Blog Jihlavských listů

Petr Klukan
12- Narozen 2. 4. 1961 v Jihlavě, je absolventem Přírodovědecké fakulty UJEP Brno. Od roku 1993 je šéfredaktorem Jihlavských listů. Mezi jeho největší záliby patří fotografování.

Všem budoucím politikům…

Petr Klukan | Úterý, 4. 8. 2015 v 11:55

Chcete někde postavit sochu k uctění třeba věhlasného kriminalisty a chcete, aby o ní věděla i veřejnost? Novináři o tom budou psát, ale počítejte s tím, že poreferují i o vás jako o autorovi. Takže jestli jste například bývalý trestanec, nemůžete se divit, že se to o vás napíše.
Jihlavský bývalý zastupitel Martin Herzán se rozhodl uctít letce RAF. Když jsme o tom napsali, zlobil se. Prý jsme napsali účelově dezinformační článek, plný polopravd a senzacechtivosti. Doložil jen jednu chybu, za kterou se redaktor omluvil.
Pan Herzán však hlavně reagoval na údaj v JL, že byl komunistickým zastupitelem v Jihlavě a na informaci, že prošel „bouřlivým ideovým vývojem“ – ještě před tím byl totiž lidovcem, pak lídrem Strany zelených, lídrem strany Město lidem, kandidoval za Zemanovce a loni za ANO.
Údaje o své vlastní angažovanosti pan Herzán vnímá jako špinění ze strany novin. Jak velké nepochopení! Zpravodajsky informovat o tom, co se děje a kdo tak činí, patří k úkolům médií.
Jestliže někdo postaví památník k poctě lidí bojujících proti totalitě (ať už to jsou letci RAF nebo Karel Kryl), je pochopitelné a nutné popsat, kdo jej stvořil. Že byl autor ještě v nedávné době členem stále nereformované komunistické strany, která tu zapříčinila čtyřicetiletou totalitu, za to noviny opravdu nemohou.
Právě zatajování těchto údajů vede ve svém důsledku k dezinformacím. Proto: budiž tento Herzánův případ výstrahou všem zájemcům o vstupu do politiky. Pozor! Budou popisována vaše slova, vaše činy i vaše minulost.

17 komentářů k článku “Všem budoucím politikům…”

  1. PhDr. Martin Herzán říká:

    Vážený pane Klukane, neodrazujte prosím lidi od politiky a konání dobrých skutků. Naopak – všichni slušní lidé – vstupujte do politických stran, v podstatě jedno kam, do jakékoliv demokratické strany uznané Ústavou ČR, nenechte si krást svoji budoucnost, snažte se ji spoluvytvářet. I pro naše děti. Sice budete cejchováni za takové nebo makové, že jste v takové nebo makové straně, ale vaše svědomí ať je čisté… Politika byla, je a bude svinstvem, ale je to také jedna z hlavních nástrojů, kde můžete něco změnit. V hospodě u piva jsou vaše připomínky a komentáře zbytečné a marné… Já vstoupil do politiky hned jak to šlo – v 18 letech… s touhou pomoci, ne s touhou po moci. Dnes v 36 letech už mám tedy něco za sebou… takže pro mnohé turista, však s hřejivým pocitem odvedené práce. I když jsem nyní již téměř 5 let nestraník… Nebojte se dělat užitečné věci pro druhé, i když z nich nemáte žádný prospěch nebo vás to stojí vlastní čas, úsilí, peníze… a ještě vás zkritizují… Třeba i ze strany Jihlavských listů – zvláště, když sami mají vedení novin v jedné konkrétní straně – ODS. Stejně to stojí za ten pocit udělat něco pro druhé… PhDr. Martin Herzán

  2. VladimírV říká:

    Stranickost v komunální politice má až druhořadý význam. Koalice je natolik pestrobarevná, že nelze zjistit, zda jde doprava nebo doleva – viz Jihlava. I volební programy jsou koncipovány tak, že umožňují stavět v podstatě jakoukoliv koalici. Práci zastupitelů lze hodnotit z pozice občanů pouze podle toho, jak se staví k řešení problémů města. Pokud ovšem z principu šlapou „stranickou brázdu“ bez ohledu na veřejný zájem, jde o rozpolcení jejich osobnosti, česky řečeno „politikaření.

