Reklama
Dnes je sobota 21.09.2024      svátek má Matouš
Zpět
Zdeněk Gryc

Architekt - důchodce - autor sídliště Březinovy sady, žák profesora Rozehnala, který si váží osobnosti PhDr. F. Hoffmanna a Václava Havla

„VLK v rouše beránčím"

Zdeněk Gryc | 19.03.2017 21:04

PŘÍBĚH PhDr. Miloslava kardinála Vlka (17. května 1932 Líšnice u Milevska − 18. března 2017 [1] Praha ) JE AKTUALITOU, KTEROU PIETNĚ CTÍ CELÝ NÁROD. PŘÍBĚH SE ZCELA VYMYKÁ ZAŽITÉMU AFORISMU O VLKU V ROUŠE BERÁNČÍM. Příběh je živým dokladem působení církevních osobností na morálku národa. Příběh kardinálů Tomáška i Vlka by měl znát každý občan. Týká se to zejména mládeže, která nezažila obě totality. Vlci v rouše beránčím však existují! Manipulativní lidé jsou všude mezi námi a mají dva cíle: zvítězit a vypadat u toho dobře. Jejich oběti si často nejsou téměř vědomy, co se vlastně děje. Nebuďme už jenom ovládanými ovcemi. Mlčet k invektivám na církev, které se snaží podvodně pluralisovat, považují za souhlas. Naučme se odhalovat vlky, zejména ty kteří vyjí anonymně a třeba i podvojně: -------------------------------------- Hyenismus. Rušit klid mrtvých, aby se "tým odborníků" dohadoval - "je to hnát Toufara nebo není to hnát Toufara", z toho se dělá špatně. A za každou cenu vyrábět svaté, to je nezlobte se skutečně v dnešní době směšné. Jaký mu přisoudí zázrak, bez něj to bohužel dost dobře nejde. Snad ten pohyblivý křížek? Ať už to bylo dílo faráře, snaživce estébáčka, či davová psychóza, připadá mi to poněkud slabé. Nikdo nepochybuje o tom, že Toufarova smrt byla důsledkem krutého totalitního režimu, ale hrabat se v kostech mrtvých je neúcta podobná tomu, jako když otylý Duka nosí o pouti údajnou lebku svatého Václava. Maškaráda. čtenář | 2015-06-16 09:38:19 | Reagovat Copak černoprdeláči, ti spojovali s každým, s komouši a teď by se spojili třeba s ďáblem, jen aby byli ve vládě. čtenář | 2016-11-22 19:14:08 | Reagovat Argumenty nejsou potřeba. Tato strana tím, jak se předvádí, je vyrábí sama. Stačí, jak se přisává ke každému režimu. A jestli uctívá Ježíše nebo Allaha, je jí docela jedno. Účel světí prostředky. pozorovatel | 2017-03-17 09:23:24 | Reagovat -------------------------------------------- Aktuality : 16.03.2017 vyšel v Jihlavských listech článek: "Lídrem do voleb je poslanec Vít Kaňkovský. " Cílem anonymních komentářů je vzbudit k církvi nenávist s cílem: ZAMEZIT RESTITUCE, SEBRAT VZDUCH A KREV CÍRKVI a tak ji pomalu zničit, Nejenom církev, ale i šlechta potřebuje pro udržení architektury svých sídel trvalé finanční zdroje. Pokud bude do jejich architektur nejenom zatékat, tak budou postupně zničeny. Každý objekt potřebuje svého majitele a údržbáře. PhDr. Hoffmann byl z Jihlavy vyhnán, nejenom pro nesouhlas s okupací. Už před přepadením v srpnu 68 publikoval na toto téma v Jiskře závažné články a v nich i třeba i nelichotivou žalobu na pracující, poukaz na to, že místo práce na rekonstrukci se pracovníci zamknou a mastí karty. Snažil se tím oponovat článku pracovníka ONV, že jihlavské památky, včetně Sklípku, by nezaplatil ani americký milionář. Sklípek je doklad toho co lze zachovat a co nikoli. Byl léta zavřen a opuštěn, byla ale udělána plechová střecha. Televizní diváci toho hodně viděli, co se stane s kostelem, či zámkem bez údržby. Dnes už nikdo neuvěří nepochopení a peripetiím, které tehdy provázely snahu o zachování historické podstaty Jihlavy, jejíž součástí je církevní architektura, včetně drobných sochařských artefaktů. Doklady o tom lze nalézt v dobovém tisku. Jeho svědectví je nezastupitelné. Je mimo rámec tohoto psaní dokazovat, jak tehdejší vedoucí činitelé, převodové páky politiky strany, poničili asanacemi historické jádro Jihlavy včetně Kreclu. Dokladem tehdejší doby je článek Františka Hoffmanna : O památkářích a neb o nepravých hromosvodech ze 7. 12. 68 : " Zámek v Brtnici je zplundrován, jeho renovace si vyžádá milionové částky". Z obdobných případů vyplývá nutnost vrácení církevního majetku do rukou těm pro něž byl budován a kterým má sloužit. Nejde pouze o českou krajinu, architekturu, koncepci a siluetu města. Jde také o svědectví doby, ať již v knihovně nebo interiéru, románským freskem počínaje, ohmatanou klikou a vyšlapanými schody konče. Nelze vypsat všechny důvody pro navrácení dítěte matce. Církev která, vybudovala tato díla svým rozumem a vkusem má právo se o ně v dalších stoletích starat. Je to pokladnice nezměrného bohatství, které o sobě vydává svědectví in situ, stejně jako šlechta, která ho shromáždila v zámku. Musea jsou musea. Zoo je Zoo. Přirozený a spirituální život v klášteře, je obrovským přínosem pro město či městys, viz. Kamenice u Jihlavy. To co se stalo s klášterem a jeho artefakty v interiérech v Rajhradu u Brna, bylo podobné jako v Nové Říši u Jihlavy. To co se stalo v Želivském klášteře s opatem Tajovským. To co se stalo v Číhošti s farářem Toufarem jsou mementa totality. Nenechme se zblbnout anonymními žvejky duchů, publikujících dobové sentence už v Jiskře 25. 2. 1975 : Glorifikaci Stalina Požadavek na zničení církevního artefaktu, "sochy sv. Jána". Volání po "soše Gottwalda" pro Jihlavu. To je ideologie totality. Ideologie a jízdní řád církve je desatero. Zničení církve by mohlo uvolnit prostor pro jiná duc-hovna, která se cpou do Evropy. Nacismus a komunismus tu byly. Kritizovat církev je možné. Nedělejme to ale podpásově, anonymně, sprostě a z jedné vody na čisto. Renčínovo politické ponaučení: "Člověk nemůže vstoupit dvakrát do stejné řeky, nicméně do stejných sraček není počet vstupů omezen." Zdeněk Gryc

Blog Jihlavské listy

Úvod blogu
Podmínky užívání blogu

Autoři

Archiv


Poslední příspěvky

KDO TO ASI PLATÍ ??? 20.09.2024
„Putinovi kručí v břiše a má chuť na obilí na Ukrajině“ 17.09.2024
POVODEŇ 15.09.2024
Poštovní schránka v těchto dnech: 09.09.2024
PRÁVĚ DNES 27.08.2024

Poslední komentáře

Anthonyastom: DENACIFIKACE + NORMALIZACE
Olpemola: My, občané Protektorátu (1/3)
Uborka_qrxv615: My, občané Protektorátu (1/3)
Anthonyastom: Invazi v Normandii podporovali ze vzduchu i českoslovenští piloti Dnes 5. 6., 5:00 K pobřeží Francie dorazila brzo ráno ohromná flotila plavidel, kdy válečné lodě doprovázely vyloďovací čluny. Před osmdesáti lety, 6. června 1944, se vylodili v Norm
AqttAdugs: My, občané Protektorátu (1/3)

