Reklama
Dnes je čtvrtek 10.04.2025      svátek má Darja
Zpět
Zdeněk Sadecký

pedagog, historik, pilot,

Vysokorychlostní tratě - mýty a skutečnosti - Ekonomika

Zdeněk Sadecký | 23.02.2025 17:39

V předchozích dvou zamyšleních jsme se věnovali hlavně využitelnosti a ekologii VRT. Dnes „seriál“ pokračuje povídáním k ekonomických oblastech.

Jak bylo již v předchozím zmíněno, jde zejména o konkurenci letecké dopravy. A to proto, že se tyto vlaky pohybují téměř poloviční rychlostí jako dopravní letadla. Dnešní poslední pokusy, kde je VRT uložen v hermetickém tubusu, ve kterém je snížen tlak vzduch, umožňují v kombinaci s magnetickým polštářem rychlost přes 500 km/hod. To už ale není náš případ, ale spíš vize pro naše vnuky…

Obecná užitečnost a „potřebnost“, kterou zastánci VRT argumentují, je ve skutečnosti závislá na celé řada parametrů a podmínek a není jednoznačná…

Protože dnes ani Ministerstvo dopravy nemá, nebo prostě z nějakého důvodu zatím nezveřejnilo komplexní dopadovou studii VRT, která by všestranně zhodnotila veškeré technické, ekonomické a environmentální souvislosti stavby, zkusme vyjít ze zkušeností v zahraničí a tyto parametry odhadnout…

Zkusme tedy podle dostupných otevřených zdrojů vyčíslit předpokládané náklady na VRT v ČR. Aby měl projekt smysl, neměl by trvat déle než 10 let. Co tedy vše do nákladů započítat?

  • Modelově si, při předpokladu nízké inflace, stanovme cenu 1 km tratě na 2 miliardy korun. V případě cca 500 km tratí, by to představovalo 1 bilion korun včetně projektové dokumentace apod.,
  • připočtěme cenu 50 vlakových souprav po 500 milionech, tedy 25 miliard,
  • cena 10 nádraží po 10 miliardách 100 miliard,
  • elektrická infrastruktura mimo vlastní stavbu 75 miliard,
  • protože stavba bude z části stavěna na dluh, možná část půjde na projekty PPP, tak na úroky počítejme dalších cca 300 miliard,
  • náklady na vyvlastnění majetků a ochranářské zásahy do krajiny eliminující negativní vliv VRT (výkup pozemků, polí lesů, nemovitostí, přeložení potrubí, sítí, energovodů apod.) 100 miliard

Celkem tak dostaneme 1,6 bilionu korun, tedy 160 miliard ročně, při HDP v dalších letech plus mínus 10 bilionů 1,6 % HDP ročně. To na zbytnou, a navíc ne zcela produktivní věc, která nejen, že zpět do státního rozpočtu na daních nepřinese zásadní částku, ale kterou bude s největší pravděpodobností ještě navíc nutno masivně dotovat.

Shrnuto. Jde o techniku zajímavou, která může určité, nepříliš široké skupině obyvatel ušetřit čas a umožnit třeba dojíždět za prací (kolik lidí dá za lístek Jihlava - Praha 600 Kč?). Ekologicky jde o projekt s plusy a mínusy zhruba vyrovnanými. Ekonomicky se jedná o holý nesmysl, na který nemáme. VRT staví například Čína, ta má ale plusový státní rozpočet a nemá důvod do této oblasti, která podpoří domácí výrobu, neinvestovat. I technicky, urbanisticky a logisticky je tam odlišná situace. Pokud bude ČR ke stavbě dotlačena, například díky tzv. Evropské společné dopravní politice, pak to bude znamenat další zadlužování, další propad státního rozpočtu a nedostatek prostředků na jiné, důležitější projekty. Pár bank, úředníků, projektantů, výrobců si ovšem přijde na pěkné peníze. A někteří politici možná doufají v politické body, až budou stříhat pásku a budou se fotit….

