka“?

Možná, že následovníci Havla to budou mít těžké s výběrem sochaře ?

Masarykova busta i posmrtná maska,  pochází od Vincence Makovského.

Nedávno jsem do JL napsal,  že soše Generalissima /v souvislosti s velikostí knoflíku u puntu, abych přiblížil těm, kteří ho neviděli jeho proporce/,  by se jistě v rámci současné renesance přišlo poklonit,  nebo aspoň podívat spousta  turistů

 

78 komentářů k článku “KVĚTEN 1945”

  1. Zdeněk Gryc říká:

    To se jako dnešní studenti podle vás pane Gryč domnívají, že Zeman polil a zapálil studenta Palacha?
    —————————————————————————————————————-

    „podle vás“…máte k tomu v mém textu podklad, nebo to tvrzení je jenom PODLÉ od Vás?

    Rád bych znal Vaši dedukci, možná, že by to zjednodušila omluva

  2. Zdeněk Gryc říká:

    Též si myslím pane Gryč že tohle Zeman neměl našemu vynikajícímu akademikovi Martinu C. Putnovi dělat. Již tak je tento Martin jednou lidsky postižen a reakce presidenta mu jistě v jeho životní filosofii nepomohla….
    —————————————————————————————————————-
    Putna k Zemanovu rozhodnutí už ve čtvrtek pro MF DNES řekl, že ho to nepřekvapuje.
    „Jedná se o mimořádně nebezpečný politický precedens, toto činili komunisté,“ reagoval.

    Já si nemyslím, ale jsem přesvědčen, že jeho životní filozofie tím veřejně gradovala.
    Myslím, že to ocenili zejména žáci, studenti, u svého oblíbeného učitele.
    Není sám, my jsme si taky vážili svého profesora Rozehnala jeho charakteru a názoru na funkční čistotu architektury v době sorely. Rozehnala zavřeli. Putna získal mezinárodní renomé, jak správně píšete“. . . . vynikajícímu akademikovi Martinu C. Putnovi“. Veřejnost pochopila, proč někteří akademici bojkotovali Hrad.
    Myslím, že jeho autorita na univerzitě dostala punc osobnosti, která je schopna říci: „král je nahý“.

    . . . . Jak je Putna lidsky postižen, myslíte, nebo víte, fysicky, nebo psychicky?

    PS. je člověk s rozhledem, na úrovni „prognostického“ ústavu. . . Zeman.
    Je komunista nebo ne? Týká se to politiků v té či oné partaji.

    Karel Čapek:“kdo mění víru, neměl žádnou“, jak prosté. . .

  3. berka říká:

    Dobře, takže Vy sice pane architekte máte zkoušku z marxáku, ale před městem a světem (a hlavně před sebou) si to obhájíte tím, že „chtěl jsem studovat architekturu – jinak bych nemohl“. Proč ne – takových nás bylo pár milionů.

    Ovšem nevím, jakým právem potom zrovna Vy soudíte Zemana (kterého já osobně zatraceně nemám rád) za to, že byl v KSČ ??? Co když tam byl taky proto, že „by jinak nemohl dělat to a to“ ?

    Možná jsem jenom hloupej starej montér, školy nemám – ale tohle mi přijde jako to biblické kázání vody a pití vína, ne ?

  4. Zdeněk Gryc říká:

    berka říká:
    Pátek, 5. 12. 2014 v 19:49
    1. Ovšem nevím, jakým právem potom zrovna Vy soudíte Zemana (kterého já osobně zatraceně nemám rád) za to, že byl v KSČ ??? Co když tam byl taky proto, že „by jinak nemohl dělat to a to“ ?
    Možná jsem jenom hloupej starej montér, školy nemám – ale tohle mi přijde jako to biblické kázání vody a pití vína, ne ?
    NE VÍNA, ALE BECHEROVKY !
    —————————————————————
    Rozdělujete lidi, přestaňte s tím, vyzvali senátoři Zemana
    Senátoři z klubů KDU-ČSL a Starostů vyzvali prezidenta Miloše Zemana, aby se přestal vzdalovat občanům a rozdělovat společnost. Měl by podle nich rovněž respektovat tradici úřadu českého prezidenta. Uvedli to v otevřeném dopise.

    Dnes 18:57 – Praha
    Senátoři vytkli prezidentovi jeho chování vůči Rusku a Číně i „formu komunikace, kterou v poslední době volí“ a kterou podle nich většina občanů odmítá. „Vzdalujete se jim svým jazykem, myšlením, i svými činy,“ napsali Zemanovi předsedové obou senátorských frakcí Petr Šilar a Jan Horník.

    Už při středečním zasedání horní komory chtěli oba pozvat Zemana na schůzi horní komory v příštím týdnu, aby jim své konání objasnil. Při hlasování jim k tomu ale několik hlasů scházelo. Další pokus učiní příští týden.
    Oslabujete vztahy se spojenci, vyčítají senátoři
    „Odmítáte vnímat agresivní a diktátorské chování Ruska k Ukrajině, ale i k dalším jeho sousedům do takové míry, že oslabujete a ohrožujete naše životně důležité vztahy s našimi spojenci v EU a USA. Vaše přehlížení porušování mezinárodních smluv a závazků ze strany Ruska je nepochopitelné. Vaše oficiální projevy vůči Rusku a Číně nás jako demokratický stát dehonestují a dělají z naší země nedůvěryhodného partnera v EU a NATO. Jsme přesvědčeni, že tento výsledek Vaší práce naprostá většina našich občanů nechápe, nechce a ani si ho nezaslouží,“ uvedli senátoři v dopise.
    Zeman se podle nich dopouští „znehodnocování absolutního významu lidských práv ve jménu údajných ekonomických zájmů českých firem, potažmo české společnosti. Pokládají to za potlačování a znevěrohodňování ústavy. Zemana vyzvali také k tomu, aby jako český prezident pronášel v zahraničí své projevy v mateřštině a Českou republiku a důstojně reprezentoval. Zeman se svými hostiteli mluvil rusky například při nedávné návštěvě Tádžikistánu a Kazachstánu.
    Dopis navázal na podzimní protesty proti Zemanovu zpochybňování přítomnosti ruských vojáků na Ukrajině, sankcí EU vůči Rusku za jeho anexi Krymu či vstřícný postoj k čínskému režimu. Asi nejhlasitější kritiku na sebe Zeman přivolal svými vulgárními výroky ve vysílání Českého rozhlasu.

    Mám stejný názor: Zdeněk Gryc

  5. berka říká:

    To je jako odpověď ? Aha.

    XXXXX doufám promine, že si na chvilku vypůjčím jeho slohový styl :

    milej pane architekte, vy ochránče demokracie – jste akorát totálně zakomplexovanej kolaborantskej dědek, co celej svůj produktivní život akorát lezl do prdele komunistům, kreslil jim sídliště, okupantům ubytovny, chodil pokorně na schůze, lepil do oken praporky, mával mávátkama a tiše přihlížel, jak těm odvážnějším přistřihávali křidýlka. Díky tomu teď trpíte komplexem a proto si to snažíte vykompenzovat slintama o demokracii, o tatíčkovi Masarykovi, o hodném panu Schwarzenbergovi (tu becherovku předhazujte raději jemu, než Zemanovi, protože milej pan kníže ještě za dob Havla tuhle národní fabriku pěkně natvrdo vytuneloval), českém odboji a nesouvislejma kecama o třetích lidech, kteří nebyli tak posraní jako vy.

    Poturčenec horší turka a pokud jste s komunistama vesele kolaboroval, jste úplně stejnej, nebo horší, než oni. A když blbě kecáte o Zápotockým a přitom nejste schopnej přiznat ani takovou banalitu, jakože jste mu postavil na Březinkách ulici, tak je váš morální kredit u mě naprosto nulovej (nepředpokládám, že by vám to nějak vadilo).

    Já taky chodil na schůze, taky platil fond solidarity, taky lepil praporky, taky se bál „aby děcka neměly problém ve škole“. Taky jsem kolaboroval. Ale aspoň držím hubu a nedělám ze sebe třetího odbojáře.

