Blog Jihlavských listů

Miroslav Tomanec, Ing., MBA
129- Stavební inženýr, restauratér, vinárník a pivovarník na penzi. Dnes už jenom kavárník a koaliční zastupitel, aktivně se snažící ovlivňovat chod našeho krásného města.

K rovoji města na začátku roku.

Miroslav Tomanec, Ing., MBA | Pondělí, 4. 1. 2021 v 17:36

V radničním zpravodaji se mně dostalo cti a prostoru abych se mohl u příležitosti začátku roku vyjádřit k aktuálním otázkám vývoje města. Jenomže ve velmi omezeném rozsahu, pouhých 2000 znaků…. Tak zde poněkud šířeji, jak jsem tam slíbil.

  • Rozhodně nechápu rozvoj města pouze v tzv. „tvrdých“ investicích –  já to mám spojeno především s tím, co se skutečně  dělá pro to, aby se život občanů našeho města zkvalitnil.  A to neměřím tím, kolik peněz se vydává  na studie, průzkumy  a strategie externistům. Příklad – namísto kampaně STAŇ SE JIHLAVÁKEM bych se vrhl do přípravy městského projektu startovacích, nízkonákladových bytů, protože  to by podle mne  oslovilo a motivovalo  daleko více lidí, než inzeráty a přesvědčovací kampaně.  Patří zde i hospodaření se stávajícími byty – dnes má město ještě pořád 435 bytů + cca 300 bytů v DPS.
  • Proto bych do rozvoje města zařadil i budování pocitu sounáležitosti a patriotismu se svým městem, jehož společným vyústěním by mělo být podstatně lepší centrum co do pořádku, bezpečnosti, přívětivosti k občanům a atraktivity pro návštěvníky. Úroveň pořádku a čistoty města stagnuje již několik let, jako obyvatel centra s plnou vážností tvrdím, že bezpečnostní situace se zhoršuje. Naše město se stává  turisty a návštěvníky stále méně vyhledávaným a nevím nic o tom, co by se připravovalo něco k zastavení tohoto trendu.  
  • Plánování už je hodně dlouhé i u revitalizace náměstí – zde bych hodně urychlil zahájení realizace na úkor například takového dopravního terminálu. Ten považuji za zcela nadbytečnou investici v dnešní době kdy je spousta naléhavějších věcí a funkce, které to má řešit dnes bez problémů fungují. Naopak – náměstí je výkladní skříň města a letošní plán zde je velmi mizivý ve srovnání s léty přípravy a projektování.  
  • A v těch dalších „tvrdých“ investicích tedy na prvním místě jednoznačně vodohospodářské plánování a okamžité investice zde. Jsou to žíly města, léta se to zanedbávalo a ani dnes se tomu nepřikládá pozornost úměrná stavu, ve kterém to je – brání to dalšímu rozvoji města.  Nejnutnější opravy a investice do vody a kanálů, které musí jít ruku v ruce se základním směrem rozvoje města, o kterém se, přes množství analýz, strategií a studií pořád ještě nic neví – a dva roky už je dosti dlouhá doba, aby se mohlo poznat kdo jsme a kam jdeme. Nejdůležitější zde vidím přívod vody z Želivky přes Štoky a Vodojem Bukovno, aby se mohla co nejdříve vytvořit alternativa ke stávajícímu monopolu UV Hosov.
  • Tady mne hodně mrzí před 4 léty  zrušená Komise rozvoje města a stálá neexistence podobné platformy. Debaty s podnikateli, školami, „ozvučná deska“ – kde to je? Přes velké proklamace jsou reálné rozhodovací procesy a diskuse k nim pořád soustředěny pouze do rukou té nejužší skupiny vyvolených.  
  • A když už  studie tak jako první  aktualizovat  ve spolupráci s Krajem tu z roku 2009  která posuzovala vliv průmyslové zóny – a samozřejmě nejvíce Kronospanu – na zdraví obyvatel. A následně už tento podnik opravdu řešit.
  • Přestože to není v gesci města, tak považuji za velmi důležitý rozvoj  naší vysoké školy.

Více podrobněji a  postupně k jednotlivým bodům na mém fb profilu.

Dobrý rok všem!

12 komentářů k článku “K rovoji města na začátku roku.”

  1. blade říká:

    Njn, nic nového, to vše již dávno dávno vím (víme) 🙂

  2. Miroslav Tomanec, Ing., MBA říká:

    Blade

    … vy možná ano, já však nikoliv. Správa a vedení města je pro mne dlouhá zajimavá cesta plná nečekaných zákrut a odboček.

  3. jihlavák říká:

    Náhodné turisty znejistí už skladba obyvatel centra města. To se může Brána Jihlavy snažit jak chce. Dovolím si tvrdit, že nynější koalice rekonstrukci náměstí nezačne. Maximálně si budeme pořád říkat, že město má kouzlo a šmrnc.

