Reklama
Dnes je neděle 22.09.2024      svátek má Darina
Zpět
Zdeněk Gryc

Architekt - důchodce - autor sídliště Březinovy sady, žák profesora Rozehnala, který si váží osobnosti PhDr. F. Hoffmanna a Václava Havla

SENIOŘI PŘEBÍHAJI,BAŤA UŽ PŘEBĚHL

Zdeněk Gryc | 15.03.2012 11:40

SENIOŘI PŘEBÍHAJÍ, BAŤA UŽ PŘEBĚHL  NJR březen 2012. Josef Kodet: Věřit odborníkům:  „Rok 2008. Po Okružní na Březinkách se VE ČTYŘECH JÍZDNÍCH PRUZÍH JEZDÍ OSMDESÁTKOU. Rachotí zde náklaďáky SENIOŘI PŘEBÍHAJÍ ZE VŠECH SIL, každoročně je slyšet třeskot plechů a houkání sanitky. Rok 2011 je zde klid.“ 1/  VE ČTYŘECH JÍZDNÍCH PRUZÍH JEZDÍ OSMDESÁTKOU Policie ČR, ani  městská policie tento nešvar  nedokázala vyřešit.  Naše policie i nadále měla problém, protože platil nesmyslný zákon - o osobě blízké, takže nebylo snadné usvědčit viníka. Magistrát situaci vyřešil investicí do zúžení komunikace,  v řádů milionů,  místo toho aby  nechal vybudovat kamerový systém a napomohl polici, aby situaci nejenom zde vyřešila.  Je kolektivní vinou  politiků, že nedokázali nesmyslný zákon o osobě blízké zavčas zrušit. Zrušení čtyř pruhů neumožní pomalá vozidla seriózně předjet. Stresuje řidiče a nutí je využít mezních situací. Ve městě je naopak nutné, pokud to jde, vložit do komunikací čtyři pruhy a umožnit, alespoň v určitých úsecích předjet a tím zajistit, nejen v souvislosti s veřejnou dopravou, plynulý provoz.  2/  SENIOŘI PŘEBÍHAJÍ ZE VŠECH SIL Proč a kam běží,  a to s posledních sil? Mají malé penze, takže jim nic jiného nezbývá! Běží  do prodejny Lídl, která má bezkonkurenčně nízké ceny. Její systém prodeje  a daný pozemek to provozně-ekonomicky umožňuje. Březinky  byly navrženy jako parkové pokračování  Heulosu do sídlištní zeleně.  Obchodní náměstí je v těžišti zájmu, vedou do něj dopravně segregované klidové chodníky,  vhodné nejenom pro penzisty viz.  bedrichov.atlasweb.cz  Předškolní prostor byl rovněž parkově pojat. Do  projednané a navržené koncepce parku,  byla rozhodnutím politiků vložena velkoprodejna Lídl s velkým parkovištěm.  Prodejna není městotvorný prvek, je navržena utilitárně s cílem maximálního zisku. Z hlediska stovek školních dětí je toto řešení architektonicky, bezpečnostně i hygienicky nevhodné. Pokud zde bylo parkoviště povoleno mělo sloužit jako odstavné obyvatelům. Využití jízdního pruhu Okružní pro parkování -  bez komentáře. Náměstí Březinek takto ztratilo klid, význam zájem, což  prudce snížilo cenu této nemovitosti. To se projevilo při jeho nesnadné a problematické privatizaci.  Bylo to vidět na tom, jak chaoticky byl jeho prostor využit.  Okolní obyvatelé trpěli neukázněnou dopravou v srdci pěší zóny a zejména nočním hlukem. Co se stane s tímto veřejným prostorem v budoucnu je otázka. Magistrát by ji měl mít dobře a smluvně, ve prospěch místních obyvatel, zajištěnu. Současné těžkopádně-utilitární zazdění, zošklivilo původní otevřenou architekturu urbanistického interiéru sídliště.  Jihlavští politici jezdí do partnerského  města Heidenheimu, kde vidí jak lze zajistit: a/ urbanisticky poklidně navržená sídliště s maximálně segregovaným napojením na okolní příměstské lesíky a dopravu. Tedy také klid a pohodu pro chodce a penzisty,bez zbytečného překračování rušných komunikací.  