Blog Jihlavských listů

Ján Lauko
38- Nejsem sice z tohoto regionu, ale moje filozoficko humanistické články, reflektující každodenní život kolem nás budou mít všeobecně platný a tedy nadregionální charakter. Budu se snažit, aby byly přínosné pro každého jednotlivce a to bez ohledu na to, kde žije.

Bezohledný lidský konzum devastuje přírodu!

Ján Lauko | Pondělí, 12. 8. 2019 v 14:56

Nevím, zda jste zachytili zprávu, že od 29 července 2019 začíná lidstvo žít na ekologický dluh. To znamená, že tímto dnem jsme v rámci roku 2019 vyčerpali všechny obnovitelné zdroje, a od tohoto data až do konce roku budeme čerpat zdroje, které už příroda není schopna sama obnovit. Od tohoto dne tedy začíná naše bezohledné a trvale nezvratné drancování. Pravda je totiž taková, že v současnosti potřebujeme k uspokojení všech svých potřeb přírodní zdroje dvou planet, což značí, že životní úroveň lidí a jejich potřeby výrazně převyšují možnosti naší planety.

V koloběhu povinností pravděpodobně mnozí tuto informaci nezaregistrovali. Co jsme ale zaregistrovali úplně všichni jsou úmorné letní horka, doprovázené suchem. Byly časy, kdy bylo léto krásným a příjemným obdobím, na které jsme se těšili. V současnosti se však naopak stává obdobím, nesmírně únavným a zatěžujícím, takže mnozí, kteří vyslovení nemusí, v největších vedrech raději ani nevycházejí ven.

Avšak neustále rostoucí nesnesitelnost letních veder, jaké u nás nikdy předtím nebyly, není ničím jiným, než odpovědí přírody na nesnesitelnost a neudržitelnost drancujícího přístupu lidí k ní. A je to odpověď tak viditelná, že ji nepřehlédne nikdo. Ani ti, co nevědí, že jsme již v tomto roce začali žít na ekologický dluh. Na absolutně každého z nás bez výjimky tvrdě dopadají negativní důsledky toho, jak se my sami chováme vůči přírodě.

Sobectví lidí je však bezmezné, protože jsou pouze nemnozí, kteří chápou tuto souvislost. Kteří si uvědomují toto vzájemné propojení. A je jen málokdo, kdo je také ochoten a schopen z toho vyvodit nějaké osobní důsledky. Osobní důsledky ve smyslu omezení vlastních nároků a potřeb na takovou míru, jaká bude pro přírodu přijatelná a udržitelná. Říká se tomu osobní uhlíková stopa.

Pro miliony lidí naší země jsou ale toto všechno jen obyčejné informace, které pustí jedním uchem dovnitř a druhým okamžitě ven tak, jako tisíce jiných informací. Pro miliony lidí konstatování těchto skutečností nic neznamená a osobně se jich to nijak netýká. Nejsou ochotni vyvodit osobní odpovědnost za katastrofální horka, za sucho, za každodenní vymírání nejrozličnějších živočišných druhů, za plenění deštných pralesů, z nichž za jedinou minutu ubude plocha o velikosti fotbalového hřiště, a tak dále, a tak dále.

Lidé jsou hodnotově orientovaní na konzumní způsob života a v něm má místo pouze stále větší ekonomický růst a stále větší uspokojování vlastních materiálních potřeb. V něm je absolutně nemyslitelné nějaké dobrovolné uskrovňování se. Vždyť přece celá společnost je postavena na spotřebě a různých službách, zaměřených na uspokojování lidského užívání si. Musel by být přece blázen ten, kdo by se dobrovolně omezoval. A zvláště tehdy, když na to má! Když si to může dovolit. Vždyť žijeme jen jednou, a proto si je potřeba života pořádně užít.

Nicméně ty, bezohledný konzumní slepec, uvaž jednu věc! Zkus se zamyslet nad tím, jaký bývá osud toho, kdo žije dlouhodobě na dluh. Jen si zkus představit, že bydlíš v nějakém bytě a neplatíš nájem. Jak dlouho myslíš, že ti to bude tolerováno? Budeš vícenásobně upozorněn, a když své dluhy nevyrovnáš a nezačneš pravidelně platit nájemné, z bytu tě vyhodí!

A přesně stejně, ty konzumní sobec, zaslepený svým užíváním si, žiješ na ekologický dluh a příroda naší planety tě již delší dobu upozorňuje, aby sis bral jenom tolik, kolik ti může dát. Upozorňuje tě na to vedry, jaké zde nikdy dosud nebyly. Upozorňuje tě na to suchem! Upozorňuje tě na to prudkými a ničivými přívalovými dešti! Upozorňuje tě na to neúrodou a zdražováním potravin! A upozorňuje tě na to ještě mnoha jinými věcmi, které ty nechceš vidět.

Ty totiž chceš jen stále nerušeně pokračovat ve svém konzumním bláznovství a nic jiného tě nezajímá. Věz však, ty sobec, že nakonec dopadneš tak, jako každý jiný, kdo žije na dluh a koho jednoduše dříve, nebo později vyhodí z bytu. A tak jednou také tebe, ekologického zločince a ničitele, vyhodí mocná Matka příroda ze svého pronájmu na planetě Zemi! Ba co víc, bude ti odepřeno právo dále přebývat v celém tomto stvoření, protože prázdnota a ubohost konzumního materialismu se do tebe zažraly tak hluboko, že jejich uctíváním ses stal jen bezduchým ničitelem všude tam, kde se nacházíš. A proto, aby si už nemohl dále škodit a ničit, ti tato možnost bude vzata, a tobě nezůstane zcela nic, jenom pláč a skřípění zubů.

Pamatuj, ty bezduše konzumní sobec, že jedině sem tě přivedou tvé materialisticky prázdné hodnoty, které si uctíval, a pro které si ve své egoistické slepotě neváhal ničit všechno kolem sebe.

Lidé našeho světa uznávají ničivé a rozvratné hodnoty, které je vedou a přivedou ke zničení a k rozvratu. Pokud však chtějí tomuto zničení a rozvratu zabránit, musí změnit hodnoty, které uznávají. Musí se přeorientovat na hodnoty, které nevedou ke zničení a rozvratu, ale k harmonii a rozkvětu.

A k harmonii a rozkvětu vedou jedině hodnoty ducha! Vede k nim jedině rozvíjení a uctívání hodnot ducha!

Hodnoty ducha nejsou hodnoty materiální, jejichž nepřiměřené nabývání ničí a drancuje naši planetu! Hodnoty ducha nejsou peníze, majetky, moc, sláva, konzum a užívání si!

Hodnotou ducha je úsilí o spravedlnost, čestnost, dobro a ušlechtilost! Hodnotou ducha je úsilí o pochopení skutečného smyslu vlastního života! Hodnotou ducha je hledání odpovědí na základní existenční otázky, a sice kdo jsme, odkud pocházíme a kam směřujeme. Hodnotou ducha je úsilí o přibližování se k Stvořiteli. A čím větší budou lidé vyvíjet úsilí o dosahování hodnot ducha, tím bude všechno na zemi lepší, hezčí a harmoničtější.

V tomto spočívá obrovský rozdíl oproti hodnotám materie. Obrovský rozdíl, který je důkazem zásadní neplnohodnotnosti a nedostatečnosti materiálně konzumních hodnot, protože čím více se lidé zaměřují na jejich dosahování, tím je na světě hůř. Tím je na světě více sobectví, chamtivosti, bezohlednosti, závisti, nečestnosti, nevraživosti, násilí a bídy. Tím více lidé drancují a ničí přírodu na celé planetě. To znamená, že to funguje úplně opačně, než při snaze o hodnoty ducha.

Člověče, vzpamatuj se a hodnotově se obroď, aby s tebou Majitel světa nakonec nezatočil tak, jako se špatným nájemníkem, který chtěl žít pouze na dluh.

150 komentářů k článku “Bezohledný lidský konzum devastuje přírodu!”

  1. Libor Furbacher říká:

    Pane Jane to nema nic spolecneho s misogyny.Vsechny socialisti vyuzivaly deti ke svym cilum.Pamatujete si na komunistickeho pionyra a uz Ada ,vedouci nacionalnich socialistu v nemecku, mel svuj jugent.
    Co se tyce ocasio to je jako Lenin na steroidech a toho nemam taky rad.

  2. Jan P. říká:

    Pane Furbacher, až se budete příště vyjadřovat k nějakému textu,tak si ho předem laskavě celý přečtěte.
    Než ho ideologicky onálepkujete.

  3. blade říká:

    Aby bylo jasno:
    byl jsem v tom komunistickém Pionýru, byl jsem v komunistických Jiskrách, V SSM ani v KSČ nikdy. Na střední škole se mě ptali zda souhlasím se socialistickým zřízením, odpověděl jsem ne. Na střední škole se mne ptali proč nechci být v SSM, odpověděl jsem, že nehodlám přispívat (platily se příspěvky) na činnost, která mne nezajímá.

    Za komunistů jsem postavil dům založil rodinu, měl na tu dobu i dobře placenou práci, která mne i bavila. Jiné zřízení v ČR jak každý ví nevládlo a já přeci nemohu za to, že jsem se v té komunistické době narodil.

    Při odvodu na vojnu na dotaz kam chci jít, jsem řekl k Pohraniční stráži, protože k nějakým bigošům se logicky nikomu moc nechtělo, tak proč si nevybrat tu schůdnější variantu, že 🙂 Koukli do nějakých papírů, řekli maturitu má a po základním výcviku ve Volarech a Zadním Chodově jsem se jako veldr. objevil v tzv. prvním sledu na pohraniční rotě Č. jezero. No a co? Takových bylo a nebyli jsme „leninští a marxové“ jak si myslí nějaký pomatený Gryc 🙂

    Tak že v kostce pro mne za komunistů hovno zle. Nyní taktéž a nemám potřebu se nikde stranicky či jinak politicky angažovat. Místo práce se chodilo tzv. cinkat klíči, to jsme šli s chlapama raději na pivko 🙂

    Rodiče v KSČ nikdy nebyli. Jiní předci také ne. Dědu STBáci za to že nechtěl dát koně do zakládajícího JZD poslali na půl roku do Jáchymova.

    Doma se poslouchala Svobodná Evropa či Hlas Ameriky, chytala tzv. Vídeň. Na vojně na čáře (1985-87) se tajně poslouchal (hudba) německý Bayern či Radio Luxembourg i sledovala tajně německá televize (sportovní přenosy) tu i někteří tzv. lampióni. Nikoho jsem nezastřelil ani nezadržel. Při střetu s nějakým narušitelem by záleželo jak by se choval on. Dobrovolně zastřelit bych se v době služby na čáře nenechal, vy snad na vojně či v době války ano ? 🙂 Fláknout se samopalem a zdrhnout jsem mohl na tý čáře kdykoliv, ale co tam v tom tehdejším Německu, když tam nikoho neznáte a k tomu jazyková bariéra, ani jsem o tom v té době nějak nepřemýšlel 🙂 Však měli lampasáci nahnáno, když jsme se při tzv. demarkačce dlouho neozývali ve vysílačce 🙂 Pár PSáků také zdrhlo, ale o tom v komouškých sdělovacích prostředcích samozřejmě nemluvilo. Zato na německých médiích v té době ano 🙂 Vrtulníky Cobra sledovali naše území, české vrtulníky zase Německé území docela komedie a legrace, hlavně když letěly vedle sebe podél hranice každý samozřejmě na tom svém území 🙂 Provokačky kdy Grenčávci jezdili podél hranice s replikou UAZu 🙂 Je to neuvěřitelné, ale byl i případ kdy PSáci v osmdesátých letech chodily tajně na drink do západoněmeckého pohraničí 🙂 Pomatený Gryc ví prd co se na čáře v letech 1985-87 dělo 🙂 Jo a žádný smrtelný elektrický proud tam již dávno nebyl 🙂 Dokonce se přemýšlelo o hranici bez ostnáčů, kdy mělo být na zemi drátěné pole a to mělo detekovat pohyb, ale neměli ještě vyladěný jak rozeznat pohyb člověka od pohybu zvěře v tomto poli.

    Jnak v Rusku jsem nikdy nebyl ani Putina osobně neznám 🙂
    Jezdím pouze do Řecka, jednou jsem byl v Tunisu a v Černé Hoře … Chorvatsko NÉÉ tudy jsem jenom projížděl do tý ČH 🙂

    Píšu to sem, protože těch nesmyslných Gryc-blogů se již nehodlám účasnit 🙂 Ve zkratce jsem napsal to samé v jeho jednom blogu, ten on srabácky smazal a nyní používá pouze pasáže vytrhlé z kontextu, které se mu zrovna hodí, obdobně jako to rádi dělají na ČT24 🙂 S takovým i když studovaným ichtylem se vážení normálně komunikovat nedá 🙂 Má prostě má svůj svět a svojí bublinu … 😉 Toť vše 🙂

  4. blade říká:

    Ještě doplním, že se musím smát tomu jak se mne snaží v nejnovější Gryc-blogu nějaký JanP. politicky zařadit do nějaké krajníě radikální pravice či čeho 🙂

    Milý JaneP. znovu opakuji nikde se tak neorganizuj ani se k něčemu obdobnému neřikláními!!!
    Jen se mi nelíbí jak musíme za každého režimu lezt někomu do zadku!!!
    Pokud se to líbí Vám, tak budiž, ale nesnažte se mě stále někam řadit (jeden k rudým buňkám, druhý ke krajní pravici, atd, atd.) já o to vůbec nestojím, ani Vás ani nikoho jiného o to nežádám 🙂

    Z našich předků, kteří dle mého názoru za něco stáli jsou např. Jan Hus a Jan Žižka.

