Zdeněk Gryc
Architekt - důchodce - autor sídliště Březinovy sady, žák profesora Rozehnala, který si váží osobnosti PhDr. F. Hoffmanna a Václava Havla
JIHLAVA PŘED VOLBAMI PO 20 LETECH
Zdeněk Gryc | 23.10.2013 07:57JIHLAVA PŘED VOLBAMI, PO 20 LETECH. 1. Historické jádro ztratilo význam, jeho náměstí a domy byly ekonomicky znehodnoceny vybudováním obchodního magnetu City parku. Nejlépe to dokazuje historie prodejny Baťa. City park vytvořil protihradbu a znemožnil krásné pohledy na město, dokumentované na historických vedutách. Jihlava tak ztratila "čtyřrozměrnost", která dává zajímavost a přitažlivost městu v historickém a krajinářském kontextu. Leitmotivem řešení je ekonomicko-dopravní diktatura, která nedbá zájmu města a občana. Podrobně a racionálně je to prezentováno ve dvou diplomních pracích. Obdobná ekonomicko-dopravní diktatura dala vzniknout obchodnímu centru v obytné zóně Jihlavy v těsném sousedství s areálem nemocnice. Jihlavská průmyslová zóna byla po omylech s umístěním Vodohospodářů u hřbitova a areálu MěSP na Březinkách koncentrována na Slunci. Nynější průmyslová zóna je umístěna logicky u dálničního přivaděče. Do původní koncepce největšího sídliště Březinek byly provedeny zásahy, které kontrastují se snahami o klidná města formulovanými v materiálech EU. Přednost chodce, priorita dítěte. Bezbariérová návaznost v širším kontextu na krajinu, v tomto případě na Heulos a lesy okolo Jihlavky s cílem pěšího propojení s Helenínem. /Kdo nevěří, tak ať běží,… se podívat kde končí původní chodník nad školním areálem/. Asociální priority necitlivých motoristů zmařily snahu o dopravní segregaci, včetně návaznosti areálů mateřských školek a postižených dětí. Ta byla okleštěná už při budování sídliště úspornými snahami Min. techniky, hlídanými Stavoinvestou. Nedílnou součástí této segregace byla pěší 4m lávka do historického jádra, ekonomicky zajištěná z financí na občanskou vybavenost sídliště. Technicky vyřešena a s památkáři projednána /arch. Vošahlík/ projektem VÚT na katedře ocelových konstrukcí Profesora Lederera. O tomto problému píši léta na všech mi dostupných úrovních. Součástí řešení navrženého VÚT dopravním expertem Profesorem Vladimírem Veselým, bylo naopak čtyřproudové kanalizování dopravy. Argumenty o vynuceném snížení rychlosti nynějšími dvěma proudy jsou oficielním uznáním nekázně řidičů. To vede spolu s vysokými obrubníky k omezení zásahů záchranného systému hasičů a sanitního vozu, problému s výjezdem trolejbusu od zastávky. Podrobněji situaci popsal v JL dopravář Ing. Brzák. Umístění obchodně přitažlivé prodejny s jejím velkým parkovištěm, /když je parkovacích míst v sídlišti nedostatek,/ do předprostoru největšího školního areálu Jihlavy je z hlediska hygieny, dopravy a ohledu na bezpečnou školní docházku problematické. Byl tím snížen zájem o obchody centra, které nahradily v neblahých souvislostech herny. Veřejný prostor náměstí je natolik iracionálně zprivatizován, že to vede k soudním sporům. Doufám, že v rámci revitalizace Březinek je pamatováno, na to, aby v předprostoru školního areálu byly konečně řešeny provizorní chodníky a dotaženy sadové úpravy včetně prostoru okolo rybníčka. Prioritní zájem, místních obyvatel, na klidnou obytnou zónu prezentovaný jejich anketami, podobně jako u areálu nemocnice nebyl respektován. Urbanismus musí být založen na humanismu v širším kontextu tohoto významu a předvídání následků, nejenom v dopravě. Doufám, že alespoň někteří, vzešlí z nastávajících voleb, se pokusí přemýšlet v tomto směru. Zdeněk Gryc