b/ pořádek v dopravě, který dokáže usměrnit nejenom nekázeň místních řidičů. c/ životní úroveň penzistů, kterou politici za léta od konce II.  světové války, nejenom v  partnerském Heidenheimu,  vytvořili.   Na závěr k Březinkám: Březinky měly náměstí  – v centru „zájmu“ urbanistického areálu. Pokud  tento  „zájem“ přesute,  tak se chováte obdobně jako majitel staršího pejska. Ten může  dát psíkovi jídlo do misky u boudičky, nebo mu ho přehodit na druhou stranu rušné komunikace. Pak se nelze divit, že pejsek riskuje život a „přebíhá ze všech sil“,aby si pro něj doběhl. /Omlouvám se,  za tento nelichotivý, ale snad snadno pochopitelný,  příměr/.  Nemá snad pokles tržeb obchodů na jihlavském náměstí obdobný důvod v přesunu „zájmu“? Napsal jsem  na dané téma blog do Jihlavských listů. Je čestnou výjimkou  že všechny komentáře,  jsou podepsány. Zvláště u toho prvního to svědčí nejenom o statečnosti, ale i  každodenní zkušenosti: 1/ VE ČTYŘECH JÍZDNÍCH PRUZÍH JEZDÍ OSMDESÁTKOU
  1. Marek Řezáč říká: 10. 3. 2012 v 13:24   upravit
S panem Kodetem  nemohu souhlasit. Kolikrát MHD stála jen kvůli tomu, že nehodu nebylo možné kvůli nesmyslným ostrůvkům objet. Když jede pomalý pracovní stroj a jede krokem tak ho není vůbec možné předjíždět a kolona se zatím táhne a s ní i MHD, která pak jen zbytečně nabere veliké zpoždění-lidi pak bohužel nadávají řidiči, který je v tom bohužel nevinně. Další problém je u hotelu Jihlava, kde linka C vyjíždí ze smyčky a ve špičce je problém z ní vyjet, dřív auta najížděly do levého pruhu a vůz klidně mohl vyjet. O kruhovém objezdu ani nemluvím, tak nesmyslně udělaný kruhový objezd jsem neviděl, ale v Jihlavě je jen jeden povedený kruháč-u nemocnice. Navíc chodci si stejně nadále chodí, kde se jim umane a policii to nevadí, jen kárají řidiče. Ale v Jihlavě je škoda cokoli komentovat, prostě se rozhodne a na nic se nebere ohledy. A hasiči a sanitka projedou jen díky tomu, že vůz se vyhne tak, že musí vjet na trávník, jinak by hasiči vedle trolejbusu neprojeli.    2/ SENIOŘI PŘEBÍHAJÍ ZE VŠECH SIL,  BAŤA UŽ PŘEBĚHL.  7. února 2012  8:51  i.dnes.cz Na Masarykově náměstí v Jihlavě skončila jedna dlouhá tradice zakořeněná v roce 1935. Firma Baťa přestala na konci ledna nabízet boty v prodejně, kterou postavila již za první republiky. Obchod už je vyklizený a z fasády budovy číslo 49 zmizelo známé logo. Viselo tam i za druhé světové války. Baťa měl od roku 2008 v Jihlavě dva obchody. Ten druhý vznikl v obchodním centru City Park. NYNÍ SE VEDENÍ SPOLEČNOSTI ROZHODLO, ŽE BUDE PRODÁVAT BOTY POUZE NA JEDNOM MÍSTĚ – V CITY PARKU.  /Předseda Evropské rady urbanistů, Prof. Fuchs,  na přednáškách, jako jednoduchou pomůcku  pro nalezení nejatraktivnějšího místa v centru města, uváděl: „položte hrot tužky na   v plánu města na prodejnu BAŤA.“ /Doufám, že takto lapidárně je možno ilustrovat, jak politici ovlivňují prosperitu náměstí a život obyvatel Jihlavy./ NÁMĚSTÍ, OBDOBNĚ JAKO CENTRUM BŘEZINEK, ZTRATILO ATRAKTIVITU, VÝZNAM A  SNÍŽILO CENU NEMOVITOSTÍ, KTERÁ  SOUVISÍ S JEJICH OBCHODNÍM VYUŽITÍM. Zdeněk Gryc                                                                                   