    Hus spolu s jinými usiloval o to, aby Češi byli ve svém království hlavou, a ne ocasem. Dekret kutnohorský a zvýhodnění českého „národa“ na pražské univerzitě přitom byly i ve prospěch domácích usedlých Němců. Na to se často zapomíná. Prohlásil dokonce, že dobrý Němec je mu milejší než zlý český bratr.

    Hus neodvrhl katolickou církev, ta odvrhla jeho, což pak náboženské poměry v Čechách na celá staletí poznamenalo. Ti, kteří se dnes u nás nehlásí k žádné církvi, nemusejí být vždy bezvěrci, nemluvě o tom, že mravnost není výsadou jen těch, jež v někoho nebo v něco věří.

    Žižkova životní pouť je ukázkou toho, jak se Čechy střetávaly s germánským vlivem skrze Řím v době vlády tehdejšího císaře Zikmunda a že bylo možné zvítězit. Tento vliv lze sledovat již od Cyrila s Metodějem, přes legendu proněmeckého krále Václava řečeného svatý a později v době vlády Habsburků, zejména v době po Bílé hoře.

    Po krátké době svobody se germánský vliv opět projevil v podobě komunismu, jehož idea vyšla z pera německých myslitelů Karla Marxe a Bedřicha Engelse a byla dovršena inovacemi německého agenta(Revolutionierungspolitik) Vladimíra Iljiče Uljanova, zvaného Lenin. Ten byl odeslán do Ruska, stojícího v té době proti Německu. Germánský vliv krátce kulminoval skrze Adolfa Hitlera a německá snaha o dominanci se opět projevuje zejména skrze uspořádání Evropské Unie, jejíž mluvčí se dnes stala německá kancléřka Angela Merkelová. Při retrospektivním pohledu na historii, jak pravil jeden publicista, „Německo se opět stává nebezpečné“. 🙂

    Ovšem od doby Jana Žižky, zejména v době po Bílé hoře, se již prakticky neobjevil vojevůdce, který by byl schopen tak úspěšně hájit národní identitu a po celý svůj život odrážet vojska prakticky z celé Evropy, které pojila společná nenávist vůči „rebelujícím“ Čechům. Od dob husitského hnutí a Jednoty bratrské již také není identita českého národa spojována s evangeliem a poslušností Božího zákona. Národ, který zavrhl své křesťanské kořeny, a neopírá se o Boží zákon, zpravidla není schopen ustát boj proti většině a je odsouzen minimálně k ideové asimilaci.

    🙂

  5. blade říká:

    Přesuňme se do srpna roku tisícího čtyřstého třicátého prvního.

    Mírové snahy.
    Husité se již koncem dvacátých let pokoušeli jednat s králem jako rovný s rovným. Proto se v roce 1429 sešli se Zikmundem v Prešpurku (Bratislavě). Na jedné straně poselstvo vedené Prokopem Holým, na druhé král s představiteli katolických rodů. Prokop vědom si toho, že kacíři, tedy právě husité, přes glejt krále, neměli ochranu žádnou, dorazil v čele táborsko-sirotčích vojsk a rozmístil je na dohled Prešpurku. Přesto se k jednání nedostavil do té doby, dokud král neposlal do husitského ležení několik rukojmí. Byla obava správná? Zkušenost týkající se Jana Husa byla ještě v paměti a navíc Prokop si uvědomoval, »že církevní předpisy přímo nařizují, aby kacířům nebylo dodrženo slovo, věděl, že v církevních řádech se přímo doporučuje, aby kacířům bylo slibováno, sliby však aby nebyly plněny.« (Josef Macek: Husitské revoluční hnutí.) Jednání bylo bouřlivé. Král čtyři pražské artikuly odmítl. Nebylo tedy o čem jednat. Ani chebské jednání s králem nevedlo k žádnému výsledku.

    Nabídka polského krále Vladislava Jagelonského chopit se smírčího jednání, za nímž zemský sněm zasedající v Kutné Hoře vyslal delegaci vedenou Prokopem Holým, skončila neúspěchem.

    Další návrh směřoval při »spanilé jízdě« Saskem. Tentokrát směřoval k občanům Lipska, které žádal »o návrat k pravdám evangelia«.

    A konečně se Prokop pokusil oddálit další možná střetnutí uvážlivým dopisem. Bez odezvy. Ještě v červenci, kdy bylo jasné, že se chystá další křížová výprava, přímo velení shromažďovaných křižáků poslal manifest, jehož základním motem bylo »Chceme mír, a ne válku!« (Petr Hora: Toulky českou minulostí). Opět bez reakce.

    Prokop Holý
    Kdo vlastně byl Prokop Holý, později též známý jako Prokop Veliký? Narodil se asi roku 1380. Později, už jako vysvěcený kněz, se připojil k husitskému hnutí. O jeho mládí víme málo, vlastně skoro vůbec nic. Jen to, že byl vychováván v Praze u strýce, bohatého obchodníka. Ideově byl blízký Janu Žižkovi. Po jeho smrti se postupně propracovával mezi vůdčí husitské představitele. Měl vůdcovský talent, proto už v roce 1426 stojí v čele celého hnutí.

    Příprava k tažení.
    Pokusy husitů skončit s válečnými akcemi si protistrana vyložila jako zbabělost. Největší křížová výprava měla proto navždycky s husitským myšlením skončit. Kardinál Julian Cesarini pověřený novým ambiciózním papežem Evženem IV., bývalým augustiniánským mnichem, se společně s Fridrichem Hohenzollernským postavil do čela nově vznikajícího tažení. Poté, co shromáždil peníze od všech odpůrců husitů, mohl najmout další tlupy žoldnéřů a dohodnout se o souběžném útoku ze všech stran. Na konci července se konečně křižácká vojska dala do pohybu. Prvního srpna se zastavila pod Tachovem. Podle Palackého (Dějiny národu českého v Čechách a na Moravě) šlo o 40 000 jízdných a 90 000 pěších a 4000 vozů. Současně ze severu menší vojsko přestoupilo Krušné hory a směřovalo k Žatci. Další obklíčili posádku v Libavě, ve Slezsku obklíčili Němčí se sirotčí posádkou, a aby na tom nebylo dost, Albrecht Rakouský obsadil Kyjov a mířil s vojskem k Přerovu.

    Vraťme se však k hlavnímu proudu.
    Sirotčí Tachov se rychle dokázal připravit na odražení útoku. »Pročež ponechavše Tachova, obrátili se k městečku Brodu, a dobyvše jeho v prvním outoku, povraždili v něm všecky obyvatele i učinili je docela pusto. Pak táhnouce dále až po hrad Švamberk, nepokoušeli se více o nižádné místo hražené. Za to ale tím ukrutněji nakládali s vesnicemi a městečkami otevřenými, kteréž to plenili v celém okolí bez rozdílu a bez milosrdenství, ačkoli většina obyvatelův tamějších nikdy byli z kalicha nepřijímali…« (František Palacký: Dějiny národu českého…) Vše bylo posvěceno faráři a kněžími, kteří křižáky doprovázeli.

    A husité?
    Když jednání se Zikmundem v Chebu nedopadlo dobře, bylo jasné, že musí počítat se vpádem. Začali se tedy připravovat. Prokop Holý s částí Táborských proto už na jaře vytáhl směrem k Plzni a zastavil se u Horšovského Týna. Jenže křižáci se dali do pohybu pomaleji, než předpokládal. Proto, vzhledem k nedostatku proviantu, se s většinou ozbrojenců stáhl. Křižáci sledující pohyb nepřítele se domnívali, že stažení je způsobeno strachem z jejich síly. Teprve v té chvíli se velení křižáků rozhodlo vstoupit do země. A jsme u 1. srpna, kdy konečně »odvážně« překročili hranice.

    Teprve, když bylo jasné, že válka opravdu začíná, 6. srpna, oddíly Pražanů se vydaly směrem k Berounu, kde bylo ležení kněze Prokopa, a na pomoc směřovali i žoldnéři Zikmunda Koributa, kterých prý bylo několik tisíc. Prokop Holý, který současně stáhl polní vojska ze Slezska, shromáždil na 50 000 pěších, 5000 jezdců a 3000 vozů (podle Aleny Křivánkové – Ilustrované dějiny českého národa) a mohl se 11. srpna vydat třem proudům vetřelců, na něž se vojsko rozdělilo, vstříc. Podle informací získaných průzkumem hlavní část křižáků směřovala k Domažlicí.

    Osudný 14. srpen.
    »Byliť již asi tři hodiny s poledne, když v ležení křižáckém, prostírajícím se ve krajině mezi Týnem Horšovem, Chudenicemi a Domažlicemi, roznesla se rychle pověst, že táboru husitský se blíží a že nastává tudíž boj rozhodný, i ačkoli husité ještě asi míli vzdálí byli, aniž jich bylo viděti, však již rozléhal se opodál nezvyklý rachot pochodu vozového, a zpěv celého táboru hlučný: „kdož jste boží bojovníci“, dorážel k srdci bystřejších posluchačův mocí podivnou. Kardinál Julian s vévodou Saským vstoupiv na horu jakousi, aby shlédnul i vojsko i bojiště, vyslal rychle k nejvyššímu veliteli, žádaje, aby především ta hora obsazena byla. Nenadále však spatřil odtud veškero ležení německé v divném pohnutí: ano vše se hemží, křik a hřmot zmáhá se vůkol, zmatek posedl zástupy, vozové vytrhují se z řádův a rozcházejí se, jezdci rozptylují se po tlupách a předjíždějí jeden druhého, ale vše směrem nazad a nikoli kupředu. Co jest to? Volá kardinál poděšený: proč vozové netají náklady své na zem? Ale dříve, nežli se spamatovati mohl, přišla zpráva od markraběte Braniborského, že vojska všecka jsou na outěku, aniž prý možné jest udržeti jich, pročež aby pilen jsa zachování svého, pospíšil sobě k lesům také, pokud nebude pozdě. A vskutku již utíkání bylo všeobecné…« (František Palacký: Dějiny národu českého…)

    Husité přímo z pochodu začali pronásledovat nepřítele. Podle dobových pramenů nešlo o boj, ale o hon. Ten z křižáků, který nebyl dost rychlý nebo se neukryl v lesích, byl dostižen. Bitva byla u konce, aniž k ní vůbec došlo.

    A husité? Pronásledovali nepřítele a slavili. To trvalo po zbytek dne a celou noc. »Vína sobě točili a kořisti z vozuov brali. A na kterých vozích německých prach byl puškový, ty zdaleka zapalovali, a tak jekot a křik tu celú noc byl veliký…« (Píseň o vítězství u Domažlic).

    Druhý den ráno bylo možné prohlédnout »bojiště«. V dalekém okruhu leželo tisíce zabitých nepřátel, velké množství zajatců, kdy dva vždy byli přivázáni k sobě, čekalo na svůj ortel a kořist pro každého z vítězů.

    Až u Norimberka.
    Utíkající, které husité nedostihli, se zastavili až v Norimberku. Žoldnéři utíkali dál. Zůstali jen členové městského norimberského vojska. Prý však byli tak zmateni, že mnozí ani nemohli nalézt cestu do svých domovů (Josef Macek: Prokop Veliký).

    A kardinál Cesarini? Utekl z vršku, odkud chtěl řídit bitvu, při tom »ztratil svou červenou kápi kardinálskou a zlatý kříž, a musel se přestrojiti za prostého bojovníka, aby ušel hněvu rozzuřených německých křižáků…« (František Hrnčíř: Obrázkové dějiny národa československého). Údajně kilometry utíkal pěšky, zahodil i rodinné šperky, pak sehnal koně a stejně jako ostatní křižáci mířil do Norimberku. Prý měl takový strach, že se ani cestou nikde nenapil, nenajedl a neslezl z koně, až ve městě. Byl však poučen, už pochopil, že s husity se nic nezmůže zbraní, a tak přesvědčil Basilejský koncil, aby se s husity vedla předběžná jednání, což podpořila i úspěšná »spanilá jízda« Prokopa Holého do Němec. Začala další etapa vývoje husitského hnutí.

    »…A jako řeky divoké

    se skály proudí vysoké

    a do údolí stékají,

    tak oni z Čech prchají,

    tvář mají strachem zsinalou

    a vůbec nevědí, kam jdou…

    Jedni se řítí ze skály,

    jiní se v bahně ztrácejí,

    zbylí se k našim vracejí,

    myslí si, že jsou v bezpečí

    a padli našim do léčí.

    Již opouštějí poklady,

    zbroj, vozy, stanů hromady,

    peníze, praky, ozdoby,

    houfnice, šaty, zásoby,

    nákladní vozy z různých míst,

    jichž obsah nelze vypočíst,

    jen aby byli bez břemen

    a utíkati celý den.