  4. Marek Řezáč říká:

    Zcela souhlasím s tím, že čistota a bezpečnost města léta stagnuje, město opravdu dělá spousty studií a různých plánů, ale realizace čehokoliv se zatím moc nekoná. Já třeba osobně než revitalizaci náměstí bych upřednostnil revitalizaci prostoru za Snahou-zde by mohlo být Palackého náměstí, nyní je to opravdu odporný neupravený a celkem špinavý prostor, takové velké parkoviště. Dopravní terminál bych také klidně odsunul a síly a finance směřoval jinam. I třeba úpravou prostoru Havlíčkovy ulice kolem Billy a za Billou, kde je to také opravdu špinavé a nevlídné prostředí.

    Když do Jihlavy vlakem přijede turista, první, co vidí, je špinavý prostor nástupní zastávky MHD, neupravený park, kde se většinu času válí bezdomovci, feťáci. Než dopravní terminál v místě městského nádraží, bych raději upravil tento prostor, spojení s centrem je s MHD rychlé. Zde by mohlo i vzniknout menší parkoviště P+R. Moc nevěřím tomu, že nová městská organizace Brána Jihlavy, či jak se jmenuje, nějak zvýší počet turistů ve městě, zajímalo by mě, kolik tato organizace bude stát městský rozpočet.

    Město zatím selhává v řešení problému s parkováním především na sídlištích- Březinky, Demlova, Královský vršek, Sídliště I a okolí nemocnice atd, zde by často pro navýšení kapacity parkování stačilo změnit režim provozu-jednosměrné ulice a umožnit šikmé stání.

    Pokud Jihlava chce nalákat mladé rodiny, aby zde měly trvalé bydliště a neodcházely za levnějším bydlení do blízkých obcí, startovací byty jsou ideální nástroj. Kamarád s přítelkyní sháněli bydlení, v Jihlavě ceny bytů nejsou nejmenší a vzhledem k ceně našli lepší mimo Jihlavu. A do Jihlavy budou pouze dojíždět za prací.

    Jediné, s čím nějak úplně nesouhlasím je boj proti firmě Kronospan. Neříkám nedělat nic a vše trpět, ale zase je to zaměstnavatel mimo automobilový průmysl a spíše bych se snažil nějak spolupracovat. V průmyslové zóně chybí hlavně parkoviště pro kamióny.

  5. Marek Řezáč říká:

    Radnice dělá skvělé PR, co vše plánuje, samá architekt. soutěž, projekt, plán, ale realizace v nedohlednu a spousta problémů, které tu jsou roky a stupňují se, tak se neřeší. Čistota města a úprava veřejného prostranství jsou dlouhodobě čím dál horší.
    Startovací byty pro mladé opravdu velice chybí a ceny nemovitostí nepatří mezi nejnižší a mladá rodina pak často raději koupí levnější bydlení mimo Jihlavu a do Jihlavy pak dojíždí za zaměstnáním. Další důležitá věc pro mladé je dopravní infrastruktura, stav silnic a chodníků je rok od roku horší, nabídka pracovních příležitostí, kulturní a společenské vyžití.

    Když se člověk vžije do role turisty- příjezd vlakem: většina turistů do města přijíždí na hlavní vlakové nádraží, odtud je MHD přepraví do centra a k Zoo, rychle a bez přestupu. Ale co uvidí, když vystoupí z vlaku? Zanedbaný prostor kolem nádraží, většinou plný odpadkový koš a odpadky všude kolem něj, prostor zastávky tak působí velice špinavě a nevábně, k tomu i smrad. Před nádražím by mohl být pěkný park, ale přes teplejší počasí se mění na sídlo bezdomovců, feťáků a nevypadá dvakrát bezpečně. Možnost občerstvení minimální, spoléhající hlavně na automaty.

    příjezd autobusem: vystoupí v blízké docházkové vzdálenosti do centra města, relativně vlídnější pohled než na vlakovém nádraží-hlavní či městské je na tom stejně. Případně z autobusového nádraží opět jezdí linky MHD do centra, k Zoo. Možnost občerstvení zejména v pracovní dny o hodně lepší, než na vlakovém nádraží.
    příjezd autem: turistovi při příjezdu ze všech směrů celkem chybí dopravní značení, kudy do centra a parkování, stejně s označením cesty třeba k Zoo. Parkování buďto v centru města, o víkendu bez problému, v pracovní dny už je to o dost horší, nebo Citypark, Zoo, kde je parkoviště malé a pak třeba Tesco či okolí centra, kde pak ubírají parkovací místa obyvatelům.
    V každém případě je vidět celkem zanedbaná čistota silnic, chodníků, zeleně, často přeplněné odpadkové koše, zejména v centru. Zbytečně to kazí dojem z jinak pěkného města.

    Revitalizace náměstí: revitalizaci by spíše potřeboval prostor za Snahou-Palackého, zde by mohlo vzniknout Palackého náměstí a dávalo by to větší smysl, než nová studie na náměstí před Dělnickým domem. Ale to je můj názor.