Blog Jihlavské listy

Úvod blogu
Podmínky užívání blogu

Autoři

Archiv


Poslední příspěvky

KDO TO ASI PLATÍ ??? 20.09.2024
„Putinovi kručí v břiše a má chuť na obilí na Ukrajině“ 17.09.2024
POVODEŇ 15.09.2024
Poštovní schránka v těchto dnech: 09.09.2024
PRÁVĚ DNES 27.08.2024

Poslední komentáře

Anthonyastom: Bernard.
D96ZW4P www.yandex.ru: DENACIFIKACE + NORMALIZACE
ComCASHerync: My, občané Protektorátu (1/3)
Anthonyastom: Ořechov, Opálka, Out Distance
Anthonyastom: DENACIFIKACE + NORMALIZACE

Můj Blog

Přihlášení do blogu
Registrace na blog
Reklama

2 komentářů

Přidat Komentář

  • kecal  | 18.03.2012 08:09  | Reagovat
    Bydlím na Březinkách a musím se zastat pana Kodeta. Nejsem motorista a tak to mohu hodnotit pouze z pohledu chodce. Od doby zůžení Okružní do dvou pruhů lze konečně celou ulici přecházet relativně bezpečně. Jeden podchod po celé délce silnice skutečně nestačil a přecházet přes čtyři pruhy bylo vždy o život nejen nás, starších, ale zejména dětí. Náš panelák přímo přiléhá k Okružní - doprava se výrazně zpomalila. Dříve jsem zde sledoval závody různých motorkářů a jiných závodníků, auta se běžně řítila silnicí určitě mnohem větší rychlostií, než povolenou padesátkou. S tím souvisí i hluk - dnes mohu klidně otevřít okno, a nemusím se bát, že neuslyším televizi.
  • Tomáš Ďásek  | 18.03.2012 22:23  | Reagovat
    Já osobně nejsem odborník na urbanistiku, architekturu ani dopravu - ale obvykle kecám do všeho. Musím se kajícně přiznat, že původně jsem byl k novému řešení Okružní mírně řečeno "poněkud skeptický". Myslel jsem si, že zúžení zahustí dopravu a že první větší havárie na dálnici udělá z Březinek nepropustný "špunt". Ale dneska musím říci, že se to vůbec nepotvrdilo - ještě jsem nezažil na Březinkách zácpu (je tedy pravda, že obvykle jezdím mimo dopravní špičku) a že se provoz opravdu hodně zkultivoval. Je jasné, že co člověk, to jiný názor. Pan Řezáč se samozřejmě na věc dívá z profesního hlediska, pan Gryc z hlediska architekta. Já z hlediska řidiče běžného osobního vozu s odporem k závodění musím říci, že je to teď jedna z nejméně problémových dopravních lokalit v Jihlavě. Na to, že je Jihlava krajské město je myslím doprava u nás poměrně klidná. Největší bolest podle mě vidím v křižovatce u čerpačky Tank ONO. Můj laický názor je, že dokud tam nebude kruhový objezd, bude to pořád problematické a potenciálně nebezpečné místo. Zda-li tam jde realizovat nevím - ale myslím že ano, protože i kruháč u kalvárky je na poměrně malé ploše (pan Řezáč pro něj má vzhledem k malému průměru asi jen samé nelichotivé výrazy). Docela by mne zajímalo - pokud máte pane Gryci nějaké informace, jaké vůbec byly plány v sedmdesátých letech v této lokalitě - uvažovalo se směrem na Pelhřimov s nějakou výstavbou - ať už komerční, nebo bytovou ? A ještě si dovolím k situaci kolem Lidlu na Březinkách. Podle mě nevhodná je především symbióza supermarketu a školy. Nejkrizovější provozní situace tam nastávají v pondělí a ve čtvrtek ráno, kdy se v této lokalitě míchají fronty zákazníků lačných po akčních slevách, aby je nikdo nepředběhl a do toho rodiče přivážející své ratolesti do školy. Desítky maldých maminek - zpravidla ve velkých terénních automobilech si pochopitelně zkracují cestu přes parkoviště, aby se vyhnuly světlům a je podle mě jenom div, že se tam ještě nestala nějaká vážná nehoda. Ona příjezdová cesta je tak vlastně jediným vstupním a výstupním bodem pro celou část sídliště na Demlové, pro zákazníky Lidlu a pro rodiče školáků (předpokládám, že těžko někdo mohl v sedmdesátých letech předpokládat, že bude za čtyřicet let běžným standardem vlastnictví dvou automobilů v rodině). Je to tedy v některých časech kdy chtějí všichni dovnitř a všichni ven jakési úzké hrdlo. Jak by se to ale dalo řešit, nevím. Vzhledem k dvouproudovosti provozu na Okružní nejde jednoduše udělat další "vpusť", protože by se neobešla bez další křižovatky, aby do ní bylo možno zajíždět z obou směrů. Obávám se, že tady nějaké snadné a elegantní řešení asi neexistuje. Uff...omlouvám se za ten dlouhý příspěvek, nějak jsem se rozepsal :)-