Můj Blog

Přihlášení do blogu
Registrace na blog
Reklama

61 komentářů

Přidat Komentář

  • VladimírV  | 19.03.2017 22:31  | Reagovat
    Milý pane Gryci, je dobré podpořit pietu úmrtí kardinála Vlka. Ale přehršel různých událostí, kterou k tomu přidáváte, a které mají s osobou a působením zemřelého pramálo společného, zavání pouze Vaším dalším exihibicionismem. Váš výčet poničených sakrálních památek, jakoby protiváha opodstatněnosti rozsahu majetku, který byl církvím darován, je však slabou náplastí na fakt, že "církevní restituce" nejenže kladně nezapůsobily na většinu lidí u nás, ale paradoxně dokonce přesvědčily část věřících o hrabivosti církve. Svalovat vinu na výsledek vypořádání se státu s církvemi na hlavu pana kardinála je samozřejmě hloupé, to ani nemíním. To je odpovědností politické reprezentace. Nicméně, základní postuláty o úloze církve, které hlásí i papež, u nás dostaly pořádně na frak. Zkrátka, peníze nesmrdí ani jejím představitelům. Malá vsuvka. Jak nahlížíte na totální devastaci našeho zemědělství, většiny fabrik, tedy statků, které po desetiletí dávaly jistotu obživy milionům lidí? Kromě Ježíšových zázraků se totiž nikomu pouhým modlením nepodařio lidi nakrmit. Mějte hezké jaro. Vladimír Havlíček
  • Zdeněk Gryc  | 20.03.2017 07:52  | Reagovat
    Vážený pane Havlíček, Malá vsuvka. Jak nahlížíte na totální devastaci našeho zemědělství, většiny fabrik, tedy statků, které po desetiletí dávaly jistotu obživy milionům lidí? Kromě Ježíšových zázraků se totiž nikomu pouhým modlením nepodařilo lidi nakrmit. Malá vsuvka. Totální devastace našeho zemědělství započala po roce 1948. Jako architekt jsem byl direktivně umístěnkován do Agroprojektu. Vím, co se stalo s našimi zemědělci a krajinou jejíž barokní parcelace byla zničena včetně statků kulaků. Scelování a meliorace zničily přírodní reservoár vodního výskytu v krajině. Zemědělské družstvo ve Volevčicích u Telče ve 30 létech vytvořilo systém obvodových kanálů na zavlažení údolí, fragmenty některých stavidel tam dosud jsou. Náš kolonizátor spojil vývoj tanku s traktorem. Když traktor tohoto typu zajede na jaře do takového terénu, tak dopadne podobně, jako se nyní stalo s bagry ve Štěpnickém rybníku. Mechanizace se musí přizpůsobit krajině, ne velkému vzoru SSSR. Bergbauer a jeho mechanizace ukazuje, jak se citlivě dá poctít příroda. Vím dost dobře jak stavby JZD nařízená typizace kravínů vystavených nad vsí, které nyní chátrají a podobně jako meliorace nevhodně zasáhly do krajiny. Tím, že Rakousko z podstatné části osvobodila armáda USA, uniklo z železné opony. Podívejte se na jeho krajinu vztah k přírodě a církevní architektuře. Je dobře, že naše dálnice se začaly budovat za totáče. Ale už jste jel z Prahy na Linec a najel za hranicemi do tunelů? Houby dneska ví, jak léky a dodávky po osvobození ovlivnily naše zdravotnictví. Jak cenné bylo pro přežití tisíců zraněných vojáků na obou frontách bylo použití penicilinu. Armáda USA k nám přivezla první penicilin. My ho pak dávali po pytlech rychlo-vážným prasatům. Pak se takto resistentně na dlouhá léta zamořila půda. Zkuste se optat dětského lékaře jak zvažuje podání antibiotika dítěti. Co se stalo s fabrikami a sklárnami v pohraničí to nevím. Vím, co přinesla ostravská "továrna a výheň socialismu" městu a krajině. Snažím se vždy psát "příběh" o tom co znám. Guláš se z rybiček v akváriu se uvařil v roce 1948. Klausova privatizace byl "zločin století", jak ji označil Zeman. Hezké jaro české přírodě, jejíž půdu se pokoušíme s velkými náklady, už léta po bratrské pomoci, očistit. Spousta cedulí se symboly EU na malých rybníčcích na Vysočině, ukazuje kam patříme a odkud můžeme očekávat pomoc pro naši krajinu. Na vše se dá pohlížet z různých úhlů, ale slušně bez osobních invektiv. Velmi si cení Vašeho otevřeného komentáře: Zdeněk Gryc, který si myslí, že modlitba nikomu neuškodí, ale mnohým pomůže…
  • VladimírV  | 20.03.2017 09:14  | Reagovat
    Milý pane Gryci, debata o tom, kdo a co zdevastoval, by byla velmi dlouhá. Pokud jde o nehmotné statky, což je především morálka lidí, hrála církev velmi významnou roli. Už tím, že hlásala tezi: "Modli se a pracuj". Samozřejmě nejen toto, nicméně současně brzdila většinu pokrokových snah. Pokud jde o kolektivizaci zemědělství, sama myšlenka nebyla špatná. Jenomže, a to je i průvodní jev porevoluční doby, se jí chopili i lidé, kteří pod rouškou "lepších zítřků", jinak z vlastní zištnosti dali všemu pořádně na frak. Ano, honba za vyššími výnosy vedla k plundrování životního prostředí i za cenu ohrožování zdraví, Dnes podobně s pěstování řepky a kukuřice je to honba za vyššími zisky. S "malým" rozdílem v předrevoluční snaze o potravinovou soběstačnost státu. Likvidací zemědělských družstev se vylidnil i venkov a dneska blahořečíme za dovoz mnohdy nesrovnatelně horších potravin než v dobách minulých. A rozplýváme se nad prodejem retro gothaje, v minulosti po hlavičkovém salámu nejlevnější uzenině. Vysmíváme se akcím Z, které přispěly k stavbám hospodářských stavení na vesnicích a blahořečíme dotacím z EU na záležitosti, které byli lidé dříve schopni zajistit vlastní iniciativou. I to je o morálce. Jenom na okraj. Po schválení církevních restitucí byla snaha o zřízení biskupství na Vysočině. S lakonickým zdůvodněním. Že přece někdo nabytý majetek musí spravovat. Tedy ne proto, jak se snažili propagátoři fabulovat o tom, že je na Vysočině 100 tisíc věřících (20%), ale pro hospodaření s penězi, které církvím stát věnoval. Máme, co jsme si zasloužili. A při vší úctě, když hovoříme o víře, je mi bližší postoj Jana Husa. Člověka, kterého církev exkomunikovala z církve jen proto, že si dovolil hlástat jedinečnost Boha, nikoliv prelátů jako jeho samozvaných zástupců. Modlitba samozřejmě nikomu neuškodí, meditovat se dá i jinak. Ovšem, být přesvědčený, že se s její pomocí vykoupím ze svých hříchů, tak jak mi zpovědník přikáže, je poněkud přízemní. Ano, člověk by se měl zamyslet především nad sebou a nevidět to špatné pouze někde jinde. Je jaro, a proto mějme společně veselou mysl. V.H.
  • Libor Furbacher  | 20.03.2017 12:39  | Reagovat
    Pane VladimireV,co to je za double speak?Myslenka kolektivizace nebyla spatna?Vzdyt ta komunisticka sebranka udelala presne to co hlasala ta ''myslenka''. Ukradeni majetku lidem co si stradaly a dokupovali pudu po generace bylo v poradku? Svou sobestacnost statu,neboli kvalitni ceske produkty muzete mit,ale musite byt pripraven platit o dost vice nasim zemedelcum za tyto jejich produkty. Neco jako nadavani na vietnamske zbozi jake to jsou kramy,ale honem tam nakupovat protoze cena nam sedi. Pamatujte si ze ve svobodnem trhu mate vyber ,od prvotridnich lahudek az po zradlo pro psy.Zalezi co si vyberete a podle sve ''chuti si koupite svuj gothaj''. A vase blahoreceni ''DOBROVOLNYCH '' akci ''Z'' ,opravdu jste tak zapometlivy a nebo naivni.Jak dobrovolne to bylo,kdyz se podle odpracovanych hodin posuzovalo prijeti deti do skolky ,prideleni bytu atd. Je sice jaro ,mejme veselou mysl ,ale davejme cela fakta.
  • Zdeněk Gryc  | 20.03.2017 13:37  | Reagovat
    Je jaro, a proto mějme společně veselou mysl. V.H. Dík fajn, nejenom na tom se shodneme. Ještě než půjdu "ochmatávat ptáčky" na Lowově hrobce bych vrknul na milníky na cestě. V roce 1939 začalo brzo sněžit. Matka a sousedka Němka odmetají chodník. Sousedka říká: "to je ale překvapení paní Grycová". Matka na sníh přikyvuje, netuší, co tím sousedka myslí. Sousedka, matka 3 synů je v roce 1944 bezdětná vdova. V roce 1945 jsou osvobozeny Tetčice. Granáty, vystřelené Němci z Rosic našly cíl v domě, kde byla také naše rodina ve sklepě. Když je nouze nejvyšší, Boží pomoc nejbližší. Pan Bože, to jsme se modlili na-kolenou a na-hlas! Je dneska nějaká větší nemocnice bez modlitebny a návštěvy faráře? Jak umřel Havel, kdo žehná a navštěvuje Zemana o Grossovi nemluvě. Třetím milníkem je rok 1948, dalším je naděje nejenom na zachování historického jádra Jihlavy v roce1968 a nyní tak poplivovávané "sametovky". Za totáče jsem se podobně jako architekt Sedlák snažil o zachování církevní architektury. V souvislosti s výstavbou mateřské školky v Pavlově mne požádal o návrhy pro tamní kostel a kostel v Dlouhé Brtnici farář Hroznata - Opravil. Stýkal jsem se s ním až do jeho smrti. Dal mi o této nehonorované práci potvrzení s farním razítkem. Úvodem jsem ho varoval: "víte důstojnosti s tou mou vírou to za moc nestojí". Jenom se smál a říkal: "počkejte, vy na to přijdete". Jak víte jsem egocentrický sobec, pokud to jde vyprávím autentický PŘÍBĚH. Studentský je právě také na blogu. Jsa dosti rozhozen jsem neeticky okopíroval story Otakarovy manželky, jak jste si ve svém komentáři k němu povšiml. Povídání i Dině a její nemocni pod K2 je dlouhá, myslel jsem že by mohla zajímat zejména ženy. Takže jsem ji smazal a je to už jen o Otakarovi. Nedávno jsme se jsme se s také se spolužákem architektem Jiřím Ševčíkem "Jerrym", žákem Rozehnala shodli. Nejenom Štěrba, ale většina horolezců začínala v jeskyních nejenom pod Býčí skalou. Před chvílí jsem napsal komentář k článku Mrg. Vovsíka čtenáři píší z 21.12. 2016. Poděkování romskému aktivistovi Tonelli. Podívejte se na něj. Také jsem snaživě skicnul a vmontovat ji do jihlavského panoramatu s cílem, který názvem vloženého článku: ZOO bez fabriky. Co na jeho obsah říkáte? Na krátké setkání, na kamenné lavičce u Lowovy hrobky by se docela těšil: Zdeněk Gryc, který má stejní iniciálky jako Zdeněk Geist o shodě iniciálek VH raději nemluvme
  • XXXXX  | 20.03.2017 17:03  | Reagovat
    A jeje americkej bůh promluvil. Nevšiml jsem si že by blahořečil akce Z, zato jsem si přesně všiml jak dovedně ty demagogický prase vytrháváš věty z kontextu, takže když akce Z tak taky dotace, a pak můžeš mektat. A už vůbec jsem si nevšiml, že by něco říkal o vietnamským dreku a o tom, že by ho nakupoval. A jen tak na vysvětlenou lidi co to kupujou to kupujou proto, že jim tvoje demokratická kapitalistická vláda vyplácí 12 tisíc čistýho, takže pozaplacení bydlení a jídla jim nic jinýho nezbývá. Ale to debil z ameriky dost dobře nepochopí. Drž radši hubu ty tele.
  • Svatopluk Beran  | 20.03.2017 18:44  | Reagovat
    Něco více o nabytí vlastnictví půdy v ve Spojených S tátech nám nabízí kniha Kevina Cahilal pod názvem - Komu patří svět. V originále Who Owens the Word, vydané v roce 2007 v nakladatelství Mainstream Publishing v Edingurgu a Londýně. Strana 528, název kapitoly Portrét Spojených států Amerických z pohledu vlastnictví půdy. Největším vlastníkem půdy v USA je Federální vláda s asi 307 776 381 hektary, což představuje 31,4% země. Hned v prvním odstavci se pak uvádí - Při analýze americké historie ve vztahu k půdě a právu narážíme na zajímavou skutečnost. Celé moderní americké vlastnictví půdy, nyní bezpečně zajištěné zákony a kontextem stabilního práva, je založeno na dvou VELKÝCH HISTORICKÝCH KRÁDEŽÍCH PŮDY: nejprve domorodým obyvatelům Ameriky a v 19. století ze strany evropských přistěhovalců původním osadníkům, jako byl Lord Baltimore, a federální vládě, která ji již dříve ukradla Indiánům. Například i tolik oslavovaný zákon o usedlostech z roku 1862.který opravňoval usedlíky k160 akrům volné půdy za pouhý příslib, že budou na půdě žít a rozvíjet ji, nebyl ani tak aktem oficiální štědrosti jako uznání historického faktu že Američané osídlovali a rozvíjeli půdu nezákonně po celá desetiletí.
  • Svatopluk Beran  | 20.03.2017 19:21  | Reagovat
    V Čechách byla knížatům za krále OtakaraI prvního v roce 1220 předána, přesněji ,,ukradena,, půda pro církev. Církev do, té doby nic nevlastnila a ani nemohla, protože se začala na české barbarské území tlačit až za Velkomoravské Říše. Pročež byla vzájmu šíření křesťanství ohněm a mečem moravská i česká knížata donucena se podrobit. Církev pak v roce 1220 po puči, kdy odmítla pohřbívat, oddávat a křtít dostala jako úplatu od OtakaraI do vlastnictví půdu od nižších českých knížat. A TO BEZ NÁHRADY. Dobře víme jak to nakonec s vlastnictvím a hieraarchií církve dopadlo. Potoky a potoky krve. A lidé bez možnosti vlastního názoru a pohledu na vlastní život. Nevím, jak já bych a vlastně většina z nás tady dopadla, pokud by jsme chtěli mít své názory a svůj život. MUČENÍ A ZDLOUHAVÁ A BOLESTNÁ SMRT.
  • VladimírV  | 20.03.2017 19:32  | Reagovat
    Pane Fürbachere, Ano, kolektivizace zemědělství, leckdy násilná, byla výsledkem revoluční přeměny režimu po válce. Bylo zatěžko implementovat lidem srostlým generacemi s půdou vizi družstevního hospodaření. Buďme ale realisté. Pro množstevně větší část malorolníků, kteří chovali své dvě kravky, to bylo spíše vysvobození, když věnovali svůj nemocemi prolezlý a podvyživený skot do družstva. Ano, byli tu i sedláci, kteří se o svůj majetek příkladně starali, a je celkem pochopitelné, že se bránili jít do holportu s jinými. Uznávám, že způsob, jakým tito byli nuceni vstoupit do družstva byl leckdy nevybíravý, a toto se nesnažím omlouvat. Že se vedení družstev někde chopili špatní lidé, je rovněž pravda. Nicméně nic výjimečného ve srovnání s obdobím po roce 89. Zkrátka, republika se dala cestou revolučních změn. Pokud jde o akce Z, promiňte mi, ale hnacím motorem pro jejich konání byla především ochota lidí. Tedy něco, co nebylo podmíněno penězi, na které je zvyklá dnešní společnost. Je logické, že lidé, co budovali kravíny, potřebovali umístit děti do školek. Nota bene, které si rovněž vybudovali. Ano, jste jeden z těch, kterým občas docházejí argumenty a proto se uchylují ke kritice prostředí, ze kterého vzešli a země z níž odešli. Já naopak nebudu plivat po něčem, v čem jsem žil a žiji. Je to prostě jak Vaše tak i moje osobní svoboda.
