
Zdravý rozum – ALEGORIE
Miroslav Tomanec, Ing., MBA | Úterý, 14. 7. 2015 v 8:20Hodně se teď omílá vydání – nevydání majetku „ hodného“ města „zlým“ svazkem (SVAK – Svazek vodovodů a kanalizací Jihlavska) . Právníci na obou stranách řinčí zbraněmi, politici se předhánějí v plamenných prohlášeních, zastupitelstvo se diví….
… a týdny, měsíce a roky ubíhají a pořád nic…
A přitom se to zdá byt docela jednoduché, třebas jako v této alegorii :
ZDRAVÝ ROZUM
(veškerá podobnost s děním v Jihlavě je ale samozřejmě čistě náhodná..)
Představme si bohatého a silného sedláka, který má syna, a má také mimo jiné i četu ozbrojených pacholků. Sedlák říká že chce předat synovi část hospodaření. Ale dělá při tom divné kroky. Má třeba velký a výkonný traktor, který půjčí slabému a neduživému sousedovi, navíc s né příliš dobrými vlastnostmi a který nemá ty pochopy, co bohatý sedlák. Uzavře na to řádnou smlouvu, kde je naštěstí přesně napsáno kdy a za jakých podmínek musí dojít k vrácení traktoru. Slabý sedlák se ale brání traktor vrátit zuby nehty. Silný sedlák sice říká že chce traktor pro svého syna, ale ve skutečnosti jedná s jiným sedlákem z jiného kraje, že mu hospodaření přenechá. Traktor stojí na veřejném prostranství, bohatý sedlák si ho nevezme, přestože ho má před očima a má v kapse ty smlouvy…. a pochopy má schované ve stodole. A oba sedláci namísto toho, aby se dohodli podle selského rozumu, tak raději budou platit z peněz svých rodin vzdělané rychtáře a písaře, kteří jim „radí“ jak toho druhého překabátit. Pročpak to asi ti sedláci dělají a nepoužijí selský rozum ?
A PRO SNADNĚJŠÍ POCHOPENÍ I TĚMI, KTEŘÍ SE V TÉTO SLOŽITÉ PROBLEMATICE PŘÍLIŠ NEORIENTUJÍ:
Představme si, bohatého a silného sedláka (…. to by třeba mohlo být město), který má syna (…. to by třeba mohla být městská společnost co se stará o vodohospodářskou infrastrukturu), a má také mimo jiné i četu ozbrojených pacholků (…. to by třeba mohla být městská policie). Sedlák říká, že chce předat synovi část hospodaření (…. to by třeba mohly být výnosy z vodohospodářské infrastruktury). Ale dělá při tom divné kroky. Má třeba velký a výkonný traktor (…. to by třeba mohla být vodohospodářská infrastruktura), který půjčil už dříve slabému a neduživému sousedovi, navíc s né příliš dobrými vlastnostmi (…. to by třeba mohly být ten Svazek) a který nemá ty pochopy, co má bohatý sedlák. Uzavře na to řádnou smlouvu (…. to by třeba mohly být smlouvy u vložení majetku do Svazku), kde je naštěstí přesně napsáno kdy a za jakých podmínek musí dojít k vrácení traktoru. Slabý sedlák se ale brání traktor vrátit zuby nehty. Silný sedlák sice naoko říká že chce traktor pro svého syna, ale ve skutečnosti jedná s jiným sedlákem z jiného kraje (…. to by třeba mohla být společnost sídlící v městě zrádce Smila ), že mu hospodaření přenechá. Traktor stojí na veřejném prostranství, bohatý sedlák si ho nevezme, přestože ho má před očima a má v kapse ty smlouvy…. a pochopy má schované ve stodole (…. to by třeba mohl být barák městské policie). A oba sedláci namísto toho, aby se dohodli podle selského rozumu, tak raději budou platit z peněz svých rodin (… to by třeba mohli být občané města a obcí sdružených ve Svazku) vzdělané rychtáře a písaře (…. to by třeba mohly být právnické firmy,které je zastupují ), kteří jim „radí“ jak toho druhého překabátit. Pročpak to asi ti sedláci dělají a nepoužijí selský rozum ?
Úterý, 14. 7. 2015 v 9:56
Panebože tohle individum někdo volil ? To je fakt na posr… A teď ještě tu o budulínkovi.
Úterý, 14. 7. 2015 v 10:18
Pohádka, blízká realitě. Co v jejím ději ovšem chybí, jsou zákulisní intriky. Těmi se to v pohádkách přímo hemží. Proto se sedláci nepoužívají selský rozum.
Úterý, 14. 7. 2015 v 12:51
raději zůstaň u toho piva, to ti, resp. tvým lidem, jde dobře. Ale hlavně už nikde nepiš, že chceš blaho občanů. Jediný, kdo tě opravdu zajímá, jsi Ty sám.
Úterý, 14. 7. 2015 v 15:39
Chtělo by to rozepsat pohádku o tom, s kým má SVAK podepsané smlouvy,kolik tyto společnosti vydělávají a kdo platí bajkařům za psaní pohádek.
Úterý, 14. 7. 2015 v 19:19
Dobře žádáte, Tahoune, pohádek poučných není nikdy dost, na rozdíl od těch chlácholivých. A ty, které kladou otázky, považuji za poučné. „Pročpa to asi ti sedláci dělají…?“