Reklama
Dnes je neděle 10.11.2024      svátek má Evžen
Zpět
Miloš Vystrčil

Narozen v roce 1960 v Dačicích, od narození žije v Telči. Na podzim roku 2010 zvolen senátorem obvodu 52 - Jihlava. Od roku 2020 je předsedou českého Senátu. www.vystrcil.cz

http://www.vystrcil.cz/

Petr Nekoranec

Miloš Vystrčil | 27.07.2021 14:59

Bude to asi již více než 20 let, kdy jsme s manželkou na tradičním předvánočním koncertě Polenského big bandu poprvé slyšeli zpívat mladého kluka vánoční písničky a byli jsme okouzleni jeho bezprostředností a zvonivým hlasem.

Ten kluk se jmenoval Petr Nekoranec a i mně, člověku hudby nepříliš znalému, bylo hned jasné, že Petr je mimořádný pěvecký talent. Petr Nekoranec potom vystupoval na mnoha dalších polenských vánočních koncertech, ale přiznám se, že jsem nejprve příliš pozorně nesledoval, jak se svým talentem nakládá.

Osobně jsem totiž jako učitel a nakonec i jako dlouholetý fotbalista potkal celou řadu talentovaných kluků - lidí, kteří se s přicházejícím věkem v tom lepším případě spokojili se svojí místní nadprůměrností a stali se oporami místních fotbalových týmů nebo schopnými matematiky či nadprůměrnými, ale nikoliv excelentními experty.

Také jsem potkal i několik takových, co svůj talent totálně promrhali nebo se dokonce stali jeho obětí. Když Vám totiž jde oproti okolí něco příliš lehce nebo snadno, může to být svůdné až opojné, a pokud své výjimečnosti podlehnete, potom může být důsledkem i negativní odraz v povaze a charakteru vedoucí třeba i ke zpackanému životu.

Jenom výjimečně se potom stává, že lidé obdaření talentem tento svůj „dar od Boha“ nevyužívají proto, aby snadněji a s menší zátěží procházeli životem, ale přistoupí ke svému talentu úplně naopak. Být obdařen vlastnostmi, kterými jiní nedisponují, berou tito lidé jako závazek, jako odpovědnost, jako příležitost, jako možnost odemykat dveře, které jiní odemykat nemohou, jako možnost objevovat, ukazovat a rozdávat to, co by bez nich bylo pro ostatní jen obtížně objevitelné, viditelné nebo přístupné.

Takovéto a podobné myšlenky mi běžely hlavou, když jsem v sobotu 24. července 2021 v zámku v Polné poslouchal koncert jednoho z nejnadějnějších mladých světových tenorů Petra Nekorance a jeho hostů.

K tomu všemu na závěr připisuji ještě jeden pro mě velmi silný dojem. Petr Nekoranec je výjimečně talentovaný mladík, který velmi tvrdě pracuje a snaží se svůj talent zúročit. Zároveň však nezapomíná na své kořeny, na to odkud vyšel, na to, kdo mu pomáhal a byl oporou na začátku jeho kariéry. Cítil jsem, že Petr uplynulou sobotu rád a s velkým respektem na svém koncertě v Polné také vlastně vracel část toho, co mu kdysi nezištně právě i z těchto míst bylo poskytnuto. Nebylo to poprvé a bylo to krásné.

Jsem přesvědčen, že být vděčný a nezapomínat, a když mohu, tak dávat nebo rozdávat, je přesně to, co nyní v naší zemi potřebujeme vidět a slyšet pokud možno co nejčastěji.

