Reklama
Dnes je neděle 24.11.2024      svátek má Emílie
Zpět
Zdeněk Gryc

Architekt - důchodce - autor sídliště Březinovy sady, žák profesora Rozehnala, který si váží osobnosti PhDr. F. Hoffmanna a Václava Havla

SENIOŘI PŘEBÍHAJI,BAŤA UŽ PŘEBĚHL

Zdeněk Gryc | 15.03.2012 11:40

SENIOŘI PŘEBÍHAJÍ, BAŤA UŽ PŘEBĚHL  NJR březen 2012. Josef Kodet: Věřit odborníkům:  „Rok 2008. Po Okružní na Březinkách se VE ČTYŘECH JÍZDNÍCH PRUZÍH JEZDÍ OSMDESÁTKOU. Rachotí zde náklaďáky SENIOŘI PŘEBÍHAJÍ ZE VŠECH SIL, každoročně je slyšet třeskot plechů a houkání sanitky. Rok 2011 je zde klid.“ 1/  VE ČTYŘECH JÍZDNÍCH PRUZÍH JEZDÍ OSMDESÁTKOU Policie ČR, ani  městská policie tento nešvar  nedokázala vyřešit.  Naše policie i nadále měla problém, protože platil nesmyslný zákon - o osobě blízké, takže nebylo snadné usvědčit viníka. Magistrát situaci vyřešil investicí do zúžení komunikace,  v řádů milionů,  místo toho aby  nechal vybudovat kamerový systém a napomohl polici, aby situaci nejenom zde vyřešila.  Je kolektivní vinou  politiků, že nedokázali nesmyslný zákon o osobě blízké zavčas zrušit. Zrušení čtyř pruhů neumožní pomalá vozidla seriózně předjet. Stresuje řidiče a nutí je využít mezních situací. Ve městě je naopak nutné, pokud to jde, vložit do komunikací čtyři pruhy a umožnit, alespoň v určitých úsecích předjet a tím zajistit, nejen v souvislosti s veřejnou dopravou, plynulý provoz.  2/  SENIOŘI PŘEBÍHAJÍ ZE VŠECH SIL Proč a kam běží,  a to s posledních sil? Mají malé penze, takže jim nic jiného nezbývá! Běží  do prodejny Lídl, která má bezkonkurenčně nízké ceny. Její systém prodeje  a daný pozemek to provozně-ekonomicky umožňuje. Březinky  byly navrženy jako parkové pokračování  Heulosu do sídlištní zeleně.  Obchodní náměstí je v těžišti zájmu, vedou do něj dopravně segregované klidové chodníky,  vhodné nejenom pro penzisty viz.  bedrichov.atlasweb.cz  Předškolní prostor byl rovněž parkově pojat. Do  projednané a navržené koncepce parku,  byla rozhodnutím politiků vložena velkoprodejna Lídl s velkým parkovištěm.  Prodejna není městotvorný prvek, je navržena utilitárně s cílem maximálního zisku. Z hlediska stovek školních dětí je toto řešení architektonicky, bezpečnostně i hygienicky nevhodné. Pokud zde bylo parkoviště povoleno mělo sloužit jako odstavné obyvatelům. Využití jízdního pruhu Okružní pro parkování -  bez komentáře. Náměstí Březinek takto ztratilo klid, význam zájem, což  prudce snížilo cenu této nemovitosti. To se projevilo při jeho nesnadné a problematické privatizaci.  Bylo to vidět na tom, jak chaoticky byl jeho prostor využit.  Okolní obyvatelé trpěli neukázněnou dopravou v srdci pěší zóny a zejména nočním hlukem. Co se stane s tímto veřejným prostorem v budoucnu je otázka. Magistrát by ji měl mít dobře a smluvně, ve prospěch místních obyvatel, zajištěnu. Současné těžkopádně-utilitární zazdění, zošklivilo původní otevřenou architekturu urbanistického interiéru sídliště.  Jihlavští politici jezdí do partnerského  města Heidenheimu, kde vidí jak lze zajistit: a/ urbanisticky poklidně navržená sídliště s maximálně segregovaným napojením na okolní příměstské lesíky a dopravu. Tedy také klid a pohodu pro chodce a penzisty,bez zbytečného překračování rušných komunikací.  