    Fuj, to sem se zas hned po ránu vytočil. Du na chvilku za Ďáskem…

  6. XXXXX říká:

    XXXXX promine

  7. Zdeněk Gryc říká:

    1. Svatopluk Beran říká:
    Pátek, 5. 12. 2014 v 15:12
    PANE KOLEGO TAK TEDY FAKTA, která skutečně nezmanipulujete.
    Situace v dobovém kontextu v letech 1935 až 1939 ve střední Evropě a na dálném východě.
    ČSR měla smlouvu o vojenské pomoci v případě napadení s Francií, návaznou smlouvu se SSSR (SSSR pomůže pouze v případě pomoci Francie), dále pak v rámci tzv. Malé dohody i s Jugoslávií a Rumunskem. Tento fakt si nepochybně uvědomovali i tzv. západní spojenci ČSR (tedy Francie a Spojené království) a je možné že i toto bylo jedním z důvodů, proč Československo vydali Hitlerovi.
    Nikdo z nich totiž nestál o sovětskou expanzi do střední Evropy.
    —————————————————————————————-
    Máte pravdu, tehdy i nyní, nejenom na Ukrajině !
    Nevím, podle jakých smluv bojovali naši legionáři se sověty na Sibiři. Smlouvy a deklarace, na základě nichž vznikla ČSR jsou známa. Nejde o smlouvy, ale o svědomí a podvědomí lidí a národů.
    Třeba takto:
    Herec Petr Nárožný vypráví nejen o svědomí. Co se vám vybaví, když se řekne svědomí?
    Kdybych to chtěl definovat jako pan inženýr, řekl bych, že svědomí je porovnávání nějaké prožité skutečnosti. To, co jsem v životě udělal, jak jsem reagoval, jak jsem se choval vůči bližním, přátelům, rodičům, ženám, s etickým kodexem, který mám v sobě. Je to takové přikládání mého měřítka k mým činům a k mému chování. Tohle měřítko bude jiné u člověka, který vyrůstal obklopen láskou, měl pocit bezpečí, jestli nebyl v mládí zraňován a měl to, čemu se říká slunné dětství. Protože to jsou právě ty hodnoty, které měřítko vytvářejí. Nejvíce se stejně učíme příkladem. Ono asi bude věčně platit to latinské “Verba movent – exempla trahunt”. Zkrátka, když dítě vyroste v rodině, kde byl vždycky čistý ubrus, kde se nejedlo ze špinavých talířů, kde se servírovalo, začne to brát jako normu a není třeba mu to říkat.

    Ano lidská a národní slušnost,jak na tom v současnosti jsme?
    Smlouvy, které se týkaly nás byly porušeny mnichovskou zradou. Další průběh je znám, není založen na smlouvách, ale na jejich nedodržení a zákeřných přepadení Polska na východě a Pearl Harbouru v tichomoří. Česko si od nacistů ještě za tepla převzali komunisté. „Oni byli první“… „Poslední“. . . Okupační smlouva o dočasném pobytu agresora byla podepsána na hlavních sovětských tanků. V Jihlavě měli lágr pod Pístovem.
    Nacisté:
    „Pamatuj, pamatuj, že poslouchání nepřátelského rozhlasu se trestá káznicí nebo i smrtí“. . .
    Za komoušů to pokračovalo. Nikdo se ve Stavoprojektu neodvážil hovořit veřejně o tom co slyšel z BBC. Kolega Leopold Havlík řekl: „to bys koukal, jak mi na ministerstvu vnitra zopakovali to, co jsem řekl mezi 4 očima zde na chodbě kolegovi.“
    Smlouva o „dočasném pobytu“ bratrem „na věčné časy a nikdy jinak“, také nebyla z naší strany „věrolomně“ dodržena. Politicky se o to snažil okruh intelektuálů okolo Havla. S kyselými ksichty sovětských generálů to dojednal Kocáb. Ale to už jsme pak viděli na živo v televizi. Komunisté a nacisté se báli pravdy. V jejím překrucování byli školenými mistry.na vysokých školách byly katedry nejen odborných předmětů, ale také marxáku. Školení šéfové byli doktoři. Pamatuje už někdo katedry marxáku na universiě v Brně. Šéf katedry Vahala měl titul: Doktor marxistické estetiky. Prostor ve kterém působil byl dokonale profízlován. V archivu v Kanicích je doklad o tom že fízl, který sepsal zde uloženou zprávu na úkol jaksi nestačí a požaduje, aby byl nasazen další fízl. Dokumenty jsou digitálně uloženy.
    Teprve v roce 1989 se můžeme začít doufat, že se snad splní Motlitba Marty Kubišové
    Zdeněk Gryc
    ———————————————————————
    PS. Ještě noticka k marxáku a legitimaci KSČ.
    Marksák byl zapsán v indexu studia na všech vysokých školách, byl v osnovách v té či jiné podobě, na všech školách všech stupňů a institucích, školení probíhala na vojně a kdekoli jinde, mimo snad veřejných WC.
    KSČ byla výběrovou organizací. Členství bylo podobně jako SA zrušeno. Přijetí do KSČ bylo zásadně vázáno na souhlas s „pobytem“ a předjednáno na ZO KSČ. Prověrkami po 68 musel projít i Zeman.
    Již vícekrát jsem napsal, že se budu snažit psát „ze svého pohledu“. Události „z nadhledu“ jsou popsány „renomovanými“ vědci. Patří k nim i Profesor Putna.
    Takže subjektivně:
    Vstup do KSČ mi „nabídla“ sekretářka ředitele tehdy M. dnes S. není to tak dlouho, co jsme to spolu znovu s úsměvem probrali. Myslím, že je tak dalece nad věcí, že by byla ochotna aktuálně mé odmítnutí potvrdit. Své odmítnutí jsem vysvětlil tak, že již od roku 1950 se zabývám tělovýchovnou prací s mládeží v tělocvičně a v bazénu Brně. V Jihlavě jsem s ní začal v únoru roku 1958. Současně s Oldou Hájem jsem získal kvalifikaci trenéra II. třídy v plavání. Tato činnost vyžaduje mnoho soukromého času. Uvedl jsem, že bych nebyl pro KSČ přínosem, ale přítěží, neboť bych z toho důvodu narušoval účast na schůzích. Blbý co?
    Ředitel Kavalec si mne pak pozval a řekl:“já znám tvé politické názory“, členství v KSČ ti nebylo dobrý, tak musíš vstoupit do „svazu přátelství“, ne sám, ale s celou skupinou. Tak jsem šel plnit. Již jsem se zde zmínil, že jediný F. Koudelka, ve Stavoprojektu v roce 68, manifestačně vrátil legitimaci KSČ. Přihlášku jsme tedy podali. Důvěrníci Homolka a Konrád z toho byli dost na větvi a vyložili, že ten kdo ze své iniciativy vystoupí z KSČ z důvodu nesouhlasu s „pobytem“, nemůže být přijat do „přátelství na věčné časy“, na to jsou stanovy. Takže naše skupina přijata nebyla. Po delší době tam vstoupily celé kolektivy ateliérů, jejichž osazenstva se nikdo neptal. Kolegové pak pouze remcali, když platili 50 Kč, známku na přátelství.
    Možná, že na ty dobrovolně-povinné kolaborantské finesy se už tak moc nepamatuje. Tak tedy jen tak stručně pro zajímavost v rámci 25 výročí kdy ostnaté dráty na hranicích mizely a milovníci, pokud se dožili, mohli do Alp.
    Končím, myslím, že další variace slov, na téma dějin kolaborace by nic nepřineslo.
    ———————————————————————————————————-
    PPS než jsem vložil, tak jsem uviděl:
    berka říká:
    Sobota, 6. 12. 2014 v 9:13
    To je jako odpověď ? Aha

    Poturčenec horší turka a pokud jste s komunistama vesele kolaboroval, jste úplně stejnej, nebo horší, než oni. A když blbě kecáte o Zápotockým a přitom nejste schopnej přiznat ani takovou banalitu, jakože jste mu postavil na Březinkách ulici, tak je váš morální kredit u mě naprosto nulovej (nepředpokládám, že by vám to nějak vadilo).
    ———————————-
    S takovou blbostí, jako že architekt určoval jména ulic v sídlišti které navrhoval nelze polemizovat.
    Rotace pojmenování začala nacisty, pak komunisty a nyní magistrátem, nebo ne?
    Kdo myslíte, že měl možnost za oněch režimů se okupantu zavděčit a úředně pojmenovat.

