Reklama
Dnes je pátek 20.09.2024      svátek má Oleg
Zpět
Jan Žižka

Ing. Jan Žižka, BA (Hons.) Bezpartijní. VŠCHT a komparativní právo UW.

Mladí vsadili na vulgaritu a trapnost

Jan Žižka | 24.03.2018 02:01

Jako studentského předáka z roku 1989 mne velmi uráží srovnávání našeho angažmá a dnešních podivných aktivit některých mladých lidí. Je absurdní srovnávat politický stav tehdy a teď - a také, bohužel, úroveň tehdejšího studentského hnutí s tím dnešním. Dnešní studenti by se měli zajímat například o stále se zhoršující kvalitu mnohých středních a vysokých škol, o to, že je zde silná snaha přepisovat dějiny a zlehčovat důsledky válek, o to, že česká média informují jednostranně a neobjektivně - že se rada ČT se pokusila zatajit studii, které prokazuje nevyváženost tohoto veřejně-právního média. (Ostatně, na to ani nemusela být vypracována studie, stačí si zapnou české zprávy) Také by se měli ptát, jak je možné, že co je z východu je špatné, co ze západu fantastické. Pokud jim jde o svobodu slova, měli by se zamyslet na tím, jestli například Česká televize neplní velmi podobnou funkci jako tak, jak za dob minulých. Svoboda slova neznamená sprostotu, neurvalost a bezduché opakování lží. Dobrým obrázkem stavu mladých protestujících je dívka (údajně studentka z Jihlavy), která je na snímku Jihlavských listů v tričku, na kterém je karikatura prezidenta Zemana a nápis cituji: Hello kundy. Dívka je na nápis očividně hrdá. Zajímavá forma protestu. Tak nevím, zda je to správná cesta pravdy a lásky. Vím ale, že v 89 nemohl být studentem opravdu každý, tehdy musel mít kromě vychování alespoň průměrnou inteligenci.

Blog Jihlavské listy

Úvod blogu
Podmínky užívání blogu

Autoři

Archiv


Poslední příspěvky

KDO TO ASI PLATÍ ??? 20.09.2024
„Putinovi kručí v břiše a má chuť na obilí na Ukrajině“ 17.09.2024
POVODEŇ 15.09.2024
Poštovní schránka v těchto dnech: 09.09.2024
PRÁVĚ DNES 27.08.2024

Poslední komentáře

zdenek gryc: KDO TO ASI PLATÍ ???
zdenek gryc: Vlastizrádci.
Anthonyastom: Vlastizrádci.
zdenek gryc: „Putinovi kručí v břiše a má chuť na obilí na Ukrajině“
Jovita: „Putinovi kručí v břiše a má chuť na obilí na Ukrajině“