    Již zapomenuvše zcela cti,

    jak chudí, tak i bohatí

    své opouštějí prapory

    a nevyčkají nápory

    vojsk našich, tak se postarší,

    vždyť naši bitci nadšení

    tři míle byli vzdáleni,

    však Němci vozů rachotu

    se lekli, koni řehotu,

    i hřmění, kterým kraj tu zněl,

    když lid náš hlasně k boji spěl,

    a zděsil je i polnic řev

    i píseň našich bratrstev…«

    Slavná Píseň o vítězství u Domažlice Vavřince z Březové byla napsána s nadšením. Nedivme se, ještě nikdy předtím nebyla bitva desetitisíců vyhrána písní a zvukem pohybujících se vozů. 🙂

  6. blade říká:

    Možná si to přečte i architekt 🙂

    Chomsky a východoevropský disent
    V roce 1978 Chomsky vyzval americkou veřejnost k protestům proti útlaku československých vědců normalizačními úřady. V témže roce podepsal spolu s Jiřím Pelikánem, Andrejem Sacharovem, Pavlem Litvinovem výzvu k propuštění československých politických vězňů Jaroslava Šabaty a Jiřího Müllera. Protestoval i proti rozsudku nad polskými disidenty Jackem Czaputowiczem a Piotrem Niemczykem. Dále podepsal prohlášení proti perzekuci československých chartistů; Ivana „Magora“ Jirouse, Jiřího Tichého, Hany Marvanové, Tomáše Dvořáka, Petra Cibulky nebo Jiřího Štencla, které spolu s ním podepsal například anglický spisovatel Harold Pinter.

    Po roce 1989 zaujal Chomsky vůči východoevropskému disentu kritický postoj. V rozhovoru pro časopis A2 v roce 2014 Chomsky prohlásil že: „Václav Havel byl statečný muž, který bojoval za práva svých lidí“ a nebál se za to jít do vězení. Následně však kritizoval Havlovo přehlížení porušování lidských práv ze strany Spojených států, které měl společné s ostatními východoevropskými disidenty. Podle Chomského tento postoj vychází z faktu, že východoevropské disidenty protežovaly západní velmoci, s jichž pomocí se jim podařilo porazit Sovětský svaz, což jim dodalo pocit vlastní výjimečnosti. Utrpení východoevropských disentů však nebylo ve srovnání s téměř neznámými latinskoamerickými disidenty, kterým hrozila likvidace eskadrami smrti podporovanými USA „nijak výjimečné“. Přesto si v sobě východoevropský disent podle názoru Chomského utvrdil pocit, že byli „jediní utlačovaní na celém světě“. Chomsky byl velkým kritikem Operace Kondor, v jejímž rámci v 70. a 80. letech pravicové diktátorské režimy v Argentině, Chile a v dalších zemích Latinské Ameriky s podporou CIA pronásledovaly veškeré skutečné i domnělé nepřátele svých režimů. Celkový počet perzekvovaných dosáhl téměř půl milionu, z toho 80 000 popravených nebo „zmizelých“.

    Chomsky svůj názor ilustroval projevem Václava Havla v americkém kongresu z roku 1990, který chválil Spojené státy jako obránce svobody. Krátce před tím, však Reaganovou administrativou podporovaná vláda Salvadoru, nechala zavraždit šest k vládě kritických jezuitských intelektuálů, jejich spolupracovnici a její dceru. Šlo o jeden z mnoha případů vražd disidentů během Salvadorské občanské války.

  7. blade říká:

    Klimatickým hysterkám: Prostě držte hubu, pak se vzduch také zlepší! 🙂

    Spor o to, kdo je zodpovědný za údajně klima vraždící emise CO2, připomíná náboženskou válku, vedenou fanatickou klimatickou hysterkou svatou Grety, která útočí na všechny, kteří bojují proti jejímu přesvědčení o znečištění ovzduší.

    V této lukrativní válce těžký průmysl, motoristé i krávy jsou často na pranýři. A tak klimatičtí hysterici nás vrací zpět do doby kamenné, ale jsou nevinní a „myjí si ruce“, samozřejmě v ekologicky získané vodě, píše se v článku na webu Jouwatch.

    A oni jsou ti, kdo jsou také zodpovědní za emise CO2: Představují většinu občanů, otevírají své dveře od rána do noci a nejenže šíří špatnou náladu, ale také znečišťují ovzduší svým dýcháním.

    Například právě toto chování Zelených je čistým jedem pro chudou, mučenou matku Zemi, protože tito hysteričtí lidé vydechují ještě více a ještě rychleji CO2 do atmosféry než normální smrtelník, jak vysvětluje specialista:
    Obsah CO2 ve vydechovaném vzduchu je poměrně konstantní 4%, tj. 40 mililitrů CO2 na litr vzduchu. To odpovídá asi 80 miligramům při 0 ° C.
    Spotřeba kyslíku je ovlivněna mnoha věcmi – například velikostí těla nebo hmotností a aktivitou člověka. Svalnatí lidé mají vyšší bazální metabolismus, takže svalnatci produkují více CO2 v klidu než nesvalnatí.

    Proto aby se chránilo klima, bylo by nutné, aby příznivci svaté Grety okamžitě přestali mluvit tak hloupě a místo toho, aby si nalepili náplast přes ústa. To by pro lepší klima pomohlo určitě.

    Ty děti Zelených armád, ti užiteční idioti, kteří se potulují po ulicích na demonstracích FridayforFuture jednou týdně, tak ti by se měli odsoudit, protože jejich aktivity jsou jedem pro naši atmosféru. Jejich křik a řev právě přivádí přírodu na pokraj zoufalství.

    Zatímco plícemi prochází v klidu asi 4 litry vzduchu za minutu, zvyšuje se s fyzickým cvičením na více než 50 litrů za minutu. Tyto dva extrémy v průběhu roku znamenají 2 100 m3 vzduchu nebo 168 kilogramů CO2 v klidu ve srovnání s 25 500 m3 vzduchu nebo 2 040 kilogramů CO2 při nepřetržitém zatížení.

    Takže by se měly zakázat tyto hloupé demonstrace mladých nadšenců, jinak svět velmi rychle zhasne.

    A ještě jedno opatření: Kdyby všichni věřící byli navzájem v míru a neznečišťovali již tak hustý vzduch svými hloupými drby, tak racionální část lidstva by konečně mohla znovu v klidu dýchat.

    https://www.journalistenwatch.com/2019/03/24/an-klima-hysteriker/#disqus_thread

  8. Jan P. říká:

    blade,od kdy pravicoví muži,kteří nenávidí Gretu Gutenberg a jsou šiřitele fake news o klimatu, sdílí články nezávisle kulturně kritickýho čtrnáctideníku A2 ??? Dokonce zde citujete Chomskyho:-)

    Rozhovor s Noamem Chomskym o Donaldu Trumpovi, americké politice a budoucnosti demokracie.

    Otázka:Donald Trump už řadu měsíců víří vody v Bílém domě, ale my se pořád ještě musíme občas štípnout, abychom zjistili, že to není jen zlý sen. Ale teď vážně: jak moc zlé je, že v Bílém domě sedí právě Trump?

    Chomský:Je to dost zlé. Akademici, kteří vydávají známý Bulletin amerických jaderných vědců, posunuli na začátku Trumpova druhého roku ručičky na takzvaných Hodinách posledního soudu na za dvě minuty půlnoc. Důvodem jsou rostoucí obavy z jaderných zbraní a klimatické změny. Takhle blízko jsme ke globální katastrofě byli naposledy v roce 1953, kdy USA a SSSR testovaly své jaderné zbraně. Hodiny se navíc letos posunuly k půlnoci ještě dříve, než Trumpova administrativa stačila zveřejnit takzvanou Zprávu o postoji k jaderným zbraním. Tato zpráva nebezpečí ještě prohlubuje – snižuje práh možnosti jaderného útoku a stanovuje, že se mají vyvíjet nové atomové zbraně, kvůli kterým budeme ještě blíž hrozbě třetí světové války.
    Co se týče změny klimatu, Trump a jeho vláda jsou úplně nemožní. V republikánských primárkách všichni kandidáti do jednoho buď popřeli vše, co se právě na naší planetě děje, nebo prohlásili, že to stejně nezměníme. Tyto postoje zamořily celou stranickou základnu. Polovina republikánů globální oteplování popírá a podle sedmdesáti procent z nich za něj nenese odpovědnost člověk. Taková čísla by byla otřesná kdekoli na světě, ve vyspělé zemi s jedinečnými možnostmi a snadným přístupem k informacím je to ale ještě horší.

    Nejbohatší země, která kdy na světě existovala, dnes nejenže přestává řešit vážnou existenční hrozbu, ona běh ke globální katastrofě přímo sama urychluje. A to všechno jen proto, aby se do přecpaných kapes nacpalo ještě pár dalších dolarů. Neuvěřitelné je i to, jak malá pozornost se klimatické změně věnuje. Také v dalších záležitostech docházíme ke stejnému závěru: je to katastrofa. Média se zabývají Trumpovými skopičinami, zatímco jeho kolegové v Kongresu usilovně prosazují zájmy nejbohatší části společnosti. Přitom ale šlapou po všem, co by mohlo mít význam pro budoucí generace. Trumpova vláda za svůj největší úspěch považuje daňovou reformu z loňského roku. Ekonom Joseph Stiglitz ji správně nazval „zákon o daňových úlevách pro bohaté 2017“. Je to obří dáreček pro republikány i jejich nejbohatší příznivce. „Předsednictvo Republikánské strany se přežírá u koryta v obavě, že možnost takové hostiny se jim už nikdy znovu nenaskytne – ostatně Trump s Jaredem Kushnerem a dalšími republikány ve vládě dostávají ty největší porce,“ píše Stiglitz. A „po nás potopa“ – v tomto případě doslova.

    Z anglického originálu A complete disaster, publikovaného na webu truthout.org, přeložila pro A2larm/ 06.09.18 /Alžběta Franková a Linda Fořtová.

  9. blade říká:

    Milý JaneP. s nějakým dělením na pravici a levici se vraťte laskavě do hrobu. Nepolarizujte společnost a nesnažte se hned každého zařadit. Jinak na klima a Gretu sdílím názor našeho přímo voleného prezidenta Zemana a nějaký Tramp a děliči i nálepkové společnosti jako Vy mi jsou u zádele. Pokud máte zájem přečtěte si znovu všechny mé příspěvky výše, je jich 5. O Chomským píšu v souvislosti s východním disidentem a ne s klimatem, tak tu nešiřte fake news. Nezapomeňte poslouchat ČT24 a DemoBlok, oba aktuálně útočící na naši nezávislou justici. Sbohem.

  10. Venca říká:

    Líbí se mi, že teď je justice najednou nezávislá. Ten Šaroch udělal kus práce – díky jedinýmu rozhodnutí se rázem v česku spravedlnost stala nezávislou a nezkorumpovanou. Ještě před dvěma tejdnama byla justice ve vleku pravdoláskařských kavárníků a Sörösů.

    Jsem zvědavej co bude hradní dědek říkat, jestli nejvyšší státní zástupce vrátí čapí hnízdo zpátky 🙂

  11. Jan P. říká:

    Škoda, že neexistuje Nobelova cena za politologii, měl bych žhavého kandidáta.
    blade:…nějakým dělením na pravici a levici se vraťte laskavě do hrobu.

    „Je vidět, že východní Němci, kteří také zažili komunismus jako my, nejsou tolik ovlivnění sluníčkářským neomarxismem, si zachovali zdravý rozum a volili AfD.“
    © Tomio Okamura
    blade:Nepolarizujte společnost a nesnažte se hned každého zařadit.

    Chomský o disidentu v Československu: OK.
    o klimatu: fake news
    blade:O Chomským píšu v souvislosti s východním disidentem a ne s klimatem, tak tu nešiřte fake news.

    Zemana,Ovčáčka,pořady J.Soukupa na TV Barrandov a tzv.alternativní média jako Parlamentní listy(„Nikdo nám nediktuje o čem máme lhát“) Ivo Valenty do každé rodiny dřív, než bude pozdě.
    blade:Nezapomeňte poslouchat ČT24 a DemoBlok, oba aktuálně útočící na naši nezávislou justici.

  12. blade říká:

    JaneP. znovu opakuji neustálým dělením na pravici a levici a nesmyslným hodnocením druhých se vraťte do hrobu, zřejmě jste již Zgrycoval 🙂 JanP. nevidí svět takový, jaký je, nýbrž takový, jaký by si ho přál mít. A ty, kdo jsou na rozdíl od něj schopní realitu vnímat, nálepkuje za xenofoby, rasisty a osočuje je z nenávisti, fake a bůh ví z čeho ještě 🙂

    Vrátit Čapák zpět je tak leda váš, DARMObloku a ČT24 vlhký sen. Účelné zmedializování Čápáku a ještě bez dostatečných důkazů hold na soud není, tak se s tím smiřte . Nazývat člověka s největším mandátem v zemi hradním dědkem svědčí o mentální úrovní pisatele 🙂

  13. blade říká:

    Kauza Koněv:
    Dne 26. srpna 1993 podepsali prezidenti České republiky Václav Havel a Ruské federace Boris Jelcin v Praze „Smlouvu mezi ČR a Ruskem o přátelských vztazích a spolupráci“. Smlouva mimo jiné zdůrazňuje, že, obě strany deklarují přání definitivně skoncovat s totalitní minulostí…“ Tato smlouva byla v r. 1994 ratifikována nejvyšším zákonodárným orgánem Ruské federace, tj. Dumou a následně také byla schválena Parlamentem ČR a stala se tak organickou součástí české legislativy – Sbírky zákonů ČR. Článek 21 této smlouvy říká: „Každá ze smluvních stran bude na svém území zajišťovat péči o vojenské hroby a vojenské pomníky druhé smluvní strany, jejich udržování a přístup k nim“ 😉

  14. Venca říká:

    Ano, jsem mentálně zaostalý, to uznávám. Nemám bohužel IQ151 jako někdo, kdo se tím tady nedávno skromně chlubil.