    Bydlím v ulici nyní u Hřbitova. Dříve Leninova.
    Sídliště navrhoval Z.Petrů na FA taky v atelieru u žalářovaného Profesora Rozehnala.
    „Morální kredit u mě naprosto nulovej“.
    Architekti jsou pěkní hajzlové, že?
    Sedláka, znáte? taky ho komouši zavřeli.
    Laštovička, znáte? jeho post-kom. peripetie.
    Sympatie mu vyjádřil v těžké době soudních tahanic s komoušem jedině Havel,
    který ho symbolicky pozval na Hrad.
    Architekti si toho činu velice váží.

  8. Zdeněk Gryc říká:

    FAKULTA ARCHITEKTURY
    VUT v Brně
    Poříčí 5. 662 83 Brno
    K rukám děkana.

    Věc: Stanovisko k poměrům na fakultě architektury, za vlády jedné strany.
    Důvod: nesouhlas s tím, jak naše demokracie zachází se statečnými studenty-architekty.
    Ing. arch Martin Laštovička a jeho kolegové.
    Jsem jedním z těch, kteří byli přímo šikanováni a ponižováni v rámci studia. Rád bych touto formou vyjádřil těmto studentům účast. Indoktrinace na fakultě už započala prvním předmětem zapsaným povinně v indexu studenta fakulty architektura a urbanismu v roce 52/53 „Základy marxismu-leninismu“ a jeho „cvičení“. Nositelé této ideologie na fakultě architektury byli kolaboranti, kteří nás studenty okrádali nejen o čas našeho života, ale i lámali charakter. Setrvání na škole vylučovalo projevit vlastní názor.
    Do prvního ročníku na fakultu architektury jsem byl přijat v roce 1952. Zdaleka jsem netušil, jak má strana a vláda na fakultě organizován boj s těmi, kdo měli sympatie k skautskému či sokolskému hnutí. V té době jsem byl cvičitelem ve Spartaku Židenice, přejmenovaného Sokola s tradicí prof. Gajdoše, umučeného jako sokola nacisty. Jeho paní, profesorka Gajdošová mne učila v Gymnáziu Brně-Židenicích. /Také jsem byl cvičitelem turistiky v místním turistickém oddílu. Práce s mládeží jsem věnoval spoustu času. Později jsem byl také cvičitelem plavání, což mi zůstalo i v Jihlavě. Zde v mém družstvu plaval Martin Laštovička./ K plavání mne přivedl až na fakultě vzácný člověk pan prof. Otakar Záboj. V této souvislosti bych řekl, že katedra tělocviku měla na VUT vysokou úroveň. /
    V této době působila na fakultě okolo asistentky Bártkové skupina mladých ambiciósních svazáků, mnozí z nich vybraní dělnickou třídou jako ADK. Ti byli nějakým způsobem informováni o soukromých životech posluchačů. Nasvědčovaly by tomu i kádrové materiály mých rodičů, sestavené uličními organizacemi KSČ, které jsem dosti nesnadno získal se zaretušovanými podpisy. Čest těchto pomlouvačů je stále svatá. Problémy jsme měli, jak si vzpomínám podobné se Zdeňkem Dvořákem, který byl před zákazem skautů, členem oddílu v Tišnově. Iniciativu v boji s třídním nepřítelem vidím asi jenom v prvních dvou ročnících, kde působili mezi pedagogy svazáci, či mladí komunisté. Později jsem ji již necítil. Jako opak bych rád uvedl další příhodu s panem profesorem Syrovým. Přišel jsem k němu sám na opakovanou zkoušku na katedru ve Vlhké ul. Otázka zněla, co si myslím o sovětské architektuře. Bál jsem se, ale říkal si, jsme tu sami. Nechal mne bez komentáře domluvit, vzal index a dal mi výbornou. Zjevením byl pro nás pan profesor Rozehnal. Ten nám řekl, abychom mu říkali soudruhu, nebo pane, mu že je to jedno. Ale k věci:
    V prvním ročníku jsem se přátelil s Josefem Opatřilem a Zdeňkem Dvořákem. Měli jsme společné sympatie k přírodě a skautskému hnutí. Vzpomínám, že mi v té době dělala velké potíže asistentka Růžena Bártková na katedře u Prof. Kuriála. Ateliery jsme měli v domě na Husově ulici, kde byla také Tesla. Zde jsme se převážně zabývali lidovou architekturou na Vyškovsku a to zejména v Dědicích, kde byl rodný domek presidenta Gottwalda. Jednu z těch lidůvek jsem kreslil pod vedením asistenta Voláka. Ten mi osobně namíchal šmolku na sokl domku. Když to uviděla Bárková tak se zhrozila a musil jsem to předělat. Tehdy jsem se ani neodvážil oponovat a upozornit na příznivé posuzování mé práce asistentem Volákem. Asistentka Bártková mé výsledky nikdy neuznala za přijatelné. Šetkrát jsem předělával dlouhý matricový tah lidových domků z Dědic, vždycky špatně. S poslední matricí jsem šel pozdě odpoledne na katedru. V místnostech prvního poschodí byl tehdy sám pan profesor Kuriál. Ukázal jsem mu matrici. Přátelsky mě tázal:“stačí ti dvojka“, kterou mi pak do indexu napsal.
    Obdobné to bylo v atelieru Doc. Putny na Vlhké ulici. Tam jsme zase kreslili domky ve Šlapanicích, kde Putna buď bydlel, nebo měl k místu úzký vztah. Prtili jsme na nich tuším i podivně naivní detaily. Jako asistent zde byl také angažovaný svazák Martínek. Domek jsem nakreslil, akvareloval a vícekrát nedopadl.
    Poslední námitky zněly, že mám špatně udělaný krov. Snažil jsem se konstrukce nastudovat v „Ondřejovi“ i jinde, ale pořád jsem nevěděl, v čem dělám chybu. Na katedře vždycky jenom nad tím mávli rukou a nenamáhali se mi chybu objasnit. Už jsem z toho byl zoufalý a tak mi napadlo zajít za Doc.Jeřábkem, který také sídlil na Husově ulici v patře nad Teslou. Ukázal jsem mu výkres. Ti, kdo ho znali, tak si jeho milý obličej dovedou představit. Laskavě se usmál a pravil:“máš to dobrý“. Já jsem mu pak v rozpacích říkal, že na katedře u Doc. Putny krov neuspěl.
    Na to mi řekl:“řekni, žes byl u mne a že jim vzkazuju, že je to dobrý“. U Putnů se to zase nelíbilo, tak jsem jim vyřídil vzkaz pana Doc. Jeřábka. Pak už neříkali nic a výkres převzali.
    Potíže měl i Josef Opatřil a dodělával fakultu, tuším nějak později. Soudruzi na fakultě měli dobrý nos, jeho sakrální architektura to dosvědčuje. Měl jsem možnost nakreslit salesiánský kláštýrek do Dvorku u Přibyslavi. Při té práci, původně určené pro něj, o něm Salesián páter Med a hospodář Drábek o něm mluvili velmi pěkně.
    Kolegovi Zdeňku Dvořákovi se vedlo podobně. Nevydržel s nervy a z fakulty odešel. Po roce 1989 se mi s ním podařilo spojit. Nebylo to snadné, na fakultě architektury a obecním úřadě v Tišnově jsem neuspěl. Podařilo se mi to až prostřednictvím Skautů, v jejichž hnutí nadále pracoval. Kdo s ním tehdy zatočil netušil. Trauma z vyhození na architektuře nerozbíral. Podobně jsem ani já netušil odkud vítr věje. Bral jsem tyto potíže spíše jako své nedostatky a snažil jsem se zvýšenou pílí, mnohdy i noční prací na fakultě uspět.
    Situace mi byla objasněna až po létech. Na památkářském vícedenním sympósiu v Kroměříži v listopadu 1968 jsem seděl jeden večer ve vinárně se spolužákem Ing. arch Josefem Marčonkem, tehdy vedoucím odboru výstavky ONV. Na fakultu byl přijat jako ADK, byl členem výboru SSM. Ten mi po nějaké sklenici červeného řekl:“tys měl tehdy kliku“. Pověděl mi, jak o mně bylo jednáno na výboru SSM pod vedením soudružky Růženy Bártkové. Cílem bylo vyloučit mne ze studia. Dost jsem tehdy koukal.
    Tuto skutečnost mi potvrdil i spolužák Adolf Pospíšil. Bylo to na posledním setkání spolužáků našeho ročníku ve vinárně hotelu Metropol za brněnským nádražím, tuším na ulici Mlýnské. Setkání se uskutečnilo před 20 lety. Nezapomenutelným zážitkem této noci byl návrat linkovým autobusem do Jihlavy. Podivné uniformy se samopaly opakovaně zastavovaly autobus u zátarasů na dálnici a kontrovaly osoby. Mysleli jsme si, že uprchl nějaký zločinec. Později jsem se dověděl, že jim šlo o to, zabránit poutníkům v účasti na bohoslužbě při blahoslavení Anežky v chrámu sv. Víta. Trochu jsem na tento poslední autobus spěchal. Při setkání jsme každý v pořadí okolo stolu měli popsat svoji životní dráhu. Kolega Adolf Pospíšil, který seděl v pořadí přede mnou a měl mírně upito, mi dal přednost. Pravil:“ povídej napřed radši ty, já se budu dost vykecávat. Tys měl tehdy na fakultě velkou kliku žes prošel“. Pak mi stručně pověděl to, co jsem už věděl od Josefa Marčonka.
    Poslední zážitek z těchto šikan na fakultě architektury se odehrál v posledním dnu našeho studia, ve dnu našich obhajob na začátku roku 1958. Do jaké míry úzce a sadisticky spolupracovaly angažovaní soudruzi na fakultě s STB si lze domyslit. Přesně, na hodinu a den, bylo provedeno zatčení spolužáka Jana Sedláka. Architekturu vystudoval, stánici vypracoval, diplom nedostal.
    K ukončení našeho studia nám chyběla pouze obhajoba, kterou jsme již úspěšně absolvovali. Zděšeně jsme stáli na chodbě v budově na Poříčí. Nemohli jsme pochopit, proč se nedostavil prospěchově velmi dobrý Jan Sedlák.
    Večer předtím byl ve společnosti spolužáků v naprosté pohodě. Sedlák byl odsouzen a uvězněn, za co? Umístěnku jsem dostal do Jihlavy, odkud Sedlák pocházel.
    V místním Stavoprojektu jsem pak po léta sledoval peripetie a piruety, které se odehrály nejenom s jeho osobou. Léta mu trvalo, než ho pustili k nové státnici.
    Stejně byl později zatčen, souzen, ostouzen a uvězněn pan profesor Bedřich Rozehnal. Ten byl přítomen zmíněným obhajobám. Vděčím mu zato, že mne a mé spolužáky svým neopakovatelným umem architekta-aristokrata vzdělal a k těmto obhajobám dovedl. Jaký duch tehdy a později vládl na naší fakultě, která tuto zvůli podpořila, nebo i způsobila.
    Zvůle režimu se nezastavila u jeho osoby. Postižena byla celá rodina včetně bydlení. Pronásledována byla i jeho dcera Ing. arch Eva Rozehnalová.
    Nejenom, že nemohla být zaměstnána v Brně, ale ani ne ve Stavoprojektu v Jihlavě. Tento státní podnik by si s ní ušpinil ruce. Její osudy v Jihlavě znám. Nebyly lehké.
    Proč to celé píši?
    Říká se, že na konci roku se mnohé bilancuje. Nevím, co se odehrávalo na fakultě architektury v pozdějších letech. Jako architekt jsem spolupracoval s technickými katedrami VÚT. Za těmi stáli příjemní a milí šéfové, pan Prof. Cigánek, pan Prof. Veselý, pan Prof. Lederer a pan Prof. Zuda. Ten měl tuším po roce 68 také potíže. Někteří mne i přizvali k státnicím. Zdálo se mi, že společensky si tito pánové s režimem nezadali. Předpokládám, že si s ním zadali, či postavili na něm svoji kariéru, soudruzi typu Růženy Bártkové, která nás po patřičné selekci, v rámci okupace přijímala do normalizovaného Svazu architektů.
    Jak jsem se již zmínil, dostal jsem na fakultě architektury umístěnku do Agroprojektu Jihlava. Zde rovněž nastoupil RNDr. Zdeněk Laštovička. Jeho syna Martina, dobrého hocha, jsem pak měl nějaký rok ve svém družstvu v plaveckém oddílu. Vím, že jeho dědečka popravili nacisté. Slušnost a statečnost mají určité rodiny v genech. Na jaké hierarchii byly stavěny kariéry za nacismu nepamatuji. Dobře ale vím, jak to bylo za minulé totality komunistické a to nejen na naší fakultě architektury. Svým povídáním chci přispět k tomu, abychom si cenili cti a statečnosti Ing. arch Laštovičky a jeho kolegů, architektů.
    S pozdravem:

    Jihlava čtvrtek, 6. ledna 2005. Ing arch Zdeněk Gryc

    PS. Tuto záležitost jsem považoval už od začátku za znepokojující. Přikládám :
    1/dopis fakulty z 28. 4. 92.

  9. Berka říká:

    Sedlák, Laštovička, Rozehnal, blablabla, dokola jak kafemlejnek. Pořád se jen oháníte cizími jmény…

    Ale co udělal Gryc ? Jak KONKRÉTNĚ vyjádřil svůj nesouhlas s režimem ? Jak tehdy prezentoval to svoje „svědomí“ ?

    KOLABORANT a basta. Bolestínskej oportunista – kolaborant, kterýho štve že kromě pár nudnejch krabic za ním není v životě nic vidět. Nikdy se nebude chodit na exkurze do žádné Grycovy vily. Nikdy nebudou studenti architektury obdivovat něco co on vymyslel a co zrealizoval. Až to s ním jednou sekne, do tejdne si na něj krom rodiny nikdo nevzpomene. A protože si to není ochoten přiznat, dává všechno za vinu režimu, se kterým vesele obcoval. Jó pane, kde mohl dneska bejt, kdyby ho komunisti nedusili. Operu v Sydney by bejval postavil – takhle je vrcholem jeho tvorby ulice Antonína Zápotockého, na jejímž slavnostním otevření se předpokládám cpal chlebíčkama a nadšeně tleskal projevu o zářných zítřcích socialistické výstavby.

    Já proti vám nic nemám a nejsem žádnej váš soudce. Akorát mi ty vaše nesouvislý slinty přijdou strašně nefér vůči těm, kteří tenkrát doopravdy nějak trpěli – a pro který jste jak vidno tehdy nehnul ani prstem.

  10. Zdeněk Gryc říká:

    Od: Zdenek Gryc [zdenek.gryc@centrum.cz]
    Odesláno: 23. ledna 2005 14:48
    Komu: chybik@ucit.fa.vutbr.cz
    Předmět: dopis děkanovi fakulty architektury Doc.Ing. Josefu Chybíkovi
    CSc.

    Vážený pane děkane,
    děkuji Vám za odpověď na můj dopis z 17.1.2005. Jsem rád,že žiji v době,kdy se vedení fakulty dokáže zastat svých žáků, mezi něž se také počítám. Přeji si,aby tento duch solidarity na fakultě zůstal. Stále se ještě nedokážu vyrovnat s komunistickou zvůlí a arogancí,které z fakulty architektury odvedla do vězení mého profesora Bedřicha Rozehnala a spolužáka Jana Sedláka. Myslím, že etika, umění, svoboda a architektura jsou spojité nádoby. Je to vidět nejenom na společných výrazových prvcích nacistické a soc-realistické architektury, ale zejména na jejím duchu pohrdajícím odlišným uměním a lidmi. Myslím,že období obou totalit, by mělo být studentům, připomínáno. Také by jim mělo být zřejmé, že vracet se k svému učiteli a škole obohacuje obě strany. Zapomínat je pohodlné. Přikládám svoji vzpomínku na pana profesora Rozehnala a jeho působení na naší fakultě. Napsal jsem ji před časem ve snaze,aby jeho jedinečný přístup k studentovi nebyl zapomenut.
    S pozdravem: Zdeněk Gryc