Blog Jihlavské listy

Úvod blogu
Podmínky užívání blogu

Autoři

Archiv


Poslední příspěvky

RAF 04.11.2024
ZNEUŽITÍ IDENTITY 10.10.2024
RUŠIČKY 08.10.2024
“Březinky dostanou novou tvář“ – „vyroste most nad Březinovými sady“, v Jiskře 21. 3. 1967, 04.10.2024
TŘI PRUTY SVATOPLUKOVY 27.09.2024

Poslední komentáře

Thomasbof: My, občané Protektorátu (1/3)
Lamaemola: My, občané Protektorátu (1/3)
JoeObemo: My, občané Protektorátu (1/3)
Evanar: My, občané Protektorátu (1/3)
AqttTes: My, občané Protektorátu (1/3)

Můj Blog

Přihlášení do blogu
Registrace na blog
Reklama

65 komentářů

Přidat Komentář

  • blade  | 27.07.2021 16:42  | Reagovat
    https://www.vystrcil.cz/web/upload/file/attachment/1-das-dacicko-slavonicko.pdf (strana 4) Kandiduji s podporou Petr Nekoranec Petr Nekoranec je prvním mladým českým sólistou Metropolitní opery v New Yorku. Petr toho již hodně dokázal, ale ještě více toho má před sebou. Pochází z Polné, kde jsme se také poznali. Jeho podpora mě těší a v jeho další kariéře mu držím palce. Věřím, že z něho bude světový sólista. --------------------------------------------------------------------------------------- Bez podpory by zřejmě Tchajwanec nedal koncert ani tento blog :-)
  • Berka  | 27.07.2021 18:14  | Reagovat
    No nevím...ale není tahle reakce na slušný, nekonfliktní a apolitický blog poněkud zbytečná ?
  • blade  | 27.07.2021 19:02  | Reagovat
    Berka, vaše snaha o ad auditores je marná, neboť Tchajwanec na blogu JL nediskutuje ani neodpovídá. Dalším je to asi tak nějak lhostejno.
  • VladimírV  | 27.07.2021 19:37  | Reagovat
    Vážení, možná jsem toliko domýšlivý. Ale kromě viditelné snahy autora blogu poukázat na kvalitu svých příznivců, vidím z jeho příspěvku i něco jiného. Posuďte sami: "Jenom výjimečně se potom stává, že lidé obdaření talentem tento svůj „dar od Boha“ nevyužívají proto, aby snadněji a s menší zátěží procházeli životem, ale přistoupí ke svému talentu úplně naopak. Být obdařen vlastnostmi, kterými jiní nedisponují, berou tito lidé jako závazek, jako odpovědnost, jako příležitost, jako možnost odemykat dveře, které jiní odemykat nemohou, jako možnost objevovat, ukazovat a rozdávat to, co by bez nich bylo pro ostatní jen obtížně objevitelné, viditelné nebo přístupné.". A já mám takový dojem, že se takto skromně, skrytě, označil sám autor blogu. Budiž mu to ku cti a nehynoucí slávě. Za případný omyl se omlouvám.
  • Berka  | 27.07.2021 20:12  | Reagovat
    No ono ale prapůvodní "foršrifty" obecně jakéhokoliv blogu mimo jiné právě toto popisovaly. Že sám autor se diskuse pod svými blogy neúčastní (není-li třeba něco upřesnit, nebo opravit). Předseda Senátu jde tak trochu mimo mě, ale pokud jsem měl možnost ho sledovat - už od dob jeho hejtmanství - těžko mu někdo může připisovat nedostatek pracovitosti, nebo zdravého rozumu. Možná mi jeho zdejší zarytí "nepříznivci" pomohou - ale tak nějak si zaboha nemohu vzpomenout na žádnou kauzu, ve které by byl - byť jen vzdáleně - namočený. Protože v politice vidím takových lidí pohříchu zatraceně málo, tak byť stranu za kterou kope nemám poměrně silně rád, tak jeho si celkem vážím a respektuju rozdílné názory, které na některé věci má. Takže mi přijde trochu unfair, když na jeho podle mě totálně apolitický článek někdo negativně reaguje - tak říkajíc defaultně.