  • Zdeněk Gryc  | 20.03.2017 21:57  | Reagovat
    Vážený pane Furbacher, obávám se oučasných populistických proudů v Evropě. Zrovna šlo v telce, na co nikdo moc nekouká a pokud ještě částečně dejchá a zažil na gymplu Protektorát, tak raději z hygienických důvodů své mysli kouká na hokej. Hitlerovy děti: Svádění ČT 2 Dnes20:00 Nová generace, vychovávaná nacisty k ovládnutí světa, se stala jejich obětí. Německý dokumentární cyklus Zpočátku vše vypadalo neškodně: Hitlerjugend nabízela mládeži bohatý výběr zájmových činností. Duch pospolitosti, příchuť dobrodružství a sebevědomí – to byly některé z mnoha stimulů, jimiž Hitlerjugend přitahovala mládež. Metoda nacistů byla prostá, ale účinná: ohromný vliv na masy byl možný jedině proto, že dokázali v lidech už od útlého mládí vzbudit obrovské nadšení. My jsme doufám tak trochu národ švejlků. Němci jsou jiní, mají úctu k předkům, kázeň a smysl pro tradici. Dost se věnuji historii a církevním artefaktům. Byl velký rozdíl v interiérech kostelů v jihlavském Sprachinslu. V českých kostelích pan farář měnil sochy podle stylu doby, gotické za renesanční, barokní a nakonec líbivé, asi z Tyrol. Panna Marie jako živá, tak ji brala babička, když klečela a modlila se ne tak úplně k Marii, ale k soše. Nejvíce gotických soch se zachovalo v jihlavském Sprachinslu v německých kostelích. Na to, co se snaží poukázat film Hitlerovi děti jsme v poněkud zředěné podobě zažili po 1948 také, stejně jako němci zrušili postupně komunisté tělovýchovné spolky a skauty. Opakovalo se to včetně soch TGM po roce 1968. Obávám se lidí typu XXXXX, když čtu jejich tvrdý jednoznačný názor, bez trochy laskavého humoru. ----------------------------------------------- XXXXX říká: Čtvrtek, 17. 12. 2015 v 21:27 ani to nečtu a jak jsem řek VŮL. Hele architekte mel si svou, já už to nebudu dál komentovat. Meleš, meleš a meleš ale vo hovně. Na tvý úvahy každej sere lidi mají narozdíl od tebe starosti jak existovat a ne jak prudit s havlem. „Faktem je , že to nejspíš dlouho nevydržíš. Díky Bohu. A kdybys to chtěl urychlit stačí skočit z šityparku s lanem kolem krku, jak to před léty předvedl jinej magor tvýho ražení.“ -------------------------------------------- Doufám jenom, že to píší v afektu zloby na rovinu. Jsou však jiní anonymové, kteří nic nečtou a studují každé slovíčko. Píší nesmysly o blití Havla na Roštejně, dupání nožičkami a nočním kopání do peřin. Podle se rozmnožují jako rakovinné buňky jednou "čtenář", později "pozorovatel", atd. . . Přečtěte prosím jejich monotematické komentáře, setrvalý obsah a trochu jiná slova, jsou vložena na úvod tohoto blogu. Doufám, že přítel XXXXX se naštve a vypění, ale není zbabělý anonymní teplouš, který jednou napíše, že TGM střílel do dělníků a podruhé se jím zaklíná. Vážený pane divokej západ to byla soliterní romantická legrace. Divokej východ je dneska na Ukrajině, ne colty, ale tanky, to je realita dne. Profesor astronomie v Bernu Ivo Baueršíma zdůrazňoval, že vede své žáky, aby přemýšleli. Ne o tom, že něco funguje na 98%, ale o tom proč to nefunguje v těch 2%. Děsím se lidí, kterým je vše jasné, zavání to fašismem. Aktuálně, leč jinam jsem do vášnivé debaty o kouření vložil: 1. Zdeněk Gryc říká: Pátek, 10. 3. 2017 v 22:17 VELICE SE OMLOUVÁM… NEMYSLÍM ŽE FAKTI-CKY, ALE PSYCHOLOGI-CKY, CHYBÍ „DÝMKA MÍRU“ +TOLERANCE
  • Zdeněk Gryc  | 20.03.2017 22:07  | Reagovat
    Pokud jde o akce Z, promiňte mi, ale hnacím motorem pro jejich konání byla především ochota lidí. Tedy něco, co nebylo podmíněno penězi, na které je zvyklá dnešní společnost. Je logické, že lidé, co budovali kravíny, potřebovali umístit děti do školek. to dělali habáni už okolo roku 1600 na panství Ditrichstejna, jako Novo-křtěnci. dělat se dá cokoli blbě i dobře, prvobytně pospolnou polečností počínaje a komunismem konče, jenže "nejsou lidi, kteří by dodržovali dopravní předpisy, jako 10tero" není zboží = lidská solidarita a slušnost. něco co také nemají všichni na tomto blogu
  • Staník  | 20.03.2017 22:08  | Reagovat
    Pro 5X .Fírbachr je kanaďan voe, z Toronta tak mu nenadávej do emeričanů. A je to fakt vůl, chtěl jsem mu napsat v tom samým duchu, ale zařekl jsem se že už ne. Asi mu z foukání skla praskla žilka a navíc k tomu ty akce Zet :-). že se na něj už nevysereš. To nemá cenu on je horší demagog než ti posraný komunisti, kterejma furt straší.
  • Zdeněk Gryc  | 20.03.2017 22:16  | Reagovat
    Zeman nova tvrz...Vlk obchází jeho stádo vo-veček Spory Zemana s kardinálem Vlkem ve výrocích: Kšeftaření, buranské chování i spojení s čertem Hradní mluvčí Jiří Ovčáček v pondělí oznámil, že se prezident Miloš Zeman nezúčastní pohřbu kardinála Miloslava Vlka. Místo toho pošle prezidentský věnec. Vlk byl častým kritikem Zemanových státnických rozhodnutí. Nesouhlasil například s jeho postupem při odmítnutí jmenovat Martina C. Putnu profesorem nebo při prosazování hradního ceremoniáře Jindřicha Forejta na post velvyslance ve Vatikánu. Prezident se o kardinálovi na oplátku vyjadřoval jako o zatrpklém člověku, který stojí za úpadkem prestiže katolické církve. láska až za hrob...
  • Zdeněk Gryc  | 21.03.2017 00:00  | Reagovat
    Svatopluk Beran říká: Pondělí, 20. 3. 2017 v 18:44 Něco více o nabytí vlastnictví půdy. Vážený pane Beran, obdobně a jen tak letmo, jak to bylo v české kotlině? Keltové, Římané, Germáni, Slované. Komu co kdo ukradl a koho vyhnal. Kolonizace krajiny podél řek. Základy civilizace krajiny v klášterech po Jihlávce, Sázavě. Jak se šířila civilizace proti proudu českých řek. My měli na gymplu oblíbenou knihu Keneth Roberts: Cesta na severozápad. je také otázka koho a kam vyhnali indiáni, že by eskymáky?
  • VladimírV  | 21.03.2017 00:17  | Reagovat
    Milý pane Gryci, zkuste mi prosím říci, co bylo na akcích Z špatné? Byla to snad hloupost lidí, když se přičinili o lepší způsob života na vesnicích? Že se věc nakonec zpolitizovala, není pouze výsadou minulého režimu. Máte i jiné vysvětlení k neúčasti prezidenta na pohřbu kardinála Vlka než jeho buranství? Ano, jaký pán, takový krám. Viditelný úpadek církve nenastal sám o sobě. Ryba totiž smrdí od hlavy. Jeho pohřeb bude nepochybně velkou pompou. Rovněž pak příležitostí pro Zemanovy odpůrce, aby ukázali ne svoji bohabojnost, ale revoltu proti němu. Přitom nebudu dále od pravdy, že se někteří neumí ani pořádně pomodlit. V davu se to ztratí, nové ovečky církvi svaté to však nepřivede. Mluvíte o desateru jako konturách morálky. Což je správné. Ale mají církevní hodnostáři petit na to, aby mohli odpouštět hříšníkům při jeho porušení? Trochu laciné, co říkáte.
  • XXXXX  | 21.03.2017 05:20  | Reagovat
    Architekte nejsem tvůj přítel, nevím že bych někdy psal o střílení do dělníků a už vůbec nic nevím o divokým západě. Pokud jsi ho někde zmínil,tak já rozhodně na to nereaguju. A Že seš demagog stejně jako ten idiot z Kanady, jak mě opravil Staník, je nad slunce jasný. A neber si mě do huby pokud se mnou přímo nemluvíš. Staník: pravda, od teď na něj seru.
  • Svatopluk Beran  | 21.03.2017 08:31  | Reagovat
    Pane Gryc, podle vás vyvražďování národů ve jménu toho kdo prý vyjmul Adamovi žebro a udělal z něj ženu. Ve jménu toho kdo nechal zabít bratra bratrem, aby ukázal která oběťina pro něj přednější, je v pořádku a omluvitelné protože si nechali stavět kláštery, když šli po po Jihlávce, Sázavě a šířili pracovní povinost, sexuální zdrženlivost, pardon civilizaci -, kterou sami nedodržovali. Vy znáte příběhy těch osadníků a jejich probodaná či ohořelá těla celých rodin, co tam bydleli před tím? Co se vám vlastně nelíbí na komunistech? Já se domníval že násilí, ale tak to zřejmě nebude. Že by tedy například v akci - Z - zvelebený rybník Okrouhlík osadníky? Nejsem si vědom, že by někdo z těch kdo se podíleli na této dobrovolné akci, byl nějak zvýhodňován, jak zde předeslal dříve pan Furbacher. Aby jsme si udělali jasno, nešlo o kláštery či slogan - Nečiň druhému to, co bys sám nesnesl, či miluj bližního svého jako sebe sama - to byly a jsou jen vychytrale vystavěné zástěrky. To zákoníci, kteří začli manipulovat s rádoby rozumnými argumenty stoprocentně neměli na mysli. Jde a vždy šlo jen a jen o územní zisky, obchod a nemuset makat. Církev byla a je nefachčenko, dobrá na prznění a prodej sirotků. Církev vám garantovala akorát práci na tomto světě. Štěstí na obláčkách, ale až po smrti. Trest však okamžitě a po smrti ještě v kotli vařícího oleje. Vy o tom nic nevíte? Církev se po patnáct století bránila zuby-nehty jakémukoliv pokroku a žena pro ni byla pouze onuce k plození dětí a do kuchyně. Žádný sex a potěšení pro běžné obyvatelstvo, přitom sami měli bordely a platili si děvky, řádové sestry si pak kupovaly potají umělé penisy. Ještě, že se mezi nimi vyskytli i vyjímky, které se časem už na to nemohli dívat a být spoluúčastny. Například Hus, Wiklef a další. Že mnozí z nich skončili ukamenováni nebo v oblacích coby otop, vás jistě také učili.
  • Svatopluk Beran  | 21.03.2017 09:02  | Reagovat
    Nejzajímavější je, že se tvrdí, že nebyla vyplácena náhrada za údajně zestátněný církevní majetek, přičemž nikdo se nezabývá prověřením tohoto tvrzení z důvodové zprávy. Očekával bych, že budou vyvráceny názory, že náhrady byly poskytnuty alespoň v některých případech, tak, že se dozvíme, že a kdy a kým byly prověřeny náhradové knihy, archivní dokumenty Národního pozemkového fondu při Ministerstvu zemědělství a fondu pozemkových reforem a majetkové podstaty pozemkových reforem. Studujeme-li totiž archivní dokumenty jak církevní, tak i vládní, jsou o tomto tvrzení více než vážné pochybnosti. Konec konců o tom, že náhrady byly vyplácené, psal profesor Pavlíček. Druhým postřehem je snaha prosazovatelů církevních restitucí se vyhnout odborným diskusím a jejich neochotě odpovědět na konkrétní otázky, jak se stalo i na Žofínském fóru k církevním restitucím. Církevní majetek po vzniku českého státu Po zániku Velké Moravy již hovoříme o českém státu a postupném vytváření církevního majetku v něm. V roce 973 bylo založeno pražské biskupství. O zavedení desátků v českých zemích se dle Kosmovy kroniky16 pokusil nedlouho po jeho založení pražský biskup Dětmar (biskup 976-982). Při jejich zavádění nebyl údajně příliš úspěšný pro nedostatečnou podporu světské moci.17 Později vévoda (kníže) Boleslav v roce 992 poskytl osobně biskupovi Vojtěchovi18 právo na stavění kostelů a vybírání desátků.19 Až roku 1039 v Dekretech Břetislavových známých z latinského znění z Kosmovy kroniky byla vyhlášena podpora státu církvi20 se snahou o prosazení církevní morálky a upevnění církevní organizace.21 Zakotvila právo církve22 na propadnutí díla a toho, co se při díle nalezne, pokud někdo neslaví neděle a slavné svátky, pokuty za nedodržování církevních svátků23 či za nepohřbení mrtvého na křesťanském hřbitově.24 Církev se tak začala na základě rozhodnutí státu obohacovat na úkor těch, kteří nechtěli akceptovat katolickou morálku a katolické náboženství. Z vůle státu tak církev začala získávat prostředky pro svoji činnost, na které by jinak neměla nárok. Právě státní souhlas a podpora církví se získáváním zdrojů byly jedním z důvodů, proč stát často nepovažoval církev za vlastníka církevního majetku, ale spíše za správce majetku státu. Panovníkem založené kláštery byly považovány za zvláštní druh panovníkova jmění se samostatnou správou prováděnou klášterní komunitou. Panovník o tomto majetku rozhodoval, jak se stalo např. r. 1150, kdy byl klášter v Litomyšli (založen 1092 Břetislavem II.) odebrán z rozhodnutí vládce benediktinům a předán premonstrátům. Statut/Statuty Konráda Oty, nejstarší český zákoník, byl vyhlášen roku 1189 na sněmu velmožů v Sadské u Nymburka pro území Čech a pro území moravských úděl později králem Přemyslem Otakarem I. v první polovině 13. století. V nich král (např. ve statutu brněnském) stanovil poplatky pro kaplany, pokud chtěl někdo podstoupit soud vody a zároveň výjimky pro práva kleriků s kostelními nadáními, které se řídily dle práva kanonického. V roce 1212 dochází k vydání Zlaté buly sicilské římským a sicilským krále Fridrichem II. zavádějící dědičnou hodnost českých králů a jejich oprávnění k investituře biskupů. V té době ještě stále platila povaha církevního majetku jako majetku odvozeného od vůle dárce, kdy dárce mohl tento majetek církvi odejmout. Boj církve o získání majetku do vlastnictví Po získání monopolu víry27 zahájila katolická církev boj se státem na získání majetků do svého vlastnictví a začala si vynucovat ekonomické výhody, které by jinak neměla a to pod hrozbou