    Dopravní terminál na místě stávajícího městského nádraží bych klidně odložil, spíše bych upravil hlavní vlakové nádraží, kde stejně lidé od Třebíče, Havlíčkova Brodu spíše vystupují, zejména, když jedou MHD třeba do nemocnice, do centra je to trolejbusem také pár minut. Další zanedbané místo je kolem Billy a vrchní část Havlíčkovy ulice.

    Pro lidi používající MHD k přepravě do zaměstnání a škol nejvíce vadí přeplněné spoje, na dopravní komisi jsem navrhoval posílení těchto spojů, přímé linky k Jipocaru a přilehlé průmyslové zóně, urychlilo by to tak cestování, posílení spojů kolem Bedřichova po 14 hodině, zcela chybí obslužnost Heroltické ulice a okolí, kde je spousta firem.

    No a klasický velký problém všech měst-parkování. Kolikrát by stačilo udělat jednosměrky a šikmé stání, či drobné úpravy, ale buďto nejsou peníze, nebo se slibuje revitalizace a po letech stejně z toho sejde a nic se neděje.

  6. Zdeněk Gryc říká:

    Vážený pane inženýre,

    vzpomenete, jak jste nás pozval k otevřené debatě
    prostřednictvím publicity v JL do Vaši vinárny u Odboráku „z očí do očí“?
    Nikdo nepřišel, mimo ředitele Radka Vovsíka.
    Na ničem jsme se neshodli, tedy všichni tři.
    Myslím, ale že to byla důstojná debata, po níž jsme si podali ruce.

    Přál bych ji i nám všem, nejenom na tomto blogu JL.
    S úctou: Zdeněk Gryc

  7. Zdeněk Gryc říká:

    BERLÍN NENÍ JIHLAVA

    převzato, bez komentáře, ale s údivem, či překvapením:

    Berlín seniorům nabízí cestu do očkovacích center zdarma taxíkem
    Dopravu do očkovacích center nechávají německé úřady na každém zájemci o vakcínu proti koronaviru, Berlín ale svým nejstarším obyvatelům nabízí zdarma cestu taxíkem. Spolkový svaz taxikářů postup hlavního města oceňuje a nabízí, že tuto službu, která jde na náklady místní samosprávy, rozšíří i do dalších spolkových zemí.
    Berlín se podobně jako další německé spolkové země soustředí na očkování nejrizikovějších skupin, kterou jsou obyvatelé domovů pro seniory. Spustil také očkování zdravotníků a rovněž otevřel první ze svých šesti očkovacích center. Pozvánky do center nyní dostávají obyvatelé Berlína nad 90 let, kterých je zhruba 18 700.
    Berlínský senát, který je místním vládním orgánem, později ještě tuto možnost rozšířil i na obyvatele od 80 let, až na ně v nadcházejících dnech přijde řada.

  8. jihlavák říká:

    Co se v Jihlavě a jinde ve státě vydělá často končí i v Berlíně, tady nám zůstávají jen nesplatitelné dluhy. Přece nechcete dělat další za taxi pro seniory.

  9. Zdeněk Gryc říká:

    Reklama na internetu v záhlaví Jihlavských listů:

    „Prožijte stáří důstojně – Přilepšíme Vám k důchodu.“

    Můžete si důchod užívat.

    Buďte jako senioři na západě“.

  10. Zdeněk Gryc říká:

    PAPEŽ FRANTIŠEK a VÁCLAV KLAUS

    JEŠITNOST PRESIDENTŮ, I TĚCH EX JE ŠÍLENÁ VLASTNOST.

    VAŽME SI NÁZORŮ PŘESEDŮ SENÁTU
    NEJENOM NA ROUŠKY

  11. Zdeněk Gryc říká:

    Zeman by nepochybně zaujal,
    kdyby nabídl asyl Trumpovi i Putinovi.
    ASYL
    V Rusku by nemuseli měnit ústavu,
    aby si rodinka zachovala beztrestnost
    a nahrabané prachy

  12. Zdeněk Gryc říká:

    Reportéři ČT
    Dnes21:10 › 21:44

    Kauzy a reportáže s Markem Wollnerem. Průvodce pořadem Marek Wollner vás provede dalšími kauzami, které mnohdy otřásly celou naší společností. Reportáže, které vám vezmou dech. Opakování 15.1./ČT1
    ——————————————————
    Opravdu zajímavé
    Čtyři české osobnosti žijící v USA. Lukeš a profesor Švejnar.
    Osobně velice lituji, že není mým presidentem.

    Je Klaus právě dnes
    zločinec ?

    Gotwald vraždil přímo na příkaz Stalina.
    Kolik mrtvých bude stát „anti-rouškovné“
    český národ ?

Zanechte komentář




© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. edited by N.E.S.P.I