Můj Blog

Přihlášení do blogu
Registrace na blog
Reklama

47 komentářů

Přidat Komentář

  • Zdeněk Gryc  | 24.03.2018 10:13  | Reagovat
    Dnešní studenti by se měli zajímat například o stále se zhoršující kvalitu mnohých středních a vysokých škol... ...a řešit to dle vzoru rodiny pana presidenta. demokratická tradice vytváří otevřený prostor pro vzdělání. President Zeman to v případě své dcery exemplárně vyřešil. Jinak odkazuji na komentáře k článku o jihlavském gymnásiu: Z Marka vyroste patrně gentleman s rozhledem. Vítěz letošního ročníku Marek Váša má v oblibě hlavně zeměpis. Při závěrečném ceremoniálu nešetřil chválou na svého gymnazijního učitele zeměpisu pana Veselského, díky němu měl skvělou přípravu. Zdeněk | 2018-03-22 13:09:47 | Reagovat "díky němu měl skvělou přípravu." Architektura i studentík potřebují dobré základy. Na gymnásiu učil matiku: RNDr. Stanislav Máca, který je nyní ředitelem: Gymnázia Otokara Březiny v Telči. Jeho jihlavským studentíkem je: prof. Dr. Ing. Michal Beneš • proděkan pro pedagogickou činnost Fakulta jaderná a fyzikálně inženýrská • člen vedení Fakulta jaderná a fyzikálně inženýrská • člen kolégia Fakulta jaderná a fyzikálně inženýrská Zdeněk | 2018-03-22 18:00:50 | Reagovat a blog: Z Marka vyroste patrně gentleman s rozhledem. Vítěz letošního ročníku Marek Váša má v oblibě hlavně zeměpis. Při závěrečném ceremoniálu nešetřil chválou na svého gymnazijního učitele zeměpisu pana Veselského, díky němu měl skvělou přípravu. Zdeněk | 2018-03-22 13:09:47 | Reagovat "díky němu měl skvělou přípravu." Architektura i studentík potřebují dobré základy. Na gymnásiu učil matiku: RNDr. Stanislav Máca, který je nyní ředitelem: Gymnázia Otokara Březiny v Telči. Jeho jihlavským studentíkem je: prof. Dr. Ing. Michal Beneš • proděkan pro pedagogickou činnost Fakulta jaderná a fyzikálně inženýrská • člen vedení Fakulta jaderná a fyzikálně inženýrská • člen kolégia Fakulta jaderná a fyzikálně inženýrská Zdeněk | 2018-03-22 18:00:50 | Reagovat také sdělovací prostředky mají problém vypouštět sprostoty z projevů pana presidenta,že ?
  • Jan P.  | 25.03.2018 10:53  | Reagovat
    Mladí radši protestují, než chodí k volbám, i to je součást demokracie. Helena Zikmundová-Generace Z vyšla do ulic, dospělí ji zkoumají jako exotický kmen. Sami už ideály vyměnili za pohodlí:komentáře/aktuálně cz „Nic nenasvědčuje tomu, že by se současná mladá generace měla lépe. Nebo že by někam vedla společnost. Směřuje k nezájmu,“ říká sociolog Martin Buchtík z agentury Median. „Mladí jsou více polarizovaní než v 80. nebo 90. letech a zároveň prožívají velmi brzo sociální nerovnost,“ doplňuje Stanislav Holubec, historik a sociolog z Univerzity Hradec Králové. Jak ovlivnila mladá generace výsledek prezidentských voleb a kde je v současné české společnosti její místo? V rozhovoru se dále dozvíte, proč vysokoškolské vzdělání už není vstupenkou do úspěšného života, co je symbolem samostatnosti a dospělosti a jaké výzvy mladou generaci čekají. Sociologové o mladých voličích: „Svoboda slova a cestování je k ničemu, když berete 13 tisíc“ ČRo Radio Wave
  • FL  | 25.03.2018 11:23  | Reagovat
    Pokud se ohlédnu na články pana Žižky, tak je těžko uvěřit, že byl ,,studentským předákem" v roce 1989. Možná jako Zeman na Národní třídě a paní Colombová. Mladí nevsadili na vulgaritu, mladí poukazují na chování prezidenta, na jeho vyjadřování a prostě na věci, se kterými nesouhlasí. A to je dobře. Není těžké si dohledat článek, kde zazní: ,,Vulgární Zeman v rozhlase: Ku.da sem, ku.da tam, ho.no, zku.vili" Proč by mladí nemohli použít slova prezidenta, vyřčená v rozhlase? Pokud pan Žižka píše o zavánění inteligencí.....raději by se měl soustředit inteligentně na autora těch slov, než na urážky těch, co se jim Zemanovo chování a vyjadřování nelíbí. Ještě by mě zajímaly průzkumy, z kterých evidentně levicově a prorusky píšící autor čerpá, pokud tvrdí, že na vysokých školách je silná snaha přepisovat dějiny. Myslím, že například o osvobození Plzně už se konečně může psát pravda, ne jako když byl Zeman v KSČ.