    PS. Ještě jeden člověk, se kterým jsem se setkával za svého studia na fakultě byl komunisty postižen. Jedná se o Ing. Aleše Racka. Ten nás měl v předmětu “ Železový beton“ z katedry Doc.Drahoňovského. Aleša Racek nás měl na cvičeních. Ta se konala v bývalé prodejně Tesly na Husové ulici v roce 53/54. / K dobrým žertům zde patřilo zavřít vybranou spolužačku do výkladu,zbytek si lze domyslet./ Ing. Aleša Racek přišel na školu z VTA. Byl velice vstřícným učitelem, měl poďobanou tvář, možná od neštovic. Měl vazbu na skautskou skupinu v Králově poli. Po opuštění fakulty jsem se dozvěděl,že byl podobně jako Rozehnal a Sedlák zavřen. Odsouzen byl snad na 16 let. Když byl ve výkonu trestu,tak si ho jedna ze skautek vzala v zastoupení. To byl jistě vzácný čin, uvážíme-li, že arch Hamal se po zavření profesora Rozehnala s arch. Evou Rozehnalovou bystře rozvedl. Asi v roce 1988 jsem navštívil katedru pana Prof.Drahoňovského,chtěl jsem ho po létech pozdravit, / syn byl u něj pom.vědem /. Seděl jsem s panem profesorem a povídal. V řeči se mne sám zeptal,jestli nevím proč Aleše Racka, člena jeho katedry, který mu byl také sympatický, zavřeli. Stejně jako on jsem to nevěděl, ani kolik let ve vězení strávil. Pouze jsem se doslechl,že zanedlouho po propuštění zemřel. V této souvislosti mne napadá, zda by Technika neměla nějak evidovat jména,či stručné osudy těch,které postihla nacistická a komunistická zvůle.

  11. Venca říká:

    Docent Chocholoušek by se tetelil blahem…. Být komunisty donucen studovat a pak makat na teplým místečku,muselo být zdrcující

  12. Zdeněk Gryc říká:

    V ŽALUDKU PANA BERKY – PROSINEC 2013
    1. Berka říká:
    Sobota, 21. 12. 2013 v 0:04 upravit
    2. Aha…tak to je ovšem něco jiného.
    Že byste opravdu nevěděl, jak se jmenovala dříve Březinova ulice na „vašem“ sídlišti ? Tak to jste mě teď opravdu zklamal – myslel jsem si, že jste přece jenom trochu větší formát.
    ———————————————
    Opravdu nevím, nikdy jsem žádné jméno ulice nenavrhoval. V dokumentech byly snad označeny pouze sekce typovým číslem.
    ——————————————–
    Svým dotazem jsem sledoval jenom to, že jste sám nemlich stejně rozporuplná postava, jako ten Havel.
    ————————————————
    Tak to jste mi udělal radost, děkuji.
    Můj otec František Gryc se dobře znal s jeho dědečkem V. H. Hugem Vavrečkou v souvislosti s etnografickými znalostmi, které jejich přítel Dr. Černohorský použil ve svém velkém etnografickém dílu: „Moravská keramika“, oba jsou tam jmenovitě uvedeni. Otec si této známosti velmi vážil, a také toho, že mohl jejich byt, bez ohlášení navštívit. Bylo to ještě předtím, než jim byla komunisty ukradena keramika. Po sametu byla vrácena a vystavena na zámečku v Tróji, je tam možná dodnes.
    ———————————————————–
    Pomáhal jste pěkně schovaný za prkýnkem ve své teplé kancelářičce budovat komunistům lepší zítřky, seč vám síly stačily – ale teď tady píšete a mluvíte jako největší antikomunista.
    Fajn, ale napřed jsme museli v budově vybourat kobky cel Babických vrahů, aby se tam dala umístit planografie. Jiří Jirmus mi také umožnil letmo zahlédnout popraviště, v místnostech na soudu, které zaměřoval.
    Odmítl jsem členství v KSČ, které mi nabídla po projednání na ZO KSČ sekretářka ředitele Kavalce, tehdy za svobodna, Mafková. Nedávno jsme si to s úsměvem zopakovali.
    Naše kádrová, paní Tvrzová, při nahodilém setkání, čekajíce vnoučky v MŠ. mi řekla, že dobře znali moje smýšlení.
    Dalo mi léta a moc práce, abych se dostal k těm kádrovým materiálům, které mi nebyly předány. Nějaké fotokopie mám z archivu v Kanicích. Po delších tahanicích mi poslal dne 7. 2. 1996 generál poručík Ing. Jiří Nekvasil fotokopii kádrových materiálů, kde uvedl: V poskytnutých kopiích posudků jsou jména zpracovatelů znečitelněna, aby nedošlo podle čl. 10, odst. 3 Listiny základních práv a svobod. Z textu posudku namátkově:
    Matka je náboženský fanatik. Otec pracoval po celou dobu, jako obchodní cestující. Oba mají nevyjasněný poměr k našemu státnímu zřízení. . . V tomto duchu byl vychován jejich syn, t. č. ing. Gryc Zdeněk. Jeho chování, postoj ke společnosti atd. Neskýtá záruku, že bude přínosem pro naši lidovou armádu.
    Z otevřených zdrojů, tedy tisku:
    a/ Jiskra 25. Února 1975, věnovaná Vítěznému únoru Zachovejme pokrokové symboly a tradice, Milan Dvořák. . . . samozřejmě, že se nezapomnělo na renovaci sochy sv. Jana nákladem 15000 korun na příslušné místo na mostě, kam měl být umístěn. Nestane se tak. . . .
    ————————————————————–
    . . . Musíme naše inženýry architekty učit uctívat památku dělnické třídy a komunistické strany.
    A pokud některým z nich nejsou tyto myšlenky blízké, ukládat jim vtom smyslu konkrétní požadavky k odbornému ztvárnění. . .
    —————————————————————
    Víte jak tuto publikovanou problematiku nesl před-posraný ředitel Stavoprojektu?…

    b/Jihlavské listy 23. 3. 1993. Prostituce, nejen politická. . . kde jsem pronásledování pod patronací a autoritou OV KSČ a ZV KSČ podrobněji zveřejnil.

    c/ Mladá fronta 17. Květen 1990 Boris Dočekal: tajemníkova odpověď: ve svém podniku si dělej, co chceš. Kádrové hodnocení jako zbraň. Kde je kauza podrobněji popsána.

    Tato kauza byla také šetřena úřadem dok. A vyš. zločinů komunismu ČVS:ÚDV -43/Vt-95 Z
    Šikanování za součinnosti OVKSČ A ZO KSČ uzavřel okresní státní zástupce Judr. Arif Salichov usnesením z 16. 12. 1994. Zn 82/94-8
    . . . . . šetření ukazuje, že šlo o jednoznačnou iniciativu Ing. Arch Aloise Kavalce. . . . Odpovědnost za takové jednání však spočívá bohužel toliko v rovině morální, nikoli trestně právní.
    ———————————————————————
    V ŽALUDKU PANA BERKY – PROSINEC 2014
    – dvakrát a má mne má sakra prokouknutýho –

    1. berka říká:
    Sobota, 6. 12. 2014 v 9:13
    To je jako odpověď ? Aha.
    XXXXX doufám promine, že si na chvilku vypůjčím jeho slohový styl :
    milej pane architekte, vy ochránče demokracie – jste akorát totálně zakomplexovanej kolaborantskej dědek, co celej svůj produktivní život akorát lezl do prdele komunistům, kreslil jim sídliště, okupantům ubytovny, chodil pokorně na schůze, lepil do oken praporky, mával mávátkama a tiše přihlížel, jak těm odvážnějším přistřihávali křidýlka. Díky tomu teď trpíte komplexem a proto si to snažíte vykompenzovat slintama o demokracii, o tatíčkovi Masarykovi, o hodném panu Schwarzenbergovi (tu becherovku předhazujte raději jemu, než Zemanovi, protože milej pan kníže ještě za dob Havla tuhle národní fabriku pěkně natvrdo vytuneloval), českém odboji a nesouvislejma kecama o třetích lidech, kteří nebyli tak posraní jako vy.
    Poturčenec horší turka a pokud jste s komunistama vesele kolaboroval, jste úplně stejnej, nebo horší, než oni. A když blbě kecáte o Zápotockým a přitom nejste schopnej přiznat ani takovou banalitu, jakože jste mu postavil na Březinkách ulici, tak je váš morální kredit u mě naprosto nulovej (nepředpokládám, že by vám to nějak vadilo).
    Já taky chodil na schůze, taky platil fond solidarity, taky lepil praporky, taky se bál „aby děcka neměly problém ve škole“. Taky jsem kolaboroval. Ale aspoň držím hubu a nedělám ze sebe třetího odbojáře.
    Fuj, to sem se zas hned po ránu vytočil. Du na chvilku za Ďáskem…
    ——————————————————-
    1. Berka říká:
    Sobota, 6. 12. 2014 v 13:06
    Sedlák, Laštovička, Rozehnal, blablabla, dokola jak kafemlejnek. Pořád se jen oháníte cizími jmény…
    Ale co udělal Gryc ? Jak KONKRÉTNĚ vyjádřil svůj nesouhlas s režimem ? Jak tehdy prezentoval to svoje „svědomí“ ?
    KOLABORANT a basta. Bolestínskej oportunista – kolaborant, kterýho štve že kromě pár nudnejch krabic za ním není v životě nic vidět. Nikdy se nebude chodit na exkurze do žádné Grycovy vily. Nikdy nebudou studenti architektury obdivovat něco co on vymyslel a co zrealizoval. Až to s ním jednou sekne, do tejdne si na něj krom rodiny nikdo nevzpomene. A protože si to není ochoten přiznat, dává všechno za vinu režimu, se kterým vesele obcoval. Jó pane, kde mohl dneska bejt, kdyby ho komunisti nedusili. Operu v Sydney by bejval postavil – takhle je vrcholem jeho tvorby ulice Antonína Zápotockého, na jejímž slavnostním otevření se předpokládám cpal chlebíčkama a nadšeně tleskal projevu o zářných zítřcích socialistické výstavby.
    Já proti vám nic nemám a nejsem žádnej váš soudce. Akorát mi ty vaše nesouvislý slinty přijdou strašně nefér vůči těm, kteří tenkrát doopravdy nějak trpěli – a pro který jste jak vidno tehdy nehnul ani prstem.

