Nepravdy zaznívající z jihlavského magistrátu

…tentokrát o letišti v Henčově, kde úzká skupina lidí se snaží za každou cenu prosadit svého „koníčka“ za peníze nás všech…

MF DNES 26.1.:

„Jelikož nemáme letiště, z něhož by mohlo startovat letadlo s hasičskými prvky, muselo vzlétnout z Prahy. A to jsou dvě hodiny zdržení,“ připomíná Výborný.

ČR nevlastní žádné letadlo určené k hašení lesních požárů, které by ke svým vzletům a přistáním potřebovalo zpevněnou vzletovou a přistávací dráhu.

Leteckou hasičskou službu v ČR zajišťují:

a)      Policie ČR – využívá vrtulníky 412 HP a EPEC 135 a Bö 105 s bambivaky, vrtulník samozřejmě žádnou dráhu nepotřebuje.

b)      Armáda ČR – využívá vrtulníky W-3A Sokol s bambivaky, ani tento vrtulník samozřejmě žádnou dráhu nepotřebuje.

c)       Soukromí provozovatelé – využívají letouny Antonov An-2PZL M-18 Dromader a Z-37T/137T Čmelák/Turbo Čmelák. Všechno jsou to typy, které odstartujíz poloviční travnaté dráhy, než jakou v současné době disponuje jihlavské letiště.

i.      Na jihlavském letišti po několik minulých sezón právě taková letecká hasičská stanice soukromého provozovatele (plzeňská firma Surmet) úspěšně působila, prováděla hlídkování a zásahy při hašení.

ii.      Ukázka hašení požárů z letounů An-2 a Čmelák patří mezi pravidelné ukázky na Horáckých leteckých dnech, pořádaných Aeroklubem Jihlava.

Jihlavský deník 24.3.:

„Podle primátora je Jihlava jediné krajské město, které nemá zpevněnou dráhu.“

Kromě Jihlavy nedisponují zpevněnou dráhou pro provoz větších letadel další 4 krajská města –  Ústí nad Labem, Liberec, Zlín a Olomouc. A jsou to dokonce města, jež mají bez mála dvakrát větší počet obyvatel, než kolik má Jihlava.

Nejvyšší představitelé našeho města, konkrétně náměstci primátora Vymazal a Výborný, lžou téměř v přímém přenosu a vůbec je nenapadne, že si tyto jejich veřejné výroky lze snadno ověřit.

Tyto fakta uveřejňuji na popud toho, kdy jsem se dočetl v dnešních Jihlavských listech na druhé stránce krátkou, nenápadnou zprávičku o tom, že snad v Diodu se bude konat již pozítří právě k tomuto tématu „kulatý stůl“. Asi právě na poslední chvíli proto, aby se tato investice města i kraje obešla bez nějaké výraznější medializace a odporu občanů k tomuto nesmyslnému utrácení peněz nás všech.

Já osobně se bohužel nemohu zúčastnit tohoto setkání právě proto, že toto bylo zveřejněno na poslední chvíli a budu mimo Jihlavu, takže apeluji na všechny občany na tomto setkání, aby se nenechaly „opít rohlíkem“ našimi komunálními politiky o tom, jak je tato investice z veřejného rozpočtu nevyhnutelná.

Další fakta – zpočátku 30 milionů, potom 60 milionů napůl s Krajem Vysočina, který to má jako investici bez dalších nákladů a konečně město Jihlava jako nejbohatší z nejbohatších zaplatí druhou půlku investic 30 milionů a hlavně každým rokem provoz – tedy režii celého letiště, což budou další miliony a miliony z městské kasy. Tvrzení města, že letiště po investici pronajmou soukromému subjektu je nesmysl, protože z hlediska ekonomiky letiště v Henčově by to byla ekonomická sebevražda.

No a vůbec poslední zpráva z úterních Jihlavských listů – ještě není ani prodiskutováno, natož schváleno a už jsme na sto milionech investic do letiště našeho provinčního městečka…

 

 

10 Responses to “Nepravdy zaznívající z jihlavského magistrátu”

  1. shiwa napsal:

    Zapomněl jste připomenout to zásadní, a to jsou následné dotace do provozu. Kromě Letiště Václava Havla – Ruzyně jsou všechna letiště v ČR ztrátová. Už v roce 2004 studie k letišti počítala s ročními milionovými dotacemi. Navíc dělat dráhu na vnitrostátním letišti nemá smysl. Má to smysl na letišti mezinárodním, které má ale takové nároky na provoz, že se o něj těžko bude starat jihlavský Aeroklub. Řídící provozu s jazykovou doložkou,celník, požárník. Kdo je bude platit? Kdo koupí techniku na údržbu dráhy? Dosud se o dráhu staral AK Jihlava a rozhodně nešlo o ziskovou záležitost. Ostatně v Liberci se snaží podobné letiště prodat a přinést do rozpočtu města nějaké peníze. A jde o stovky milionů korun.
    Diskuse vznikla právě proto, aby se téma otevřelo. Neudělal to magistrát. Nejde o magistrátní kulatý stůl. Jde o diskusi pořádanou politickou stranou (byť koaliční). A cílem určitě není téma zamlčet, ale otevřít. Doufáme, že nás Svobodní v aktivitě spíše podpoří a přijdou diskutovat.
    Míra Švihálek, KDU-ČSL, (signatář petice proti vybudování dráhy v Henčově)

  2. Fejinka napsal:

    Třeba nám tu potřebu nové betonové dráhy pro Henčov osvětlí „emeritní architekt Jihlavy“, pan Z.G. Třeba bude účasten této besedy. Jeho názory jsou vždy velmi výživné. Bohužel velmi často ne k věci.
    Hrozně by mne a jistě i jiné čtenáře, či občany zaujímalo, kdo s tímto nesmyslem, ničím řádně nepodloženým, přišel jako první. Takové ty řeči pánů Zamazala, Výborného a spol., ničím řádně nepodložené, jsou přáním několika jednotlivců, kteří vlastní malá soukromá letadla a přejí si je mít nedaleko domova, nikoliv někde daleko zaparkovaná („politická+ekonomická mafie Jihlavy“).
    Díky za osvětlení pane Pauláte.

  3. Petr Piáček napsal:

    Všechny vás zvu na zítřejší besedu o letišti Henčov do divadla Diod od 18.00 h. Tato diskuze bude nejen s příznivci, ale i s odpůrci letiště. Není to akce Magistrátu, ale právě těch kteří chtějí, aby bylo zřejmé proč a nač nám letiště bude a jestli je to smysluplná investice. Proč je článek maličký se ptejte novin. Všechna důležitá media byla obeslána, jako vždy,např. při diskuzi o hazardu. My na velkoplošnou inzerci nemáme prostředky. Využíváme jen mediálních prostředků, které nás nezruinují. Tedy Facebook, maily, kontakty našich známých. V Jihlavě neexistují plakátovací plochy zdarma a na web něco pověsit není taky tak úplně jednoduché.

  4. VladimírV napsal:

    Já bych se držel posledních vyjádření představitelů města, že nic není konečné. To, že zastupitelé kraje i města tuto stupiditu schválili, to, že je zanesena do územního plánu, že je zdůvodňovaná potřebou krajského města, ještě nic neznamená. Zajímavý je obrat na kraji, kdy ještě v roce 2006 tento záměr neschválil se zdůvodněním jeho neefektivnosti. Co se tak asi stalo, že kraj názor změnil. No a máme hybatele společného úsilí, jehož jméno si každý může doplnit sám. Já osobně věřím, že málokdo z městských politiků nemá až tak eminentní zájem prosadit tuto nehoráznost. Jinak řečeno, dokud se nedostane záměr do komplexního řešení dopravní situace v Jihlavě a jejím okolí, je to evidentní netrefa.

  5. Berka napsal:

    Pane Havlíčku, jakou dopravní situaci chcete řešit ? Budeme přece všichni lítat letadlama !

  6. VladimírV napsal:

    Pane Bernarde, já nemohu, tudíž nechci řešit nic. Ale protože se větší většina lidí nevzdá automobilů a náklaďáky nenahradí koňské povozy, patří doprava k prioritám. Národní letecká doprava je spíše folklór, ale to bývala automobilová doprava před 100 lety rovněž. Už to, že k letišti nevede žádná pořádná silnice, natož ta, která by spojovala důležitá místa na Vysočině, řadí tuto investici zákonitě do autu.

  7. berka napsal:

    Však co jiného mi zbývá než ironie…

    Já si myslím, že je to stejná hovadina, jako kdyby chtěli v Jihlavě stavět metro.

  8. hogofogo napsal:

    Rozvoj města bez řádného letiště je nemyslitelný. Megapodnikatelé jsou zvyklí na pracovní schůzky létat a ne se drkotat po naší D1 🙂

  9. hogofogo napsal:

    Další rozvoj města bez řádného letiště je nemyslitelný. Megapodnikatelé jsou zvyklí na pracovní schůzky létat a ne se drkotat po naší D1 🙂

  10. Bohuslav Zeitham napsal:

    Vážený pane zřejmě jste zapoměl že par českých pilotů zvrátilo běh dějin v Anglii nás nezajímá váš fotbal ny chceme trénovat a učit se létat v mém případe jako výsadkář chránit svoji zemi a být připraven

Leave a Reply