  • Jan P.  | 25.03.2018 13:28  | Reagovat
    Jan Žižka bezpochyby je prorusky píšící autor. Zastává sociálně konzervativní myšlení.Levicově píšící autor rozhodně není !
  • XXXXX  | 25.03.2018 13:58  | Reagovat
    Mladí ať si dělaj co chtěj, pro mě za mě si na triko můžou nakreslit třeba zemana ve tvaru kundy, ale hlavně ať v tom triku choděj do školy a učej se, protože to co z nich roste to je zoufalství. Blbí, nešikovní a lenošní jak vandrák v letě. A to jedno procento, kterému budiž čest jako výjimce, v téhle vševědoucí chátře, tak to procento to nespasí. A můžou protestovat kolik chtěj, ať třeba vytáhnou na Hrad, ale kurva ať taky krom zábavy něco dělají. Tak on asi neměl na mysli přepisování dějin Plzně že ano?
  • XXXXX  | 25.03.2018 14:00  | Reagovat
    „Svoboda slova a cestování je k ničemu, když berete 13 tisíc“ moc hezká věta. Gryci povídej o svobodě
  • venca  | 25.03.2018 16:22  | Reagovat
    Já s odkazy JanaP celkem souhlasím - i když přiznám se, že mi trošičku přijde divné, že zrovna on cituje Čro a Aktuálně.cz, kteréžto jako "mainstreamová média" dlouhodobě kritizuje kvůli neobjektivnosti a zaujatosti :-)
  • Jan P.  | 25.03.2018 19:20  | Reagovat
    Venco,nemáte úplně pravdu.Máte pravdu v tom,že patřím mezi ty,kteří dlouhodobě kritizují veřejnoprávní média za jejich neobjektivní a nevyvážené zpravodajství.Občas se ale podle mého názoru v jejich pořadech objeví zajímavý komentář ,pozvaný host,informace a rozhovor.Již dříve jsem to v diskuzi uváděl. Včetně odkazu na zmiňovaný pořad ap. Roli veřejnoprávních médií pokládám za nezastupitelnou. To by ale musela být skutečně nezávislá, což se neděje. To, že si na kritice ČT Zeman sbírá politické body, už je jiná věc. Co se týče mého vztahu k privátním médií,která patří panu Bakalovi jako je server aktuálně.cz nebo časopis Respekt.Posledních dobou jejich novináři konečně přestali přehlížet závažná sociální témata a nebojí se publikovat kritické texty mafiánského kapitalismu a asociálního chování vlád ap.Jinými slovy,pro mě jako levičáka,který sympatizuje s tzv. novou levici nedělá žádný problém taky sledovat zpravodajská i publicistická média(tištěná i internetová),která jsou převážně určena pro pravicově či liberálního čtenáře nebo těch,co jenom vyhledávají seriózní zpravodajství ...
  • venca  | 26.03.2018 14:40  | Reagovat
    JanP - to bylo jen takové přátelské popíchnutí... 5X - ta úroveň studentů je daná především tím, že se naprosto nehledí na kvalitu, ale na kvantitu. Cílem je, aby byl každý minimálně magistr, když už ne inženýr. Každý pedagog dnes musí mít vysokoškolské vzdělání - což se řeší tím, že aby měli bumážku, tak pět let "studují" obory co nemají žádné praktické využití na různých univerzitách J.A.Komenského apod. Školy dostávají peníze podle počtu studentů a tak je jejich cílem vykázat co největší procento úspěšnosti, tedy absolventů. Tohle už trvá minimálně dvacet let a tudíž se to právě teď začíná velmi citelně projevovat. A bude hůř.
  • Zdeněk Gryc  | 26.03.2018 16:45  | Reagovat
    SBOHEM PANE PROFESORE. Ruller Ivan * 17.11.1926 Brno (Brno-město) (Česká republika (Czech Republic)) + 25.3.2018 Brno (Brno-město) (Česká republika (Czech Republic) architekt, pedagog první posttotalitní děkan, žák profesora Rozehnala. Rullera si najdeme ve Wikipedii. Vážení bejvalí študáci, což tak napsat někdy něco pěkného, o své škole a jednom kantorovi. Vy jste nikdy na škole nepotkali svůj životní vzor ?
  • XXXXX  | 26.03.2018 19:35  | Reagovat
    venca: jo, souhlas, systém je k hovnu. Havlova svoboda k témuž. Jak říkáš samej magistr a málo lékáren. :-)
  • XXXXX  | 26.03.2018 19:36  | Reagovat