    Možná proto mi můj selský rozum nebere jednu úplně jednoduchou věc.

    Ta nešťastná padesátimilionová dotace na stavbu rodinného – teda co to plácám – Čapího hnízda nebyl žádný podvod a vše bylo naprosto čisté a podle všech foršriftů.

    Dobře, uznávám to – když to říká sám premiér, tak je to určitě pravda, ten by přece nelhal. A když to potvrdil soud, tak už tuplem.

    Jenom mi prostě rozum nebere, proč teda ochotně hned jak se to začalo propírat celou tu dotaci vrátili a navíc ještě údajně stejnou částku dali na charitu ? Přece když mi něco právem patří, tak to nebudu vracet, ale budu se o to soudit, ne ? Zvlášť když je u nás justice – jak bylo právě potvrzeno – zcela nezávislá a nestranná…

    Ale možný je pro to nějaké jednoduché vysvětlení.

  15. blade říká:

    Smlouva mezi Českou republikou a Ruskou federací o přátelských vztazích a spolupráci, podepsaná v Praze dne 26. srpna 1993 – článek 21 si dohledáte zde:

    http://www.psp.cz/eknih/1993ps/tisky/t1382_00.htm

  16. Venca říká:

    A jinak se nezlobte, ale určitě jste milý Blade ve své nadstandardně inteligentní mysli tak skálopevně přesvědčen že ti, co dali mandát tomu pánovi, který by měl být jakýmsi morálním vzorem pro deset milionů lidí, mu ho dali proto, aby před desátou hodinou večerní v celostátním médiu s neskrývaným gustem říkal dětem, jak se dá vulgárně nazvat ženský pohlavní orgán ?

    Opravdu Vám takto vyjádřená „nezávislost“ a „stmelující faktor“ tak imponuje ? To je mi vás tedy docela docela líto.

    Promiňte, ale výraz „hradní dědek“ mi nahlíženo tímto prizmatem připadá jako velice mírné a slušné označení.

  17. blade říká:

    Ale jděte Vy cíťo … 😉

    Zemanova „kunda“
    Byla tam jasná sebereflexe v momentě, kdy přeložil do češtiny název ruské skupiny Pussy Riot řekl „s prominutím“. Byla to provokace médií, která je součástí Zemanova politického stylu. Zeman komunikuje skrze neustálou kritiku práce médií a neustálé ironické narážky. Celý rozhovor, je různými narážkami a drobnými ironiemi na novináře prošpikován. Určitá sorta tuzemských pisálků si totiž nic jiného od Zemana nezaslouží. Je legrační jak se tito slovně trefení pisálci hezky ozvou (trefená se vždy ozve) 🙂

    V zeměpisu najdeme Kundu zde (město a řeka v Estonsku) a Kundu tam (etnikum na hranicích Zimbabwe, letiště v Západním Bengálsku či v Pensylvánii). Kunda je i jméno kováře, který daroval Buddhovi jídlo, jehož následkem údajně Buddha zemřel. Touré Kunda je také senegalská hudební skupina a Kunda Mountain je i kniha Betsy Fosterové. Pokud jde o osobnosti tak zde je malý seznam z Wikipedie: Ziva Kunda, profesorka sociální psychologie na University of Waterloo; George Kunda, právník a politik, viceprezident Zambie v letech 2008–2011; Chris Kunda, americký hráč baseballu; Stanislav Kunda, slovenský psychiatr.

    Kunda sem, kunda tam, říkal Miloš Zeman v rozhlase. Je jasné, že prezident slovo velmi nemístně zlehčil, protože kunda je významným prvkem češtiny. Hodně podrobností o kundě můžete dozvědět z rozsáhlé studii „Výzkum na téma vulgarismy v ČR“.

    Jestli Vás imponuje a pro děti je dle Vás vhodnější veřejná orgie nebo strkáním chlazeného kuřete v obchodě do pochvy, tak prosím 🙂

    Sex výtržnice ze skupiny Pussy Riot Naděžda Tolokonnikovová a Marija Aljochinová se ve Washingtonu setkali se členy amerického Kongresu. Aféristky lobbovaly za rozšíření personálních sankcí proti ruským představitelům a navrhovaly rozšíření černého seznamu o dalších šestnáct Rusů, kteří se podle jejich soudu podílejí na potlačování lidských práv. Je zřejmé, že si hlavně ohřívaly vlastní polévku, když uváděly bývalého ministra vnitra Vladimira Kolokolceva, vedoucí pracovníky vězení, kde si odpykávaly trest za známé chuligánské vystoupení v Chrámu Krista Spasitele v Moskvě v roce 2012, ale i některé pracovníky justice. Spojené státy mohou na základě svého zákonodárství zakázat vstup do země a zmrazit majetek osobám, které mají podíl na porušování lidských práv. Podle některých však Tolokonnikovová a Aljochinová nejsou zrovna nejšťastnějšími příklady porušování „porušování lidských práv“. Jejich „punková modlitba“ totiž byla pro ně spíše porušením práv věřících a urážkou pravoslavné víry. Konečně i skupinová soulož v Národním biologickém muzeu v Moskvě, které se Tolokonnikovová a její manžel účastnili, přičemž bojovnice za lidská práva byla v devátém měsíci těhotenství, je obtížně nazvatelná politickým protestem. Členové amerického Kongresu tak setkáním s Tolokonnikovovou a Aljochinovou degradují americkou politiku podporující lidská práva ve světě. Existuje totiž riziko, že v jiných a zcela oprávněných případech si lidé pomyslí, že zase jde o někoho, kdo protestuje výtržnictvím v kostele, veřejnou orgií nebo strkáním chlazeného kuřete v obchodě do pochvy 😉

  18. blade říká:

    Kdopak tu několikrát kontrolovanou dotaci schválil a přiklep?!, toho zeptejte, já jsem to nebyl 🙂

    Jen doplním, že tak malá číslice o mém IQ zde nikdy v JL nepadla, tak laskavě nešiřte dezinformace 😉

  19. blade říká:

    Z praktik ČT.
    ČT tentokrát zašla hodně daleko. Ve svém hlavním zpravodajském pořadu Události odvysílala vstup svého redaktora Jiřího Hynka, který celkem třikrát označil Andreje Babiše za bývalého premiéra. Ve studiu tuto blamáž veřejnoprávního média přešla elitní moderátorka Světlana Witowská bez mrknutí oka. Na webových stránkách České televize, kde jsou běžně pořady k vidění, je tato pasáž překryta oznámením, že tato část není dostupná. ČT maže svoje pořady, které již do éteru jednou poslala. Jde o další z případů, kdy ČT prokázala, že jedná nikoli jen diletantsky a amatérsky, ale také jednoznačně stranicky.

    Státní zástupce (většinou) v pochybnostech žaluje, a ať si to nezávislý soud nějak následně probere, analyticky přebere a v souladu se zákony posoudí. Naopak soud v pochybnostech zprošťuje. Jde o docela jednoduchou logiku, protože platí presumpce neviny.

    Skutečnost, že Andreje Babiše zprostil již státní zástupce, je signálem, že celé to jeho obvinění bylo chatrně podložené, proto nešlo (a ani nemohlo jít) k soudu.

    Zproštění od státního zástupce není méněcenné v porovnání s tím, kdyby ho osvobodil soud. Ať se to komu líbí, či nelíbí 😉

    Naše média se celou dobu, co se kauza Čapí hnízdo ventiluje, chovají jako by platila spíše presumpce viny.

    Protože Babiš je člověk, který je značné části novinářů nesympatický, mají na něj z nějakých důvodů spadeno, ať už je to tím, že jsou placeni firmou Economia Bakaly nebo z jiných důvodů. Každopádně máme v téhle zemi, bohužel, po roce 1989 nepěknou tradici, že se vždy vybere nějaký společný terč. Ať už to byl svého času Klaus, po něm Zeman, teď zase Babiš. A do toho terče se všichni unisono trefují a navíc při tom trefování používají stejné věty 🙂

  20. Jan P. říká:

    blade,já bych napříště doporučoval:Držme se tématu blogu!
    Kdo se komu tady podobá a v čem se liší ?
    Blogeru a diskutérovi Zdeňku Grycovi se nejvíce zde podobáte Vy.Jste stejně pokrytecký a ješitný jako on.
    On má svěho nedotknutelného dramatika a prezidenta Havla.Vy zase Miloše jako „ochránce národních zájmů“,který ve skutečnosti obyčejnými lidmi pohrdá a ,,sociálně citlivého“ miliardáře Andreje,který jako premiér ČR se nachází ve střetu zájmu.Věcně a rozumně se s vámi diskutovat nedá. Jiný názory,argumenty a pohledy než zastáváte berete jako nelegitimní a irelevantní.
    ZG za vším špatným(…) po roce 89 vidí pohrobky komunismu a vše ruské.Pro Vás jsou jasnými nepřáteli tzv. havlisté,neexistující pražská kavárna,neomarxisté,ekoteroristé a EU.Sdílíte konspirační teorie o spiknutí globalistů.(…) Kdo nesdílí vaše názory,přesvědčení a moudra,tak se v tom nedovede správně orientovat jako vy.Statný jonák ZG na barikádě ,,pravdy a lásky“ a bojovník proti ohrožení liberální demokracie,který se nedokázal vyrovnat za 30 let se svojí minulostí(prorežimní architekt).Na druhé straně barikády zase Vy,který se svojí minulostí nemá problém a deklaruje se tady jako ,,hlas lidu“.Nevyčítám,že jste jako řadový voják ZVS sloužil u Pohraniční stráže.Stejně tak chápu ZG,že pokud neuvažoval o emigraci a nechtěl skončit u lopaty musel kreslit to,co mu tehdy nařídili v práci jeho bývalí šéfové.Málokdo v sobě tehdy našel občanskou statečnost jako Václav Havel nebo Petr Uhl či Jan Tesař.Ať už si o nich myslíme cokoliv.
    Česká společnost je rozdělena na dva nesmiřitelné tábory.který tady oba názorově reprezentujete.To nepopírám.Jenže já se např. nepočítám za příznivce ani jedné strany tábory.Takových lidí najdete jako já víc.Nejsem jediný.Tím netvrdím,že se nad vším i my shodneme.
    Skutečnost minulosti a přítomnosti je složitější.Aby jste to dokázali pochopit musíte mimo jiné přestat žít ve své uzavřené názorové bublině. Toho vy nejste bohužel schopni.

  21. blade říká:

    Milý Janep. , já se také nepočítám za příznivce ani jedné strany tábora, Vy jste navíc pokrytecký a ješitný. Jinak žádného Miloše nemám, ani doma na stěně ne 🙂 Nudného prezidenta Havla nestvořil lid, ale USA embasy i ten komouš Slovák Čalfa 🙂

    Žádné nepřátele nemám jak se mi opět snažíte komicky vnutit i mne zařadit :-). Člověk s odlišnými názory není můj nepřítel, ale může to být jeden z těch tří druhů idiotů jak jsem zde již někde v JL uváděl.

    K tématu pana Lauka již nic nemám, nějaké vzájemné špičkování je o ničem, tak se mějte jak chcete, ať se Vám daří a hlavně to zdraví dlouho slouží 😉

  22. Jan P. říká:

    blade,nešlo o škatulkovaní.Ale o to k jaké názorové části společnosti na základě vašich komentářů Vás mám zařadit ? Doma na stěně vám obraz prezidenta Zemana jistě nevisí.Místo mozku Zemana a Babiše 100% máte.O tom nepochybuju. Na jednu část společnosti jsem skutečně zapomněl:Blázny a šílence.
    Vždyť Vy ani pořádně nevíte, jaký obsah vašich komentářů do diskuze pod článkem vlastně vkládáte.
    Ve vašem případě se logika skutečně hledat nedá.

  23. blade říká:

    Vám poradím, pořiďte s domi šaltrpáku a múžete si zařazovat jak chcete 🙂 Když Vy nerozumíte příspěvkům to neznamená, že jím neporozumí někdo jiný Vy logiku bez myšlenkových pochodů 🙂

    Zhasni mopede!