  13. Zdeněk Gryc říká:

    PO-KRAČOVÁNÍ TRY-LOGIE:

    1. Berka říká:
    Píšete o „připosraném“ Kavalcovi – a přitom jste byl celý život ještě desetkrát připosranější. Radostně jste načmáral cokoliv co bolševik chtěl a žil jste si za to jako to příslovečné prasátko v žitě. Teď byste ještě chtěl, aby vás národ oslavoval jako velikého architekta a umělce. Komunisti byli hovada. Ale ti co jim věrně sloužili, byli hovada ještě desetkrát větší, přeberte si to jak chcete.
    ———————————————————————————
    Vážený pane Berka,
    Jako hovado jsem v 6 hodin zazvonil štípačkami a koukal to udělat co nejrychleji po 14 hodině.
    Mezitím jsem plnil pracovní příkazy svých nadřízených, později jako vedoucí atelieru už jenom ředitele Kavalce a to až do 7hodin dne, kdy jsme jeli do Humpolce pohřbít Františka Koudelku.
    V tuto hodinu si mne zavolal soudruh ředitel Kavalec, aby mne demonstrativně sprdl. Přizval si k tomu předsedu ZO KSČ soudruha Nováčka, ved. atelieru Sedláka, a předsedu ZV ROH Ing. Sojku. Ten poslední žije, myslím, že už tehdy mu bylo z bačování ředitele natolik špatně, že dosvědčí, co se stalo v souvislosti s mým odmítnutím býti hovadem. tedy v rámci komplexního hodnocení poslušně zlikvidovat arch. Seligu. Likvidaci si nechal odsouhlasit Kavalec na chalupě soudruha vedoucího tajemníka Filipa ve Vilémovských Chaloupkách. Rekonstrukci chalupy dostal atelier včetně všech profesí počínaje geometry písemným příkazem. Rekonstrukce byla úspěšně provedena, ředitel byl přijat Filipem jako díkuvzdání za práci Stavoprojektu v rámci svých 50 narozenin. Filip na jeho slova:“mohu toho Seligu zlikvidovat“ neřekl ano, či ne, řekl:“ve svém podniku si dělej, co chceš“.
    Zajímavé. . . když jsem si na Kavalce stěžoval osobně na ÚV KSČ, tak dotyčný soudruh zvedl přede mnou telefon a dotázal se:“plní Stavoprojekt plán?“,když mu řekli že ano, tak mne vyhodil.
    Víte, proč se tehdy hovado postavilo na zadní a sprdlo ředitele za to, že Koudelka, kterého zneužil a donutil v i po pracovní době pracovat na jeho atriovém domku je jako svědek mrtev. /Kult a Máca v rámci soukromé jízdy ředitele do Třebíče také, stavitel Krátký umřel vedle něj ve své pracovně, když ho chtěl vyhodit z podniku. Jako technický náměstek ředitele věděl, jakej vůl jako architekt-projektant arch. Kavalec je /. Bylo toho dalece více, ale tohle hodně bolelo. Pan ĎÁSEK uvedl, že píše, když se naštve. Já se tehdy naštval moc. Ředitel Kavalec, řečený Lojza, byl zbabělec. Nic podobného se mu ještě nestalo, byl z toho dost vyšinutý a jednání ihned přerušil, vůbec se nedostal k tomu proč si mne na koberec pozval. Tím byla moje omluvenka plaveckému oddílu, kde jsem navázal na svoji letitou činnost z Brna.Uvedl jsem tam, nepřímo to, že mi ředitel záměrně nevyřídil posunout prac. dobu o půl hodiny, abych mohl vést plavecký výcvik dětí. Žádost vlastnoručně doplnil Oldřich Háj. Soudruh ředitel byl rafinovaný tyran, práci na Koudelkovi vymáhal pod slibem-pohrůžkou, že mu zajistí dobrý výpočet důchodu. Se mnou jednal s pohrdáním tak, že přes četné urgence u sekretářky žádost jednoduše nevyřídil.
    Legrace že. . . . Ryšavá mi na další urgence říkala, že budou Vánoce, takže se soudruh ředitel asi ustrne. /paní Ryšavá dojížděla z Dušejova, třeba by si i dneska vzpomněla/. Zásadním problémem bylo, že hovado odmítlo podepsat svinstva na arch. Seligu, schopného architekta, který mohl ohrozit ředitele v jeho funkci. Takže v rámci nomenklatury musel odstranit vedoucího atelieru a sepsat hnůj sám s předsedou ZV KSČ. Tento hnůj se natolik lišil od obvyklé řeči kádrováků, že se tomu v podniku kam vykopaný Seliga nastoupil, vysmáli. Soudruh ředitel si v podniku nedělal, jak uváděl Zeman právo na první noc, ale na jinou. Tohle šetřila komise OV KSČ, vedená podpluk. Kubicou v rámci pravomocí tajemníka pro průmysl OV KSČ Dvořáka. Soudruh ředitel dostal nejvyšší stranický trest „stranickou důtku s výstrahou“, a soudruh tajemník Kavalcovu chalupu v Klátovci. Je fakt, že komunisté trpěli leccos, ale tohle nikoli.
    Hovado mělo ve své pracovní skupině skromného a laskavého Františka Koudelky, nad jehož rakví jsem odmítl dále žrát ředitelovu zvůli. Koudelka měl i velké sociální cítění a entuziasmus v rámci něho vstoupil po osvobození v roce 1945 do KSČ. Ředitel mi již předtím mi vytýkal, že mám na svůj pracovní kolektiv špatný vliv. Šlo o prověrky po roce 1968,které byly pěkně ošklivé. Odporně zaobalené texty, asi tak ve stylu pozdější Anticharty, kde vlastně taky nic špatného nebylo a šlo pouze o to namočit čumák do vlastních chcánek. Kdo si pamatuje na tu dobu, tak ví, jak se straníci pěkně klepali, od soudruha předsedy Prchala, který nejprve ani chleba ani vody pro sověty. Ředitele Milana Fialy, který sbíral podpisy na neutralitu. Neutekl před holandskou televizí, která si přišla natočit schodiště, kde političtí vězni se zavázanýma očima padali. Tehdy František Koudelka vždy skromně odděn si vzal své svatební šaty s bílou košilí a symbolickou černou kravatu,šel manifestačně vrátit legitimaci KSČ.
    Na PhDr. Františka Hoffmanna, ředitele muzea byl činěn velký nátlak, aby odvolal to, co jsme v té d obě podepisovali. Úplně ho slyším:“nejsem žádný hrdina, co jsem podepsal, to jsem podepsal“. /Píšete o „připosraném“ Kavalcovi – a přitom jste byl celý život ještě desetkrát připosranější./
    Hoffmannovi nejsou taková sprostá hovada jako pisatel, takže nikdo asi neví, že soudruh Kavalec jako pracovník OV KSČ si vzal osobně za úkol zlomit Hoffmanna přes jeho ženu. Hoffmanna sice nezlomil, ale způsobil, že jeho paní se zhroutila a byla hospitalizovaná na psychiatrii. S paní Hoffmanovou jsme na to trauma vzpomněli při jejich symbolické návštěvě na radnici.
    —————————————————————-
    Ředitel Kavalec na sebe vzal hrdou roli komunisty a poslal mi nevyplaceně balík s doprovodným dopisem:
    Kádový materiál xxx/96 9. 4. 1996.
    Milý kolego,
    Pro Tvoji další činnost a informaci zasílám vlastní kádrový materiál z dob nedávno minulých.
    Ing. Arch Alois Kavavalec + podpis v. r.
    Šel jsem za Okr. prokurátorem a na jeho radu odeslal tento materiál 15. 4. 1966. Úřadu pro vyšetřování zločinů komunismu a na vědomí Policii ČR.
    ————————————-
    PREZIDENT VÁCLAV HAVEL je název tohoto blogu. Byla to charta 77, která mne ovlivnila, abych co desetkrát připosranější se pokoušel nebejt hovado a hájit se. Žádostí a stížností mám menší archiv. Od ÚV KSČ, kde jsem se osobně seznámil s interiéry, až po soudruha Štěcha se kterým jsem jednal na KV ROH, naproti domu umění v Brně. Vždycky, když ho zahlédnu v televizi, tak si na jeho obličej vzpomenu, je pořád stejný, nestárne. Leč soudruzi postupně, včetně něj, dlouhodobě onemocněli, jak uvedli v odpovědích, než nakonec po létech vyřídili kauzu.
    Vrácení dokumentů stížností a svědectví zaměstnanců, které mi Kavalec ukradl. Prošly rukama tehdejší kádrové referentky, takže se nedaly snadno zničit. Nakonec byl nucen na nátlak JMKV ROH, kde tehdy Štěch působil, je vrátit řediteli Stavoprojektu arch. Mazalovi, který mi je osobně předal. Mohu vás ujistit, že bejt v roli hovada ve Stavoprojektu, kdy jsem věděl, že kolegové rizkují, abych s nimi byl viděn, nebylo příjemné. Můj skvělý kolega Pavel byl jediný, kdo mi řekl, že si ho Kavalec zavolal a úkoloval ho těmito slovy:“pohlídej toho hajaláka“.
    Toto je pouze stručný a blbě napsaný pokus přiblížit dobu po vstupu vojsk v roce 1968.
    Bohužel nedokážu dost přesvědčivě vyjádřit, co se tehdy v Jihlavě zlomilo. Těžko se někdo bude hrabat v archivu, aby se podíval, co napsal Hoffmann, Kába o Greclu. Vidím v tom počátek zkázy historického jádra Jihlavy. Pro mne osobně to bylo nedotažení vize Březinek, zejména pěší napojení lávkou na město.
    Dne 3. prosince 2013 měl PhDr. Žlůva přednášku Jihlavský renesanční dům. Pak jsem se šel aktuálně podívat do Sklípku, kterému jsem věnoval po léta úsilí. Radami mi zde pomohl doktor Hoffmann, doporučil motivy sgrafit upomínajících historické události v Jihlavě a legendu o Sklípku. Pokud prosím má někdo trochu vkusu a citu, běžte se podívat, uvidíte, že je neuvidíte.

