Blog Jihlavských listů

Zdeněk Gryc
46- Zaměstnání: architekt - důchodce - autor sídliště Březinovy sady

HANOBENÍ PAMÁTKY UMUČENÉHO FARÁŘE TOUFARA

Zdeněk Gryc | Pátek, 10. 7. 2015 v 9:02

HANOBENÍ CÍRKVE A PAMÁTKY UMUČENÉHO FARÁŘE TOUFARA
V jihlavských listech dne 16. 6. 2015. vyšel článek:
Zveřejní identifikaci kněze Toufara
Je neodpustitelným zvěrstvem zlých duchů Jihlavských listů, co z jeho památky udělali, viz první komentář „čtenář“.
——————————–
Hyenismus.
Rušit klid mrtvých, aby se „tým odborníků“ dohadoval – „je to hnát Toufara nebo není to hnát Toufara“, z toho se dělá špatně. A za každou cenu vyrábět svaté, to je nezlobte se skutečně v dnešní době směšné. Jaký mu přisoudí zázrak, bez něj to bohužel dost dobře nejde. Snad ten pohyblivý křížek? Ať už to bylo dílo faráře, snaživce estébáčka, či davová psychóza, připadá mi to poněkud slabé. Nikdo nepochybuje o tom, že Toufarova smrt byla důsledkem krutého totalitního režimu, ale hrabat se v kostech mrtvých je neúcta podobná tomu, jako když otylý Duka nosí o pouti údajnou lebku svatého Václava. Maškaráda.
čtenář | 2015-06-16 09:38:19 | Reagovat
——————————
Druhý článek

„Číhošť se připravuje na slavnost a na velké davy poutníků“.

je obratem komentován takto:

Nebohému umučenému páteru Toufarovi lze jen přát věčný klid a mír
tam, kde si sám přál být pohřben. Těm tisícům umučených v nacistických vyhlazovacích táborech a vinou dalších totalitních režimů nebylo dopřáno ani to. A nebylo to dopřáno ani svatému Václavovi, patronu české země, s jehož lebkou nedůstojně poskakuje Duka o pouti mezi vietnamskými trhovci.
Ale co jestli skutečně bude katolická církev pátera Toufara kanonizovat? Jak známo, světec nemůže fungovat bez zázraků a zaručeně pravých a nefalšovaných ostatků. Kdejaká katedrála bude chtít získat Toufarův ostatek, aby se měli věřící ke komu modlit. Vždyť i takové dřevo svatého kříže, kdyby se to všechno označované jako pravé dalo dohromady, vydalo by za vzrostlý les.
A proto doufám, že farnost v Číhošti podobné kšeftaření s ostatky nepřipustí, chudák Toufar si užil zlého za života více než dost, ani po smrti, ani v současnosti se s jeho pozůstatky nezacházelo právě důstojně, tak mu už konečně dopřejte klid. A pokud si na něj vzpomenete, učiňte tak s tichou vzpomínkou v srdci.
A zaručeně pravé relikvie a pravé ostatky pro chrámy a katedrály, u kterých by se mohli věřící modllit a orodovat, se mohou vyrobit někde v Číně
čtenář | 2015-07-08 11:44:39 | Reagovat
——————————————-
Tato proti církevní propaganda se mne dotýká. Osobně jako spoluautora pomníku faráře Toufara, pocházejícího z rukou sochaře Romana Podrázského, odhaleného před 15 lety. Patronem realizace je opat Želivský, Vít Toufar.

Je to pokračování aktivit minulého režimu na odstranění církevních památek a tradic. Nenávistný článek redaktora Milana Dvořáka uveřejněný v Jiskře dne 25. února 1975. Začíná ódou na Stalina, zákazem architektovi na umístěních sochy sv. Jána na její původní místo a iniciaci pomníku Gottwalda v Jihlavě:

„Generace dnešní a příští ocení nepochybně skutečnost, jako je plánované postavení pomníku 1. Dělnickému presidentu Kl. Gottwaldovi v okresním městě“.

Cílem anonymního hanění Toufara „čtenářem“ je ostouzení církve. Hanobení faráře Toufara a jeho ostatků má cíl.
Zpochybnit mučednickou smrt, kterou jeho ostatky dokumentují.

Svatého Jána utopili.
Smrt faráře Toufara byla hrůznější.
Toufar si zítřejší a nedělní účast věřících a jejich modlitby na slavnosti v Číhošti plně zaslouží.
Vyžaduje to paměť národa.