  24. Jan P. říká:

    Nejtvrdšími odpůrci-popírači vlivu člověka na oteplování jsou lidé (hlavně ekonomové a politici), vyznávající náboženství (neo)liberalismu, #libertariáni a podobní. #klima změny jim totiž boří základní kámen víry, totiž “absolutně svobodný smluvní vztah 2 smluvních stran”. 🙂
    Pak je tu sorta lidí, co má nutkání stát za každou cenu proti systému. Tzn. proti migrantům, proti demokracii, proti očkování, proti pokroku…

    ‏Radim Tolasz@klimatolog:Protože se v diskusích pořád častěji objevují odkazy na neprokázanou skleníkovou hypotézu, tak tady něco reálných informací. Snad podány tak pochopitelně, aby to šlo pochopit.
    07.09.2019/Radim Tolasz/Oxid uhličitý a skleníkový efekt v atmosféře

  25. Dvořák říká:

    Samozřejmě musel kreslit,co mu nařídili,byl zaměstnanec. A taky se mu totiž jakýmsi záhadným způsobem vyčistil kádrový posudek,tak asi nějak se revanšovat musel.

  26. Jan P. říká:

    Čo bolo, to bolo…
    Podstatný je,že teď spolu bojují za kapitalismus,i když každý jiným způsobem.
    Nebo ho prostě jen nazývají jiným jménem, jako je například „liberální demokracie“? Těžká otázka…

    Pamela Anderson@
    ‏Tento západní svět není zdravá demokracie. Všechno je součástí jakéhokoli pekla. Hladoví lidé bojující za spravedlnost a svobodu – zatímco privilegovaní lidé bojují, aby neplatili své daně, skrývají tam peníze u pobřeží – bojují o zbohatnutí.

  27. blade říká:

    Vážení,

    nedávno jsem zde psal, že okurková sezona je u konce, to v mém případě znamená přesun z JI do velkoměsta opět za studiem. Již nějaký rok zde občas napíšu příspěvek k článku nebo blogu. Tento rok v době mého studijního volna, zejména v srpnu a září, jsem si zde pro sebe spustil studii řekněme pod názvem „Jak ovlivňuje komunistická minulost naši současnost“.

    K tomu jsem použil různé mé příspěvky a sledoval a čekal jak na ně zdejší diskutéři a blogeři budou reagovat. Některé mé příspěvky byly k věci, jiné schválně ne, některé byly smyšlené z vyprávění okruhu kamarádů či známých, jako např. fiktce o Pionýru, Jiskrách, SSM a mé službě na hranici. Schválně jsem tam uvedl určitá data z nichž lze mezi řádky vyčíst, že se zřejmě jedná o smyšlené fake – např. služba u PS v době 1985-87 a stavění domu za komunistů. Co vím, tak, za komunistů měl kluk před vojnou málokdy postavený vlastní dům, hned po vojně také málokdo začal stavět, protože neměl po dvou letech tý vojny prachy, do 89. by se to ani nestihlo. Dále to byla fiktivní povídačka o tom, že někde PSáci chodili na drink do západoněmeckého pohraničí a že se v roce 85-87 přemýšlelo o hranici bez ostnáčů. Ale nikoho z vás ani nenapadlo se mne na to zeptat či jinak upozornit. Ještě že mne ta vojna se zbytečně ztraceným časem již nemůže nepotkat 🙂

    Bohužel jste to pěkně spapali i s tím pověstným navijákem, ale ty vaše různé reakce se mi náramně hodí k mému studiu, zejména ty reakce studovaného blogera Gryce – no to je tedy něco.

    Děkuji vám všem za studijní materiál, mějte se krásně a možná někdy přijde i blade 😉

    (originál tohoto příspěvku je v blogu „Pohraničník anonymně obviňuje z kolaborace s komunisty.“)

  28. blade říká:

    Šotek tam je … no a co … nechám ho tam.

  29. Libor Furbacher říká:

    Pane Jane citujete Pamelu Andersonovou a jeji moudra, ktera jsou zajimava .Kam ji asi zarazujete?Bohata a privilegovana a tez pomatena ;a nebo chuda a hladova bojujici za spravedlnost a svobodu,well to to asi nebude.Nebo mate jine vysvetleni?

  30. Jan P. říká:

    Ta ,,moudra“ nejsou vůbec ,,zajímavá“ ,ale pravdivě smutná,pane Furbacher.
    Třídní nenávist sem netahejte. S ideologickou válkou to na mě opět nezkoušejte.Posledně jsem Vám už o tom něco řekl. Pamela Anderson podle mého pouze výstižně popsala realitu západního světa.Můžete s tím souhlasit nebo ne.To ostatní je věc názoru a diskuze.

  31. Libor Furbacher říká:

    Pane Jane ,tady je to jeji moudro co Vam tak inponuje,……cituji- zatímco privilegovaní lidé bojují, aby neplatili své daně, skrývají tam peníze u pobřeží – bojují o zbohatnutí….konec citatu.No a tady mate ze milostiva dluzi na danich pul milionu dolaru.Jeste jeji moudra milujete?
    https://www.telegraph.co.uk/news/celebritynews/7585335/Pamela-Anderson-owes-500000-in-taxes-California-claims.html

  32. Zdeněk Gryc říká:

    MUSEL! A tečka

    Dvořák říká:
    Neděle, 8. 9. 2019 v 18:04
    Samozřejmě musel kreslit,co mu nařídili,byl zaměstnanec. A taky se mu totiž jakýmsi záhadným způsobem vyčistil kádrový posudek,tak asi nějak se revanšovat musel.

    Pomluva
    Petr Klukan | Úterý, 10. 9. 2019 v 13:33
    „Slyšel jsem,“ říkal mi kolega, . . .
    —————————–
    Těžko říci, kde a jak ta fáma vznikla. Byl to žert?

    Těžko říci.
    Jedno je jisté, je anonymní, nemá autora, že?

    Josef Jelinek šéfredaktor Jihlavských listů

    „Anonymy házel do koše.“
    Není to vždy snadné, ale berme fámy, jako fámy.

  33. Zdeněk Gryc říká:

    UFO

    Úvaha o svetovom terorizme
    Ján Lauko | Čtvrtek, 7. 1. 2010 v 15:57

    Je prvním blogem
    NEIDENTIFIKOVANÉHO
    autora v JL
    PO MÁLEM 10 LETECH

  34. Venca říká:

    To je stejně zajímavý, že Lauko, ten zjevný Putinův agent, byl aktivizovanej už před deseti lety, kdy jsme s Ruskem byli všichni (včetně amíků) celkem zadobře.

    Jo, v tom je ta rafinovanost nástupců KGB – nikdy nespí a potichu si připravujou půdu na svoje temný postkomunistický rejdy…

  35. Dvořák říká:

    Jaká fáma? Stačí si pamatovat,čím tu oslňuju ostatní,nevážený architekte.

  36. Jan P. říká:

    Pane Furbacher,ta zpráva,kterou přinesl britský deník The Telegraph je více jak 10 let stará.
    Těžko se k něčemu vyjadřovat,když neznáme bližší okolnosti a jak to celé nakonec bylo a další relevantní fakta.Podle toho si netroufám objektivně soudit,jestli Pamela Anderson je pokrytec a patří mezi černý pasažéry daňového systému Spojených států.Vy jistě máte v Kanadě všechno Ok a máte v tom jasno.
    PA je známá americká herečka, modelka a aktivistka.Nepočítám se mezi její filmové fandy.Nebudu zastírat,že její aktivismus mi sympatický je.Stejně jako Vy nebo PA k jednomu 1% nejbohatších lidí na světě rozhodně nepatří.To 1% nejbohatších lidí,kterou oprávněně PA kritizuje(…) nazývá privilegovaní lidé.Nepochybuji o tom,že ví o čem mluví.(….) a proč.Rozumím tomu,že Vám se její kritika(…) a aktivismus nelíbí,protože vašim životním snem bylo k 1% nejbohatších lidí na světě patřit.Proto jste kdysi utekl pravděpodobně přes bývalou Jugoslávii na Západ.Ten sen se Vám bohužel dosud nepodařilo naplnit.Jenže PA nebo nějaký jiný levičák či progresivec za Váš ,,posraný život“ v Kanadě nemůže.Otázkou je, jestli Váš příběh (emigrant a úspěšný byznysmen v Kanadě) je pravdivý a nejste takový druhý nick ,,blade“.

  37. Zdeněk Gryc říká:

    11:35
    Rabštejn. Podzemní nacistická továrna, kterou budovali zajatci
    Prohlédněte si komplex s velmi drsnou historií.

    Tyhle post-objevy jsou po kolika letech zajímavé?

    Do stejně zabetonovaných a používaných prostorech jeskyně v Moravském krasu
    „Výpustek“
    jsme po roku 1945 lezli se spolužákem v lavici,
    Zdeňkem Křížem a spolužákem v ročníku,
    Otakarem Štěrbou, emeritním děkanem a prvním profesorem Ekologie,
    jmenovaným presidentem Václavem Havlem.

    Při poslední návštěvě byl prostor před jeskyní zadrátovaný a střežený,
    stejně jako hranice republiky stráží „PS“, ozbrojenou samopalem.

  38. Zdeněk Gryc říká:

    Je Miloš, kolaborant s okupantem z roku 1968?

    Schwarzenberg o Kosovu:
    Co jsme jednou uznali, nelze vzít zpět.
    Zeman nám tu tancuje na nose
    Komentář Karla Schwarzenberga k myšlence prezidenta Zemana zrušit uznání Kosova.
    (Video: Seznam.cz)
    Prezident Zeman se nechal slyšet, že by Česká republika měla uvažovat o revokaci uznání nezávislosti Kosova. Co na to říká čestný předseda TOP 09 Karel Schwarzenberg, který v roce 2008,
    kdy Česká republika uznala samostatnost Kosova, byl ministrem zahraničí?
    Článek
    Co říkáte na výrok pana prezidenta?
    To není možné. Když jsem jednou uznal stát za existující, tak můžu být nešťastný z jeho vlády, vést s ním válku, všechno možné, ale nemůžu říct, že už neexistuje. Ostatně, kosovští fotbalisté před krátkou dobou dokázali, že existují. Porazili naše mužstvo. Silnější důvod pro Českou republiku neznám.
    Co tím podle Vás pan prezident Zeman sleduje?
    On je starý protivník Kosova, jak je známo, dodnes nemáme kvůli tomu velvyslance v Kosovu a kosovští u nás, protože on to nepodepsal. Takže máme takové podivné vztahy. On je prezident na srbském stanovisku, jenže bohužel už jsme to Kosovo uznali. Nemusíme nikdo milovat kosovskou vládu, ona má svoje mouchy jako leckterá vláda, ale zase pan prezident se přátelí se státníky, kteří mají víc mrtvých na svědomí než kosovští představitelé.

    NIC NOVÉHO POD SLUNCEM V V KRAJINĚ MZ – viz.jeho výroky o anexi Krymu a Ukrajiny.
    Putinovy prachy vložené do presidentské kampaně nesou stále dividenty

  39. Jan P. říká:

    Měl by odvahu tahle mluvit nějaký český politik?

    Jeremy Corbyn@ /britský politik a předseda Labouristické strany/
    ‏Jdeme po daňových vyhýbačích. Jdeme po špatných šéfech. Jdeme po riskantních pronajímatelích. Jdeme po velkých znečišťovatelích ničících naše klima. Protože víme, na čí straně jsme.

  40. Zdeněk Gryc říká:

    I nadále po 10 letech si cením blaseovaného úsměvu autora Blogu.

    Aktuálně
    Kamera na cestách: Podivuhodná Korea (2/2)
    Dnes20:00

    Předchozí fotografieDalší fotografiePřejít do galerie
    Zajímavá cesta po zemi s pestrými dějinami a množstvím pozoruhodných přírodních krás. Britský dokumentární cyklus Jižní Korea, země s více než pět tisíc let dlouhými dějinami a s množstvím úchvatných krás. Ale také vysoce urbanizovaný stát s počtem obyvatel přesahujícím padesát milionů, který je vůdčí silou v technologických inovacích. Jižní Korea v současnosti bedlivě ochraňuje a střeží nedočtený ráz přírody. I proto můžeme navštívit několik půvabných krajinných scenérií a poznat jejich měnící se tvář v různých ročních obdobích. Naše cesta nás povede z ostrova Čedžu na jihu přes národní park pohoří Čirisan do provincie Kangwon na severu a zpět do Pusanu. Objevíme, jak se obyvatelé země, která je ze sedmdesáti procent hornatá, naučili obyvatelé žít v souladu s okolní přírodou.
    ————————————————————————————–
    Kolik je pásem, případně za-minované krajiny v prostoru severní Koreje?

    Co na NA-TO „blade“, jak by se mu líbilo tam dělat PS áka ?

    Mohla by jeho kamádka už 3 měsíce dělat ó-pair v USA ?
    a jak. . .

    blade říká:
    Pondělí, 9. 9. 2019 v 13:00
    Jinak vůbec neznáte dnešní vysokoškolský život.
    Např. jedna moje kámoška je třetí měsíc v USA na au-pair a při tom dělá a přemýšlí na vlastní práci o psychologii člověka.
    ————————————–
    KÁMOŠKA PS-áka,
    čistí prdýlky dětičkám v USA
    a přemýšlí na vlastní práci o psychologii člověka ?
    autor komentáře, velitel čety ročníku posluchačů FA v roce 1958
    přemýšlí o tom, proč mu velitel čety PS
    posílá komentář s vizitkou:

    1. blade říká:
    Sobota, 24. 8. 2019 v 11:14
    Tady je nějaký G-bloger opravdu tu du dum dum
    Při odvodu na vojnu jsem na dotaz kam chci jít, jsem řekl k Pohraniční stráži, protože k nějakým bigošům se mi nechtělo. Koukli do nějakých papírů, řekli maturitu má a po základním výcviku ve Volarech a Zadním Chodově jsem se jako veldr. objevil v tzv. prvním sledu na pohraniční rotě Černé jezero, prapor byl v Železné Rudě a brigáda v Sušicích.
    Tak, že v kostce za komunistů pro mne hovno zle. Nyní taktéž a nemám potřebu se nikde stranicky či jinak politicky angažovat
    Toliko k Rudým buňkám architekte!