    Gryc: Ve škole?
  • Zdeněk Gryc  | 27.03.2018 17:44  | Reagovat
    Mladí vsadili na vulgaritu a trapnost Staří také, že ?
  • Fejinka  | 28.03.2018 10:11  | Reagovat
    S tím zbytečným počtem VŠ (říká se, že jich je přes 70) to určitě vyhrajeme se vzdělaností, když jsou tam obory vyloženě k ničemu a stále nových přibývá, včetně nesmyslných diplomových prací na neuvěřitelná témata, jak jsem nedávno četl a autor si z toho dělal v legraci (absolutně na nic, jenom mít ten titul). Ono je to také výborné podnikání, kde asi těžko zkrachujete, proto ten vysoký počet škol-státní, církevní, soukromé apod. (dostáváte peníze z několika zdrojů, hlavně od státu, přestože jste vlastně soukromník - živnostník). S tím, pochopitelně, úzce souvisí požadavky na kvalitu absolventů a ta, jak je známo, není moc dobrá, jak se zde shodujeme. Lepší bude bojovat za chování prezidenta, demokracii, dodržování Ústavy atd. v ulicích, nikoli před katedrou. Někdo se tady zmiňoval o osvobozování Plzně Američany. Opět jsem četl, možná to byl "hoax nebo fake news", policejního velitele z Plzně té doby, jak to tam vlastně probíhalo. Trošku jiné hlášení než nám je nyní předkládáno, ale on to určitě vyřeší ÚSTR. Vždyť tam sedí jenom noví mladí lidé. A ti to vědí...
  • Honza54  | 28.03.2018 12:39  | Reagovat
    to Fejinka : tak nám prozraďte ten zdroj o Plzni ať se dozvíme "pravdu".
  • Fejinka  | 29.03.2018 22:12  | Reagovat
    Milý Honzo54, jenom jsem čekal, kdo se ozve. Dostal jsem to e-mailem od kamaráda- velmi mne to zaujalo, jelikož o Američanech jsem slyšel jenom slavné oslavné ódy a tady to bylo trošku něco jiného - kopie hlášení od tehdejšího policejního velitele v Plzni, toť vše. Pochopitelně to nebude ve veřejných masmédiích, ale na sociálních sítích. Totéž se týká toho nesmyslného bombardování několik měsíců před koncem války našich největších a nejvýznačnějších průmyslových podniků našimi současnými spojenci.
  • Jan P.  | 30.03.2018 09:40  | Reagovat
    Bojte se, bojte. Hrozí nám socialismus? Jaroslav Bican/zprávy.tiscali.cz ...Protesty, stávky a demonstrace do svobodné a demokratické společnosti patří a mají na ně právo i studenti. Pokud to někdo nedokáže skousnout, svědčí to o tom, že zase takovým demokratem není.A už je jedno, zda je formálně komunistou, členem ODS nebo Strany práv občanů. Fejinko,není náhodou váš známý,který vám posílá informace na e-mail ten,co o něm byla 28.1.2018 na ČT reportáž(Pošli to dál) v pořadu 168 hodin ?
  • Fejinka  | 30.03.2018 09:57  | Reagovat
    Jan P.: sledovat 168, Reportéry a podobné pořady na ČT, které jsou jednostranně zaměřené především proti SPD (dnes jsou v módě) nemá vůbec cenu sledovat. Až budou zprávy zde podávané vyrovnané, bude to něco jiného. Pokud budu mít Váš e-mail (nebo Honzy54), rád přepošlu, dokonce jsem to našel, je to z května 2017. Měl jsem ještě jeden, dokonce přesnou kopii hlášení, ale zatím jsem jí nenašel. Takže žádný hoax nebo fake news. Hezké velikonoce.
  • Honza54  | 30.03.2018 11:17  | Reagovat
    to Fejinka: Můžeme mít různý názor na konec vílky v Cechách, ale nastudujte si historii o postavení Škodovky jako zbrojovky v protektorátu a její význam pro Němce a co vedlo Američany k jejímu bombardování.
  • Daňový soumar  | 30.03.2018 11:20  | Reagovat
    Bože můj. Fejinko, kdyby byly všechny děti tak prudce inteligentní jako Vy, byl by na světě ráj ...
  • Honza54  | 30.03.2018 11:22  | Reagovat
    to Fejinka: a co televize Brandov ? To je "ráj" pro Zemana, Okamuru a vlezdoprdelky Soukupa, jako nositele pravdy.
  • Fejinka  | 30.03.2018 12:38  | Reagovat