Zdeněk Gryc

14 komentářů k článku “HANOBENÍ PAMÁTKY UMUČENÉHO FARÁŘE TOUFARA”

  1. VladimírV říká:

    Vážený pane Gryci.
    „Číhoštský zázrak“ se stal nepochybně exemplárním příkladem tehdejší propagandy, jak mohou být lidé manipulováni režimu nepřátelskou církví. Mučení faráře Toufara, tak jako i jiných odpůrců režimu, je z dnešního pohledu zavrženíhodné. Vše ve stylu: „Vítěz bere všechno.“. V dějinách lidstva ovšem nic nenormálního.
    Pokud se ovšem budeme bavit o důvodu stíhání faráře Toufara, tedy o hýbajícím se krucifixu, kdy on na tento jev své ovečky při kázáních upozorňoval, tedy byl součástí potřebné manipulace s ním, vidím to jako jejich cílené ohlupování z jeho strany. To si samozřejmě žádné jeho svatořečení nezasluhuje.
    Mějte hezký den.

  2. Frej říká:

    Ano pane Vladimíre, je fakt, že se tady bohužel neuplatňuje zákon o protiprávnosti komunistického režimu a stále se najdou existence, co toho zneužívají. Tady by se totiž dal uplatnit paragraf:
    § 261a
    Kdo veřejně popírá, zpochybňuje, schvaluje nebo se snaží ospravedlnit
    nacistické nebo komunistické genocidium nebo jiné zločiny nacistů nebo
    komunistů proti lidskosti, bude potrestán odnětím svobody na šest měsíců až
    tři léta.
    Ano, čtete dobře…….nebo se snaží ospravedlnit…….
    Smutné, že se někdo snaží omluvit a podle šílené logiky omluvit umlácení člověka. Vás bych tak nenazval.

  3. Stanislav Doležal říká:

    Vážený pane architekte,
    Dějiny píší vítězové, smrt kohokoliv kdo si dovolil nesouhlasit s režimem (jakýmkoliv) je špatná. Pana faráře Toufara jsem neznal nedokážu proto posoudit jestli tak dobrý jak se tvrdí dnes nebo tak špatný jak se tvrdlo dřív. Pompéznost, s jakou se dnes vytváří „noví svatí“ je totožná s tou před rokem 89. Samostatnou kapitolou je katolická církev, která má propagování „správných mrtvých“ jako nedílnou součást své propagace, nějak ale zapomíná na miliony mrtvých odpůrců kterými je její historie lemována. Pokud byl p. farář Toufar takový, jak je dnes popisován, o dnešní s odpuštěním cirkus by rozhodně nestál. Na závěr si dovolím citovat pana Karla Kryla:

    „Úloha osobnosti v dějinách sestává prakticky z ochoty dotyčné osobnosti zemřít nebo nechat se zabít dříve, než stačila odvolat.“

    I tohle je pohled na bývalé, současné i budoucí „svaté“.

  4. Venca říká:

    A v čem nemá čtenář pravdu? Zase vás dohání minulost?

  5. XXXXX říká:

    Paměť národa… 🙂
    Blázinec. Učiněnej.
    My nemáme nic lepšího na práci?
    Venca: neptej se, nebo utržíš přednášku o nevině pana architekta a jeho kámošů

  6. Zdeněk Gryc říká:

    Farář Toufar se po 65 letech dočkal důstojného pohřbu v Číhošti

    Nedělní mší vedenou královéhradeckým biskupem Janem Vokálem v Číhošti na Havlíčkobrodsku vyvrcholila víkendová slavnost k uložení ostatků tamního faráře Josefa Toufara.

    K poutníkům promluvil kardinál Dominik Duka. V závěru obřadu byla kovová schrána s ostatky kněze ubitého před 65 lety komunistickou Státní bezpečnosti uložena do hrobu v číhošťském kostele Nanebevzetí Panny Marie. Mši sledovaly davy lidí.

    Podle odhadů organizátorů se v obci během oslav sešlo několik tisíc poutníků. Závěrečného obřadu se zúčastnilo šest biskupů v doprovodu šesti desítek kněží. Mši sledovali lidé na návsi i u dvou velkoplošných obrazovek. Odstavná parkoviště zaplnily stovky aut a několik autobusů, jeden přivezl poutníky z Polska.

    Toufar se symbolicky vrátil na místo svého posledního dvouletého působení, které se mu stalo osudným. Státní bezpečnost ho týráním nutila k přiznání, že v číhošťském kostele v prosinci 1949 zinscenoval zázračný pohyb kříže na oltáři. Schrána byla v kostele vystavena od pátku.
    Jedním z lidí, kteří ukládali schránu do hrobu, byl publicista Miloš Doležal, jenž se zasloužil o završení Toufarova příběhu. „Podařilo se to na třetí pokus,“ řekl. Připomněl letité snahy Toufarovy neteře Marie Pospíšilové, která po osudu strýce pátrala od jeho zatčení v lednu 1950. Splnit jeho přání být pohřben v Číhošti se snažila v roce 1968 a pak i zkraje 90. let. Vyzvednout ostatky kněze z hromadného hrobu v pražských Ďáblicích, kde byl pohřben pod falešným jménem J. Zouhar, se podařilo až loni v listopadu.