    Ještě, kdyby se buňky chovaly jako normální občan CZ, a stály za svým názorem svým občanským jménem !!!

    Zvířata mám rád, i když se nepodepisují,
    anonymy nikoli !

  41. Zdeněk Gryc říká:

    140 komentářů k článku “Bezohledný lidský konzum devastuje přírodu!”

    Chvilku vydržet a Lauko v JL překoná :

    Guinnessova kniha rekordů – Wikipedie
    https://cs.wikipedia.org/wiki/Guinnessova_kniha_rekordů
    Guinnessovy světové rekordy (před rokem 2000 Guinnessova kniha rekordů a ještě dříve v americké edici Guinnessova kniha světových rekordů) je encyklopedie, která shrnuje, zaznamenává a kategorizuje světové rekordy z oblasti lidské činnosti…

  42. Libor Furbacher říká:

    No jo pane Jane to jsem si mohl myslet ze tohle bude vas dalsi vzor ,jak ho objevite.Ten komunistickej prisluhovac by sel po vsech co maji penize,to je jasny.
    https://observer.com/2018/02/new-report-reveals-jeremy-corbyn-was-a-communist-spy-in-1980s/

  43. Zdeněk Gryc říká:

    ČERVENÉ TRENKY NAD HRADEM,
    NEBO SPÍŠE V HRADU
    JE POTVRZENÁ REALITA

    převzato

    Komentář: Zemanův návrh na oduznání Kosova není náhodný blábol, ale promyšlený krok

    Miloš Zeman na letišti v Bělehradě se srbským prezidentem Vučićem.
    Pracovat na zlepšení vztahů dvou států někdy stovkám diplomatů a politiků zabere často nezanedbatelnou dávku let. Poškodit nebo zničit jejich mravenčí práci na získání důvěry a vzájemného respektu je naopak velmi snadné. Stačí jeden neuvážený výrok. A co teprve když jde o výrok předem promyšlený…
    Článek
    Zatímco slova Miloše Zemana po příletu do Bělehradu o tom, že „nemá rád Kosovo”, vyzněla jako poměrně běžné prezidentovo blábolení, návrh na oduznání nezávislého Kosova je věc naprosto zásadní. Podle informací Seznamu Zemanovo okolí prezidentovi otevření tohoto výbušného tématu rozmlouvalo. Dlouhodobě kritický přístup Miloše Zemana ke Kosovu a jeho nadbíhání Rusku a jeho politice na Balkáně ale bohužel převážily.
    Připravenost nadnést myšlenku českého oduznání kosovské nezávislosti měl Zeman dopředu signalizovat na uzavřené části nedávného setkání s českými velvyslanci. Kontroverzní plán měla hlava státu už jednou nadnést na schůzce k zahraniční politice. Společný postup ale s premiérem Babišem a šéfem diplomacie Petříčkem rozhodně nedomluvil.
    V normálních zemích slušný politik napřed takový citlivý plán probere s vládou a ústavními činiteli a až poté ho odprezentuje. A to nejlépe na nějakém domácím fóru. Tolik první Zemanův faul.

    —————————————————————————————————–
    Mělo by se také neustále připomínat, že to byl Miloš Zeman, kdo po debatě s tehdejším ministrem zahraničí Kavanem podpořil bombardování Srbska letouny NATO v roce 1999. Právě to byla operace, která ke kosovské nezávislosti otevřela cestu. Činí tedy Zeman vůči Bělehradu pozdní pokání?!
    ——————————————————————————————————–
    Tuctový evropský čtenář, divák či posluchač musí získat dojem, že Zemanova slova nejsou soukromým názorem svérázného prezidenta, nýbrž oficiálním postojem České republiky. Je velkým štěstím, že Česko v mezinárodní politice v současnosti nikoho příliš nezajímá. Ti, které zajímá, pak vesměs vědí, že Miloš Zeman není hlavním autorem české zahraniční politiky a že je jeho slova třeba brát s velikou rezervou.
    Neuznat nezávislost Kosova odmítly v Evropě hned od počátku například Španělsko, Řecko nebo Slovensko. Trvat na teritoriální integritě Srbska je postoj zcela legitimní a dotyčné země kvůli tomu neměly žádné popotahování. Oduznáním Kosova by se ale Česko zařadilo do prapodivné skupinky států, jako jsou Lesotho, Surinam, Burundi nebo Togo. Není náhodou, že jde o státy, které dobře vycházejí s Ruskou federací, která jim svůj vděk dává patřičně najevo…

    Dá se vůbec na Zemanovu kosovskou iniciativu dívat pozitivně? Dá. Svá slova také mohl český prezident pronést před víkendovým kvalifikačním zápasem našich fotbalistů v Prištině…

  44. Zdeněk Gryc říká:

    JE OTÁZKA ČÍM TO JE

    Sedmý komentář k blogu
    PRÁVĚ DNES 10:35

    blade říká:
    Neděle, 1. 9. 2019 v 15:31
    G-blogeru na památku

    Tam lze Ctrl + pokliknutím otevřít

    S jinými, mimo galerie Cheb to nějak nejde.
    Památky chrání památkový ústav,
    jsou vždy součástí stavebního povolení.
    NA-TO orgán OV KSČ Jiskra, jaksi no, co?

  45. Zdeněk Gryc říká:

    PRÁVĚ VČERA

    To jsou ty paradoxy pane Vaněk

    Pomník generála Pattona,

    Pomník generála Pattona je skulptura vztyčená v sadech Pětatřicátníků v Plzni. Upomíná na generála George S. Pattona,[1] jenž velel americké armádě, která v květnu 1945 osvobodila město od nacistické okupace.[2] Autory sochy jsou Václav Zůna, Lubomír Čermák a Tomáš Beneš. Jejich výtvor má výšku deseti metrů a hmotnost dosahující deseti tun. Vyroben je z cortenu, skupiny ocelových slitin, z něhož se produkovaly pancíře tanků. Realizace pomníku trvala přibližně jeden rok. Výrobu vlastního monumentu zajistily ve formě sponzorského daru Vítkovické železárny.[1

    Ruský senátor volá po uvalení sankcí na Česko. Kvůli Koněvovu pomníku
    Včera 19:31 – Moskva
    Novinky, ČTK
    FacebookTwitter
    Kauza kolem sochy maršála Ivana Koněva v Praze 6 rozčílila ruského senátora Sergeje Cekova natolik, že navrhl uvalit na Česko hospodářské sankce. Cekov byl do Rady federace ruského parlamentu zvolen za anektovaný Krym.
    Ruský senátor volá po uvalení sankcí na Česko. Kvůli Koněvovu pomníku
    „Musíme v této otázce reagovat principiálně a tvrdě, včetně zavedení hospodářských sankcí,“ řekl senátor agentuře RIA Novosti. „S ohledem na to, že v Evropské unii myslí pouze na peníze a morální a duchovní hodnoty pro ně nemají žádný význam, je zapotřebí je potrestat ekonomicky,” prohlásil Cekov. Je to ale Česká republika, která už uplatňuje sankce proti Rusku, a to v rámci sankcí EU uvalených po ruské anexi Krymu.
    „Především zcela přerušit výměnu turistů s Českem,“ dodal senátor. Podle údajů ČSÚ zavítalo v roce 2018 do ČR přes 545 tisíc ruských turistů. Naopak Rusko vůbec nefiguruje ve statistikách významných destinací pro české turisty.
    Kritikou na adresu Česka opět nešetřil ani ministr kultury Vladimir Medinskij. V rozhovoru pro agenturu RIA Novosti řekl, že se vedení šestého pražského obvodu postavilo na stranu chuligánů, špiní památku sovětských vojáků a vážně porušuje smluvní závazky Česka.

    PROČ ASI ?

  46. Zdeněk Gryc říká:

    „Pomník generála Pattona je skulptura vztyčená v sadech Pětatřicátníků v Plzni“

    Sady Pětatřicátníků je městská ulice v Plzni, jejíž jméno vzniklo podle kasáren 35. pěšího pluku. Ulice měří 600 metrů, od divadla J. K. Tyla, kde pokračuje jako Klatovská třída k mostu generála Pattona, odkud pokračuje jako ulice Karlovarská. Na sever ulice vede na Lochotín jako Karlovarská třída, dále na Třemošnou. Na jih ulice vede na Bory jako Klatovská třída. Na ulici se také nachází centrální tramvajová stanice se jménem „Sady Pětatřicátníků“, zastavují zde všechny tři linky plzeňské tramvajové dopravy. Na ulici také stojí budova právnické fakulty.

  47. Zdeněk Gryc říká:

    NEDÁ SE TO PŘEČÍST a už vůbec néé POCHOPIT

    Přepsáno: Takový tlak z vedení jsem nezažil, říká exnáměstek, který stopnul dotaci pro firmu z Agrofertu
    „Nátlak strachu“. Leo Steiner o posuzování dotace pro firmu z holdingu Agrofert. (Video: Martina Spěváčková, Seznam.cz)
    Kvůli sporům o doplacení milionové podpory společnosti Ethanol Energy z holdingu Agrofert, skončil Leo Steiner jako náměstek ředitele Státního fondu životního prostředí. Popisuje napjatou atmosféru i zoufalství úředníků při prověřování dotace a tvrdí, že holding Agrofert nemá při rozhodování o podpoře z veřejných peněz rovné postavení. Rozhovor vysílaný 11. září vám teď přinášíme v textové podobě.
    Článek
    Vy jste pozastavil dotace pro podnik Ethanol Energy z Kutnohorska. Tato firma z koncernu Agrofert, měla problémy se zápachem šířícím se z její výroby a dělala kvůli tomu změny. Vyšly celkem na 21 milionů korun. Zhruba 10 milionů z této částky měl doplatit státní fond.
    Kvůli vašemu rozhodnutí si firma na poslední část dotace ve výši asi 1 milionu korun bude muset počkat. Vy jste pak z fondu odešel, protože váš zaměstnavatel chtěl rozjet kárné řízení kvůli tomu, že jste médiím poskytl informace o zastavení této dotace. V souvislosti s tím jste také řekl, že vám nebyly vytvořeny dostatečné podmínky pro poctivou a kvalitní práci.
    Jak je možné, že náměstek ve státní instituci nemá kvalitní podmínky pro práci, v takto vysoké funkci?
    Je to možné z toho důvodu, že v České republice v tuto chvíli v osobách, které reprezentují a řídí tento stát, není záruka toho, že řízení státu probíhá transparentně a rovně. Velký případ dnešních dnů nebo měsíců je premiér Andrej Babiš. Plus samozřejmě prezident Miloš Zeman, což jsou osoby, které dělají všechno pro to, aby nejen veřejná správa, ale i společnost nebyla řízená transparentně a rovným způsobem.
    Jak jste to konkrétně pocítil vy?
    Jak jsem to konkrétně pocítil já? Tak, přesně řečeno, já jsem nepozastavil financování, jenom jsem odmítl podepsat závěrečné vyúčtování.
    Čímž se ale ta dotace pozastavila.
    S tím se samozřejmě ta dotace pozastavila. A měl jsem jediný požadavek, abychom prověřili, zda ta podpora, která by se měla doplatit, je poskytovaná v souladu s platnou legislativou. Takže jsem požádal o stanovisko našich právníků, požádal jsem pana ředitele (Státního fondu životního prostředí Petra Valdmana) o stanovisko a během těch několika týdnů nebo měsíců jsem de facto žádné stanovisko nejenom, že neobdržel, ale byly podniknuty kroky, které bránily tomu, aby byl ten případ řádně řešen a prošetřen.
    Zadání bylo neřešit to
    Jaké kroky, proč jste nemohl dokončit to řízení?
    Když vypukla kauza prvotních auditů, střetu zájmů (premiéra Andreje Babiše), Evropské unie, tak jsem se i já zajímal, zda Agrofert u nás nemá v národních programech žádost. Totéž udělal pan ředitel. Bohužel tím způsobem, že obešel mne, jako šéfa sekce a zadal tento úkol mému podřízenému, řediteli odboru.
    Když se po nějakou dobu nic nedělo, tak jsem se zeptal na poradě vedení, zda máme řešit i tento problém v národních programech, odpověď byla taková nijaká, s tím, že ať se poradím s právníky. Když jsem šel za právníky, tak v rámci konzultací jsem nedostal žádné stanovisko, ačkoliv můj argument byl: Dobře, máme tady nějakou platnou legislativu, související se střetem zájmů, je řešena v tuto chvíli v těch evropských dotacích, dejte mi stanovisko Státního fondu životního prostředí nebo Ministerstva životního prostředí ve vztahu k této legislativě.
    Celý pořad Výzva s Leo Steinerem:

    To jste tedy udělal vědomě?
    Udělal jsem to vědomě, protože v tu chvíli jsem nevěděl, jak mám zastavit ten schvalovací proces. Jak upozornit na tu nastalou situaci, jak vyprovokovat všechny odpovědné k tomu, aby vystrčili z hlavu z písku a začali ten případ řešit, protože zadání bylo jediné: neřešit to, nevšímat si toho.
    To zadání někdo přímo řekl?
    Přímo řečeno to nebylo. Pravda je, že například všem zaměstnancům Státního fondu životního prostředí, poté, co obdržela Česká republika prvotní návrh toho auditu (Evropské komise o možném střetu zájmů premiéra Andreje Babiše) a jednotliví ministři vystupovali na plénu Poslanecké sněmovny, tak jsme všichni zaměstnanci obdrželi email, kde jsme si měli přečíst projev našeho ministra Richarda Brabce s tím, že nám bylo nepřímo sděleno, že to je stanovisko, které máme zastávat.
    Jak vám to bylo nepřímo sděleno?
    Bylo to sděleno emailem, večer, panem ředitelem, s tím, že aby pan ředitel psal všem zaměstnancům, to se stane jednou za x let.
    V tom emailu bylo vyloženě řečeno: Nezabývejte se tím?
    Ne, nebylo. Tam bylo pouze: Děkuji za přečtení. A odkaz na ten projev. Nic víc, nic míň.
    A z toho jste si vyhodnotil, že to je tlak?
    Rozhodně! Ve státní nebo veřejné správě se pohybuji 10 let a projevy ministrů mi žádný můj nadřízený neposílal, něco podobného jsem nezažil. Snad rodiče vyprávěli, že něco podobného bylo před rokem ́89.
    Email v den protestu proti Babišovi
    Nemohlo to být třeba jenom informování o tom, jaké stanovisko dal šéf resortu v Poslanecké sněmovně, protože to bylo veřejné? To stanovisko visí i na webu Státního fondu životního prostředí. Nebyla to jen informace, která nebyla míněna jako nátlak? Ptal jste se na to třeba ještě?
    Během mé práce i práce kolegů se samozřejmě řeší spousty opravdu vážných problémů, ale nikdy to nebylo tak, že bychom si museli číst projevy politiků ve Sněmovně.
    Nebudu se v tuto chvíli zabývat tím vlastním projevem, ale byl hodně politický, méně faktický a rozhodně ta reakce nebyla adekvátní. To znamená, byl na stole předběžný audit a tvrdit něco ještě před zahájením a vypořádáním připomínek, že má být takový výsledek, to bylo nepatřičné. Jak z úst pana ministra Brabce, tak třeba i pana premiéra. Takto se nepostupuje.
    Nicméně, byl jste to vy sám, kdo si to vyhodnotil jako takovou kontrolku: Na tohle se nesahá. Nebo si to takto vyhodnotili i další zaměstnanci?
    Kdybych byl sám, tak by to bylo v pořádku. Možná se mýlím, proč ne? Lidé jsou chybující a omylní. Ale oslovilo mě několik zaměstnanců, i z fondu, že po obdržení tohoto mailu, který mimochodem přišel v den demonstrace proti Marii Benešové a Andreji Babišovi, s tím, že mají obavy, co se to děje, že toto rovněž nezažili. A byli de facto vystaveni určitému nátlaku strachu. Takže nebylo to pouze o mně.
    Kolik takových zaměstnanců se na vás obrátilo?
    Bylo to několik zaměstnanců, řádově do deseti.
    A šli jste za šéfem fondu říci mu, že máte takovéto obavy?
    Za šéfem jsme nešli. Když jsem obdržel ten email ve večerních hodinách, tak jsem myslel, že je adresován jen mně. Protože já kriticky vystupuju už nějakou dobu, vždycky, když si myslím, že není konáno, jak by mělo. Až později, z reakcí dalších zaměstnanců, jsem si uvědomil, že ten email byl rozeslán všem zaměstnancům, což, znova, jsem ještě nikdy nezažil.
    A proč jste nešli právě za pan Valdmanem a neřekli jste mu: Přišel nám takovýto email, bereme to jako nátlak, vysvětlete nám to, už nám to neposílejte…
    Nabízel jsem možnost nějakého vyříkání. Setkání zprostředkovával můj kolega, šéf sekce operačního programu. Měli jsme dohodnutý i konkrétní termín, ale pan ředitel ho zrušil. Prostě neměl potřebu si něco vyříkávat a naopak uvítal tu nabídku, že se prostě rozejdeme.
    Mediální obraz ministra Brabce
    Vy jste byli s panem Valdmanem přátelé, kdy se váš vztah zlomil?
    Nejen s panem Valdmanem, ale celé vedení mělo takový více než klasický pracovní vztah. Hodně jsme si důvěřovali. Přesně nevím, kdy se to zlomilo. Zaznamenal jsem, že od roku 2017, kdy po volbách vznikala nejprve neúspěšně a pak úspěšně vláda (Andreje Babiše), tak pan ředitel, který je jeden z nejlepších ředitelů na fondu za těch 27 let, přestával být dobrým ředitelem a stával se dobrým poradcem nebo pravou rukou ministra Brabce, leckdy i na úkor Státního fondu životního prostředí.
    A toto tvrzení zakládáte na základě čeho?
    Na spoustě jednotlivých kroků, které se odehrávaly v různých projektech, programech a tak dále. Výsledkem mělo být jediné, aby mediální obraz ministra Brabce, kterého si dílem i vážím, i když některým krokům jeho nerozumím, byl navenek prezentován jako ten nejlepší.
    A máte nějaký konkrétní důkaz nebo příklad?
    Spousty příkladů. Ale ty bych si nechal pro sebe, i z těch důvodů, že jsme měli vztah víc než jen pracovní. Nebylo to v rovině trestněprávní nebo podobně, ale těch kroků bylo velmi mnoho. Snažil jsem se na ně několikrát upozornit, odezva byla nulová. V podstatě poslední rok, dva, ta komunikace byla také téměř nulová.
    Byli jsme zoufalí
    Vy jste ale o svých pochybnostech, dost dlouho mlčel. Až teď jste mlčení prolomil a mluvíte s médii. Proč jste nezakročil už dříve, pokud jste měl takovéto vážné pochybnosti?
    Existuje předpis na Státním fondu životního prostředí, který zakazuje o dění informovat bez souhlasu pana ředitele.
    A který jste nakonec vědomě porušil.
    Ano, vědomě přerušil. Už jsem podobně vystoupil i v jiném případu, v ROPu Severozápad před 7 lety. Byl jsem si vědom toho porušení a těch následků z toho vyplývajících.
    Použiji stejný termín jako před těmi 7 lety, ze zoufalství. Protože za ty tři měsíce jsem nejen já, ale i mí kolegové, kteří se účastnili jednání na Státním fondu životního prostředí ve věci třeba tohoto projektu a řešení tohoto případu (dotace pro lihovarnickou firmu Ethanol Energy patřící do holdingu Agrofert), tak jsme byli prostě zoufalí. Nikdo s námi nekomunikoval, byli jsme vyčleněni, některé zásadní věci nás jakoby míjely. A to není zrovna prostředí, které by bylo ideální pro práci.

    Vy jste skončil na fondu ke konci srpna. Jste s někým z kolegů ještě v kontaktu? Spojil se s vámi někdo?
    Skončil jsem k 31. srpnu, v sobotu a v úterý jsme s rodinou odjeli na rekreaci, takže s nikým jsem nekomunikoval, nejsem s nikým v tuto chvíli v kontaktu.
    Když se podíváme konkrétně na ten příklad, tam tedy stát měl doplatit zhruba 10 milionů korun. Prověřovalo se i těch 9, které už firmě přišlo, protože už předtím se třeba řešil střet zájmů Andreje Babiše, byl schválen lex Babiš. Nebo se prověřoval jen ten poslední milion?
    Zaprvé, měl jsem doplatit 1 milion korun, ne státních, ale z prostředků fondu, není to ze státního rozpočtu. Moje dotazy směřovaly přesně k tomu, na co se ptáte. Myslím tím dotazy na ředitele nebo na naše právníky.
    Sepsal jsem interní sdělení, kde jsou tři dotazy. To znamená, jak máme postupovat v obdobných případech u jiných projektů, jiných žadatelů. Znova, tady nejde o Babiše, to je mylná informace, i když v tuto chvíli toto je na stole a jedna zásadní otázka byla, zda nejenom ten doplatek 1 milion, ale vůbec ta celá podpora byla poskytnuta v souladu.
    Už jsem zmiňoval do médií, že na začátku roku 2018, kdy se uzavírala smlouva o poskytnutí podpory s touto společností (Ethanol Energy), tak jsme se ptali pana ředitele: Máme to řešit, je tady nová legislativa? Odpověď byla neřešte to, týká se to pouze evropských peněz. Později jsme si sami nastudovali tu legislativu. A tam se opravdu nehovoří o evropských, nárokových, nenárokových. Naopak se tam hovoří ještě o veřejných zakázkách, investičních pobídkách a nikdo to tady neřeší.
    Vrátit celou dotaci, nebo vyplatit milion
    Ještě zpátky k té otázce. Těch 9 milionů, které už se vyplatily, ty se neprověřovaly? Prověřoval se akorát ten milion?
    Prověřuje se komplet, to znamená, že tam v tuto chvíli není varianta pouze doplatek té dotace. Buď se vrátí celá, to znamená, je to v rozporu se zákonem, anebo je všechno v pořádku a doplatí se ten milion. Takovéhle dvě varianty jsou v tuto chvíli na stole. A já samozřejmě chtěl prověřovat celý ten případ, celou tu podporu.
    A proč jste měl právě pochybnosti ohledně této firmy, která spadá do holdingu Agrofert?
    Pochybnosti máme každý den u mnoha projektů.
    To znamená že, je to běžná praxe, není to jen výběr firmy Agrofert?
    Přesně tak. Je to běžná praxe, pozastavování dotací a prověřování. Měl jsem třeba na starost program Nová Zelená úsporám. Zhruba 10 tisíc žádostí za rok. Asi 500 žádostí jsme během roku prověřovali. Buď na nějakém vzorku, že nám prostě vypadly, nebo se na základě nějakého podnětu jelo na kontrolu. Na místě se prostudovaly podklady, dokumentace a pokud bylo něco v nepořádku, následovaly nějaké kroky, ale rozhodně se udělalo to, že se zastavilo financování do závěru, zda je všechno v pořádku nebo není.
    To pozastavení většinou bylo v řádech týdnů. Pokud se ovšem našel nějaký problém, tak se bavíme i o měsících. Takže to je standardní postup ve všech programech, nejen na Státním fondu životního prostředí. Stejně jsem chtěl postupovat i v tomto případě. Prověřit, jestli je všechno v pořádku.
    A co konkrétně vám nebylo umožněno?
    Co mi nebylo umožněno? Nulová spolupráce s kolegy. I to, že vedení se distancovalo od toho zájmu cokoliv v této věci prověřovat. Už jsem říkal, že si pan ředitel zjistil, že tam je ten projekt, neinformoval mě, obešel mě.
    Když jsem se zeptal na poradě vedení, zda máme i v této věci, nejen v těch evropských dotacích, řešit tuto problematiku, tak vlastně nebyl schopen říct, jestli ano, nebo ne. Odkázal mě na právníky a ti se vyhýbali jakémukoli stanovisku, odpovědnosti. Naopak, kolegyně Zavadilová (ředitelka organizačně-právní sekce Martina Zavadilová) říkala: Je to tvoje odpovědnost. A já říkám: Ale potřebuju nějaké podklady, nejsem právník.
    Přečtu vám reakci Státního fondu životního prostředí, kterou zveřejnil server iRozhlas: „Tvrzení, že ředitel Státního fondu životního prostředí, ostatní jeho kolegové a právníci nepomohli, že to odmítli řešit, stejně jako tvrzení, že se projekt neprověřuje, protože jde o společnost z holdingu Agrofert, jsou nepravdivá.
    Leo Steiner na poradě vedení dne 7. června 2019 vznesl dotaz, jak postupovat v případě projektu společnosti Ethanol Energy, zda proplatit zbytek dotace či nikoliv, tedy bylo dohodnuto, že záležitost se projedná s právním odborem, na který se dne 26. 6. obrátil emailem s žádostí o schůzku. Ta proběhla, i za jeho účasti. A to dne 2. 7. a problematika střetu zájmů tu s ním byla podrobně řešena. Nadto ještě požádal dne 4. 7. o právní rozbor, na kterém se okamžitě začalo pracovat a byl by mu doručen, kdyby se nerozhodl ukončit služební poměr.“ Odešel jste, tedy, předčasně, než vám ten právní rozbor mohl dojít?
    Ano… Uvedu takovou trochu úsměvnou příhodu. Po odeslání toho vnitřního sdělení na začátku července byla v polovině července porada vedení, která byla vlastně těsně po článku, který zveřejnily Hospodářské noviny, kde jsem informoval, co se v tu chvíli děje na Státním fondu životního prostředí a kolegyně Zavadilová zareagovala: stačilo zaklepat a to stanovisko by bylo. Pravda, že jsem nezaklepal vedle v kanceláři paní kolegyně, aby mi poskytla toto právní stanovisko.
    V rozporu s oficiálním stanoviskem
    Takže jste málo klepal na fondu…
    Asi jsem málo klepal. Žil jsem v domnění, že jsme na jedné lodi a že víme, o co jde. Znova, to stanovisko muselo být stejné pro Operační program Životní prostředí. Protože auditoři byli na Státním fondu životního prostředí a prověřovali Operační program Životní prostředí, tak ať mi ho poskytnou, ale nikdy jsem nedostal nejen ani řádku, ale ani slovo v této věci.
    A neměl jste tedy víc tlačit, víc klepat? Nevidíte to zpětně jako chybu?
    Mohl jsem být samozřejmě aktivnější. Ale v situaci, kdy jste opakovaně na poradě vedení, například paní Zavadilovou, nazvaný jako nekolegiální, to znamená, že nemám stejný postoj jako pan Brabec, ministerstvo a Státní fond životního prostředí…
    Bylo řečeno, že se snažím o aktivitu, která je v rozporu s tím, jaké je oficiální stanovisko. Takže jsem nabourával stanovisko jak ministerstva, tak Státního fondu životního prostředí. Řekl jsem, že byla ohrožena i transparentnost.
    Změnilo se rozhodování na fondu, když přišel předběžný audit Evropské komise, kde se píše o tom, že by Andrej Babiš mohl být ve střetu zájmů?
    Stanovisko státního fondu nebo ministerstva bylo, že je všechno v pořádku. Že se financování, vyjma zemědělského intervenčního fondu, zastavovat nebude, s odůvodněním, že v tuto chvíli nejsou žádné žádosti o platbu, to znamená proplacení dotace.
    Ke mě se ale dostaly jiné informace, že například v září má na Státní fond životního prostředí přijít žádost o proplacení. Pan Valdman, když se ho takto ptali v Poslanecké sněmovně, říkal, že žádná žádost v letošním roce nebude, takže jsou tam protichůdné informace.
    Nechci ohrozit jiné
    Informaci, že má žádost přijít, jste měl od koho? A o jakou žádost šlo?
    To v tuhle chvíli fakt nemůžu říct. Ohrozil bych ty lidi a to bych nerad.
    Ale jsou to informace, kterým důvěřujete?
    Ano, rozhodně jim důvěřuji. Důvěřuji i svým podřízeným, kteří budou muset rozhodnout. Tam běží lhůta šesti měsíců, takže na konci října bude muset padnout (v případu firmy Ethanol Energy) nějaké rozhodnutí. A v září se budou muset kolegové z Operačního programu Životní prostředí věnovat tomu, zda proplatit tu žádost o platbu, která by měla přijít nebo nepřijít.
    Říkáte, jsou to informace důvěrné, ale věřím jim, nechci ty lidi ohrozit. Čeho by se měli obávat?
    Trošku jsem to naznačil v mém případě, že budete vytěsněn, budou vás obcházet důležité informace a rozhodnutí. A jiné věci, se pak obrátí proti vám.
    Vy jste v médiích kritizoval Andreje Babiše. Proč jste pracoval ve státní správě, která pracuje pro vládu Andreje Babiše. Není to schizofrenní role?
    Vůbec ne. Já jsem nepracoval pro Andreje Babiše.
    Dobře, ale je to stát, který v tuto chvíli řídí Andrej Babiš.
    Já jsem složil služební slib. Ať je v demokratických volbách zvolený kdokoli, není to pro mě podstatné.
    Jestli tomu rozumím, vlády se mění. Nicméně je to vláda, která v tuto chvíli má vliv na chod země.
    Určitě.
    Úkoluje některé tyto úřady.
    Ano.
    Tak, vy proti té vládě brojíte, ale zároveň jste v jejích službách, ať už je tam kdokoliv.
    Byl jsem ve službách státu. Já nebrojím proti Andreji Babišovi, Marii Benešové nebo Janě Vaňhové, třeba v tom ROPu nebo kdekoliv jinde. Jen chci transparentní a rovný přístup. Pohyboval jsem se 20 let v oblasti dotací a pokud tak není konáno, neváhám svůj názor sdělit. V případě ROPu i nějaké trestní oznámení podat, vystoupit třeba do médií.
    Nechci nic jiného, než aby bylo v oblasti rozdělování veřejných prostředků formou dotací postupováno tak, jak se má. V případě tohoto konkrétního projektu bylo toto ohroženo významným dílem.
    Dotace a postavení Agroferu
    Na základě toho jednoho konkrétního projektu, řekl byste, že Agrofert celkově nemá rovné postavení?
    No, to rozhodně nemá rovné postavení. Já uvedu třeba konkrétní příklad. Když jsem i teď s kolegy, s kterými jsem doteďka kamarád, tak říkám: Proč nezastavíme to proplácení, vždyť je to běžné, běžně se to dělá. A oni říkají: Ale to je Agrofert, velká firma, má velké právníky a tak dále. A já říkám: Ale v Nové Zelené úsporám to běží a nic se neděje. Jak pak máme mít rovné podmínky? A na to neví odpověď.
    Když mi tohle vykládá člověk, který je spravedlivý, který neukradne korunu, tak říkám, tady se něco ve společnosti láme, děje se něco hodně nedobrého. To přece nemůžeme nechat být, musíme se ozvat.