    Á, potrefené husy se ozvaly. Proč nechcete také znát druhou stranu mince, jenom tu jednu. A to si chcete říkat demokraté, pěkně děkuji. Nechte na lidech ať si každý vybere a zhodnotí sám, co je správné. Proč nebombardovali tu Škodovku hned na začátku války(platí i pro ostatní podniky a města) a ne až poslední měsíc před jejím skončením, když už bylo dávno jasné, jak to s Němci dopadne? Není to trošku divné, Honzo? Asi ne! Televize Barrandov dá možnost každému se vyjádřit (na rozdíl od ČT, která má svůj stálý okruh jednostranně zaměřených lidí) a Soukup je určitě férovější a nepotřebuje mít za "uchem sluchátko s mikrofonem", aby nedostával instrukce jak vést diskusi jako jiní... Je dobře, že je tady konečně také druhá televize, která předkládá trochu jiný názor na věc. Každý má možnost si to zhodnotit a přebrat ve své hlavě. Jen tak na okraj, už jsem si vyhledal čtyři zprávy o našich "nových osvoboditelích". Už se těším na velké oslavy v Plzni. Jen bych rád slyšel, pokud ještě žijí, co na ty oslavy říkají tehdejší obyvatelé Plzně a jak to vlastně po příjezdu Američanů tam vypadalo a později probíhalo, než koncem roku odjeli. O Rusech a Rumunech(byli v Jihlavě) se už moc nemluví a že jich tady padlo cca 140 000 při osvobozování naší vlasti, ti skutečně bojovali za naši svobodu (Američané pouze do Plzně přijeli, žádné boje, Němci jim běželi naproti a vzdávali se). A my jim dnes čmáráme a bouráme pomníky a sochy. Že nám všem, kteří to schvalují, není aspoň trochu hanba. Společnost je dnes tak rozhádaná a rozdělená jako nikdy nebyla. A kdy to vlastně začalo? A kdo za to může? Asi Putin se Zemanem, případně Okamura, že? Tak hezké Velikonoce.
  • Fejinka  | 30.03.2018 12:41  | Reagovat
    Omlouvám se, že je to mimo prvotní téma. Jenže ta mládež s tím také souvisí, protože ty informace nemá kompletní.
  • Honza54  | 30.03.2018 15:23  | Reagovat
    to Fejinka : Proč nebombardovali začátkem války? Jejich bomabardovací letadla neměla takový dolet a možnost ochrany stihačkami.. Zemana, Okamuru a Soukupa nemá cenu komentovat.
  • Berka  | 30.03.2018 21:52  | Reagovat
    Mohu-li přispět svými chatrnými znalostmi či vědomostmi, neb období druhé světové války je mojí zálibou (bože, to zní strašně) - tak plzeňská Škodovka už na konci dubna žádné zbraně nevyráběla - neměla z čeho a neměla už ani čím topit. Uvědomme si, že neleží v žádné oblasti nerostné těžby a všechny suroviny se do ní musely vozit, poměrně zdaleka. A když se podíváte na mapu z dubna 1945, uvidíte, že všechny spojovací uzly už byly v té době dávno v rukách spojenců. Údajně se tam už vyráběla pouze munice, v podstatě ve zcela zanedbatelném množství. Samozřejmě netvrdím, že to spojenci nemuseli vědět - i když bych se divil. Takže nad smysluplností bombardování škodovky opravdu visí otazník a skutečně to vypadá, jako by to byla řekněme úvodní součást Marshallova plánu. Pochopitelně to nic nemění na skutečnosti, že bez druhé fronty - a tudíž bez USA, by válka skončila mnohem déle a s mnohem menšími ztrátami. Západní zóna tehdy pro skopčáky znamenala možnost záchrany a proto houfně odcházeli do spojeneckého zajetí. Kdyby je Stalin tlačil až na konec Francie, neměli by jinou možnost, než se bránit do posledního dechu. Už jsem tady kdysi psal, že nemá moc smysl poměřovat to, KDO nás osvobodil. Byli to obojí a je jedno, jaký byl poměr jejich ztrát. Bohužel samotní vojáci a politici jsou dvě rozdílné skupiny a za nás umírali ti vojáci. Politikům na nich nikdy nezáleželo a nikdy záležet nebude. To že někteří politici například zcela vážně navrhovali znovu vyzbrojit zajaté divize wehrmachtu a poslat je po kapitulaci japonska společně se spojenci zase pěkně spolu proti Stalinovi - to je díky otevřeným archivům dnes už nevyvratitelný fakt a nevím, jak by se to dalo vysvětlit třeba těm mrtvým z Normandie... Jenže u nás je to prostě jako se vším. 50% národa bude tvrdit, že nás osvobodil jenom SSSR a spojenci jim akorát házeli klacky pod nohy - druhá půlka zase věří, že spojenečtí vojáci nespáchali ani jediný válečný zločin. Že by snad mohlo být něco mezi tím, to prostě neesxituje.
  • Berka  | 30.03.2018 21:59  | Reagovat
