Zdeněk Gryc
Architekt - důchodce - autor sídliště Březinovy sady, žák profesora Rozehnala, který si váží osobnosti PhDr. F. Hoffmanna a Václava Havla
HANOBENÍ PAMÁTKY UMUČENÉHO FARÁŘE TOUFARA
Zdeněk Gryc | 10.07.2015 09:02HANOBENÍ CÍRKVE A PAMÁTKY UMUČENÉHO FARÁŘE TOUFARA V jihlavských listech dne 16. 6. 2015. vyšel článek: Zveřejní identifikaci kněze Toufara Je neodpustitelným zvěrstvem zlých duchů Jihlavských listů, co z jeho památky udělali, viz první komentář "čtenář". -------------------------------- Hyenismus. Rušit klid mrtvých, aby se "tým odborníků" dohadoval - "je to hnát Toufara nebo není to hnát Toufara", z toho se dělá špatně. A za každou cenu vyrábět svaté, to je nezlobte se skutečně v dnešní době směšné. Jaký mu přisoudí zázrak, bez něj to bohužel dost dobře nejde. Snad ten pohyblivý křížek? Ať už to bylo dílo faráře, snaživce estébáčka, či davová psychóza, připadá mi to poněkud slabé. Nikdo nepochybuje o tom, že Toufarova smrt byla důsledkem krutého totalitního režimu, ale hrabat se v kostech mrtvých je neúcta podobná tomu, jako když otylý Duka nosí o pouti údajnou lebku svatého Václava. Maškaráda. čtenář | 2015-06-16 09:38:19 | Reagovat ------------------------------ Druhý článek "Číhošť se připravuje na slavnost a na velké davy poutníků". je obratem komentován takto: Nebohému umučenému páteru Toufarovi lze jen přát věčný klid a mír tam, kde si sám přál být pohřben. Těm tisícům umučených v nacistických vyhlazovacích táborech a vinou dalších totalitních režimů nebylo dopřáno ani to. A nebylo to dopřáno ani svatému Václavovi, patronu české země, s jehož lebkou nedůstojně poskakuje Duka o pouti mezi vietnamskými trhovci. Ale co jestli skutečně bude katolická církev pátera Toufara kanonizovat? Jak známo, světec nemůže fungovat bez zázraků a zaručeně pravých a nefalšovaných ostatků. Kdejaká katedrála bude chtít získat Toufarův ostatek, aby se měli věřící ke komu modlit. Vždyť i takové dřevo svatého kříže, kdyby se to všechno označované jako pravé dalo dohromady, vydalo by za vzrostlý les. A proto doufám, že farnost v Číhošti podobné kšeftaření s ostatky nepřipustí, chudák Toufar si užil zlého za života více než dost, ani po smrti, ani v současnosti se s jeho pozůstatky nezacházelo právě důstojně, tak mu už konečně dopřejte klid. A pokud si na něj vzpomenete, učiňte tak s tichou vzpomínkou v srdci. A zaručeně pravé relikvie a pravé ostatky pro chrámy a katedrály, u kterých by se mohli věřící modllit a orodovat, se mohou vyrobit někde v Číně čtenář | 2015-07-08 11:44:39 | Reagovat ------------------------------------------- Tato proti církevní propaganda se mne dotýká. Osobně jako spoluautora pomníku faráře Toufara, pocházejícího z rukou sochaře Romana Podrázského, odhaleného před 15 lety. Patronem realizace je opat Želivský, Vít Toufar. Je to pokračování aktivit minulého režimu na odstranění církevních památek a tradic. Nenávistný článek redaktora Milana Dvořáka uveřejněný v Jiskře dne 25. února 1975. Začíná ódou na Stalina, zákazem architektovi na umístěních sochy sv. Jána na její původní místo a iniciaci pomníku Gottwalda v Jihlavě: "Generace dnešní a příští ocení nepochybně skutečnost, jako je plánované postavení pomníku 1. Dělnickému presidentu Kl. Gottwaldovi v okresním městě". Cílem anonymního hanění Toufara "čtenářem" je ostouzení církve. Hanobení faráře Toufara a jeho ostatků má cíl. Zpochybnit mučednickou smrt, kterou jeho ostatky dokumentují. Svatého Jána utopili. Smrt faráře Toufara byla hrůznější. Toufar si zítřejší a nedělní účast věřících a jejich modlitby na slavnosti v Číhošti plně zaslouží. Vyžaduje to paměť národa. Zdeněk Gryc