    Podle vás nepomohlo, že Andrej Babiš ty firmy předvedl do svěřenského fondu, nestačí to? Nařizuje mu to zákon, takže ho dodržel?
    Jestli dodržel ten zákon, v tuto chvíli nevíme.
    On to tvrdí.
    I v diskuzích s právníky na fondu bylo doporučené: pojďme třeba do toho případu, zrovna u tohoto projektu, že budeme chtít tu celou dotaci, protože jsme přesvědčeni, že je to v rozporu se zákonem. Odehraje se několikaletá soudní bitva, s nějakým výsledkem.
    I kdyby ji Státní fond životního prostředí prohrál, to znamená musel vyplatit, bude to stát nějaké desítky tisíc za právníky a soudní výlohy. Ale konečně bude soudní precedens. Teď tady není. Soudní výklad tady schází a já bych byl rád, kdyby už nějaký byl. Pravda, je to běh na dlouhou trať. I ty reakce Andreje Babiše a ministrů, které byly na základě předběžného auditu, jasně vypovídají, že střet tady je.
    Chtěl bych se mýlit, ale neustoupím
    Už jste dostal nějakou nabídku na další práci?
    Obcházím výběrová řízení. Vždycky zmíním, že pokud za mnou chtějí vidět nějakou práci, není to problém. Můžu dát i nějakou referenci. Ale nikdy nepřistoupím na to, aby se dělalo něco jinak, než říkají nejen zákon, ale i morálka a jiné hodnoty, Desatero. Na tohle nepřistoupím.
    Mířím právě na to, že už jste upozorňoval na rozdělování dotací v ROP Severozápad, teď tedy odcházíte z fondu životního prostředí. Láká vás stále státní správa, nebo už spíše půjdete do soukromého sektoru?
    V tuto chvíli nejsem pevně rozhodnutý. Během 9 let jsem musel změnit vícero zaměstnání, protože člověk už je tímto toxický. Má to výhody i spoustu nevýhod. Rodina to přijala, jiný asi nebudu.
    Řeknu to, co před 7 lety v případu ROP Severozápad. Když paní Vaňhová prostřednictvím Marie Benešové na mě dávaly trestní oznámení za šíření pomluvy a poplašné zprávy, řekl jsem, že bych se chtěl strašně mýlit. Podobně i v případě toho, co se odehrálo na státním fondu. Třeba se mýlím a budu se hrozně rád omlouvat, že mám nějaký stihomam. Ale takto to vnímám a v tomto neustoupím.

  48. Jan P. říká:

    Česká republika 2019 – Drobnými krůčky ke společenskému a ekologickému kolapsu.
    Zpráva Social Watch o vývoji v ČR. Už po jedenácté.

    (Praha, 18. 9. 2019) Jak se daří naplňovat Cíle udržitelného rozvoje OSN, ke kterým se Česká republika v roce 2015 zavázala? Zpráva obsahuje report a doporučení z šesti oblastí, na které se v letošním roce zaměřil monitoring OSN. Jedná se o vzdělávání, ekonomiku, nerovnosti, klima, zajištění míru a mezinárodní partnerství.

    Vzdělání. Hrozí omezování maturitního vzdělávání ve prospěch levné pracovní síly…

    Ekonomika. Hlavním tahounem růstu zůstává poptávka domácností. Nicméně ukazatel HDP nadhodnocuje realitu, která je díky velkým odlivům financí z ekonomiky skromnější…

    Nerovnosti. Bezmála 10 % obyvatel České republiky je v exekucích. Jejich situaci zhoršuje nedostatečný insolvenční zákon a nízká úroveň nezabavitelného minima, která neumožňuje lidem v exekuci pokrýt náklady na živobytí a vytlačuje je do šedé ekonomiky. Ve společnosti panuje platová nerovnost…

    Ochrana klimatu. Česká vláda nepodniká žádné kroky k zastavení klimatické změny, spíše naopak…

    Mír a spravedlnost. Česká Agenda 2030 obsahuje jen nekonkrétní deklarace vztahující se na rizikový vývoz zbraní. Namísto posilování míru a snah o mírová řešení se vede diskuse o navyšování výdajů na zbrojení…

    Partnerství. Česká republika se zavázala k navýšení finančních prostředků na 0,33 % HND na rozvojovou spolupráci a humanitární pomoc. Tento závazek se plnit nedaří …

  49. Svatopluk Beran říká:

    Mělo by se také neustále připomínat, že to byl Miloš Zeman, kdo po debatě s tehdejším ministrem zahraničí Kavanem podpořil bombardování Srbska letouny NATO v roce 1999. Právě to byla operace, která ke kosovské nezávislosti otevřela cestu. Činí tedy Zeman vůči Bělehradu pozdní pokání?!

    Zeman byl požádán O PŘELET nad naším územím až když byla letadla NATa ve vzduchu a směřovala na Srbsko a ČR teprve několik týdnů v NATO. OD AMERIKY A NATA TO BYLO TYPICKÉ AMERICKÉ VOJENSKÉ SVINSTVO A PODRAZ na novou zemi v NATO, NEJVYŠŠÍHO KALIBRU. V té době již měli USA připravenou výstavbu americké vojenské základny na budoucím odtrženém území Srbska a to z důvodu podpory přepravy zemního plynu z Pákistánu (těženého v Turkmenistánu a proudícího přes Afghánistán – to ještě USA konkrétně guvernér Texasu Busch spolupracoval s Talibanem na vybudování plynovodu přes Afganistán firmou UNOCAL, která byla nejštědřejším finančním dárcem Buschových presidentských voleb), do USA a podpory zajištění vojenské kontroly Balkánu. Jak dobře všichni víme, dodnes nebyl plynovod přes Afghánistán vybudovaný, avšak naši vojáci dodnes případnou trasu pomáhají USA kontrolovat.. Spojené Státy včas změnily taktiku a začali raději financovat těžbu vlastního plynu z vlastní země frakováním. Tím zvětšily svou nezávislost na dovozu zemního plynu ze světa, ovšem za cenu devastace vlastní země. Nezvratnou skutečností je že na vlastní devastaci země dokázali někteří jednotlivci vydělat neskutečné jmění. Tak ale dnešní neoliberální svět funguje. PO NÁS POTOPA, hlavně že máme předtištěno dostatek prostředků směny.

  50. Jan P. říká:

    K Svatopluku Beranovi

    Naprostý souhlas. Jenom bych doplnil.

    Nejznámější podporovatelkou moderní měnová teorie v americké politice je devětadvacetiletá kongresmanka z Bronxu Alexandria Ocasio-Cortezová. O moderní měnové teorii se u nás nebojí mluvit např. ekonomka Ilona Švihlíková(Alternativa Zdola) nebo ekonom Jiří Šteg(Diem25 Czech Republic).

    O autorovi globálního zelenýho dealu Robertu Pollinovi se ještě bude mluvit..
    Noam Chomsky a Robert Pollin: Pokud chceme budoucnost, klíčem je Green New Deal
    19. 9. 2019/truthout.org/INTERVIEW ENVIRONMENT & HEALTH/Noam Chomsky and Robert Pollin: If We Want a Future, Green New Deal Is Key

    Noam Chomsky je profesorem lingvistiky na MIT a laureátem lingvistiky na arizonské univerzitě. Robert Pollin je významným univerzitním profesorem ekonomiky a spoluzakladatelem Výzkumného ústavu politické ekonomiky na University of Massachusetts v Amherstu. Chomsky, Pollin a Polychroniou jsou spoluautory knihy o změně klimatu a Green New Deal, která bude na jaře 2020 připravena s Versem.

    Prezidenta Miloše Zemana nelze brát vážně.Vliv jeho úřadu je v součtu menší než vliv kdejaké korporace z „demokratického západu“.
    Chápu proč Zeman bytostně nesnáší novináře: pamatují si i to, co si pamatovat nemají.A jeho voličům je to úplně, ale úplně šumák.

    Zeman se právě zesměšnil.

    Debata ČT, 25.1.2018:

    Witowská: Uvažujete o tom, že byste Babišovi udělil abolici?

    Zeman: Proboha. V žádném případě ne. Protože on sám se musí očistit.

    W: A můžeme si být jisti, že nezměníte názor?

    Z: Nezměním, protože bych se naprosto zesměšnil.

Zanechte komentář




© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. edited by N.E.S.P.I