neprovádění církevních obřadů, což v katolické zemi bylo něco nemyslitelného. Ondřej , nově vysvěcený biskup pražský, po návratu z Říma do Čech v souladu s vůlí papeže vyhlásil NA JAŘE 1217 INTERDIKT (ZÁKAZ BOHOSLUŽEB, POHŘBŮ, KŘTŮ, UDÍLENÍ SVÁTOSTÍ) přibitím diecésních listů na chrám sv. Víta na pražském hradě (pro údajné omezování práv církve králem a šlechtou, pro neodvádění desátků atd., což vedlo k ukončení většiny náboženských obřadů v českých zemích. Král Přemysl I. se odmítl podřídit a chránil svrchovanost království. Svolal jako reakci na v katolické zemi absurdní situaci bránící církevním obřadům, když např. smrt nečeká, až se politici dohodnou, zemský sněm. Ten krále podpořil. Na základě jeho výsledků požádal král listem metropolitu arcibiskupa mohučského o zrušení interdiktu. Brzy potom arcibiskup mohučský zrušil interdikt. Papež Honorius III. listem ze dne 22. června 1217 však králi vytkl, že nešetří církevní ustanovení o interdiktu, že si přiosobuje právo patrona na patronátě biskupském, že ukládá řeholníkům a jiným duchovním nenáležitá břemena veřejná, že nedáváním desátku ze svých statků je nedobrým příkladem jiným pánům a zemanům. Arcibiskupovi mohučskému papež nařídil listem z 20. července, aby do 20 dnů obnovil v Čechách zápověď služeb božích, tj. odvolal jím na základě žádosti krále realizované zrušení interdiktu. Interdikt včetně zákazu svátosti posledního pomazání pak vedl k vynucenému a v zemi odmítanému prosazení církevních požadavků vůči státu i šlechtě. Papež v květnu r. 1218 stanovil podmínky smíru. V průběhu vyjednávání církev ustoupila od interdiktu, ale jeho hrozba zda zůstávala. V srpnu r. 1219 papež pohrozil exkomunikací osob, které neprosazovali v minulosti interdikt a interdiktem služeb božích v celé zemi, jestliže nebudou splněny určité podmínky v době dvou měsíců. V roce 1221 byl král donucen přistoupit k podmínkám smíru vydáním imunitního privilegia pro pražské biskupství. Na něj navázalo tzv. Velké privilegium české církve. Církev tak dostala právo na plný desátek i na vlastnictví církevního majetku. Od roku 1221 pak takto vynuceně byly na našem území církevní nemovitosti uznávány za vlastnictví církve (prozatím se vztahovalo pouze na pražské biskupství) a jejich dosavadní vlastníci se stali ze zakladatelů patrony těchto staveb. Došlo tak fakticky mimo jiné k nedobrovolnému "vyvlastnění" určitého majetku pro potřeby církve katolické do vlastnictví církve katolické resp. jejich institucí a to bez jakékoliv náhrady dosavadním vlastníkům. Církvi pak zcela zůstávaly povinně placené desátky a vytvářely se předpoklady pro její budoucí majetky a konflikty v zemi v důsledku tohoto vynucení. Interdikt zvítězil a katolická církev prosadila své zájmy. V roce 1222 na naléhání papeže rozšířil král Přemysl Otakar I. v omezené podobě platnost dohody ze Schatzbergu z pražské diecéze i na ostatní diecéze, kláštery, kapituly a farnosti. Snad právě zásluhy biskupa Ondřeje o to, že církev začala získávat světský majetek do svého vlastnictví, se staly hlavním důvodem, že ač zemřel v klášteře Casamari, je jeho hlava uložena od roku 1369 ve zdi kaple sv. Václava nad oltářem sv. Kříže v chrámu sv. Víta na pražském hradě, v kapli, odkud vedou schody ke korunovačním klenotům českého státu, tedy na čestnějším místě než např. sv. Jan Nepomucký. Ten se však o majetek církve tak nezasloužil. Církevním synodem z r. 1349 si církev přisvojila pravomoc ve sporech o církevní majetek. Zároveň již od 1. pol. 14. století dochází k zavádění inkvizičních soudů. Husitské hnutí a jeho důsledky Církevní instituce získaly v průběhu 13. a 14. století významné vlastnictví v důsledku monopolního náboženského postavení katolické církve prosazovaného i za pomoci inkvizice, vynuceného placení desátků, zádušních darů, odpustků, kněží pak i z plateb za pohřby, svatby atd. Církev se stala největším ekonomickým vlastníkem v zemi. Často nedobrovolné získání majetků církví s hromaděním církevního majetku spojeného s malou péčí o potřebné a vedlo k nespokojenosti s církví i v církvi katolické a ke vzniku husitského hnutí. Začátkem 15. století se v církvi vyskytovala "hojnost korupce, závisti a pokrytectví" a rostla snaha o očistu církve a omezení jejího majetku. Roku 1412 Jan Hus vystoupil proti prodávání odpustů podobně jako 100 let po něm Luther. Výsledkem bylo, že již v lednu téhož roku byla nad ním vyslovena klatba a musel opustit Prahu. Roku 1420 husité zformulovali programový základ husitského hnutí navazující na odkaz Jana Husa ve čtyřech artikulích pražských: svoboda kázání, přijímání pod obojí, odnětí majetku církvi a návrat k chudobě, veřejné trestání těžkých hříchů.Ty se staly nejen politickým programem potvrzeným všemi složkami husitského hnutí, ale na Čáslavském sněmu konaném ve dnech 3. - 6. června 1421 i základem dalšího právního vývoje.Šlo tak o likvidaci majetku církve a tím i likvidaci její světské moci. Čtyři pražské artikuly se staly základním zemským zákonem s tím, že změna třetího artikulu zakotvená v tzv. basilejských kompaktátech schválených Basilejským koncilem roku 1334 a respektovaných až do Bílé hory umožnila, aby kněží vlastnili majetek.
  • Svatopluk Beran  | 21.03.2017 09:18  | Reagovat
    http://lenka-prochazkova.eu/?p=298 Ti, co pozvali papeže na návštěvu, nezastupují český národ, ale české biskupy a český stát. Stát, který přestává ručit za chléb a teplo, a tak vsadil na hry a rituály. Co na tom, že tohle představení už je hodně obehrané a navíc jde proti tradici země a jejích dějin. Ostatně jakých dějin? Kým hodnocených? Z devótních mediálních pořadů během návštěvy Jeho Svatosti jsme se dověděli, že intelektuálové První republiky v čele s Masarykem se mýlili, když kritizovali praktiky zdejší římskokatolické církve a toužili po její odluce od demokratického státu. Tento pomýlený názor prý už je překonaný. Proč? A kým? Koho se na to ptali? Národa snad? Ne. Tak riskantního skoku by se nikdo z dnešních státních akrobatů neodvážil, protože tuší, že po sečtení hlasů z referenda na tuto otázku (odluky) by nastalo veliké ticho. A hned potom by poprvé v dějinách cirkusu zazněl aplaus, přestože ruce akrobata hmátly do prázdna a létající hrazda zůstala osaměle kmitat jako kyvadlo pod ozářeným šapitó. Ani principál by výsledek plebiscitu nezměnil. Takové zázraky neumí. Jeho návštěva byla naplánovaná už před mnoha měsíci, kdy česká politická a ekonomická krize ještě nebyly tak hluboké, takže zdánlivě pak přišla v nejméně vhodné chvíli. Snad se pomýšlelo i na zrušení toho nákladného představení, jenže pak se odsunuly volby až na řádný termín a vznikla nečekaná skulina – příležitost pro žongléry. V proslovu zlatoústého kardinála Vlka zaznělo zbožné přání, že tento stávající (vláčně deputátnický) parlament by stihl v té požehnané skulině schválit novelu zákona o církvích. Je přece dávno připravena v mrazáku! V témže šupleti leží u ledu bilaterální smlouva Svaté stolice s ČR, onen konkordát, který sněmovna v roce 2003 zamítla (skóre 110: 39) jako pro republiku neužitečný. Církevní hodnostář si posteskl, že za dvacet let se nepodařilo převést ani vlastnictví korunovační katedrály na katolickou církev (jejíž veškerý majetek spadá pod papežskou stolici). Prý je to vina našich politiků, v kterých stále zahnívá komunistické myšlení. Nevím, co v našich politicích zahnívá, zato vím, že vlastnictví katedrály nikdy nebylo odděleno od vlastnictví královského či později státního. Monotónní stížnosti kardinála na špatné poměry mezi českým státem a církví zní při každé příležitosti a snaží se v publiku vyvolávat pocit, že římskokatolická církev je v Čechách vyhublá na kost a že nic ze státního majetku ještě nedostala. Těch několik set klášterních komplexů vydaných církevním řádům zákony z let 1990 a 91 a další položky, které bez schválení sněmovny převedla církvi Tošovského vláda, jsou tedy zřejmě pouze zanedbatelným předkrmem. Mluvčí papeže však našeho předsedu vlády ujistil, že teď si dají v jídle pauzu, další chod přijde na pořad až po krizi. Ostatně kvůli tomu prý nepřijeli. Ať už příčiny turné byly misijní nebo mocenské, či ve skrumáži, výsledky zřejmě budou požehnaně nulové. Veřejnoprávní média, která tuto pompézní byť údajně polosoukromou návštěvu předváděla s lokajsky zajíkavým nadšením, které by však ani mou babičku nerozplakalo, se k vděčnému tématu budou ještě chvíli vracet, zhodnotí kostýmy, obuv i počasí, které se výletníkům skvěle vydařilo (neboť, když cestují andělé, nebe se směje), vyzdvihnou, že ani ochranka, záchranka a dálniční policie neselhaly, že i věřící se k akcím dostavili a že se v zemi na chvíli zvedl ochabující turistický ruch. Až dozní všechny reminiscence včetně sarkastických debat na internetu, až Pražské jezulátko odloží sváteční šatičky, zbudou nám pro turisty už jen tradiční poutní artikly, totiž Hašek a Kafka. Ikony, které setrvačně leštíme a ctíme, i když jejich poselství už sami nerozumíme. Ale to je osud všech vizionářů, že se stávají předmětem exportu a směny, místo aby povzbudili představivost a vyvolali změny. Jistý židovský mladík, potulný rabi Ješua, by se divil, co svým odvážným pokusem o reformu okoralých srdcí způsobil, a co se pak jeho jménem dělo a dosud děje… Skutečná víra v Boha nemá mocenské ambice. Je to dar, s kterým se nekšeftuje.
  • Zdeněk Gryc  | 21.03.2017 09:33  | Reagovat
    "Meleš, meleš a meleš ale vo hovně. Na tvý úvahy každej sere lidi mají narozdíl od tebe starosti jak existovat a ne jak prudit s havlem" Svatá pra-pravda! Napřed tedy něco o akci Z. problém je v tom, že každý ji vidí podle své zkušenosti a ideologie. Nechce se mi vypisovat všechny akce Z, ne z pozice autora, ale stav. dozoru. Zajímavý byl Pavlov pan Popelář z jedné vody na čisto MŠ i kostel. Rozdíl mezi kulturákem ve Zbilidech a Babicích s náladou ve vsi po vraždách. Jesle v Telči, brácha Ing. Zdeňka Zapletala padl jako letec RAF, tak je stavěl ved. Odb. výst. Lysa. V 10 hod měl otevřenou flašku a papír se salámem, co jsou to niky pro radiátory netušil. Koupaliště Třebíč 27mil OK plavu dělal jsem to rád. Hokej jsem nikdy v životě neviděl. V tamním zimáku akce Z 2 mrtví, ale třídní spravedlnosti se nehodilo někoho vzít k odpovědnosti. V akci Z poliklinika Telč, montovaný skelet 2 moduly 3 podlaží bez zavětrování, naštěstí nezafoukal silný vítr. Děcka místo vyučování jezdí oškrabovat cihly do Dačic. Jo pane to se to kolaborovalo, prase žilo v žitě, jak trefně napsal anonym na článek PRAVDA VÍTĚZÍ. Už nevím kdo popisoval jaké diplomy visely prasátku v atelieru s tím, že Jihlava je malá a všechno se ví a rozkecá. Tyhle koment-debaty by dostaly jinou úroveň, kdybychom navzájem znali práci a životní dílo oponenta, třeba bychom ho lépe pochopili. Pořád píšu že anonymita vede k sprostotě. Když jsem muskej, stojím za svým názorem tak nečiógluji, ne? Náš zasloužilý anonym, citace shora v textu blogu, nemůže přijít na setkání do redakce JL, protože se nemůže setkat se sprosťákem. Pro mne by byl zajímavý i jeho osobní příběh. Škoda, že se jeho autorita nemůže odvolat na jeho práci. Podle textů to vypadá, že za moc nestála, když o ní nemluví, jen nalepí pomluvy a invektivy na práci druhého, kterého se snaží otrávit a umlčet, trochu podobně reaguje: "A kdybys to chtěl urychlit stačí skočit z šityparku s lanem kolem krku, jak to před léty předvedl jinej magor tvýho ražení.“ Kolega Otokar Štěrba nevydržel. Je na mně abych dál pokračoval na blogu PŘÍBĚH. U něj nejde jenom o profesní práce, ale o to, co se neví o čem ve svých knihách nepsal, jakou práce provedl jako sochař a natěrač na kostelech "blíže v nebi", což bylo volební heslo lidovců v roce 1946. Bylo to podobně inspirované a motivované jako lidové malůvky, které ukázala ČT jako práce Diny. Její nemocnice v Nepálu je motivována čím ? Zdislava z Lemberka. . . ? Na církev a její historické poslání ve zdravotnictví tehdy i nyní jejími kritiky nemluvit. Nejkrásnější spolužačka Jiřina pediatr specialista, měla holčičku. Věřím, že ti největší kritici církve se osobně neznali s nějakým knězem a vůbec netuší, co je to hospic a charita, že s podobně postiženými dětmi si zdravotnictví neporadí. Na to jsou jenom spirituální sestry v Uherském Hradišti. Pánbíček za války i v nemoci. Křížek na krku ženy znamená, že žijeme mnohdy jako křesťané s pozdravem "Sbohem". Spolužák Leinert z atelieru Makovského, Axmana, Doubravy a Rozehnala nikdy nekončí jinak než "Zdař Bůh". Dost přemýšlím, jak dlouho jejich žáci ještě vydrží. Většina už má účast je omluvenou. Dílo Štěrby + Vlka se uzavřelo. Díky Bohu se snad brzo splní: XXXXX říká: Čtvrtek, 17. 12. 2015 v 21:27 „Faktem je , že to nejspíš dlouho nevydržíš. Díky Bohu."
  • Zdeněk Gryc  | 21.03.2017 09:40  | Reagovat
    Bůh je jeden, ale ve třech osobách. než jsem odkliknul tak koukám na vložené texty, až bude pršet přečtu, ale jak má Pafko na plakátech po Jihlavě: PRO KOLO BYCH DÝCHAL, viděli jste je? Pěkný, ne ?
  • VladimírV  | 21.03.2017 09:54  | Reagovat