    „hovado ještě desetkrát větší“ je z to fakt smutné, Jihlava má nejenom pod Sklípkem ale i v duších tajemný a rozsáhlý podzemní labyrint…

  14. Svatopluk Beran říká:

    Máte pravdu že velice mnoho občanů Kuby emigruje a když je to při emigraci do Spojených Států tak zemřou na moři. Vy ale opět jak vidím, neznáte vůbec, ale vůbec dějiny kubánského ostrova a pravděpodobně ani celé karibské oblasti, Střední a Jižní Ameriky. Jsou to právě Spojené Státy, které jako jediné nesou vinu na celém tomto stavu. Tak jako nás a Maďarsko vojensky okupoval Sovětský Svaz, tak se to samé stalo téměř každé zemi na opačné polokouli ze strany armád nebo tajných služeb Spojených Států. Některým i několikrát za sebou, když odmítli odvádět tribut nebo sloužit jako opěrné body americké expanzivní zahraniční politiky. Důvod? Monroova doktrína, americké nadnárodní společnosti a nezbytnost potřeby levných surovin pro občany Spojených Států. Pokud budete mít zájem můžeme začít právě Kubou, kterou podle Pařížské mírové smlouvy z roku 1898 měli Spojené Státy, okamžitě po vykonstruované ,,kauze beli,, s křižníkem Mein v Havanském přístavu a vojenské intervenci na tomto ostrově, bez výhrady opustit. Což neudělali, dokud si nepřipravili hospodářské a vojenské vazalské navázání Kuby na Spojené Státy. Což ještě několikrát zopakovali. To co provádělo a doposud provádí USA proti tomuto ostrovu, je horší než to co prováděli sověti s námi. Ekonomické násilí, vojenský nátlak, teroristické akce při nichž umírali stovky lidí, létali do povětří cukrovary, hořela cukrová třtina, sabotáže ve fabrikách. Dá se říct, že i jeden z prvních teroristických útoků na letadla byl právě útok placený a vedený přes CIA Spojenými Státy na kubánské letadlo a zahynulo při něm kolem sedmdesáti lidí. Že je nynější česká PR po 89 roce hodně dobrá to se nedivím, ale že dokáže takhle zmanipulovat i vysokoškolsky vzdělané občany, to teda čumim. Ještě jednou. Tvrdím že neznáte dějinné vztahy mezi Kubánským ostrovem a Spojenými Státy a proto argumentujete takto zjednodušeně.

  15. Svatopluk Beran říká:

    Na Karlově universitě mají prostudované dějiny a zmapovaný „Bermudský troj-úhelník“ v jehož časo-prostoru se odehrál vstup Zemana do KSČ v roce 1968 – 1970. Palachovo sebeobětování 16. ledna 1969.

    Takže podle vašeho časoprostoru pane Gryc a časoprostoru studentů na Albertově, Zemana nepřispěl sám přímo k upálení studenta Palacha, ale nepřímo tak učinil tím, že chtěl zevnitř KSČ přispět k její změně, vstupem do ní. Domníváte se tím tedy, že pokud by sem nepřijela vojska Varšavské smlouvy a tehdejší perestrojka by pokračovala, tak by se student Palach upálil také? Jinak mi vaše vysvětlení časoprostorového myšlení studentů nedává význam ve smyslu obvinění Zemana s podílu na jeho smrti. Palach se upálil, Zeman vystoupil. Oba proto že sem přijeli okupanti. Měli jsme se snad podle vás upálit všichni? Aby se upálil celý národ protože je okupován. To se snad ještě nikdy v historii nestalo. Měli jsme být podle vás první?

  16. Svatopluk Beran říká:

    . . . . Jak je Putna lidsky postižen, myslíte, nebo víte, fysicky, nebo psychicky?

    Skutečně chcete na toto téma slyšet odpověď pane Gryc. Pokud řeknete ano, klidně vám odpovím. Chci věřit tomu, že i vy mi pak odpovíte na mou otázku.

  17. Svatopluk Beran říká:

    O Rusácích na Pístově toho moc nevím, ale jako čtrnáctiletí kluci jsme si založili osadu TO Zlaté Údolí a chodili dozadu na tankodrom nad Rančířovem. Ještě v září přímo v jejich táboře jsme je přemlouvali aby od nás odešli, že je tady nechceme a že tu žádná kontrarevoluce není. Byli jsme tam asi třikrát. Samozřejmě nám nevěřili, ale diskutovali o tom s námi. Po třetí návštěvě jsme toho zanechali. Oni dostali zákaz nás tam pouštět a my pochopili, že jsme je nepřesvědčili. To ale asi nebyl odboj, že?

  18. Svatopluk Beran říká:

    Ano lidská a národní slušnost,jak na tom v současnosti jsme?
    Smlouvy, které se týkaly nás byly porušeny mnichovskou zradou. Další průběh je znám, není založen na smlouvách, ale na jejich nedodržení a zákeřných přepadení Polska na východě a Pearl Harbouru v tichomoří.