b/ pořádek v dopravě, který dokáže usměrnit nejenom nekázeň místních řidičů. c/ životní úroveň penzistů, kterou politici za léta od konce II.  světové války, nejenom v  partnerském Heidenheimu,  vytvořili.   Na závěr k Březinkám: Březinky měly náměstí  – v centru „zájmu“ urbanistického areálu. Pokud  tento  „zájem“ přesute,  tak se chováte obdobně jako majitel staršího pejska. Ten může  dát psíkovi jídlo do misky u boudičky, nebo mu ho přehodit na druhou stranu rušné komunikace. Pak se nelze divit, že pejsek riskuje život a „přebíhá ze všech sil“,aby si pro něj doběhl. /Omlouvám se,  za tento nelichotivý, ale snad snadno pochopitelný,  příměr/.  Nemá snad pokles tržeb obchodů na jihlavském náměstí obdobný důvod v přesunu „zájmu“? Napsal jsem  na dané téma blog do Jihlavských listů. Je čestnou výjimkou  že všechny komentáře,  jsou podepsány. Zvláště u toho prvního to svědčí nejenom o statečnosti, ale i  každodenní zkušenosti: 1/ VE ČTYŘECH JÍZDNÍCH PRUZÍH JEZDÍ OSMDESÁTKOU
  1. Marek Řezáč říká: 10. 3. 2012 v 13:24   upravit
S panem Kodetem  nemohu souhlasit. Kolikrát MHD stála jen kvůli tomu, že nehodu nebylo možné kvůli nesmyslným ostrůvkům objet. Když jede pomalý pracovní stroj a jede krokem tak ho není vůbec možné předjíždět a kolona se zatím táhne a s ní i MHD, která pak jen zbytečně nabere veliké zpoždění-lidi pak bohužel nadávají řidiči, který je v tom bohužel nevinně. Další problém je u hotelu Jihlava, kde linka C vyjíždí ze smyčky a ve špičce je problém z ní vyjet, dřív auta najížděly do levého pruhu a vůz klidně mohl vyjet. O kruhovém objezdu ani nemluvím, tak nesmyslně udělaný kruhový objezd jsem neviděl, ale v Jihlavě je jen jeden povedený kruháč-u nemocnice. Navíc chodci si stejně nadále chodí, kde se jim umane a policii to nevadí, jen kárají řidiče. Ale v Jihlavě je škoda cokoli komentovat, prostě se rozhodne a na nic se nebere ohledy. A hasiči a sanitka projedou jen díky tomu, že vůz se vyhne tak, že musí vjet na trávník, jinak by hasiči vedle trolejbusu neprojeli.    2/ SENIOŘI PŘEBÍHAJÍ ZE VŠECH SIL,  BAŤA UŽ PŘEBĚHL.  7. února 2012  8:51  i.dnes.cz Na Masarykově náměstí v Jihlavě skončila jedna dlouhá tradice zakořeněná v roce 1935. Firma Baťa přestala na konci ledna nabízet boty v prodejně, kterou postavila již za první republiky. Obchod už je vyklizený a z fasády budovy číslo 49 zmizelo známé logo. Viselo tam i za druhé světové války. Baťa měl od roku 2008 v Jihlavě dva obchody. Ten druhý vznikl v obchodním centru City Park. NYNÍ SE VEDENÍ SPOLEČNOSTI ROZHODLO, ŽE BUDE PRODÁVAT BOTY POUZE NA JEDNOM MÍSTĚ – V CITY PARKU.  /Předseda Evropské rady urbanistů, Prof. Fuchs,  na přednáškách, jako jednoduchou pomůcku  pro nalezení nejatraktivnějšího místa v centru města, uváděl: „položte hrot tužky na   v plánu města na prodejnu BAŤA.“ /Doufám, že takto lapidárně je možno ilustrovat, jak politici ovlivňují prosperitu náměstí a život obyvatel Jihlavy./ NÁMĚSTÍ, OBDOBNĚ JAKO CENTRUM BŘEZINEK, ZTRATILO ATRAKTIVITU, VÝZNAM A  SNÍŽILO CENU NEMOVITOSTÍ, KTERÁ  SOUVISÍ S JEJICH OBCHODNÍM VYUŽITÍM. Zdeněk Gryc                                                                                   