  • Jan P  | 27.07.2021 20:57  | Reagovat
    Ano, téma blogu je apolitický, ale má to háček. Kdyby nebylo před volbami, možná bych tomu věřil, že autor blogu nehoní v kampani politický body nekonfliktním tématem.
  • Berka  | 27.07.2021 21:06  | Reagovat
    Pane Jane, to jste mě docela rozesmál, díky. Jak jsem psal - každý má na Vystrčila názor jiný, ale snad i jeho nejzarytější odpůrci nemohou předpokládat, že by mu jako profesorovi chybělo analytické myšlení. Opravdu si myslíte, že sem píše s nadějí, že zrovna TADY nějaké politické body nahoní ? To by byl hodně ztrátový projekt v poměru výkon / cena :-) :-) :-) Kolik hlasů myslíte, že tady očekává ? :-)
  • blade  | 28.07.2021 00:02  | Reagovat
    Vnitropolitické body pro ODS > krajské volby Tchajwanec při svém projevu v Tchaj-wanu kritizoval prezidenta Zemana a naopak kladně hovořil o aktivitách Milionu chvilek, což je diplomatický amatérismus. Je to komunální politik, který se stal předsedou zbytečného Senátu. Každý diplomat ví, že o domácí politice, jak to předvedl Tchajwanec se v zahraničí nemluví. Prý ani neumí anglicky. Tchajwanec je zřejmě jediný návštěvník koncertu talentovaného pěvce, který o tom píše před volbami blog :-) --------------------------------------------------------------------------------------- E15 - 2017 V žebříčku zahraničních investic ke konci loňského roku patřila Japonsku druhá, Jižní Koreji hned za USA čtvrtá a Tchaj-wanu desátá příčka. Čína byla sice až dvacátá, vzhledem k dynamice obchodních vztahů z posledních let by se však měla postupně posouvat výše. Statistiky CzechInvestu navíc mnoho čínských akvizic a dalších investic z poslední doby nezachycují, protože nejde o výrobní či technologické projekty, na které lze od státu čerpat investiční pobídky.
  • Svatopluk Beran  | 28.07.2021 08:23  | Reagovat
    Já bych se vyjádřil se svou zkušeností k panu Vystrčilovi asi takto. V rozhovorech a jednáních s kýmkoliv velice korektní a slušný. Vycházím i z několika našich vzájemných setkáních, ve kterých byl ke mně, co by svého politického oponenta, velice korektní. Problém je z mého pohledu k němu ale ten, že je naprosto mlčenlivým PODPOROVATELEM ZCELA ZÁPORNÝCH HISTORICKÝCH PRŮS..Ů ODS. Přesněji takto, pan Vystrčil je pro veřejnost ten HODNÝ z dvojice vyšetřovatelů, která pracuje nekompromisně pro KLAUSŮV EKONOMICKÝ SYSTÉM SVĚTOVÉHO KAPITALISMU BEZ PŘÍVLASTKŮ. Krásná slova, slušné chování s cílem světa, řízeného několika výjimečnými pro omezený počet vybraných.
  • blade  | 28.07.2021 09:01  | Reagovat
    Pro důchodce - https://demagog.cz/vyrok/9735 (ještě nejsem)
  • Jan P  | 28.07.2021 10:38  | Reagovat
    K Berkovi Samozřejmě, že honění politických bodů před volbami, nemůže zůstat jenom u psaní blogů do jednoho "bezvýznamného" regionálního plátků. Šéf senátů Miloš Vystrčil za ODS moc dobře ví, co činí. O tom vůbec nepochybuji. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ Nejvíc se musím smát lidem, kteří volí ODS proti zloději Babišovi. Slušňáci jako Vystrčil, Fiala jsou taková pěna na povrchu ODS. Dobře víme, co uvnitř strany je zač. Však také ODS, strana složená z normalizačních vychcánků, kariérních komunistů a svazáků. Volit ODS rovněž znamená otevírat vrátka ultrakonzervativním fanatikům. Jinak řečeno, ODS = ANO pro lepší lidi. K Sváťovi Nerozčilujme se pořád dokola, že OdSSáci jsou asociální monstra, pomáhající boháčům a šikanující příjmově slabší občany a běžné zaměstnance. Vždyť pouze dělají svou práci. Ptejme se, proč se k nim přidávají i "revoluční levičáci" z KSČM. Co má společného Zeman, Vystrčil, Babiš a mnozí další ? Spojuje je selektivní, přístup ke svobodě.
  • blade  | 28.07.2021 12:26  | Reagovat
    "Co má společného Zeman, Vystrčil, Babiš a mnozí další ? Spojuje je selektivní, přístup ke svobodě." ------------------------------------------------------------------------------------- Také to pozoruji. Jen ten Zeman mne dráždí mnohem méně než senát, vláda, sněmovna. Konec demokracie je hra na špatného a dobrého kandidáta, hra na černobílé vidění světa a lidí. Vše pak doprovází strach některých lidí veřejně přiznat koho volí. Kde to jsme, že ... :-(
  • blade  | 28.07.2021 13:26  | Reagovat
    Dnešní předvolební komedie v přímém přenosu, ale bez kamer ČT - https://www.psp.cz/sqw/hp.sqw?k=28 (výživné to je přibližně od 12:40 do času vložení příspěvku)
  • Svatopluk Beran  | 29.07.2021 07:57  | Reagovat
    Jane, též si již celkem dávno uvědomuji, že pravice dělá jen a jen svou poctivou pravicovou práci pro své idee. Hlavním problémem v dnešním světě není samozřejmě poctivá práce pravice, ale dnešní žurnalistika, jenž je zcela pod vládou a řízením pravice, čímž propaguje i řeší svět pouze z pravicového pohledu. Velice mě baví a nyní rozesmává třeba název pořadu na CNN PRIMA NEWS - 360stupňů Pavlíny Volfové. To bych nikdy neřekl, že pravice může mít pohled na SPRÁVNÝ DEMOKRATICKÝ SVĚT až v 360 stupních pravicového vnímání. Pavlínka Volfová řízená CNN přitom zcela vědomě VYGUMOVÁVÁ opoziční levicové vnímání světa. Velice se mi líbila například včera, jak na konci rozhovoru s tím NEZÁVISLÝM :) starostou Rakušanem, hodila na jeho novou Gotovskou image libí, spokojený a obdivný úsměv. Moc jí to při tom úsměvu slušelo :)
  • Zdeněk Gryc  | 31.07.2021 20:36  | Reagovat
    CO PRÁVĚ DNES NA ... Projekt s  názvem Vyhnání Gerty Schnirch spojuje různé formy zobrazení problematiky odsunu německého obyvatelstva z  Československa, které proběhlo mezi lety 1945–1947. Cílem spojení beletrie, divadelního představení a webové platformy je co nejrelevantnější prezentování problémů, konfliktů, utrpení a především nejednoznačnosti této historické události. Základem a symbolickým podkladem celé narace se stal příběh Gerty Schnirch zobrazený v oceňovaném historickém románu nazvaném Vyhnání Gerty Schnirch spisovatelky Kateřiny Tučkové. Jde o mladou hrdinku z  česko-německé rodiny žijící v Brně, která se v  turbulentním dvacátém století snaží i se svou dcerou Barborou přežít. Spletitý příběh jedné zdánlivě obyčejné ženy popisuje, co musí pro svůj z poloviny český a poloviny německý původ vytrpět. Sama se totiž mimo jiné nuceně účastní vyhnání Němců z  Brna. Právě tzv. Brněnský pochod smrti, jež proběhl mezi 30. – 31. květnem 1945, byl naprosto zavrženíhodný čin, v jehož důsledku trpěly a umíraly stovky lidí. Svou podstatou se stal klíčovým pro popsání celé etnické čistky, tedy národnostního sjednocování Československa. Spletitý životní osud mladé Gerty natolik fascinoval režisérku Dianu Nečásek Šoltýsovou, že se rozhodla pro Žižkovské divadlo Járy Cimrmana zinscenovat stejnojmenné divadelní představení. Premiéra proběhla 29. 