    Sváťo, pěkný exkurz do útrob církve. Pokud připustíme, že katolická církev hlásá politiku dobra, což je uchu lahodící většině společnosti, je s podivem, že se nenašel dostatečně velký počet jejích vyznavačů a tak církevní restituce nemusely být výbušným tématem. Problém je v tom, že se církev chová jako typická politická strana, která svoji moc duchovní podpořila i mocí ekonomickou. S injekcí v podobě grandiózního daru od státu. Ano, daru. Nestydatě odkryla svoji hamižnou tvář se zištným přispěním politiků, kteří se chopili možnosti přihřát si na restitucích svoji polívčičku mamonu.
  • Fejinka  | 22.03.2017 10:31  | Reagovat
    Vláďo, že se pouštíš s těmi dvěma ochránci (L.F. a Z.G.) současné "pseudodemokracie" do diskuse. Jenže ono to nedá. Já si také velmi dobře vzpomínám na akce "Z" a vím, co to přineslo dobrého u nás na sídlišti, když jsem tam ještě žil. Vybudovali jsme si krásné hřiště na malý fotbal, odbíjenou a v zimě jsme tam hráli hokej, děti bruslily a vůbec si nedovedu představit, že by dnes někde použili vodu ze společných prostor baráku na led a zalévání květin (kdo by to platil, že? A ty ceny). Ženský se staraly o kytky a keře u vchodů, děti si měly kde hrát (podle projektu tam bylo jenom malé pískoviště). A chodili tam vždy většinou pořád stejní lidé a téměř všichni, chtěl bych to vidět dnes-tak kolik za to. Nikdo nás nenutil a nepřikazoval nám to (jenom jsme potřebovali materiál). Co se týče církve, to je jako s Havlem. Jenom kecy, sliby a vše je jinak. Jsem zvědav co církve za ty miliardy udělají. K tomu se raději nevyjadřuji.
  • A.Svobodova  | 22.03.2017 15:23  | Reagovat
    Já osobně nic proti restitucím jako takovým nemám - prostě to co bylo ukradeno, by mělo být vráceno. Řeči o tom, že to církev za dlouhá léta v minulých staletích taky nakradla jsou mimo. To bychom opravdu museli přistoupit na to komunistické pojetí, tedy že neměly být ani normální restituce, protože sedláci v minulosti nabyli statků díky vykořisťování nevolníků a bezzemků. Komunisté církvím lesy, pozemky a objekty prostě opravdu ukradli a je tedy určitě na místě je vrátit, ať se nám to líbí nebo nelíbí. Pouze tvrdě nesouhlasím se způsobem, jakým církevní restituce proběhly - nemluvě o způsobu, jakým byly o "jeden hlas" protlačeny, ale nejvíc mi vadí odpuštění daní v případě prodeje vrácených nemovitostí a podobné výhody, které nemají v civilním právu precedens. Také měl být jednoznačně a jmenovitě určen rozsah restitucí - být vzájemně vytvořen a odsouhlasen přesný seznam nemovitostí s tím "berte, nebo nechte ležet". Stovky sporů, které teď probíhají o tom co se vrátit má a nebo nemá, jsou ostuda a padají na vrub těm, kteří restituce prosadili. Zároveň mělo být v okamžiku vrácení majetku současně utnuto financování církví ze státního rozpočtu, protože pro něj už nadále není důvod - a ne ho postupně utlumovat. Taktéž je naprosto špatné a ostudné, že se restituce částečně týkají i církví,které ve čtyřicátých letech ještě ani neexistovaly. Nicméně Vlk a nebo Duka za to jaksi nemohou - prostě jenom kopali "za svůj mančaft" a dělal by to tak jistě každý. Mohou za to politické čachry a především "světská" nenažranost, nejen ta církevní (která samozřejmě existuje též). Nebýt tehdejší politické elity, restituce by v této podobě bývaly nikdy nemohly projít.
  • Zdeněk Gryc  | 22.03.2017 15:27  | Reagovat
    PODĚKOVÁNÍ Redakci Jihlavských listů, za možnost zveřejnění názorů, nejenom v tomto blogu a mazání dalších ve snaze o udržení novinářské etiky. Oplátkou slibuji, že již nikdy na sprostoty anonyma nenapíši: "VOLE, jezdi si na vlastním KOLE". Ale naopak ZAJDI DO PŮJČOVNY! -------------------------------------------------------------- 1. Zdeněk Gryc říká: Úterý, 21. 3. 2017 v 9:40 Bůh je jeden, ale ve třech osobách. než jsem odkliknul tak koukám na vložené texty, až bude pršet přečtu, ale jak má Pafko na plakátech po Jihlavě: PRO KOLO BYCH DÝCHAL, viděli jste je? Pěkný, ne ? --------------------------------------------------------------- V pozoru, tedy stoji spatném se ukláním směrem k radnici. Vzkazuji, jsem rozhodně pro zavedení ambulantní půjčovny el-kol na náměstí, obdobně jako ve Weftenbergu, kde mají na webu uvedeno: "Cyklistika Kola jako forma aktivního strávení volného času dnes nelze přehlédnout – ovládají silnice, cyklostezky. Kolo je nesporně nejekologičtějším dopravním prostředkem a zprostředkovává pocit sounáležitosti s přírodou, jíž vyjadřuje úctu právě tím, že se v ní pohybujete prostřednictvím vlastních sil. Dovolená na kole v JIHLAVĚ je ideální kombinací zdravého pohybu, poznávání a společenského vyžití. Cyklistika je příjemným kompromisem mezi pomalou chůzí a rychlým hltáním kilometrů v autě." Zajímavé je, že součástí samoobslužné půjčovna jsou solární panely, které kola nabíjejí. Nevím jak by to fungovalo v Jihlavě, kde stín černého hakenkrojce vystřídal stín rudé hvězdy se srpem a kladivem. Celkem jasně to dokumentují komentáře u tohoto blogu. Jediným obdivuhodným oponentem je: Libor Furbacher říká: Pondělí, 20. 3. 2017 v 12:39 Přemýšlím proč si všímá publicity, renesance post-komunistických názorů. Že byl Sokol, Skaut, nebo Habán? Napadá mi jestli nežije v Kanadě, kde našli poslední místo na zemi "Novokřtěnci ze Slavkovska". Jejich osudy na Moravě popsal ve stejnojmenné knize, vydané v Bučovicích 30 dubna 1941 Fabian Slabý. To byla doba, kdy pod stínem hakenkrojce publikoval Karel Černohorský, který ve svých knihách si všímal etnografické práce Havlova dědečka Hugo Vavrečky. Nemohu zrovna našmátrat knihu, která popisuje další osudy Habánů na jejich staletých cestách. Cestu na východ do Ruska. Pokračování do USA, kde byli také persekvováni za odmítnutí vstupu do armády, vězněni za to, že odmítli vzít zbraň do ruky. V knize je popis jejich poutě, která začala v Itálii u města Fajáns, podle kterého se jmenují jejich výrobky, přes Švýcarsko, Německo na Moravu. V knize, kterou nemohu najít je popsán kolektivní život jejich komunity v komunismu s Pánbíčkem. Jsou tam i fotografie. Chci tím říct, že i feudalismus se dá dělat dobře s osobnostmi, jako byl sv. Ján a ctihodná Zdislava z Lemberka (původem z Křižanova) česká šlechtična, manželka pana Havla. Existuje také příběh nedávný příběh ctihodné Olgy manželky pana Havla. Do bloku PŘÍBĚH jsem převzal a neeticky vložil příběh o ctihodné Dině Štěrbové. Zdeněk Gryc PS. Dneska bych rozhodně varoval mládež do 18 let před kouřením, alkoholem a čtením: Očima Saši Mitrofanova: Je Zeman, je problém. KOMENTÁŘ: Zaorálkovo evropské kličkování - Jiří Pehe
  • Zdeněk Gryc  | 22.03.2017 16:14  | Reagovat
    A.Svobodova říká: Středa, 22. 3. 2017 v 15:23 Zdeněk Gryc říká: Středa, 22. 3. 2017 v 15:27 + 3 minuty. CÍRKEV + ŠLECHTA - vracení majetku. Modrá krev: Kinští ČT 2 21. březen16:30 "Bůh, čest, vlast. Tak zní rodové heslo Kinských, v jejichž erbu jsou tři vlčí zuby. Dokumentární cyklus o české šlechtě, která hrdě navazuje na kořeny svých slavných předků. Režie A. Činčerová V jejich erbu jsou tři vlčí zuby, jejich rodové heslo zní: BŮH, ČEST, VLAST. Mezi jejich předky byli mnozí významní muži i ženy, například čtyři nejvyšší kancléři Království českého. Rod Kinských patřil po staletí k nejvýznamnějším aristokratickým rodinám v zemi. Jeho členové se zapsali do našich dějin zlatým písmem jako velcí vlastenci, mecenáši věd a umění i důležitých národních institucí. Historik Josef Pekař o Kinských napsal: “Rod Kinských znal se vždy k národu, z něhož vyšel. Tuto chválu zaslouží Kinští vskutku před mnohými jinými rody panského původu...” Kořeny rodu sahají až do doby vlády Přemysla Otakara I. Prvním doloženým předkem je vladyka Martin z Medvědíče v roce 1209. (První písemná zmínka o rodu Kinských se objevuje již v roce 1236). Jméno Kinský vzniklo z nesprávného německého přepisu původního jména Wchynský ze Vchynic a z Tetova, což byl název vesnice a tvrze nedaleko Lovosic. Toto jméno se později také psalo Chynský a teprve po třicetileté válce začalo být užíváno současného tvaru Kinský. První, kdo si začal říkat Kinský a byl jmenován hrabětem, byl Vilém, kterého zavraždili společně s Albrechtem z Valdštejna v únoru roku 1634 v Chebu. Šlechtické rody jsou přímým pojítkem českého národa s jeho vlastní historií. Byly to právě rodiny šlechticů, díky nimž často přežilo to, čemu se říká kulturní dědictví. A nejsou to jenom zámky a jiné hmotné statky. Potomci šlechticů si přitom v sobě nesou i osudy hořkých desetiletí. V totalitních časech měla jejich jména zmizet z české paměti. Nepodařilo se a šlechtické geny, jako už tolikrát předtím, obstály v těžkých zkouškách. Dnes potomci aristokratů vracejí život tam, odkud měl navždy zmizet" Ve filmu je záběr jak starosta Kinský oddává mladý pár v zámku. Je tam zmínka, kdo a kdy je do zastupitelstva zvolil. Také slib k české koruně v tuzemsku. Církevní a šlechtické majetky jsou složitá věc. Ze začátků, po totáči proudilo hodně peněz ze západu, třeba z Rakouska do tuzemska. Lávku přes rybník v Telči zaplatil z CH Belp. Nedávno Telči vzkázal, že nyní pomáhá potřebnějším. Zdeněk Gryc, jak známo, si velice cení komentáře, který je nejenom podepsán, ale i nikoho osobně nenapadá, jako to činí paní Svobodová.
  • Jan P.  | 22.03.2017 20:27  | Reagovat
    Autor mluví o lidech, kteří by chtěli v naší zemi zničit svobodu a demokracii, má zřejmě na mysli ty, kteří jsou proti církevním restitucím. Odškodňování je vždy výběrové – není prostě možné odškodnit všechny oběti a tak se obvykle odškodňují ti, kdo mají blízko ke zrovna vládnoucí garnituře. Kritika restitucí nemusí zákonitě být projevem nenávisti ke katolíkům nebo křesťanům, ba právě naopak.Já například jako ateista, který si v řadě ohledů křesťanství vážím. Ostudou je, že se církve vůbec o onen majetek tahají. Kdyby to byly skutečně aktivní organizace, měly by dostatek členů a dnes i dost majetku. Jako to mají církve, které vznikly po roce 1989 a nic si od státu nevzaly ! Proto si myslím, že jedinou možností je skutečně odříznout církve od státních financí, aby se více orientovali na misijní činnost, mezi níž právě patří i politická angažovanost ve prospěch nejchudších. Ta je podle mě mnohem důležitější, než nějaké ústavy, které může stejně tak dělat - a dělá - i někdo jiný. Bohužel, dnes ani v sociální péči nejsou církve tím, kdo by byl nositelem nových trendů a progresivních metod, jako to bylo v dobách, kdy jsme tuto činnost rozjížděli. Církev jako nedemokratická instituce musí být v demokratickém státě mnohem pokornější, než jak vystupuje např. nyní. Měla by si vážit toho, že ji stát se všemi jejími podivnými specifiky toleruje a dokonce podporuje. Sekulární demokratický stát nemůže nějaká "boží vůle" zajímat. Církve za minulého režimu nepřišly o všechen majetek - většinu kostelů a far dál vlastnily (a dnes často nevědí co s nimi) stát se zavázal hradit platy duchovním a dalším pracovníkům církve a také financovat nezbytné opravy. To, že církve vedly kampaň za navrácení majetku pod heslem "co bylo ukradeno, musí být vráceno" nebylo ani korektní ani důstojné. Proto je třeba připomenout, že církve, na rozdíl od jiných, určitou kompenzaci dostávaly i když to nebylo dostačující a financování představovalo nástroj kontroly.Výpočet náhrad se jeví jako značně nadhodnocený - kdo se tématem zabývá, jistě k tomu najde dost informací. To, že byly církve zejména v době stalinismu krutě pronásledovány je také fakt. Stejně byly pronásledovány statisíce lidí, kteří nikdy žádné odškodnění nedostali a stovky organizací režim vůbec nestrpěl a prostě zanikly. Péče o kulturní památky a jejich financování je úlohou státu a obcí Pokud si volíme reprezentaci, která na to kašle, nemůžeme se divit. Ale nejsou to jen církve, kdo se stará o kulturní památky - dobrovolníků, kteří to dělají za své, jsou tisíce. Bohužel jsem však také viděl, jak se některé církve v historických památkách chovají. A vězte, že mnohdy je to otřesné. A jen díky jejich moci, si na ně památkáři netroufnou. Každý soudný a průměrně vzdělaný člověk ví, že v historické i současné římskokatolické církvi jsou různí lidé a různé proudy a spojence v ní najdou jak fašisté a kolaboranti s jakoukoli mocí, tak zastánci rovnosti a svobody. V roce 1989 měly církve velkou šanci získat si důstojné místo ve svobodné společnosti a stát se zastánci těch, kdo jsou v nouzi. Nestalo se, vlastní zájmy - a tedy nedostatek víry a odvahy - převážily.
  • XXXXX  | 22.03.2017 21:24  | Reagovat
    Pan architekt definitivně zešílel, nebo to je jiná dimenze? Nebo bych měl míň chlastat?
  • Zdeněk Gryc  | 22.03.2017 21:44  | Reagovat
    Pan architekt definitivně zešílel, nebo to je jiná dimenze? Nebo bych měl míň chlastat? NIKOLI MUSEL BY PŘESTAT ČÍST: Venca říká: Čtvrtek, 6. 10. 2016 v 21:18 PIŠTOLY Zděnkovi ! S jedním nábojem. XXXXX říká: Čtvrtek, 17. 12. 2015 v 21:27 ani to nečtu a jak jsem řek VŮL. Hele architekte mel si svou, já už to nebudu dál komentovat. Meleš, meleš a meleš ale vo hovně. Na tvý úvahy každej sere lidi mají narozdíl od tebe starosti jak existovat a ne jak prudit s havlem. „Faktem je , že to nejspíš dlouho nevydržíš. Díky Bohu. A kdybys to chtěl urychlit stačí skočit z šityparku s lanem kolem krku, jak to před léty předvedl jinej magor tvýho ražení.“ -------------------------------------------- TERORISMUS Jihlavská radnice: Náhoda nebo útok na rodinu náměstkyně primátora? NA NÁŠ BARÁK SE PO TOTÁČI STŘÍLELO, NA VÁŠ TAKÉ ?