    Čestné místo při ukládání schrány měli i zástupci Arnolce u Polné, kde se Toufar 14. července 1902 narodil, a dnes již zaniklého městečka Zahrádka, Toufarova prvního působiště. Rodinu zastupoval vnuk Toufarova bratra Luděk, jehož vzorek DNA pomohl genetikům identifikovat vyzvednuté kosterní pozůstatky.

    Josef Toufar zemřel ve vězení 25. února 1950, bylo mu 47 let. Zprávu o jeho úmrtí dostala rodina až po čtyřech letech. Královéhradecké biskupství připravuje podklady pro blahořečení Toufara. Samotný proces by podle duchovního Tomáše Petráčka z biskupství měl začít v tomto roce a potrvá zřejmě několik let.

    převzal a na závěr blogu vložil: Zdeněk Gryc

  7. Jan Mazanec říká:

    Vladimíre V., mýlíte se v tom, že farář na křížek upozorňoval. Josef Toufar kázal a při kázání řekl, že Kristus je tady ve svatostánku. Teprve pak se kříž údajně pohnul. On sám to neviděl, řekli mu o tom teprve jeho farníci. Jan Mazanec

  8. Zdeněk Gryc říká:

    „On sám to neviděl, řekli mu o tom teprve jeho farníci.“ Jan Mazanec
    ————————–

    Ano, to je skutečně pravda.

    Když sochař Podrázský v roce 1990 pracoval na pomníku faráře Toufara, a já byl k tomu jako spoluautor přizván, tak opat Tajovský v hovoru vzpomínal, že Toufar za ním tehdy přišel si o věci pohovořit. Uváděl, že sám pohyb křížku neviděl, byl na kazatelně zády k oltáři.

    Opat Tajovský byl zcela ojedinělou osobností se zvláštním kontemplativním kouzlem. Bylo zajisté pod jejich osobní úrovní něco tak „jarmarečního“ si vymýšlet.

    Zdeněk Gryc

  9. Jaroslav Matoušek říká:

    Dobrý den,
    dovolím si drzý dotaz. Zajímám se o dění v Tetčicích u Rosic těsně po válce. Jednou z obětí násilí ze strany ruských vojáků byla i moje babička. Mohl bych Vás poprosit o nějaké informace z té doby? Vím, že to pro vás není úplně neznámá věc, blíže to tu nechci rozvádět. Omlouvám se, ale jiný kontakt jsem na Vás nenašel.
    Velice děkuji,
    s pozdravem,
    Matoušek
    matousek73@seznam.cz

  10. XXXXX říká:

    takže kristus byl fakt ve svatostánku? No nejvyšší čas navštívit psychiatra.

  11. VladimírV říká:

    Pane Mazanče,
    pokud nevěříte na zázraky, chcete mi tvrdit, že představený chrámu páně neví o tom, že mu někdo vrtá uvnitř chrámu do jeho zdí. Nebo jinak, věřící se pana faráře určitě zeptali nebo mu dali najevo, že se za jeho zády děje něco nenormálního. Asi je neodbyl tím, že se jim to pouze zdálo, ale zkrátka je nechal „bloudit“ a věřit v zázrak. A to je nehodné kohokoliv, kdo má důvěru lidí.

  12. Zdeněk Gryc říká:

    chcete mi tvrdit, že představený chrámu páně neví o tom, že mu někdo vrtá uvnitř chrámu do jeho zdí.

    ———————————

    KOLIK DISIDENTŮ VĚDĚLO KDO SE JIM VRTÁ V BYTĚ A MONTUJE ODPOSLOUCHÁVACÍ ZAŽÍZENÍ.

    STB BYLA MOCNÁ REŽISÉRKA I FILM O TOM NATOČILA.

    U TOUFARA A SV.JÁNA JDE O MUČETNICKOU SMRT.

    zdeněk gryc

  13. VladimírV říká:

    Farář Toufar se stal mučedníkem, to ano, těmi byli všichni, co byli u výslechů mučeni. Ale zároveň vědomě ohlupoval svoje ovečky „Čihošťským zázrakem“. Takže žádné svatořečení.

  14. Libor Furbacher říká:

    Vladimire ,komunisti pripravily hodne zazraku ,nejenom Cihostsky.A vzdycky ty zazraky mely mrtve.Nekdy jednoho ,jako tady a jindy stovky a tisice,kdyz zacaly budovat ten zazracny komunismus.A verite tomu ze jeste dneska ,po vsech tech zkusenostech a dukazech porad jeste existuje druh lidstva co jeste v ten komunismus veri a snazi se ho ospravedlnit?

Zanechte komentář




© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. edited by N.E.S.P.I