11. a 30. 11. 2019. Režisérka za pomoci téměř čistě ženského hereckého obsazení umocňuje násilí páchané režimy na ženách, a to v různých dobách. Režim, ačkoli se mění, a přece má stejnou tvář, je úmyslně prezentován pouze jedním hercem. Divadelní představení věrně vycházející z  knižní předlohy prezentuje dramatické dějiny druhé a třetí třetiny 20. století. Divák tak sleduje osudy Gerty od první Československé republiky přes Mnichov, protektorát, sovětské osvobození, pochod smrti do Pohořelic až po vítězný únor, kolektivizaci, pražské jaro, normalizaci, sametovou revoluci a transformaci v  90. letech. Vzhledem k  absenci inovativnější prezentace vyhnání Němců se rozhodla Jarmila Štuková prezentovat tuto problematiku i na netradičních webových stránkách. Ke spolupráci na jejich vizuálním řešení vyzvala výtvarníky Patrika Singera a Ondřeje Karáska. Po obsahové stránce jí byl pak nejbližším spolupracovníkem historik a germanista z  FFUK David Sogel. Mezi další významné konzultanty a respondenty spadá sama Kateřina Tučková, ale i historikové David Kovařík, Jakub Rákosník, odborný konzultant Matěj Spurný, nebo pamětnice brněnského pochodu Marie Schrimpelová. Pět sekcí, které tu jsou prezentovány, si nekladou za cíl zobrazit odsun Němců v  celé historické šíři. Snahou je diváka uvést do problému, více rozvést to, o čem četl v knize, slyšel ve škole, viděl na divadelních prknech. Ideálně by tak měl dojít ke kritickému pohledu na samotné dějiny skrze tuto jednu událost. Naším přáním je, aby měl i možnost se dále v  problematice vzdělat a více se orientovat. Pro každou sekci proto pod textem nabízíme další odbornou literaturu, která by mu v  zájmu o tuto problematiku měla pomoci. ------------------------------------------
  • Zdeněk Gryc  | 01.08.2021 14:35  | Reagovat
    Sobota, 31. 7. 2021 CO PRÁVĚ DNES NA … ------------------------------------------------------------------- Pouť smíření 31. července 2021 Již po patnácté se vydáme po stopách více než dvaceti tisíc Brňanů, kteří byli před 75 lety hnáni směrem k rakouským hranicím. Zatímco práceschopní muži museli zůstat ve městě na nucené práce, do průvodu byly nahnány ženy, děti a starci. Na cestě a v následujících dnech a týdnech útrapám podlehlo nejméně 1700 z nich. Od roku 2015 jdeme symbolicky proti směru historického pochodu, tedy od hromadného hrobu v Pohořelicích zpět do zahrady augustiniánů na Starém Brně. Před pěti lety brněnští zastupitelé v souvislosti s Poutí přijali Deklaraci smíření a společné budoucnosti, která se stala historickým milníkem v procesu vypořádání se české společnosti s touto kapitolou našich dějin. Také letošní Pouť bude jedinečným zážitkem a příležitostí pro neopakovatelná setkání. Akce se zúčastní desítky pamětníků i osobností veřejného života z České republiky, Rakouska a Německa. Formou stánků se představí a doprovodný program nabídnou organizace činné na poli česko-německých a česko-rakouských vztahů. ----------------------------------------------------------------------- Letošní Pouť věnujeme podpoře běloruské občanské společnosti. ¨ ----------------------------------------------------------------------- V rámci zakončení Poutě smíření v zahradě opatství proto vystoupí Tomáš Petříček, ministr zahraničních věcí České republiky v letech 2018-2021, spolu se zástupci běloruské komunity. Podívejte se na fotky z Poutě smíření z roku 2019.
