pedagog, historik, pilot,
Vysokorychlostní tratě - mýty a skutečnosti
Zdeněk Sadecký | 11.01.2025 16:36Předně, protože zde chci dlouhodobě informovat čtenáře o této problematice, si dovolím dvě žádosti. První - neřešte si, prosím, zde osobní spory a témata s VRT nesouvisející. Druhá - po zkušenostech s reakcemi po některých mých článcích k VRT, ať již v tištěných novinách, nebo na internetu, kdy jsem se dočetl, že se mám dát k indiánům, protože ti také svého času neměli rádi dostavníky a železné oře :-), chci deklarovat, že moderní dopravní techniku mám rád. Řídil jsem spoustu strojů co jezdí, co plavou i co létají a baví mě to. Kromě doktorátu na Dopravní fakultě na Univerzitě Pardubice se této problematice a blízkým tématům věnuji skoro celý život...
Vysokorychlostní tratě se staví zejména v Asii. A to zejména ve státech, které mají přebytkové státní rozpočty... Mají jistě své opodstatnění, ale též své výhody a nevýhody. Zejména jsou velmi drahé. Stavět je v době ekonomické recese a možné nastávající energetické krize je diskutabilní...1,5 až 2 biliony korun, by bylo jistě možné využít i jinak...Nicméně je zde závazná společná evropská dopravní politika a už podepsané smlouvy... Nikoho nechci přesvědčovat. Nic není černobílé. Jen Vás chci informovat o některých souvislostech, které nějak z různých důvodů zapadají. Velice rád budu odpovídat na polemiky i otázky, ale prosím dodržte mé dvě žádosti viz výše a slušnost...
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Takže dnes se začneme věnovat cestování VRT, řekneme si něco o časových úsporách, jízdním řádu atd. VRT je konkurencí letecké dopravy na střední tratě - výhodné jsou zejména mezi 400-2000 kilometry vzdáleností (Čína), nebo tam, kde jsou téměř kyvadlovými spoji mezi velkými sídly (Japonsko). Není tedy konkurencí autobusové dopravy, nebo nepřináší takové výhody a úspory času z pohledu výkon/cena, pokud jde jen o občasný spoj, nebo o spoj na krátkou vzdálenost.
Z pohledu obyvatele Jihlavy, nebo bydliště řekněme 30 kilometrů od Jihlavy, jsou důležité dva parametry: První parametr. Časová úspora, kterou často politici a lobbisti argumentují, tedy "do Prahy za 50 minut ...." se začne ztrácet, pokud připočítáte čas nutný na přepravu na terminál - při plánu nastoupení v Jihlavě nebudou stačit parkovací místa, tedy to znamená spíš použít MHD. Případně se nabízí možnost dojet autem, nebo MHD až na velký terminál za Jihlavou...cca 15-20 minut a více. V Praze bude pravděpodobně terminál vzdálen z centra cca 20-30 minut metrem, (pokud na terminál VRT bude metro zavedeno), nebo MHD. Úspora proti autobusu, nebo osobnímu vozu, tedy bude záviset na cílovém místě, kam cestující pojede.
Modelově třeba ...z Dušejova přes Jihlavu na Pávov plus parkování 25 minut, 50 minut VRT, 25 minut do centra Prahy představuje 100 minut = 1h 40 minut. To je časově téměř srovnatelné s cestou autem přes Humpolec a D1. Autem je to současně levnější. Pokud jede více cestujích, je rozdíl v ceně výrazně ve prospěch auta. Druhý parametr, který téměř maže výhodnost VRT pro Jihlavu, je v tom, že pokud bude spojů jen několik za den, cestující se s časem přepravy budou muset přizpůsobit jízdnímu řádu. Pak stejně při odjezdu, nebo potom třeba v Praze, budou muset čekat na jednání, školu, kulturní nebo sportovní událost, nebo kam pojedou... Nebude to zcela jistě jako v Japonsku, kde je mezi spoji prodleva v minutách, nebo nižších desítkách minut. Jihlava bude pro VRT zcela nezajímavá zastávka. Shrnuto. Oproti současné cestě autem je to časově téměř srovnatelné, ve srovnání s autobusem je to úspora asi půl hodiny, oproti vlaku činí úspora asi hodinu a při předpokládané ceně jízdenky kolem 600 Kč je otázkou, kdo tento způsob dopravy bude, a to zejména pravidelně, využívat. Ano, bude to jistě pohodlnější a hezké svezení, vyhnete se D1... takže budou i zastánci. Otázka je kolik jich bude. Z těchto zde uvedených dvou důvodů je výhodnost VRT na krátkých tratích, oproti stávajícím pomalejším způsobům přepravy téměř smazána. VRT je přitom výrazně dražší. Efekt úspory času nastává až u vzdáleností nad 400 kilometrů.
Příště se podíváme, jak je to s ekologií...
Mějte hezké dny.