  3. Frej říká:

    To by mě zajímalo, co pana Herzána hřálo u komunistů……

  4. Fejinka říká:

    Hlavně nestavte nějaké modly pro Havla (sochy, lavičky a podobné „exponáty“) v Jihlavě. Ještě vedle nákladů na „exponát“ zaplatíte 30000 Kč a více Vizi V.a D. Havlových. Že jim není hanba, místo aby třeba přispěla „Vize“. Peněz mají určitě dost, navíc za neprávem získané restituce Havlem, podobně jako Karel S. a nemluvě o církvi.

  5. petr klukan říká:

    Pane Herzáne, politika není svinstvem, to jen politiku dělají lidé a někteří se tak chovají. Od politiky nikoho neodrazuji, ale upozorňuji na její úskalí. Myslím, že je svým příkladem tápání a hledání „té vhodné strany“ a vlastního uplatnění, odrazujete spíše vy. Jakékoliv činy, i ty bohulibé, se mají uvádět v souvislostech. A to jsme učinili, za což jste náš článek označil za dezinformační, abyste za pár dnů učinil to, co se ve článku píše.
    Váš památník letcům RAF tak zůstává vaším dalším „osamoceným“ počinem. Ani jihlavský Czech Spitfire club, který jako jediný na Jihlavsku a vlastně i Vysočině dlouhá léta odvádí obrovský kus práce, abychom na letce RAF nezapomněli, váš čin tiše přešlo. Zamyslel jste se někdy, proč tomu tak je?

  6. PhDr. Martin Herzán říká:

    Pane Klukane, netápal jsem a nehledal vhodnou stranu, protože od začátku vím, že žádná vhodná strana neexistuje. Nejsem idealista. Pokud jsem do něčeho šel, tak ve smyslu projektu s konkrétními lidmi. Trvám na tom, že váš článek byl dezinformační, protože psal o něčem, co není 4 dny před tím, než se to a jen z vedlejších zdrojů. Odmítl jsem to komentovat a jasně jsem řekl, že pošlu tiskovou zprávu, až to doopravdy bude. Vy jste potřebovali za každou cenu senzaci hned. Podle toho taky vypadala úroveň vašeho prvního článku. Po postavení pomníku jsem poslal tiskovou zprávu, jak jsem slíbil. Tak nevím, proč se cítíte dotčeni, že jsem nazloben, že nedokážete vydržet 4 dny a napsat důstojný článek bez otazníků, ale s jasnými fakty a klidně i fotografií hotového. Připadalo mi slušnost nabídnout Czech Spitfire clubu spoluúčast, když už tu působí, neslušné by bylo to neudělat. Překrucujete důvod neúčasti tohoto klubu, přitom jste sami v prvním článku otiskli důvodné vyjádření jejího předsedy: „Víme o tom, ale dozvěděli jsme se to dosti pozdě. Máme jiný program. Každá takováto připomínka je dobrá, ale my se jí nezúčastníme“. Obdobné vyjádření sdělil i mě. Osobně jsem rád, že jsem pomník RAF mohl odhalit v tichosti bez strojených obřadů, tak jako u desky Karla Kryla. Navíc, kdybych jej odhaloval slavnostně, schytal bych to od vás, že se chci zviditelňovat… mnoho let stejná písnička… PhDr. Martin Herzán

  7. Frej říká:

    Pan Herzán jaksi s křížkem po funuse:

    Letcům Královského letectva odhalili v Jihlavě pamětní desku
    9. listopadu 2012 19:50
    Jména dvaadvaceti letců původem z Vysočiny, kteří bojovali proti nacistickému režimu v kokpitech letadel britského Královského letectva (RAF), jsou zvěčněna na pamětní desce v jihlavském kostele Povýšení svatého Kříže. V pátek byla slavnostně odhalena.
    Zdroj: http://jihlava.idnes.cz/letcum-raf-z-vysociny-odhalili-v-jihlavskem-kostele-pametni-desku-1cw-/jihlava-zpravy.aspx?c=A121109_144902_jihlava-zpravy_mkk

  8. petr klukan říká:

    Pane Herzáne, je zcela běžné, že se o dění informuje dopředu. Náš článek dezinformační nebyl, což potvrzuje, že se událost opravdu stala. Že jste nabídl Czech Spitfire clubu spoluúčast je pro mne novinkou, neboť zástupci klubu nám potvrdili jen to, že jste je zval na odhalení. Z toho by vyplývalo, že jste s nimi myšlenku pomníku nekonzultoval a jedná se o vaši akci. Ale abychom si takto složitě nedopisovali, nabízím vám rozhovor v Jihlavských listech, kde se budete moci ke všemu vyjádřit bez toho, že by někdo „překrucoval či dezinformoval“ vaše myšlenky.

  9. PhDr. Martin Herzán říká:

    Nevím co by bylo špatného na tom, kdyby šlo jen o můj osobní počin. Czech Spitfire clubu jsem výslovně nabídl nejen odhalení pomníku, ale i podíl na instalaci. Spolupráci s umístěním pomníku (tehdy ještě ve formě pamětní desky) jsem nabídl i Statutárnímu městu Jihlava (24.6.2015) a Kraji Vysočina (11.6.2015). Ze strany města Jihlavy čekám na odpověď dodnes – nyní už je to zbytečné, kraj myšlenku morálně podpořil, ale na realizaci jsem zbyl stejně sám. Nestěžuji si, jsem rád, že pomník stojí. Škoda, že mnozí nedokáží tuto radost sdílet a hledají za každou cenu důvody, proč to kritizovat.

  10. Zdeněk Gryc říká:

    JE TO LEŽ,
    AKCI STAČÍ PŘEDEM OHLÁSIT A VYŽÁDAT SI SOUHLAS.
    JE TO BĚŽNÉ I U UVEŘEJNĚNÍ PŘEVZATÉ FOROGRAFIE
    ZG

  11. Ladislav Zlámal říká:

    Pane architekte Gryci, nevložil jste sem svůj příspěvek omylem? Nemělo to být správně do Klukanova blogu Povolení na sochu? Zlámal

  12. petr klukan říká:

    Pane Herzáne, osobní počin? na tom není nic špatného. Opět tím ale potvrzujete, že není pravda, že jsme naším článkem dezinformovali. Czech Spitfire club byl tedy přizván k odhalení či pomoci při instalaci, ale myšlenka a vlastně i rozhodnutí o pomníku je váš osobní počin. Opravdu nabízím prostor pro rozhovor v Jihlavských listech.
    Pane Gryci, nevím, k čemu se vaše tvrzení o lži vztahuje.

  13. Zdeněk Gryc říká:

    RAF + HERZÁNOVÉ
    abych se nemusil opakovat vkládám to,
    co jsem napsal na oslovení panem VladímíremV:

    DÍK ZA UZNÁNÍ RAF.
    VÍTR TO NEBYL. BYLA TO RUDÁ ARMÁDA. JEDNU TOTALITU NAHRADILA DRUHÁ. JASNÝM DŮKAZEM JE, JAK BYLO NAKLÁDÁNO S PILOTY RAF
    A OBČANY V AKCI POPSANÉ BYSTROVEM: ONI BYLI PRVNÍ.