  • Svatopluk Beran  | 04.08.2021 07:35  | Reagovat
    http://www.energytalisman.eu/cz/vyroky-citaty-indianu.html
  • Svatopluk Beran  | 04.08.2021 07:37  | Reagovat
    http://www.energytalisman.eu/cz/americti-indiani-pocty-domorodcu-obyvatel-ameriky-americkych-indianu-kolonizace-rezervace-genocida.html
  • jihlavák  | 05.08.2021 06:03  | Reagovat
    Vystrčil včera hovořil v televizních novinách České televize a měl strach, že by 5 týdnů dovolené mohlo menší firmy položit. Je to asociál a sluha kapitalismu. To, že ročně odtékají na západ stovky miliard zisku vytvořené českým pracujícím neřeší, ale zasloužených 5 dní dovolené bude lidem závidět, řešit a hluboce kolem toho mudrovat. Uvědom si, kdo ti platí luxusní plat a další požitky.Ziješ v blahobytu z daní pracujících, kterým nedáš zaslouženou dovolenou. Staráš se o Tchajwan a vlastní lidí budeš vykořisťovat?
  • blade  | 05.08.2021 09:30  | Reagovat
    Slib senátora „Slibuji věrnost České republice. Slibuji, že budu zachovávat její Ústavu a zákony. Slibuji na svou čest, že svůj mandát budu vykonávat v z á j m u všeho l i d u a podle svého nejlepšího vědomí a svědomí.“ je pro něj zřejmě pouze fráze. Kdo má ze zákona nárok na 5 týdnů Zákoník práce pamatuje na některé skupiny zaměstnancům, kterým poskytuje týden dovolené navíc. Jedná se o skupiny zaměstnanců dle § 109 odst. 3 zákoníku práce, to jsou zaměstnanci státních podniků, municipalit, rozpočtových nebo příspěvkových organizací. Tito mají nárok na 5 placených týdnů dovolené ročně. Takže státní zaměstnanci a další různé přísavky na stát jsou přednější něž běžný pracující lid. ------------------------------------------------------------------------------------- Připomeňme si ještě fakta z netu: Česko, co se týče dovolené, vybočuje z praxe nejen západních států. Průměrný Čech navíc za svůj produktivní život (cca 40 let) odpracuje o celých 11 let více než občan Německa. Náš fond pracovní doby patří k nejdelším v Evropě. Pracujeme o mnoho více než Rakušané, Francouzi, Dánové, ale také třeba než Slováci. I ti mají od 33 let věku garantovanou dovolenou v délce pěti týdnů. V Polsku zákon garantuje 26 dní volna po deseti letech praxe. Mimochodem také v Česku asi v 9 případech z deseti, kde mají firmy odbory a kde mají dojednány kolektivní smlouvy, pět týdnů dovolené platí. Světe div se, žádnou z dotčených firem to ke krachu nepřivedlo. V Česku podle různých odhadů pět a více týdnů dovolené pobírají zhruba dvě třetiny zaměstnanců. Je šance vyřešit problém zbylé třetiny. Právě poslanci si o svém volnu rozhodují sami. A často si dopřejí víc jak šedesát dní volna ročně. Pokud se nemýlím, tak senátoři to budou mít snad podobné. Kdo z pracujících to má?
  • berka  | 05.08.2021 13:09  | Reagovat