    Jinak to co píše Honza, je pravda. Třeba na začátku války hojně používaný britský Vickers Wellington měl tuším dolet nějakých necelých 3000km (nezapomínejme, že bylo také potřeba se i s rezervou vrátit zpátky - i když mnohým se to pravda nepodařilo). Americký liberátor na konci války doletěl až dvojnásobek a to už stačilo. Navíc v pětačtyřicátém už se v pohodě dalo startovat z dříve okupované Evropy a tudíž se potřebné dolety podstatně zkrátily. Nehledě na to, že na začátku války ještě prakticky neexistovaly žádné technické prostředky navádění a navigace, noční bombardování, atd.
  • Berka  | 31.03.2018 07:53  | Reagovat
    Opravuji svůj první příspěvek - samozřejmě tam má být, že bez druhé fronty by válka skončila mnohem déle a s mnohem VĚTŠÍMI ztrátami.
  • Honza54  | 31.03.2018 12:34  | Reagovat
    to Fejinka : Že by jenom Američané ničili náš válečný průmysl ? co takhle Rusové : ...Na jaře 1945 při opakovaných náletech spojeneckých bombardérů byla plzeňská továrna opakovaně poškozována, nejsilnější nálet v dubnu 1945 pak zničil přes 70 % plzeňského podniku (náletům neušel ani mladoboleslavský podnik, pro ten však byl devastující až nálet Rudé armády 9. 5. 1945), zatímco dubnická podzemní zbrojovka přestála bez úhony.
  • Berka  | 31.03.2018 13:06  | Reagovat
    V Boleslavi šlo ale o něco úplně jiného - tam vůbec nebyl primárně cílem průmysl, ale zabránění německým vojskům v odchodu do amerického zajetí. Podle podmínek kapitulace z předchozího dne se měla ustupující vojska zastavit tam, kde se zrovna nacházela. To ale němci nedodrželi (celkem logicky) a snažili se postupovat dál. Rusové kvůli tomu provedli rozsáhlou leteckou akci a mimo jiné to odnesla Boleslav, včetně civilních obětí. Automobilka byla poničena jen proto, že se nachází v podstatě ve středu města. Ze strany rusů to byl ale opravdu v podstatě zločin, protože to naprosto žádný vojenský význam nemělo a šlo tedy vlastně jen o bohapustou demonstraci síly. Nicméně abychom byli objektivní, tak celkově sověti český průmysl a hospodářství při postupu neničili vůbec - protože k tomu neměli naprosto žádný důvod. Naopak, díky Jaltě a díky výsledku války přece už věděli, že ČSSR je a bude spolehlivě ve sféře jejich vlivu a Stalin určitě už počítal s tím, že dříve nebo později mu naše republika spadne do klína úplně - což nakonec jak víme netrvalo ani tři roky...
  • Berka  | 31.03.2018 14:07  | Reagovat
    Zde je případně velmi pěkný a řekl bych zcela nestranný popis této události : https://technet.idnes.cz/nalet-na-mladou-boleslav-9-5-1945
  • Honza54  | 31.03.2018 16:07  | Reagovat
    Pane Berka, s vašim vyjádřením souhlasím, ale bylo 9.května 1945.
  • venca  | 31.03.2018 19:04  | Reagovat
    Určitě, však píšu, že z mého pohledu to byl opravdu spíš válečný zločin. Ti němečtí vojáci dole už nebojovali, mikoho neohrožovali - chtěli se jen dostat do "bezpečí".
  • Berka  | 31.03.2018 20:21  | Reagovat
    Přesně to jsem přece psal ve druhém odstavci.
  • Honza54  | 31.03.2018 20:23  | Reagovat
    Pane Berka, dovolím si vás opravit u doletu Libaratora (cca 3500km s nákladem 2600kg pum). B-17 měla dolet cca 2500 km. Proto startovali náletům na protektorát až po obsazení Italie. I tak to byl problém, jelikož museli letět přes Maďarsko, které bylo stále po vlivem Německa a mělo poměrně silnou protileteckou ochranu a spolu s přítomností stihačů bylo nebezpečné pro spojenecké bombardéry tuto trasu absolvovat
  • Venca  | 31.03.2018 20:29  | Reagovat
    Aha - můj předchozí příspěvek čeká na schválení... Tak bez odkazu, psal jsem v kostce že letecké bombardování obydlených zón je vždycky v podstatě válečný zločin. Nejen rusáci Mladou Boleslav, nebo třeba naše Hrotovice, ale na druhé straně třeba spojenci Drážďany, o Nagasaki nemluvě. Myslím Honzo že ani vy - troufnu si říct zarytej antikomunista - nemůžete schvalovat třeba ty prasárny s napalmem, co dělali amíci ve Vietnamu.