Blog Jihlavské listy

Úvod blogu
Podmínky užívání blogu

Autoři

Archiv


Poslední příspěvky

RUDÉ PRÁVO 19.11.2024
OSVOBOZENÍ 16.11.2024
RAF 04.11.2024
ZNEUŽITÍ IDENTITY 10.10.2024
RUŠIČKY 08.10.2024

Poslední komentáře

Amysus: My, občané Protektorátu (1/3)
<a href=https://spb-generic.ru/poxet>дапоксетин купить без рецепта</a>: My, občané Protektorátu (1/3)
Tiffanyvah: My, občané Protektorátu (1/3)
Chrisappar: My, občané Protektorátu (1/3)
Mirtem: My, občané Protektorátu (1/3)

Můj Blog

Přihlášení do blogu
Registrace na blog
Reklama

2 komentářů

Přidat Komentář

  • kecal  | 18.03.2012 08:09  | Reagovat
    Bydlím na Březinkách a musím se zastat pana Kodeta. Nejsem motorista a tak to mohu hodnotit pouze z pohledu chodce. Od doby zůžení Okružní do dvou pruhů lze konečně celou ulici přecházet relativně bezpečně. Jeden podchod po celé délce silnice skutečně nestačil a přecházet přes čtyři pruhy bylo vždy o život nejen nás, starších, ale zejména dětí. Náš panelák přímo přiléhá k Okružní - doprava se výrazně zpomalila. Dříve jsem zde sledoval závody různých motorkářů a jiných závodníků, auta se běžně řítila silnicí určitě mnohem větší rychlostií, než povolenou padesátkou. S tím souvisí i hluk - dnes mohu klidně otevřít okno, a nemusím se bát, že neuslyším televizi.
  • Tomáš Ďásek  | 18.03.2012 22:23  | Reagovat
    Já osobně nejsem odborník na urbanistiku, architekturu ani dopravu - ale obvykle kecám do všeho. Musím se kajícně přiznat, že původně jsem byl k novému řešení Okružní mírně řečeno "poněkud skeptický". Myslel jsem si, že zúžení zahustí dopravu a že první větší havárie na dálnici udělá z Březinek nepropustný "špunt". Ale dneska musím říci, že se to vůbec nepotvrdilo - ještě jsem nezažil na Březinkách zácpu (je tedy pravda, že obvykle jezdím mimo dopravní špičku) a že se provoz opravdu hodně zkultivoval. Je jasné, že co člověk, to jiný názor. Pan Řezáč se samozřejmě na věc dívá z profesního hlediska, pan Gryc z hlediska architekta. Já z hlediska řidiče běžného osobního vozu s odporem k závodění musím říci, že je to teď jedna z nejméně problémových dopravních lokalit v Jihlavě. Na to, že je Jihlava krajské město je myslím doprava u nás poměrně klidná. Největší bolest podle mě vidím v křižovatce u čerpačky Tank ONO. Můj laický názor je, že dokud tam nebude kruhový objezd, bude to pořád problematické a potenciálně nebezpečné místo. Zda-li tam jde realizovat nevím - ale myslím že ano, protože i kruháč u kalvárky je na poměrně malé ploše (pan Řezáč pro něj má vzhledem k malému průměru asi jen samé nelichotivé výrazy). Docela by mne zajímalo - pokud máte pane Gryci nějaké informace, jaké vůbec byly plány v sedmdesátých letech v této lokalitě - uvažovalo se směrem na Pelhřimov s nějakou výstavbou - ať už komerční, nebo bytovou ? A ještě si dovolím k situaci kolem Lidlu na Březinkách. Podle mě nevhodná je především symbióza supermarketu a školy. Nejkrizovější provozní situace tam nastávají v pondělí a ve čtvrtek ráno, kdy se v této lokalitě míchají fronty zákazníků lačných po akčních slevách, aby je nikdo nepředběhl a do toho rodiče přivážející své ratolesti do školy. Desítky maldých maminek - zpravidla ve velkých terénních automobilech si pochopitelně zkracují cestu přes parkoviště, aby se vyhnuly světlům a je podle mě jenom div, že se tam ještě nestala nějaká vážná nehoda. Ona příjezdová cesta je tak vlastně jediným vstupním a výstupním bodem pro celou část sídliště na Demlové, pro zákazníky Lidlu a pro rodiče školáků (předpokládám, že těžko někdo mohl v sedmdesátých letech předpokládat, že bude za čtyřicet let běžným standardem vlastnictví dvou automobilů v rodině). Je to tedy v některých časech kdy chtějí všichni dovnitř a všichni ven jakési úzké hrdlo. Jak by se to ale dalo řešit, nevím. Vzhledem k dvouproudovosti provozu na Okružní nejde jednoduše udělat další "vpusť", protože by se neobešla bez další křižovatky, aby do ní bylo možno zajíždět z obou směrů. Obávám se, že tady nějaké snadné a elegantní řešení asi neexistuje. Uff...omlouvám se za ten dlouhý příspěvek, nějak jsem se rozepsal :)-