    No...jsa důchodce (byť občasně pracující), nemám do toho co mluvit. Senátora nehodnotím, ani nevím jak a v jaké souvislosti to řekl. Nicméně si myslím že tu trochu zapadlo, že ten týden dovolené navíc by neplatil stát - ale zaměstnavatelé. Takže asi nemá cenu srovnávat délku dovolené ve státní správě a soukromém sektoru. Vůbec nepochybuju o tom, že pracující by měli delší dovolenou mít. Ale myslím že to že ji nemají, je hlavně ostuda odborů. Ty tady už třicet let dělají ramena, jejich bafuňáři se honosí novými Rolexkami, ale v této oblasti udělali jedno veliké...nic. Ale pro nějaké opravdu malé firmy by týden dovolené navíc finančně mírně likvidační být mohl. Ale pak by asi tripartita (senát si myslím že do toho tak nějak nemá co mluvit) měla místo dohadování jestli JO a nebo NE, raději mluvit o tom JAK. Třeba najít nějakou formu spoluúčasti státu - nějaké daňové výhody pro zaměstnavatele, kteří pátý týden poskytnou, atd.
  • berka  | 05.08.2021 13:09  | Reagovat
    No...jsa důchodce (byť občasně pracující), nemám do toho co mluvit. Senátora nehodnotím, ani nevím jak a v jaké souvislosti to řekl. Nicméně si myslím že tu trochu zapadlo, že ten týden dovolené navíc by neplatil stát - ale zaměstnavatelé. Takže asi nemá cenu srovnávat délku dovolené ve státní správě a soukromém sektoru. Vůbec nepochybuju o tom, že pracující by měli delší dovolenou mít. Ale myslím že to že ji nemají, je hlavně ostuda odborů. Ty tady už třicet let dělají ramena, jejich bafuňáři se honosí novými Rolexkami, ale v této oblasti udělali jedno veliké...nic. Ale pro nějaké opravdu malé firmy by týden dovolené navíc finančně mírně likvidační být mohl. Ale pak by asi tripartita (senát si myslím že do toho tak nějak nemá co mluvit) měla místo dohadování jestli JO a nebo NE, raději mluvit o tom JAK. Třeba najít nějakou formu spoluúčasti státu - nějaké daňové výhody pro zaměstnavatele, kteří pátý týden poskytnou, atd.
  • Dvořák  | 05.08.2021 13:58  | Reagovat
    Berka,asi s vámi budu výjimečně nesouhlasit. Je potřeba, aby tyhle uplakaný malý firmy opustily trh a mohli je nahradit jiní. Tohle jsou nářky porevolučních "podnikatelů",kteří se nechtějí vzdát levné pracovní síly a pro který je zaměstnanec spotřební zboží a náklad na provoz.
  • berka  | 05.08.2021 14:24  | Reagovat
    Hele, já "malou" firmou myslel třeba zámečnickou dílnu - tři lidi, z toho jeden je její majitel, kterej maká úplně stejně jako ti dva druzí. Má nasmlouvaný zakázky, který nacenil před rokem, kdy bylo železo o 150% levnější než teď. Odběratelé na něho tlačí, aby se o nárůst ceny zakázky nějak podělili. Dovolenou nezná, svůj "zisk" rve zpátky do firmy - což je taky dost problém, protože přístavba dílny, co plánoval, ho vyjde jen na materiálu dvakrát tolik co před koronou. Zaměstnancům musí platit kolik maj v platovým výměru. Takže každá ztráta jde na vrub jeho vejplaty. A teď bude muset zaplatit těm druhejm dvěma ještě každýmu tejden dovolený navíc. Že by snad v příštích letech mělo klesnout zdravotní, sociální, nebo dépéháčko, o tom si může nechat jenom zdát - naopak, daně pudou nahoru. Jasně, ty dva tejdny ho asi nezlikvidujou. Ale rozhodně mu nepřidají na chuti do dalšího podnikání. A když teda opustí trh, jak píšete - kdo ho nahradí ? Mladej kluk po vyučení bez dílny, bez nářadí a bez zkušeností ? Ukrajinci ? Nevím. Říkat podobnejm lidem vykořisťovatel mi přijde strašně nefér...