  • Berka  | 31.03.2018 20:54  | Reagovat
    Honzo, to je zajímavá debata a jsem rád, že to někoho zajímá. Vzdálenost londýn-plzeň je tisíc kilometrů vzdušnou čarou. Když vezmeme tedy dolet 3500 "full loaded" a zpět 6000km (protože už bez nákladu), vychází nám průměrem dolet přes 4000km. Takže i s několikerým nalétáváním na cíl a s různými dlouhými "zajížďkami" kvůli úniku nepřátelské palbě a stíhačkám, to nebyl technicky žádný problém. Problém opravdu byla hlavně neexistence pokročilé navigace. Letadla se zpočátku války řídila pouze pomocí map a hlavně pomocí orientačních bodů. Ve dne to bylo celkem v pohodě (velké řeky a města), ale bohužel ve dne zase jednoznačně vládla nad evropou luftwaffe. Takže se spolehlivě dalo bombardovat teprve až po zvládnutí nočních letů a hlavně sofistikovanějšího navádění. Dolet problém až tak nebyl - vezměte si třeba jen výsadky lidí a materiálu nad protektorátem už v roce 1940, letadla startovala z británie a v pohodě se vracela. Jenže kvůli výše zmíněným nedostatkům v navádění a navigaci to taky tak dopadalo. Nebyl problém, že výsadkáři spadli na zem klidně třeba 100km od původně zamýšleného cíle. O Anglii píšu proto, že pan Fejinka psal o začátku války - a tehdy ještě samozřejmě USA stály mimo konfliktu. Kupodivu i když angličané bodovali třeba s radarem, v oblasti leteckého navádění hráli prim němci. Už před bitvou o británii vyvinuli a zprovoznili zajímavý systém MwFLZ, který se v podstatě stal základem všech dalších leteckých navigačních systémů. Fungovalo to přitom celkem jednoduše. Když to ještě víc zjednoduším, tak na letišti, odkud letadla startovaly, byly dva vysílače, které měly úzce směrové antény a ty byly nastaveny ve velmi malém úhlu a směřovaly k zeměpisné poloze cíle. Po těch třeba tisíci kilometrech bylo "rozevření" úhlu třeba pouhých 20km. Letadlu pak stačilo, když letělo tak, aby oba signály měly na palubě zhruba stejnou sílu - když se letadlo odchýlilo z kursu, jeden signál se buď ztratil a nebo hodně zeslabil a měřidlo na palubě na to zareagovalo výchylkou. V praxi to bylo samozřejmě mnohem složitější, ale základ byl zhruba takový jak píšu.
  • Venca  | 31.03.2018 21:09  | Reagovat
    Berka : jo, to máte pravdu, že dřív bez GPS atd. to nebylo jednoduchý. To dneska islámskýmu teroristovi co prý měl doma staženou leteckou příručku z internetu stačí ukrást dopravní boeing a na metr přesně se ve velkém zastavěném městě na první dobrou v rychlosti 800km/h trefit naplocho do pentagonu :-) :-) :-)
  • Honza54  | 01.04.2018 06:57  | Reagovat
    to Venca: nejsem zarytý antikomunista, ale vadí mi, že se kolikrát překrucují dějiny ve prospěch Rusů. Války jsou svinstvo a vždy trpí civilní obyvatelstvo. Historii bombardování Drážďan jsem četl, stejně tak Hamburku a vždy za tím bylo něco, co vedlo Angličany a Američany k tomuto činu. Zrovna tak bych mohl poukázat na nečinnost Rusů v době Varšavského povstání. Takových příkladů by se našlo daleko víc, ale to je na delší debatu.
  • venca  | 01.04.2018 10:03  | Reagovat
    Honza54 - určitě. Jak píšete, nechat totálně vykrvácet Varšavu, to byla od Stalina zvlášť krutá záležitost. Samozřejmě, padlo by při tom hodně sovětských vojáků, ale jak je vidět na desítkách dalších příkladů (Dukla, atd.), tak zrovna tohle bylo to poslední,nad čím kdy Stalin přemejšlel.
  • franta pulpytel  | 01.04.2018 16:32  | Reagovat