Blog Jihlavské listy

Úvod blogu
Podmínky užívání blogu

Autoři

Archiv


Poslední příspěvky

MANA 06.04.2025
Předvolební guláš 31.03.2025
„Ztracená léta“ 27.03.2025
ARCHITEKT BOHUSLAV FUCHS 25.03.2025
„Первым делом, 22.03.2025

Poslední komentáře

Williekic: My, občané Protektorátu (1/3)
Davidbouse: My, občané Protektorátu (1/3)
Игорь: My, občané Protektorátu (1/3)
Сергей: My, občané Protektorátu (1/3)
how can i get cheap oxytrol: My, občané Protektorátu (1/3)

Můj Blog

Přihlášení do blogu
Registrace na blog
Reklama

6 komentářů

Přidat Komentář

  • Svatopluk Beran  | 24.02.2025 07:12  | Reagovat
    Možná tato má informace nemá přímou spojitost s tímto příspěvkem, ale dalo by se rychlodráha zafinancovat rozvázání smlouvy na americké nosiče atomových zbraní - F35 - které svévolně podepsala ČESKÁ MINISTRINĚ VÁLKY Z ODS ČERNOCHVÁ se soukromou americkou leteckou vojenskou firmou Lockheed Martin. Je to jen obchodní smlouva se soukromou firmou, od které se dá vždy za určitých podmínek odstoupit. Dejme tomu že ze sto padesáti miliard necháme této americké soukromé firmě padesát miliard a zbytek sto miliard domluvíme s touto soukromou americkou firmou zakázku na výstavbu vysokorychlostní trati v ČR. Uchráníme tak další stovky miliard za provoz těchto amerických atomových nosičů zbraní po dobu třiceti let, které stejně musí dostat z USA každý den na jejich provoz zvláštní originální jednodenní kód k činnosti. A nestaneme se též ani jedním z mnoha vlastníků těchto amerických nosičů atomových zbraní, které musí zaplatit občané té které země kolem Ruska a Číny, jenž budou muset vazalsky za pár desítek let na pokyn USA, v jedinečném hospodářském zájmu USA, zahájit atomovou válku proti Rusku, Číně či Indii, potažmo celé Asii. JEŠTĚ MÁME MOŽNOST VYHNOUT SE TÉTO ODEESÁCKÉ VÁLEČNÉ UMANUTOSTI A ZBĚSILOSTI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • Zdeněk Sadecký  | 02.03.2025 21:24  | Reagovat
    Tato paralela má určitě logiku. Otázka je, na co bude stát mít a co je efektivní. To nejsou ani F-35, ani VRT.
  • Saundra  | 04.03.2025 11:42  | Reagovat
    игры с модами на андроид — это удивительная возможность изменить игровой опыт. Особенно если вы пользуетесь устройствами на платформе Android, модификации открывают перед вами большие перспективы. Я лично использую взломанные игры, чтобы развиваться быстрее. Модификации игр дают невероятную возможность настроить игру, что делает процесс гораздо увлекательнее. Играя с модификациями, я могу персонализировать свой опыт, что добавляет приключенческий процесс и делает игру более непредсказуемой. Это действительно невероятно, как такие изменения могут улучшить игровой процесс, а при этом сохраняя использовать такие модифицированные приложения можно без особых неприятных последствий, если быть внимательным и следить за обновлениями. Это делает каждый игровой процесс более насыщенным, а возможности практически бесконечные. Советую попробовать такие модифицированные версии для Android — это может переведет ваш опыт на новый уровень
  • Fatima  | 06.03.2025 00:27  | Reagovat
    скачать модифицированные игры на телефон — это замечательный способ расширить функциональность игры. Особенно если вы пользуетесь устройствами на платформе Android, модификации открывают перед вами огромный выбор. Я нравится использовать взломанные игры, чтобы достигать большего. Моды для игр дают невероятную персонализированный подход, что погружение в игру гораздо интереснее. Играя с твиками, я могу создать новый игровой процесс, что добавляет приключенческий процесс и делает игру более достойной внимания. Это действительно интересно, как такие моды могут улучшить переживания от игры, а при этом сохраняя использовать такие игры с изменениями можно без особых рисков, если быть внимательным и следить за обновлениями. Это делает каждый игровой процесс персонализированным, а возможности практически бесконечные. Советую попробовать такие модифицированные версии для Android — это может открыть новые горизонты
  • XXXXX  | 28.03.2025 18:55  | Reagovat
    Je to stejné jako s jihlavkou zimní arénou. Lístek na šmatláky za 200, kocetry supehvězd typu Ztracený, čili 2 miliardy ztracený. Ale tělocvična je už zadaná na roky dopředu. Smůla je že krom politické odpovědnosti nemá pan Beke a jeho spolek milovníků odpadkových košů za tuhle věc i odpovědnost trestní. A to je stejné i s tou VRT.