    Pane Gryc Mnichovskou smlouvu podepsala Francie a tím, jak vy tvrdíte ,,morálně,, byla Francií znehodnocena i smlouva Francie se Sovětským Svazem. Vy necítíte co to znamenalo pro Rusko tehdy? Že i po celkovém obsazení naší vlasti iniciovali dál smlouvy proti Německu se západními mocnostmi a oni na ně nepřistoupili. To že se o tom dnes veřejně nepíše, protože se opět jak za vlády jedné strany přepisuje historie, neznamená že se to nedělo. Na východě se chtěli k surovinám SSSR dostat Japonci, která do jejich militantní podoby vyšlechtili Spojené Státy, díky výnosnému obchodování s Japonci a bohatnutí tím. Znáte vůbec nějaké obchodní smlouvy z období po roce 1930 mezi Japonskem a USA, víte vůbec jaké množstvý ropy, železné rudy a technologií bylo do Japonska prodáno ze Spojených Států. Vy nevíte v totom ohledu vůbec nic a manipulujete PR nesmysly. Co to tu pořád nezlobte se ,,melete,, za hlouposti ohledně předválečných událostí. Prakticky výhradním zásobovatelem pro Japonsko byli před 2SV Spojené Státy. Bylo jen otázkou času kdy Japonci napadnou Spojené Státy, protože je Spojené Státy začli pomalu odřezávat od přísunu surovin.

  19. Venca říká:

    Tak jen bych dodal,že Usa zásobovaly bavlnou i wehrmacht. Až do napadení Polska.

  20. XXXXX říká:

    Já bych vsadil na spiknutí iluminátů.

  21. Svatopluk Beran říká:

    Nejsem si úplně jistý, jestli to bylo zrovna spiknutí polyvinylchloriďáků, ale busines to byl určitě výnosnej. 🙂

  22. Ondra říká:

    Tak jak si procházím jednotlivé příspěvky, tak přicházím k závěru že pan Beran rozumí „celému“ vývoji a problémům světa ( Japonské vers. USA před 2sv.válkou, smlouvy evropských státu před 2.sv.válkou, rok 68 – 14tí letý hrdina přemlouval Rusy k odchodu, vývoj poválečné světové ekonomiky a ještě bůhví čeho ). Zajímavé.

  23. Zdeněk Gryc říká:

    Svatopluk Beran říká:

    Pátek, 5. 12. 2014 v 15:41

    Na Karlově universitě mají prostudované dějiny a zmapovaný „Bermudský troj-úhelník“ v jehož časo-prostoru se odehrál vstup Zemana do KSČ v roce 1968 – 1970. Palachovo sebeobětování 16. ledna 1969. Schwarzenbergův boj proti totalitě nacismu a komunismu a návrat do vlasti v roce 1989.
    ——————————————————-
    Podle mne chtěl Zeman situaci v naší republice změnit podobně jako student Palach. Student Palach svou životní situace psychicky nezvládl a rozhodl se protestovat krutou sebevraždou.

    To se jako dnešní studenti podle vás pane Gryč domnívají, že Zeman polil a zapálil studenta Palacha?
    —————————————————————————-
    Já jsem žádnou obdobnou pitomost neřekl, ani nenapsal.

    To jste napsal vy ne? Sám něco vymyslíte a uvedete …. „podle vás pane Gryč“ …..
    a chcete obsáhle diskutovat. Myslím, že už jsem četl obdobný názor jednoho z diskutujících.

    PROČ VÝZVY, ABYCH O TOM DISKUTOVAL?

    PS. Vyzýval jste mne abych studoval i jiné prameny.
    Tento blog jsem nějak nazval a zahájil, jak se uschopním tak se pokusím pod svým jménem i jako řádně erudované hovado, doplnit a objasnit smysl blogu KVĚTEN 1945.

    PPS. 1. Berka říká:
    Píšete o „připosraném“ Kavalcovi – a přitom jste byl celý život ještě desetkrát připosranější. Radostně jste načmáral cokoliv co bolševik chtěl a žil jste si za to jako to příslovečné prasátko v žitě. Teď byste ještě chtěl, aby vás národ oslavoval.

  24. Zdeněk Gryc říká:

    Svatopluk Beran říká:

    Neděle, 7. 12. 2014 v 19:35

    Pane Gryc Mnichovskou smlouvu podepsala Francie a tím, jak vy tvrdíte ,,morálně,

    Proč mi to podsouváte? nic takového jsem „ne-tvrdil“

  25. Zdeněk Gryc říká:

    Svatopluk Beran říká:

    Neděle, 7. 12. 2014 v 19:01

    O Rusácích na Pístově toho moc nevím, ale jako čtrnáctiletí kluci jsme si založili osadu TO Zlaté Údolí a chodili dozadu na tankodrom nad Rančířovem. Ještě v září přímo v jejich táboře jsme je přemlouvali aby od nás odešli, že je tady nechceme a že tu žádná kontrarevoluce není. Byli jsme tam asi třikrát. Samozřejmě nám nevěřili, ale diskutovali o tom s námi. Po třetí návštěvě jsme toho zanechali. Oni dostali zákaz nás tam pouštět a my pochopili, že jsme je nepřesvědčili. To ale asi nebyl odboj, že?
    ————————————–
    Byl a velkej!
    Škoda, že 14 letí hoši toto tankové vojsko nepřesvědčili. Rusáci čekali na někoho staršího, jako byl Kocáb.
    Na koho to Pražáci v roce 1989 volali „nejsme děti“, včetně nápisů, aby se vrátili k domů k čekajícím Natašám.

  26. Zdeněk Gryc říká:

    Svatopluk Beran říká:

    Pondělí, 8. 12. 2014 v 7:34

    Nejsem si úplně jistý, jestli to bylo zrovna spiknutí polyvinylchloriďáků, ale busines to byl určitě výnosnej. 🙂
    ——————————————–
    Jasně BUSSINES JE BUSSINES a to i dneska, lidé nejenom z politiky, ale i z rumu slepnou.

  27. Zdeněk Gryc říká:

    Svatopluk Beran říká:

    Neděle, 7. 12. 2014 v 18:44

    . . . . Jak je Putna lidsky postižen, myslíte, nebo víte, fysicky, nebo psychicky?

    Skutečně chcete na toto téma slyšet odpověď pane Gryc. Pokud řeknete ano, klidně vám odpovím. Chci věřit tomu, že i vy mi pak odpovíte na mou otázku.
    ——————————————-
    Rád bych na nějako stručnou neposunutou odpověděl, ale už nevím kde ji najít .To víte hovado to nesvede a 10x větší už vůbec ne. Navíc si to Putnovi já nemyslím,otázku tedy s omluvou stahuji.

  28. Zdeněk Gryc říká:

    Svatopluk Beran říká:

    Neděle, 7. 12. 2014 v 18:38

    Na Karlově universitě mají prostudované dějiny a zmapovaný „Bermudský troj-úhelník“ v jehož časo-prostoru se odehrál vstup Zemana do KSČ v roce 1968 – 1970. Palachovo sebeobětování 16. ledna 1969.

    Takže podle vašeho časoprostoru pane Gryc a časoprostoru studentů na Albertově, Zemana nepřispěl sám přímo k upálení studenta Palacha, ale nepřímo tak učinil tím, že chtěl zevnitř KSČ přispět k její změně, vstupem do ní. Domníváte se tím tedy, že pokud by sem nepřijela vojska Varšavské smlouvy a tehdejší perestrojka by pokračovala, tak by se student Palach upálil také? Jinak mi vaše vysvětlení časoprostorového myšlení studentů nedává význam ve smyslu obvinění Zemana s podílu na jeho smrti. Palach se upálil, Zeman vystoupil. Oba proto že sem přijeli okupanti. Měli jsme se snad podle vás upálit všichni? Aby se upálil celý národ protože je okupován. To se snad ještě nikdy v historii nestalo. Měli jsme být podle vás první?
    ————————————————-
    Vaší kompilaci nerozumím, stejně jako některým uměleckým dílům, hudebním, sochařskými, malířským nerozumím rovněž.
    Chápu po-staru, souvisí to s věkem, rozumím jenom těm, které mají logický pochopitelný obsah a přijatelnou formu.
    Prosím o omluvu.

Zanechte komentář




© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. edited by N.E.S.P.I