    Pane Venco válka není procházka růžovým sadem , ostatně Stalin měl generální štáb,který mu dával doporučení on potom měl tu zoodpovědnost rozhodnout. Já si myslím že si překročení Visly , představujete příliš jednoduše , na druhé straně přece byly němci a ti se bránili někde jsem taky četl l že i i něktěří poláci kladli odpor rusům Pane Bernarde četl jsem Váš odkaz na bombardování M. Boleslavi zajimavé čtení( zakryté znaky letadel , bombardování vozů označeným červeným křížem , použití německych pum. ) Věrohodné svědectví pamětníků stéjně jako svědectví angličanů o pokus rusů zavraždit Skripala( čuchal ke kytkam nebo sahal na domovní kliku . Pavel Tigrid v knize jak to šlo píše o Katyni že 5 .3 1940 vydalStalin rozkazk popravě 14 000 zajatých polských důstojníků v roce 1939 jakož i dalších 11 000 poláků v sovětských věznících celkem tedy 25 000 jak se prováděla poprava to popisuje byvalý důstojník NKVD do místnosti vybavené jako kancelář byly přiváděni odsouzenci , při výslechu střelil vyslychající odsouzence revolverem do týla , představte si že to nebylo ruskym revolverem ale německým aby až se odkryjí hroby to Stalin mohl svést na Hitlera tollik Tigrid který to převzal že Jelcin předal Walesovi kopii usnesení kom. strany podepsané Stalinem o popravě v Katyni. Tigrid to napsal někde 22. 10 . 1992 článek je delší
  • Honza54  | 02.04.2018 08:01  | Reagovat
    Pane Berka, jestli si dobře vzpomínám, tak na ten německý navigační systém našli Angličané odpověď v tom, že ty signály začali odklánět.
  • Berka  | 02.04.2018 13:59  | Reagovat
    Honzo, přesně tak - máte pravdu, anglie postupně (zejména díky ukořistěným letounům) přišla na princip onoho navádění a začala je rušit - buď vámi zmíněným "odkláněním" signálu, nebo jeho nahrazováním. I na základě tohoto pak němci třeba u stře V2 upustili od tohoto skvěle fungujícího systému a pro navádění V2 zvolili úplně jiný a přitom jednoduchý systém časovače, který po předem stanovené době vypnul motor (opět hodně zjednodušuji) tak, aby po zbytek letu raketa pokračovala samospádem až do požadovaného cíle. I přes jednoduchost zvoleného řešení se jednalo o velmi přesný systém, který měl při správném nastavení přesnost v řádu jednotek, až desítek kilometrů - což bylo na tu dobu velmi úctyhodné. Úroveň techniky a pokrok během pouhých několik let byl na tu dobu fascinující - i když samozřejmě můžeme jen litovat, že to sloužilo především k zabíjení - a mnohdy primárně civilistů...
  • Honza54  | 02.04.2018 16:27  | Reagovat
    Pane Berka, smutné je to, že války urychlily technický rozvoj neuvěřitelně.
  • Honza54  | 02.04.2018 16:29  | Reagovat
    Nejsem si jist, zda vámi popisovaný systém navádění byl V. Myslí, že tento systém byl u raket V1.
  • Berka  | 02.04.2018 17:31  | Reagovat
    Díky za upozornění, upsal jsem se, promiňte - samozřejmě V1. U V2 s kolmým startem by to ani technicky nešlo a přiznám se, že systém řízení V2 jsem nikdy pořádně nepochopil, i když jsem se kdysi díval na technické nákresy. Vím že tam byly gyroskopy a doppler, což působilo přes polarizované relé na servopohony klapek, ale jak přesně to celé fungovalo dodnes netuším. Lidé si mnohdy myslí, že V2 byla prostě špičatá plechová roura s motorem, kde se zapálilo palivo, ona vylítla vzhůru a někam spadla - prostě jako novoroční rachejtle. Byl to ale ve skutečnosti důmyslný, složitý a velmi nákladný stroj. Kdysi jsem četl, že výroba jednoho kusu měla stejné náklady jako ŠEST běžných stíhaček ! Což vzhledem k tomu, že byla takříkajíc na jedno použití, byla opravdu poměrně nákladná legrace.
  • Honza54  | 03.04.2018 14:28  | Reagovat
    Pane Berka, u V2 byla kombinace navádění formou systému radiového přijímače navádění a gyroskopické plošiny. Jejich součinnost jsem rovněž nikde neobjevil, takže u mne rovněž velký otazník.
  • Jan P.  | 27.02.2019 20:32  | Reagovat
    S blížící se středoškolskou klimatickou stávkou (15.3.2019) budou muži středního věku ve zvýšené míře poučovat a říkat, co se má a nemá. Také čeští studenti se bouří proti změnám klimatu! 15. 3. vstoupí do stávky. "Proč se učit pro budoucnost, když dospělí, nedělají nic pro to, abychom vůbec nějakou měli?” Středoškolská stávka za klima! - Fridays for Future ČR

Přidat Komentář Vrátit se nahoru