    NACISTICKÁ DÍLNA NA VÁLEČNÝ POTENCIÁL NACISTŮ, SE STALA DÍLNOU NA VÁLEČNÝ POTENCIÁL KOMUNISMU. VÁLKU DEFINITIVNĚ UKONČILA ATOMOVÁ BOMBA.
    NAŠI OTROCI-POLITIČTÍ VĚZNI, TĚŽILI URAN V JÁCHYMOVĚ PRO ARMÁDU MÍRU, NEVÍM KOLIK BYLO MEZI NIMI PŘÍSLUŠNÍKŮ RAF.

    V ROCE 1968 JSME SE POKUSILI NADECHNOUT, VYŘEŠILY TO TANKY.
    ABY SE POKUSY O DEMOKRACII NEOPAKOVALY, TAK SE ZDE OKUPANTI ZABYDLELI.
    HAVEL JE SYMBOL UKONČENÍ TOTALITY, OPAKOVANĚ DEMOKRATICKY ZVOLENÝ PRESIDENT.

    Ing. arch. Zdeněk Gryc,
    rád by takto ukončil debatu o začátku 2. Světové války a RAF, která bojovala za celou Evropu osamoceně.
    Přesvědčovat touto cestou přesvědčené, což platí i o pisateli, nemá smysl.
    Osobních urážek už bylo dosti.
    PS. Naše země je stále nemocná na následky totality. Jsou zde lidé, kteří si zvykli na jednu pravdu. Diskuze bohužel není k věci, či názoru, ale k osobě.
    Názor na současné ničení potravin Putinem je obdobný.
    Při stanovisku nejde tak ani o podstatu jako o sympatie.
    Něco jako s vysvětlením, proč se Putinovy děti jmenují po babičce jeho manželky uvedený v JL. Dobře udělaná propaganda je skvělá a jsou na ni vynakládány ohromné prostředky.
    Dva roky v KSČ v 68 nevadí při volbě presidenta, u Herzána je tomu naopak.
    To rozhodně nemyslím na JL, kterých si vážím, ale obecně.
    Oliver v říši divů… budově STB a Stavoprojektu. Dva stejně staří architekti dojíždí z Třebíče. Jeden okamžitě uvítá v roce 68 okupanta a vstoupí do KSČ.
    Jako architekt nemá moc štěstí, ale ve svých četných politických i odborných funkcích má vliv na dění v Jihlavě. Prior není výjimkou.
    Strana mu umožní cesty na západ do Francie a CH. Napoleonský komplex není vyloučen.
    Jiří Herzán nemá auto,ale má na domě fresko, nikoli sv. Jána ale sv. Josefa.
    Cestuje vlakem z Třebíče nejenom do práce, ale zejména se svými Sokolíčky,jejichž život navždy ovlivní.
    Je odvážný sportovec s pěknou postavou, kterou se ostatně klan Herzánů vyznačuje. Jeho touhou a koníčkem je létání, to se mu po roku 1948 zakáže. Něco ve vzduchu zažil. Ví co je to ovládat letadlo, či plachťák.
    Obdivuje statečné letce RAF, kteří bojovali za evropskou demokracii. Naši letci se tak vstoupili do dějin světa. Nejsou pouze oběti obou totalit.
    Jsou to aktivní a stateční vojáci.
    V rodinách se nejenom vychovává, ale i geneticky dědí. Za jejich statečné činy byly za nacismu i komunismu pronásledované i jejich rodiny.
    Dopadá to ale po 70 letech, jak píše Herzán v Jihlavě, a já v Telči.

  14. berka říká:

    Já bych si dovolil jen pro laickou veřejnost – ona symbolika s letounem Spitfire je přece jenom trochu nepřesná. Většina lidí má opravdu západní letce spojené s těmito letadly (Vickers Supermarine Spitfire LF), nejspíše hlavně proto, že se se zhruba padesátkou letadel vrátili triumfálně po válce (po dlouhých průtazích) do vlasti.

    Nicméně v době bitvy o Anglii – kdy čeští piloti dosáhli největších úspěchů – létali většinou převážně na strojích Hawker Hurricane (na nové Spitfiry se čs. perutě přezbrojovaly až v samém závěru bitvy o británii a následně s nimi už spíše jen doprovázeli bombardovací svazy, nebo prováděli hlídkovou činnost nad oceánem – včetně sestřelování řízených střel V1 atd.)