  • VladimírV  | 22.03.2017 22:32  | Reagovat
    Pane Jane P. - Bod.☺
  • Venca  | 23.03.2017 08:04  | Reagovat
    Jo tak emigrant někomu fouká trubičkou do zádele? Tak proto je tak chytrej. Architektovi evidentně změnili medikamenty a ještě si na ně nezvykl,proto zřejmě to náhlé opětovné vzplanutí. Původně jsem chtěl napsat něco úplně jinýho a k věci,ale když to tady čtu.....
  • Zdeněk Gryc  | 23.03.2017 08:26  | Reagovat
    VLK v rouše beránčím Jan P. říká: Středa, 22. 3. 2017 v 20:27 viz. komentář. Církev personifikovaná vlkem, je komentářem pana Jana P. nahatá, vysvlečená z roucha. Ve svém obsáhlém komentáři to zdůvodnil ve shodě s většinou ostatních. Jedinou jasnou výjimkou, která jim oponovala je "Habán" Libor Furbacher. Komentáře končí diagnózou lékaře - psychiatra: 1. XXXXX říká: Středa, 22. 3. 2017 v 21:24 Pan architekt definitivně zešílel. . . Má pravdu, šílenství je dědičné po matce. Diagnostikoval ho, s úředním razítkem: Okresní výbor KSČ Brno VI. 16. březen 1959. Požadovaný posudek na p. Gryce: Otec pochází z úřednické rodiny. Matka je náboženský fanatik. Otec pracoval celu dobu jako obchodní cestující. Oba mají nevyjasněný poměr k našemu státnímu zřízení. V tomto duchu byl vychován jejich syn, t. č. ing. Gryc Zdeněk. Jeho chování, postoj ke společnosti atd. neskýtá záruku, že bude přínosem pro naši lidovou armádu. Za: podpis znečitelněn včetně části razítka KSČ Brno VI. Takových anonymních dokladů se smazanými podpisy je více. Mohou konečně pochopit anonymové v Jihlavských listech kontinuitu s kádrováky? A proč na jejich bezcharakternost opakovaně poukazuji? Dost mne překvapil pan Jan P. svými znalostmi. Já mám jiné. Už za Protektorátu mne vodil otec do Rajhradského kláštera za opatem Kotyzou. Nemodlili se, ale hovořili o artefaktech ve snaze nejen odhalit jejich původ a identitu, ale ocenit jejich uměleckou úroveň. Co se stalo s klášterem v Rajhradě, Želivě, N. Říši jsem jinde popsal, souvisí to s vracením církevních majetků. Myslím, že pan Jan P. netuší co je to uvařit z rybiček v akváriu guláš a pak hledat rybičky…v rámci restitucí. Ocenit krásu uměleckého díla se čtyřmi rozměry chce určitou výchovu už v rodině. Zde bych hledal počátky snahy, zachovat na Březinkách, v souladu se stavebním povolením, "sochu českého patrona a patrona pana Jana P." in situ. Nyní se chystá nová, málem mezinárodní specialita CZ. Překopírováno z tisku: ---------------------------- "Pohřeb kardinála Vlka, který stál skoro 20 let v čele české katolické církve, se uskuteční pozítří, v sobotu dopoledne v Chrámu sv. Víta na Pražském hradě. „Pan prezident zašle na pohřeb smuteční věnec prezidenta republiky, což je dostatečné vyjádření úcty k zesnulému,“ uvedl Ovčáček na dotaz, zda se Zeman pohřbu zúčastní. „Pan prezident není pokrytec jako někteří politici, kteří vydávají tklivá prohlášení, a přitom zcela nedávno pořádali billboardové kampaně proti církvi,“ dodal mluvčí. Zřejmě tím myslel sociální demokraty, kteří v minulosti i za pomocí billboardů kritizovali církevní restituce a požadovali jejich revizi. Vlk Zemana v minulosti kritizoval, naposledy na podzim za okolnosti neudělení vyznamenání někdejšímu osvětimskému vězni Jiřímu Bradymu, příbuznému ministra kultury Daniela Hermana (KDU-ČSL). Bývalý pražský arcibiskup kvůli tomu vyzval k neúčasti na ceremoniálu 28. října na Pražském hradě. Tehdy také uvedl, že lidé by v budoucnu měli lépe vybírat kandidáty na prezidenta. Vlk rovněž ostře kritizoval dohodu mezi Pražským hradem a katolickou církví o majetkovém vyrovnání, označil ji za protizákonnou a protiústavní." ------------------------------- Zajímavé je, že na církevní restituce jsou dva názory jeden - druhý +. . . "Václav Havel zemřel ve spánku na oběhové selhání. Byly u něj jeho manželka Dagmar a jedna ze sester boromejek, které se o Havla v posledních měsících jeho života staraly. Naposledy veřejně vystoupil týden před smrtí, kdy se setkal s tibetským dalajlámou u příležitosti jeho návštěvy v Praze." O flašku koňaku, bych se chtěl vsadit, že dalajláma nebude, boromejky ano. Zeman také přijme poslední pomazání a nechá se ošetřovat od sester Boromejek. Jenomže i kdybych vyhrál, tak už si necucnu. Zeman, stejně jako Husák nebude sám, kdo po veškerém odhalování "Vlka v rouše beránčím" přijme roz-hřešení + poslední pomazání z rukou církve. Jeho přátelská setkání arcibiskupem Dukou, spoluvězněm Václava Havla, tomu napovídají. Vždycky na konec zůstává otázka co kdyby? "SICHR JE SICHR", že ? Přidávat další komentáře, v rámci ekologické akce "nošení dříví do lesa", se autoru blogu jeví jako přesvědčování přesvědčených. Jenom místná poznámka na konci blogu, přečtěte prosím znovu jeho začátek. Díky za všimné, ZG
  • Svatopluk Beran  | 23.03.2017 09:12  | Reagovat
    A.Svobodova říká: Středa, 22. 3. 2017 v 15:23 Já osobně nic proti restitucím jako takovým nemám – prostě to co bylo ukradeno, by mělo být vráceno. V roce 1220 ukradl státu, tedy sám sobě a knížatům Přemysl OtakarI půdu i lesy a bez náhrady je předal katolické církvi pod tlakem biskupů, papeže a Říma. Něco jako když občané pod tlakem komunistů zabrali soukromí i státní majetek. Husité tento stav aspoň v části vrátili zpět. Po bílé hoře byl opět celý tento majetek převeden na katolickou církev spolu s majetkem protestantských emigrantů. Josefínské reformy vrátily sekularizací katolické církve tento majetek zpět státu tak, jak to bylo chápáno i v dalších státech Evropy. Jozefínské reformy následovaly jen to co se dělo v celé Evropě v Německu, Francii i jinde s novými státními vizemi o uskutečňování veřejného a obecného blaha. Masaryk pak prosazoval úplnou odluku círve od státu ve Wshinktonské deklarci, která ale s ohledem na Slovensko a po útocích papežské kurie proti našemu novému státu za husitské tradice, ke kterým se Masaryk hlásil, nebyla dotažena do konce. Komunisté následně převedli státní majetek zapůjčený pod zprávu církve Josefínským dekrety zpět, plně pod zprávu státu, NIC NEUKRADLI JEN VRÁTILI JEHO CELOU PODSTATU POD ZPRÁVU STÁTU, JAK TO BYLO PŘED TÍM NEŽ JEJ ŘÍM A ČESKÉ CÍRKEV POD NÁTLAKEM UKRADLA PŘEMYSLOVSKÉMU STÁTU. Dnešní pravicové vlády pak přes hloupost nemnohých českých občanů, kteří neznají skutečnou historii problému a pod chytře nastaveným PUBLIC RELATIONS sloganem - CO BYLO UKRADENO MUSÍ BÝT VRÁCENO - vystavěli další několika desetiletí trvající TUNEL - na práci a dańové odvody NASTUPUJÍCÍ mladé generace.
  • Zdeněk Gryc  | 23.03.2017 10:06  | Reagovat
    Stále do ko-la "Já osobně nic proti restitucím jako takovým nemám – prostě to co bylo ukradeno, by mělo být vráceno. Co se stalo s klášterem v Rajhradě, Želivě, N. Říši jsem jinde popsal, souvisí to s vracením církevních majetků. Myslím, že pan Jan P. netuší co je to uvařit z rybiček v akváriu guláš a pak hledat rybičky…v rámci restitucí."
  • VladimírV  | 23.03.2017 10:17  | Reagovat
    Sváťo, problém je v tom, že stát, potažmo politici rozhodli nikoliv o restitucích, ale do daru církvím. Nic jiného to není, protože majetek dostaly i ty církve, které před revolucí neexistovaly. Bohužel pod politickou odpovědností těch, co pro tento óbr dar hlasovali. Jak vidno, i bez "postihu". Při minulých volbách postačil slib (ČSSD), že se postará o narovnání problému. Už to, že se tento dar nedaní, je nemorální. Výmluva na to, že jsou církve této povinnosti zbaveny, neobstojí, protože do doby schválení restitucí jim byl majetek propůjčený k šíření jejich bohulibé činnosti. Podivné, obdržím nezdaněný dar, s kterým mohu volně nacházet, tedy i podnikat, a daně se mne netýkají. Hlavně, že máme sílu zmáčknout soukromníky EET.
  • Zdeněk Gryc  | 23.03.2017 11:09  | Reagovat
    Vážení pánové, Vy se na restituce koukáte globálně z nadhledu. Architekt se na ně kouká přes zkušenosti, se Sklípkem na jihlavském náměstí a sv. Jánem na Březinkách. ČT 2 Modrá krev, třeba Kinští. Rozum zůstává stát: a/ jak bylo možno historické objekty ve střední Evropě tak zplundrovat. b/mám jisté znalosti z architektury i kumštu, fakt nechápu jak je mohli s tak vzácným vkusem a citem rekonstruovat.
  • Zdeněk Gryc  | 23.03.2017 12:21  | Reagovat
    Církevní architektura vždycky trochu vyčnívala a to i na Libavě Měli jsme trofejní horská děla 80, nebo 88tky stovky granátů z války, taky asistenty z katedry od Drahoňovského, Lederera a Cigánka. Pane ta krajina architektura taková či maková, ta rychle odešla. Jak to ještě zlepšili bratři nevím. Ale šlo to ráz na ráz třeba při návštěvě generála jménem Malec. Přehradová palba baterií na vesnici. Malec koukal dalekohledem po krajině a zavelel kaplička na horisontu. Reakce se počítala na stopkách na vteřiny. Malec k střelbě blahopřál, na podobné výsledky nebyl zvyklý. Plukovník Semelka ze zadu naléhavě šeptal: "vole, zařvi sloužím lidu". Ničit to je radost, s restitucemi je tomu obráceně. Hle už máme jako doktor Klukan: 37 komentářů k článku “Kouření”
  • Libor Furbacher  | 23.03.2017 13:21  | Reagovat
    Pane Vladimire verim vam, je opravdu tezke lidem vysvetlit to ,ze kdyz jim ukradneme to co vlastnily po generace a co jim davalo obzivu,a na cem tvrde pracovaly ,nazenete je do JZD aby makaly pro dobro vsech a ve volnem case si mohly stavet kravin a nebo skolku,je opravdu tezke je presvedcit ze to je pro jejich dobro.Ale jste kabrnaci ,dokazaly jste to.To byla ta zlata doba pro rude presvedcovatele .A vydrzela vam az do 80-tych let ,kdy ten celej rudej ksindl byl na pokraji kolapsu.Cele infrastructura na rozpadnuti,lesy znicene by acid rain ,zadne cistici stanice,splasky z vesnic vse koncilo v potocich.To jsou ty prvni dotace co jste dostaly ,aby vas privedly zpet do civilizovaneho sveta.Ze se jich take dost rozkradlo to nejni chyba dotaci ,ze ano. Vy realisto ,to co nazyvate revoluci ,bohuzel zadna revoluce nebyla.Pouze soudruzi si uvedomily ze ten komunistickej system v zivote nemuze pracovat.Krome vybudovani nekolika potemkinovejch projektu ,nebyly penize ani na opravy natoz na zlepseni. Velke dluhy komunisticke CSSR nemelo,a duvod k tomu byl ze si nebylo kde pujcit,aniz by se udelaly politicke ustupky a to by se komousi u moci stejne neudrzely. Vojenska podpora komunistickeho rezimu ze sovetskeho svazu zmizela A tak prislo to sametove predani moci, vase ''revoluce'', komousi vyjednaly predem ze nikdo nebude potrestan a zustanou jim majetky a lod ''opustily'',kabatky presily a velci demokrati a businessmeni jsou. Bohuzel udelaly se velke kompromisy a moralka utrpela.Zacit budovat zakonny stat kteremu muzete verit,tim ze zametete komunisticka svinstva pod koberec,nejni ten nejlepsi zacatek.A jak se bude nove zakonodarstvi chovat k moznym poruseni zakonu od lidi co dostaly uz jednou tu ''podkobercovou imunitu?Nyni uz ty odpovedi znate. Ale alespon se dosahlo toho, ceho by si obycejny clovek mel cenit nejvice a to je osobni svoboda a demokracie.Na zbytku se da pracovat. A az pujdete k volbam tak si to pamatujte a nevolte jenom pro ty co vam slibi navrseni duchodu a vetsi socialni davky,jenom aby se udrzely u moci a zrujnovaly stat in the process.Podivejte se kandidatum tez na jejich minulost,jen tak si to ,co vy nazyvate pseudodemokracie muzete postupne zlepsovat.
  • XXXXX  | 23.03.2017 17:08  | Reagovat
    Šmárjapano to je blb
  • Zdeněk Gryc  | 23.03.2017 17:49  | Reagovat
    Vážený pane Libore Furbacher, Za nácků jsme čekali na osvobození. V roce 45 jsme nadšeně uvítali osvoboditele v Tetčicích v 14 hodin, v noci už bylo zle. Pak se naše matky schovávali do sena, někdo to pochopil hned, někdo až v roce 48. Pak jsme dostali další školení 1968. Většina z nás je tak proškolená, že je pro ni poklidnější nečíst Váš článek. Za příspěvek k mému bloku VLK v rouše beránčím srdečně děkuji. Tak rovných a krásných lidí jako byl kardinál Vlk. . . stačí se podívat na jeho obličej, nosil na něm svoji vstřícnou a laskavou duši. Věřím, že v sobotu bude na něho hodně lidí myslet a třeba se i pomodlí… Zdraví: Zdeněk Gryc PS. byl jsem nějako dobu direkt umístěn do Agroprojektu. Ten popis tradiční české krajiny do socialisticky zamořené, je výstižný, nějak se zapomnělo: "lesy znicene by acid rain ,zadne cistici stanice,splasky z vesnic vse koncilo v potocich". . . . . je opravdu tezke lidem vysvetlit to ,ze kdyz jim ukradneme to co vlastnily po generace a co jim davalo obzivu,a na cem tvrde pracovaly ,nazenete je do JZD aby makaly pro dobro vsech a ve volnem case si mohly stavet kravin a nebo skolku,je opravdu tezke je presvedcit ze to je pro jejich dobro.Ale jste kabrnaci ,dokazaly jste to.To byla ta zlata doba pro rude presvedcovatele .A vydrzela vam az do 80-tych let ,kdy ten celej rudej ksindl byl na pokraji kolapsu.Cele infrastructura na rozpadnuti,lesy znicene by acid rain ,zadne cistici stanice,splasky z vesnic vse koncilo v potocich.To jsou ty prvni dotace co jste dostaly ,aby vas privedly zpet do civilizovaneho sveta.Ze se jich take dost rozkradlo to nejni chyba dotaci ,ze ano.
  • VladimírV  | 23.03.2017 20:13  | Reagovat