    Tato skutečnost jejich úspěchy v leteckých soubojích činí ještě významnějšími, protože zatímco Spitfire byl od svých nejrannějších verzí rovnocenným soupeřem (snad kromě střemhlavého klesání) německým Messerschmittům a Focke-Wulfům (v posledních verzích, „devítkách“ je už svými parametry Spitfire převyšoval), tak Hurricany přece jenom za německými stíhačkami pokulhávaly a měly především oproti nim slabší výzbroj.

  15. Honza říká:

    Top.Berka : Jenom krátké doplnění ohledně Spitfirů.České perutě byly přezbrojovány na typ Spitfire LF Mk IXE až po skončení války a i z tohoto důvodu se vratlili tyto perutě zpět do vlasti tak pozdě ( myslím že to byl srpen 1645 …. ? ). Tento typ Spitfiru ( max. rychlost 645 km/hod. ) ale koncem války již nestačil na proudové Messerschmitty Me 262, ale ani na dlouhonosé Focke – Wulfy Fv 190 Dora, stejně tak na Tankovu konstrukci Focke – Wulf Ta 152 a v některých ohledech i na poslední verzi Messerschmitt Bf 109K.

  16. berka říká:

    Honzo, sice letectvo není přímo můj „obor zájmu“, ale myslím že jsem to napsal dobře. Samozřejmě devítky se dostaly k letcům přesně jak uvádíte začátkem války, nicméně češi lítali už na emká dvojkách a hlavně pak na pětkách (Spitfire LF Mk. V) a to od konce 1941. Zkusím najít nějaký odkaz.

    Co se týče F190D a Ta152 (těch snad bylo vyrobeno tuším jen pár desítek ?), máte jistě pravdu. Ovšem se Schwalbe to myslím nebylo tak horké. Tento prouďák měl kupodivu proti pístovým stíhačkám menší obratnost a akceleraci, takže nad ním měl Spitfire navrch. Úspěchy německých pilotů Me262 bych osobně spíš přičítal tomu, že to byli převážně elitní zkušení letci, takže nováčci na Spitfirech, nebo amerických P51D, kteří měli nalétáno třeba jen pár hodin, proti nim neměli šanci.

    Me262 byly zatraceně nebezpečné hlavně pro bombardéry – zejména kvůli další „novince“, raketám R4M.

    Zaplať pámbu, že němci nestihli některé své projekty dotáhnout do konce, či do širšího nasazení.

  17. Honza říká:

    To p.berka. Ano, napsal jste to dobře, já jenom doplnil nějaká fakta. Naše 310.peruť dostala jako naše první peruť Spitfiry MK.VB a Mk.VC začátkem roku 1943, kdy se jednalo o „olétaná“ letadla od anglickcý prutí. . K přezbrojení na modernější typ Mk.IX postupně došlo až v období bezprostřední přípravy na invazi do Evropy. Bitvu o Britanii odlétali naši letci na Hurricanech v které byla stanovena taktika pro Spitfiry ( anglické perutě ) a Hurricany. Co se týče počtu vyrobených kusů Fw190D a Ta152 máte pravdu, ale to jsem uvedl jen z důvodů německé letecké konstrukční vyspělosti. Tyto dva typy byly vlastně vrcholem letecké „vrtulové“ techniky, což charakterizuje potřeba vývoje proudové techniky, kdy výsledkem je zmiňovaný Me 262 konstruovaný vyloženě jako přepadový stihač, směrovaný takticky na napadání anglo-amerických bombardovací svazů. Rovněž máte pravdu v tom, že pro létání na Me262 byla vybrána skupina nejzkušenější německých pilotů. Vše to je ale na delší psaní a nechci zacházet do detailů a různých souvislostí.

Zanechte komentář




© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. edited by N.E.S.P.I