    Pánové Fürbachere a Gryci, a pak že se nenajde společná nota. Je obdivuhodné, s jakou vervou se babráte v minulém režimu. Musel vás opravdu tvrdě postihnout. Chcete snad srovnávat jeho průběh s útrapami války, kdy bylo ničeno vše, hmotnými statky počínaje a lidskou důstojností konče. A přesto se dneska najdou lidé vašeho ražení, kteří jsou schopni veřejně když ne obhajovat, tak alespoň zlehčovat průběh a výsledky 2. světové války. Tedy něčeho,, co nemělo v dějinách lidstva obdoby. A zároveň zapomínat na to, kdo a jakým způsobem se fašistům postavil na odpor a kdo s nimi kolaboroval. Řeknu to asi takhle. Zkušenosti a útrapy z války byly pro většinu lidí natolik silné, že si vážili poválečného vývoje u nás do té míry, že věřili ve správnost režimu, který byl nastolený. Že toho využili někteří "aparátčíci", aby pod hesly všemocné strany a obdivu k SSSR vývoj pokřivili, je smutným faktem. A přesto kněží, to jen k tématu, při mších vyzývali farníky k modlitbám za zdraví představitelů státu. Ano, nebyla věnovaná dostatečná péče životnímu prostředí, byl prosazovaný rovnostářský přístup v odměňování lidí. I přesto jsme nepřestali být nejrozvinutější zemí východního bloku. Ano, režim se přežil, to už tak v historii lidstva chodí, a tak zkolaboval. I když sametová, přesto revoluce přispěla k jeho konci. Se všemi atributy revoluce. Změnilo s vlastnictví výrobních prostředků, nový režim revolučně dokázal zlikvidovat tradiční průmysl a soběstačné zemědělství. Že se to nedělo za cenu stínání hlav exponentů minulého režimu, je výrazem povahy našeho lidu. Stát ovšem neměl dostatek "kádrů" k tomu, aby nezištně převzali řízení podniků. Tedy takových, co neměli nic společného s vládnoucí stranou. Nabytou svobodu v novém demokratickém prostředí zužitkovali lidé po svém. Jak to dopadlo, je vidět dnes. Materiální škody, které transformací stát utrpěl, nemají daleko k válečným škodám. O morálce lidí nemluvě. A já se ptám, jak uplatnila církev (církve) svoji historickou úlohu, být nejen kazatelem , ale i příkladem dobré morálky? Její političtí emisaři, vystupující pod erbem křesťanské demokracie, dokázali, a to do dneška, statovat ve vládnoucích koalicích. Ano, tato klidná síla dosáhla svého. Pomohla protlačit nevídanou štědrost státu v podobě "restitucí". Tím získala církev i ekonomickou moc, kterou chce samozřejmě zúročit v podobě posílení moci politické. Jestli to bude dobré pro blaho našeho státu, uvidíme. Naštěstí máme svobodu a demokracii.
  • Svatopluk Beran  | 23.03.2017 20:39  | Reagovat
    Láďo já vím. Jenomže tento dar schovaný za restituce není nic jiného než jedna z mnoha ekonomických pák neoliberální pravice - neboli tunelů- jak při ekonomickém systému plánovaných ročních dvou procent inflace a tím i navyšování průměrného platu střední třídy, udržet reálný příjem této střední třídy ve stále stejné úrovni, i když HDP stále roste. Mezi další mělo patřit například placení školného, lékařské poplatky, druhý důchodový pilýř a tak dále a tak dále. Prostě při zvyšování platů, které musí kontinuálně s dvouprocentní inflací korespondovat, vytahovat z takto nyvýšeného platu občanům peníze tak, aby se jejich reálný příjem již nezvyšoval. Jsou to tunely do budoucnosti. Vytunelování státního majetku už proběhlo, nyní probíhá tunelování evropských fondů. Restituce, 2 důchodový pilíř, poplatky u doktora, školné a jiné jsou plánopvané tunely do budoucnosti výhodné pouze pro banky a výmečné jedince. To je prostě pravice. Levice by se pak měla snažit aby ze zvyšování HDP společnosti měly zisky vracet nepřímo střední třídě v různých sociálních programech. Například podpora rodin s dětmi, důstojné důchody a kvalitně prožité stáří, kvalitní bezplatné zdravotnictví, zvyšování odpočinku po práci a tak dále a tak dále. Je jen na lidech střední třídy jak budou ve volbách populisticky volit. Buď z vytvořeného HDP celé společnosti zvyšování majetku výmečných, nebo sociální jistoty a podporu kvality svého, na této planetě krátkého života.
  • Zdeněk Gryc  | 23.03.2017 21:57  | Reagovat
    Vážený pane Vladimíre, Mnoho slov. Běžme na kalendář, prvočinitelé Stalin + Hitler se spojili k rozpoutání války. V době kdy si podrobili Evropu tak se jim postavily naši letci v RAF. Na pomníček kašlou desítky let v Jihlavě a zejména na Jaroslava Zapletala v Telči. Když se vrátil do Brna Rudolf Nedoma tak musel v roce 47 nacpat do špitfíru manželku a odletět. Co bylo v roce 48 a 68 snad tušíte. Prior máme na náměstí. Dříve Hitler pak Stalin, využívali otrocké práce našich vězňů a černých baronů, včetně celého národa. Německo snad není tak daleko, abychom neviděli ekonomické rozdíly Berlínské zdi. Už všichni zapomněli na jejich zoufalé útěky k nám. Vaše chyba jsou brýle mámení a zapomnění. Naše chyba je, že to bereme podle Švandrlíka. Rusové opustili splundrovanou přírodu, zničenou včetně zdraví lidí v ostravské aglomeraci. V severních Čechách se vyplácelo popelné. Odstěhovat se odtud známe od spolu zaměstnanců, kteří se odtud dostali. Povídačka o akcích Z jsou směšné. Taky jsem budoval krumpáčem v zářezu trať mládeže místo prázdnin v úseku Kozlov. Kdo tam nepůjde nepůjde k maturitě. Má další blog PŘÍBĚH. Přečtl jste si story Diny? Vážné je, že jsme i v akci Z budovali s riziky i zdravotnictví, viz. Poliklinika Telč. Chirugie, areál zubního odd. RTG, gynda atd. není žádná lidová legrace. Zmíním se o poliklinice v Třešti a konzultaci se svým učitelem, vězněm a co z toho udělá místní kretének. Moc slov nemá cenu. Nyní podivní anonymové, kteří si mění jména jako tenýrky, špiní anonymně zastánce sametovky a Havla. Jsou to dadaidní přepitomé žvastíky, prefabrikované lži. Proč něco proti těm blbostem nenapíšte, šašek se na Vás odvolává a klaní v manéži, že? Nevím, jak jste žil za totáče, já kolaboroval jako prase v žitě, máte to v JL čené na bílém. Podívejte se na opis kádr. mat na naši rodinu pod článkem o terorismu na paní Mayerové, popis terorismu včetně střelby a kování krumpáčem do dveří. Místní obojetný šašek to hned obrací střelbu na barák naší rodiny do grotesky, ve stylu jeho pomluvy TGM v souvislostmi s článkem Klukana o dětech, které se zajímají o osudy sousedů. Podlí anonymové se pokouší v Jl špinit a rozvracet odkaz Václava Havla. Odporné a vymyšlené lži na blití a kaviár, který měl se spoluvězněm Dukou. Všichni to baští a nepošlou ho někam. Stovky naprosto lživých invektiv nalepené nejlépe kamkoli jak to příslovečné. . . mají zblbnout populisticky a zejména plebejsky, ty kteří sami nic neví. Tam je také jistota presidentské volby. Umřel umejvač oken a trestanec Vlk, nahradí do spoluvězeň Havla Duka. Fešácký kriminál 5 let s kaviárem. Všichni pokrokáři se jenom lepí a znevažují co jiný napsal. Proč nejste schopni také konstruktivně založit nějaký blog a presentovat Vaše názory, třeba na Vlka. Z Vašeho pramene teče jenom špína na názory druhých. Cením si toho, že se podepíšete. Ale zkuste někde také sám rozvinout nějakou zajímavou debatu. Na můj snaživý vstup o kouření cigaret za sociální dávky nikdo nereagoval. Ty církevní restituce beru jako českou vlastnost, závist a zlobu. Ti co píší o komunitě okolo kostelů a klášterů nevědí nic. V tom je síla jejich argumentů. Blafy teroristů se špagátem pištolí s jednou kulkou. Parta co nám střílela na barák, kde jsme nechali přespat emigranta, kterému ukradli barák a rodinní mobiliář. Bylo to také publikováno v tisku. Kopii pošlu do JL klukanovi. Safra kdo jsou anonymové, je to snad plnomyslný dospělý člověk, nebo potenciální dozorce lágru s osazenstvem jiného názoru. Podívejte na starý blog FAŠISMUS, tam je to doloženo. Ať včetně Vás, publikují nějaký konstruktivní přístup k volbám a ne žvasty, a výkřiky, tedy jenom na tomto blogu. Jsou jenom nadřazeně drzí, nebo erudovaní FAŠISTÉ. Geniální komentáře: 1. XXXXX říká: Čtvrtek, 23. 3. 2017 v 17:08 Šmárjapano to je blb 1. XXXXX říká: Středa, 22. 3. 2017 v 21:24 Pan architekt definitivně zešílel, nebo to je jiná dimenze? Nebo bych měl míň chlastat? 1. XXXXX říká: Úterý, 21. 3. 2017 v 5:20 Architekte nejsem tvůj přítel, nevím že bych někdy psal o střílení do dělníků a už vůbec nic nevím o divokým západě. Pokud jsi ho někde zmínil,tak já rozhodně na to nereaguju. A Že seš demagog stejně jako ten idiot z Kanady, jak mě opravil Staník, je nad slunce jasný. A neber si mě do huby pokud se mnou přímo nemluvíš. Staník: pravda, od teď na něj seru. To co napsal pan Libor nemá nepravdivé věty, ani slova, ale myšlenkovou demokrata Zdeněk Gryc, se omlouvá za gramatiku a překlepy.
  • VladimírV  | 24.03.2017 01:12  | Reagovat
    Milý pane Gryci, sluší se odpovědět na přehršel Vašich stesků a rozhořčení. Nejsem hoden Vám, jako mladší, radit ke krocení Vašich tesklivých reminiscencí. Jednak to budí protichůdné reakce, jednak to škodí Vašemu zdraví. Ke všemu se vesměs jedná o nevratné události. Ne, nesnažím se proti nim brojit, ale z hloubi duše se mi protiví, když někdo, ve Vašem případě člověk vzdělaný, který ve snaze připomenout některé důležité události, tlačí na pilu přílišnou adorací určitých osob či činů. Ne, nesnažím se házet špínu na názory druhých, pouze obracím minci a v reakci popisuji i líc problému, to kvůli vyváženosti. To, co v reálu nebylo a není černé nebo bílé, mne občas přinutí k polemice. Nedosáhl jsem stadia exhibicionismu, abych otevíral blogy. Blogery to určitým způsobem zavazuje a zároveň provokuje případné diskutující k názorům. V případech, které svobodně uznám za pozoruhodné, zareaguji. Jiné ambice v současnosti nemám. Opatrujte se. Vladimír Havlíček
  • Zdeněk Gryc  | 24.03.2017 08:53  | Reagovat
    1. Zdeněk Gryc říká: Pátek, 24. 3. 2017 v 8:47 Bratře v Kristu, pěkné. . . budou volby že? Byla, jak a kým a proč ovlivněna, nejenom exteritoriálně, volba Zemana a Trumpa ? Jak to proběhne nyní v CZ ? Že by to bylo jenom ne-dotované dílko nadšených ama-térů? PRAKTICKÁ UKÁZKA DNES: Článek JL: „Komunisty do voleb povede Pavel Kováčik“ PROPAGANDA , u článku není komentář, u Lidovců 30 diskuze ukončena. Autor posledního anonymku „čtenář“ se předvolebně přejmenoval. Jak a kdo to organisuje? Lidovci: Lídrem do voleb je poslanec Vít Kaňkovský Aktuality : 16.03.2017 Komentáře (30) Diskuze u článku byla ukončena. Admin… Poslední komentář: ——————————————— Nejlepší prostředek na žlučovité urážky a invektivy cholerického starce je naprosto ho ignorovat a považovat ho za tzv. informační šum. pozorovatel | 2017-03-18 09:36:16 | Reagovat ——————————————– Komu nejvíc vadí církev ukazují debaty o restitucích církevního majetku. Nikoli vlk v rouše beránčím, ale církevní aristokrat, kardinál Vlk bude mít zítra pohřeb
  • Zdeněk Gryc  | 24.03.2017 09:34  | Reagovat
    PS. Vážený pane Havlíček, Jsem rád, že Vás můj šrift neurazil. Jakási omluvenka: Vážím si nejenom Vás, ale i všech, kteří se dokáží pod svůj názor podepsat. Je to ochranný znak chránící před falešnou bankovkou. Anonymní dopisy se v prostoru západní civilizace hází do koše. Anonymita určuje jejich formu a obsah. Papír tohoto druhu by neměl být vynášen z WC. Nacismus i komunismus byl založen na udáních a pomluvách anonymních fízlů, od domovních až po kádrové, na všech úrovních. Po totáči odpadli, ale dnes nejenom v JL vstali noví bojovníci. Zajímavý byl systém ročního komplexního hodnocení v rámci stranické a zaměstnanecké hierarchie. Dnešní mládež neví. Smyslem blogu je vzpomenout na osobnost kardinála Vlka. Jeho názoru, na restituce a politiky včetně presidenta, si velice vážím. Myslím, že to byl nejen biskup, ale především moudrý člověk. Máme rok 2017 v roce 1937 měla církev jakýsi majetek. Obě totality vykonaly dílo zkázy presentované v jejích architektuře. Neměli bychom polemizovat o tom, že majetek by se měl vrátit do časů republiky TGM a že i jeho PRAVDA VÍTĚZÍ na vlajce Hradu. Opravdu hezký weekend přeje. Ing. arch. Zdeněk Gryc
  • VladimírV  | 24.03.2017 10:41  | Reagovat
    Milý pane Gryci, díky, zase trefa. Volbu Zemana ovlivnila především neschopnost jeho protikandidátů se mu intelektuálně vyrovnat a jeho čitelné vystupování. Volbu Trumpa pak zvětšující se průser americké společnosti pod kuratelou amerických demokratů. Zeptejte se na to pana Fürbachera. Co je na celé věci dobré, že v obojím případě jde o přímou volbu a tedy vyloučení opravdu nechutných čachrů s hlasy poslanců a senátorů, jak jsme u nás zažili u jeho předchůdců. Vaše zmínka o míře zájmu či nezájmu přispěvovatelů k článkům je opravdu hodná malého zamyšlení. I tady platí, že si člověk na sebe připoutá pozornost v případě, že něčím vybočuje. Samozřejmě s adekvátní reakcí. Komunisté si na svoji roli zvykli a ani já nevidím, že by nějak vážně bili např. na strunu nemorálních církevních restitucí. Na rozdíl od socialistů však nemusí plnit svoje předvolební sliby, protože zkrátka nejsou u moci. Zato lidovci, a proto širší diskuze, jsou jako strana přímo svázáni s realitou restitucí. Peníze z restitucí budou hrát roli i před volbami, proto i jejich riskantní krok jejich spojení se starosty, který bude provázet nákladná bombastická předvolební masáž obyvatel. Mít víc než 10% zástupců v PS je už docela vážná síla. Starostové, jako lidé s podporou občanů, kteří je osobně znají, jsou dobrým partnerem. Nicméně od klidné síly lidovců půjdou jako poslanci tvrdě za plněním svých předvolebních slibů. K prospěchu věci, možná i nevoli lidoveckých partnerů. Pan kardinál Vlk si samozřejmě zaslouží odpovídající pietu. O mrtvých jen dobře. Nikdy však nedostoupá všeobecné úcty k panu Kardinálu Tomáškovi, který dokázal nejen šířit, ale vlastním postojem ztělesňovat křesťanské hodnoty, včetně vztahu k majetku. Pokud zmiňujete církevní vlastnictví majetku, bylo to až po smrti prezidenta Masaryka? Za jeho života to nebylo takto vnímáno. Znovu se hloupě zeptám: Jaký majetek vlastnila např. Apoštolská církev před rokem 1989 , která dostala "dar" 1 miliardu korun?". Odpovím Vám poněkud obhrouble. Katolická církev nechtěla dát průchod své maximální nenažranosti, a tak se bratrsky rozdělila. A co říkáte na postoj husitské církve k darovanému majetku? Že by jí hryzalo pocit špatného svědomí za to, že je Jan Hus katolíky stále vnímán jako kacíř? Nepřipadá Vám to jako ostuda celé římskokatolické církve v čele se svatou stolicí? Těch otázek je víc než dost. A přitom jsme oba Češi. Systém komplexního hodnocení (možná s jiným názvem) je využíván v praxi státních orgánů dodnes. Je to taková berlička jejich nadřízených, kteří musí hodnocení provést, samozřejmě s vazbou na výši osobního hodnocení podřízených. S hmatatelným účinkem v případě, že na to jsou peníze. Podle jejich výše se výsledek hodnocení "modeluje". I proto, že je většina šéfů státních i obecních institucí natolik odosobněna od znalosti práce svých podřízených, je tento systém zavedený. Jde navíc o individuální akt, tedy neveřejné vyhlašování "nejlepších", jako podpora iniciativě, protože, a to je bohužel smutná charakteristika našeho národa, na prvním místě je tu závist. Ano, smrtelný hřích. Jaro nepochybně přišlo. Kvetou sedmikrásky, plicníky a přiletěli špačci. Tak si ho společně užijme. Zdraví Vladimír Havlíček
  • XXXXX  | 24.03.2017 16:57  | Reagovat
    No však Gryc si toho užívá. Exhibice v plné síle. Prudit prudit a prudit. Je jedno čím. Už stačí jen aby ho ukázal. A moc se mi líbí jak tu onu církev která kolaborovala s hitlerem vychvaluje. S Bohem a fašisty. Ostatně stejně jako on kolaboroval s komunisty. Svědomí?
  • Zdeněk Gryc  | 24.03.2017 17:08  | Reagovat
    Bratře v Kristu, jménem Vás oslovit nemohu, tak se konečně vykašlete na jméno mé. "kolaborace a fízlování - životní poslání" ˇ Ať Vám chutná večerní pivo. Já byl tu-zemák právě ředit v basénu.
  • XXXXX  | 24.03.2017 17:20  | Reagovat
    Ale můžete. XXXXX jméno mé. Nicméně díky za přání. Hned po sauně si ho užiju.
  • Zdeněk Gryc  | 24.03.2017 19:44  | Reagovat
    Vážený pane Havlíček, Dík, zajímavé, ale na mne dosti složité. Mám rád jednoduchost, autentičnost a identitu příběhu. Když kreslím tak jsem na tom podobně, abstrakci neumím. Můj druhý blog má název PŘÍBĚH. Jeho cílem je pokusit se revokovat po 83 letech život, na příběhu osobnosti emeritního PRVNÍHO post-totalitního děkana, zakladatele katedry životního prostředí, Otokara Štěrby, zakladatele českého expedičního raftingu. Dopoledne jsem o něm mluvil s kolegou, kanoistou a raftařem jihlavského teamu Ježek. Hned se nám dostala do úst příhoda, o které mi také osobně vyprávěl Otakar, jak stáli vedle sebe se Štětinou na horním toku řeky, kterou měli jet na raftech. Jejich dva kolegové, tedy jen tak, sedli do keně, kterou tam také měli, odrazili a neodhadli náklon. . . Nejsem sám,kdo je toho dost plnej.Vandráci z jeho party začali masírovat ČT aby aktuálně odvysílala in memoriam film. S touto prohnilou a zglajšaltovanou telkou, jsou jak anonymové JL vědí, fakt potíže... e-mail od přítele: Stalo se v co jsem příliš nedoufal: Z programového oddělení ČT jsem dostal odpověď na svůj dopis - zprávu, že film odvysílají v pondělí 27.3. 18:15 na ČT2 s anotací a Otakarovými daty. Jedná se o velmi dobrý sledovaný čas a je tedy předpoklad, že jej uvidí širší publikum.Dině jsem to též oznámil. Co se mezi psaním nestalo. Když jsem se vrátil z pátečního basénu Rošického, ECCE kulturní vložka za použití mého jména a zmínce o pohlavním orgánu: XXXXX říká: Pátek, 24. 3. 2017 v 16:57 "No však Gryc si toho užívá. Exhibice v plné síle. Prudit prudit a prudit. Je jedno čím. Už stačí jen aby ho ukázal. Svědomi?" -------------------------------------- To není problém mám paušál na opustky, že ? Jak vidno, tak předvolební debata o restitucích zaujala. Zapojilo se i siamské dvojče, čerstvý chameleon JL, který svým komentářem uzavřel nadávání lidovcům, pod článkem o jejich volebním lídrovi. Nyní "čtenář" opakovaně píše o panu Čtenáři a mé maličkosti pod jménem, "pozorovatel". Jméno je nové, ale narážky na stáří stejné. Spolužák Otóš, jak uvidíme na ČT 2 v pondělí, by si těchto slov vážil: Nejlepší prostředek na žlučovité urážky a invektivy cholerického starce je naprosto ho ignorovat a považovat ho za tzv. informační šum. pozorovatel | 2017-03-18 09:36:16 | Reagovat Berte to jako nesportovní oslí můstek k Vaší první větě: "Volbu Zemana ovlivnila především neschopnost jeho protikandidátů se mu intelektuálně vyrovnat a jeho čitelné vystupování." Jak se volba při pohledu na moji televizi odehrála. Ten, který měl, tedy podle mne, intelektuální předpoklady, Profesor Švejnar, pochopil že nemá ve špíně a pomluvách voleb ani dost financí ani naději. To co se pak odehrálo, počínajíc přípravou v Jihlavě, promyšlenými triky s korespondenčními lístky s předtištěnou známkou. Vyneslo reklamním agenturám řádově spíše miliardy, než milióny. V USA aktuální debata o volbách trvá. Zajímavé bylo kabaretní vystoupení ometálovaného hrdiny. Třešnička na dortu bylo "právo první noci"u knížete. To u dětí odchovaných kreslenými pohádkami o Rumcajsovi a Mance spolehlivě zabralo. Léta s cizími jazyky ráčkování a zejména neschopnost aristokrata Schwazemberga lhát v diskuzi o stávajícím stavu sudeto-německé otázky. To pak, ex post a tedy zbytečně řešil soud. Nenávist a populismus jsou zaručené volební zbraně. "Pravda a láska". . . křesťanství? "Už stačí jen aby ho ukázal" Pravdu, jak jste myslím snad i dost s nadhledem kdysi napsal mají vítězové. Volbu Zemana, s prominutím, nepovažuji jak uvádíte: "neschopnost jeho protikandidátů se mu intelektuálně vyrovnat", ale za pravý opak "buranství a populismus". W+V "to je blbý to se bude líbit". Otec Lízy Doolitlové? Hořejší žvejkání je vlastně také oslím můstkem k "nedoštudovanému hajnému" a "fízlovi" , kteří leží v žaludku staro-novému politickému chameleonu JL, Vašemu přitakávači. Je fajn, že nevíte kdo to je, mejt si často ruce poškozuje pokožku. Zkrátka a ne moc dobře. Cením si ústavy, toho co je v ní o zásluhách obou presidentů, toho prvního: " Masaryk střílel do dělníků." i toho druhého, který "nablil" na mém milovaném hradě Roštejně. Skončím , mizím z Jihlavy na povídání k jinému PRVNÍMU emeritnímu děkanovi, také žáku Profesora Rozehnala, Ivanu Rullerovi, ve věci díla a publicity odkazu kriminálníka Profesora Rozehnala, o kterého si v JL zhusta otírají anonymní čumáčci. Jinde je tomu jinak, že by zde stále fungoval stín STB ? Wikipedie: Na fakultě architektury VUT v Brně je každoročně udílena cena Bedřicha Rozehnala za nejkvalitnější bakalářský projekt. Myslím, že ta část národa, která bude zítra v duchu na pohřbu kriminálníka kardinála Vlka, předchůdce kriminálníka kardinála Tomáška, v jehož díle pokračuje spolu kriminálník Václava Havla, kardinál Duka, by zcela jednoznačně neodmítla tento komentář. Nejenom farář To-ufar, ale i třeba první kriminálník, kardinál To-mášek by mohl být blaho-slavný. Weekendový pozdrav s úsměvem, ještě z Jihlavy, posílá spolužák Otakara Štěrby, Zdeněk Gryc PS. Kdyby se počasí zhoršilo, tak bych prosil kouknout do Wikipedie na dvojici otrhanců, vodáků ŠTĚ-rby a jeho kom-plice ŠTĚ-tiny .
  • VladimírV  | 24.03.2017 20:10  | Reagovat
    Milý pane Gryci, tedy po vodácku "Ahoj"! ☺ Zdraví Vladimír Havlíček
  • Venca  | 24.03.2017 21:44  | Reagovat
    "Mám rád jednoduchost, autentičnost" :-) :-) :-)
  • Zdeněk Gryc  | 24.03.2017 22:03  | Reagovat
    PÁN-BÍČKU, to jste mi vzal dech a strašně potěšil. Všichni to nepochopí, ale fakt, to není urážka většinové společnosti, jde jen o pozdrav na lodi: Vodák vodáka zdraví AHOj. Sokol Sokola zdraví NAZDAR, kdo zdraví DOBRÝ DEN, je vůl. Jednou za totáče, jsem dostal deviz.příslib, takže jsem se svým Windglídrem v Mljétském kanálu uhnul v plavbě peletonu plachetnic: SEVEN SEE SAILING CLUB posádky stály v pozoru a legračně salutovaly, tehdy i dnes vodácký pozdrav, starého blbce Zdeňka Gryce, NA DOBROU NOC, moc potěšil
  • Venca  | 25.03.2017 02:10  | Reagovat
    Devizovej příslib...hm...takovej disident a kádrově naprosto nespolehlivej člověk ? Patrně v rámci akce Asanace.
  • XXXXX  | 25.03.2017 12:27  | Reagovat
    No, jak to jen tenkrát bylo, udal já jsem Rozehnala nebo on mě? Ani pánbíček ani furbachr ale ani venca lahvoň a už vůbec ne s fašisty kolaborující katolická církev. Nikdo ti nepomůže od hryzání. Ale nic si z toho nedělej skoro každej mámenějakej ten vroubek. Já byl třeba kandidát. Ale furt lepší než konfident ikdyž je to oboje na k.
  • franta pulpytel  | 26.03.2017 19:36  | Reagovat
    bylo znárodnění v roce 1945 krádeží nebo ne ? Proč se o krádežích píše ,že začaly až v roce 1948? Ani vroce 1945 ani vroce 1948 nevládli komunisté sami. Pro znárodnění nebo říkejme tomu krádež soukromého majetku byl i Masaryk ---světová revoluce , slibovali to i ostatně i strany ve volbách 1918 ( ale byl to podvod na voliče) Komunisté nemohli nic ukrást ,ale mohli jako poslanci znárodnovat a to pouze zákonou cestou . Kdyby nebyly ve vládě tak by to dělat nemohli . Taky ten majetek neznárodnovaly pro sebe ale pro lidi.
  • Zdeněk Gryc  | 27.03.2017 16:38  | Reagovat
    XXXXX + Václav Dvořák ? Emeritní děkan, Profesor Ivan Ruller, bude mít aktuálně o Profesoru Rozehnalovi v Bratislavě přednášku. Pokud mi pošle text, rád vložím. Jinak pánové nejsem osamocený čtenář JL, sám, kdo pod vlivem entusiasmu a noblesy ve Vašich komentářích zpytuje svědomí. Vysoké morální hodnoty pana "čtenář", nyní "pozorovatel", jsou zcela nad věcí Vašich morálních výzev a laskavých poznámek. Pokud by byl s Vámi večer u pivča, tak zdravím. Jo, abych nezapomněl: Řeky Otakara Štěrby Dnes18:15 › 18:45 Vyhledat na Seznam.cz Dokument. Dokumentární portrét profesora Otakara Štěrby, CSc., který se celý svůj profesní život věnoval ekologii a tématům s ní spojených. Režie:L. Moulis Není vyloučeno, že tam bude Váš oblíbený senátor, komplic na život i smrt ŠTĚrby ŠTĚtina. Hezký pod-večer přeje Zdeněk Gryc
  • Zdeněk Gryc  | 27.03.2017 17:40  | Reagovat
    Vážení pánové, XXXXX + Václav Dvořák ? PS. Velice si cením Vaší socialistické morálky, nabádání a zpytování svědomí. Bez Vašich komentářů by jich nemohlo být u blogu „VLK v rouše beránčím“ kulatých 60, kam se hrabe redaktor Klukan se svým blogem KOUŘENÍ Podívejte co radí čerstvé, svěží a neopotřebované batole JL: 1. . . Já ho ignoruji. Je to pod mou úroveň,. 2. . . Má smůlu, normální lidé ho ignorují. 3. . . naprosto ho ignorovat a považovat ho za tzv. informační šum. 3x pozorovatel Jestli jste si všiml, pane Joe, pan Čtenář se s panem Grycem hádal. Já ho ignoruji. Je to pod mou úroveň,. pozorovatel | 2017-03-17 22:25:52 | Reagovat Zřejmě mu chybí, že se s ním pan Čtenář nehádá. Má smůlu, normální lidé ho ignorují. pozorovatel | 2017-03-22 21:00:07 | Reagovat Nejlepší prostředek na žlučovité urážky a invektivy cholerického starce je naprosto ho ignorovat a považovat ho za tzv. informační šum. pozorovatel | 2017-03-18 09:36:16 | No vidíte, on na mé povídačky kašle. Nechcete se zapojit? Vy s ním určitě nejste domluveni na suplování? Že?
  • Zdeněk Gryc  | 27.03.2017 19:14  | Reagovat
    Nevím, jak na ctěné čtenáře JL působily povídačky mého speleologického komplice z Nové Ochozské jeskyně. Vím, že nikdo si nevšiml poničeného torza Krista za jeho hlavou, když povídal v pracovně.
  • Zdeněk Gryc  | 28.03.2017 08:44  | Reagovat
    Příběh kardinála Vlka 1932 a Otakara Štěrby 1933 jsou příběhy rozdílného chápání života, ale ve stejném znamení, jak jsem si dovolil upozornit. Otakar měl v pracovně torzo Krista s lámanýma rukama. Je to z jeho pohledu také určitý symbol zhanobení o kterém píši, snad ho i někdo dokáže pochopit. Cesty osudů jsou řízeny podivuhodně. Ve skupince přátel, která si 11. 2. 2017. už za tmy navazovala sněžnice na horský trek v Jeseníkách a požádala ČT2 o zařazení filmu "řeky Otakara Štěrby", včerejší pietní vzpomínku, na prvního post totalitního děkana Olomoucké university, prvního Profesora ekologie v našem státu RnDr. Otakara Štěrbu, byl také syn primáře jihlavské urologie Vojty Čermáka, brněnská primář na urologii Aleš Čermák. Existuje skupina přátel O. Š. kteří chápou přírodu podobně jak ukázal film, v souvislosti i s jeho mikroorganismy a žížalkami, které Otakar už sofistikovaně začal hledat v roce 1958. Ve filmu byl také výrazný obličej jeho ženy Diny, která provozuje malou nemocnici pod K2 v Nepálu. Rád bych zde skončil a časem se vrátil na blog PŘÍBĚH, který její story začínal.

Přidat Komentář Vrátit se nahoru