  • blade  | 05.08.2021 15:56  | Reagovat
    Do prčic, je 21. století a ne století páry > odbory neodbory, firmy nefirmy, státní nestátní > zákonodárci uzákoňte 6 týdnů dovolené pro všechny a bude po všech dohadech, vždyť jde vlastně o tu třetinu lidí co těch 6 týdnů ještě nemají. Pokud by to vydal či nařídil EP, tak by ani ten náš Tchajwanec strachy necekl. Tu státní správu s 6-ti týdny právě platí i pracující soukromého sektoru, takže se i Vy zákonodárče Tchajwanče Vystrčile se koukejte při schvalování 6-ti týdnů pochlapit ! Ti zámečníci nemusí za každou cenu rozšiřovat dílnu, zakázek si nasmlouvají tolik, aby nemuseli býti své práce či podnikání otrokem > ne stylem hamty hamty, ať mám okamžitě a hned víc než tamty, jak je převážně u tuzemských podnikavců a vykořisťovatelů zvykem.
  • berka  | 05.08.2021 16:13  | Reagovat
    A co takhle všechno znárodnit ? Udělat na všechny výrobky a služby jednotné SMC (státní maloobchodní ceny - pro ty co už to nepamatují), jednotné platové třídy i pro znárodněný průmysl a zemědělství, zavést centrální plánování a vinkulované vklady ? Poukazy na rekreaci, tábory pro děti zdarma a na vánoce čokoládovou kolekci do každé rodiny. To by přece všechny sociální nerovnosti rychle a jednoduše vyřešilo. I ten Senát už by byl rázem doopravdy nepotřebný a mohl by se zrušit.
  • jihlavák  | 05.08.2021 19:57  | Reagovat
    Centrální plánování máme už z EU. Na začátek by stačilo, aby se ve státním přestalo konečně rozkrádat, začalo se odpovědně hospodařit, trošku zdanit nadnárodní kapitál, zredukovat nabobtnalou státní správu a můžeme mít dovolenou 6 týdnů a chodit do důchodu zase v 60.Jen kolik se toho rozkradli za vládnutí ODS, to už Vystrčil asi zapomněl, ale lidem, kteří tento systém živí z jejich často těžké málo placené práce bude odpírat 5 dní dovolené navíc. Politikům chybí stud.
  • Jan P  | 05.08.2021 20:51  | Reagovat
    jihlaváku, o tom bych polemizoval, že máme "centrální plánování" z EU. Tuhle volbu nikomu nezávidím. Mix volebního programu ODS a ČSSD: "odpovědně hospodařit, trošku zdanit nadnárodní kapitál, zredukovat nabobtnalou státní správu." Na důchod v 60 letech a 6. týdnů dovolené pro zaměstnance by to stejně nestačilo... Jinak souhlasím, že šéf senátu a autor blogu na rozkradení majetků(politika ODS), ke kterému docházelo od 90.let zapomněl. Ano. Rovněž postrádám u politiků sebereflexi a stud.
  • Dvořák  | 06.08.2021 06:35  | Reagovat
    Berka,ale proč by měl opustit trh práce kvalitní zámečník? Nebo kdokoliv jiný dobrý ve svém oboru? Jde přece o zaměstnavatele. Vždyť jste to sám nakonec popsal. To se zdražilo, to musím koupit, tohle jsem zaplatil...já ti nemůžu přidat,nemůžu dát volno navíc.....přijď v sobotu a v neděli do práce,nějak se pak vyrovnáme. Ok. Ale vyrovnáme se oficiálně a za práci navíc si chci taky odpočinout a ne se sedřít z kůže. Podle mě naprosto normální. Ukrajince bych si klidně odpustil a taktéž i odbory.
  • blade  | 06.08.2021 10:54  | Reagovat
    „Budeme muset lidem přidat - a ne málo.“ Mzdy výrazně porostou, plánují firmy. https://www.seznamzpravy.cz/clanek/budeme-muset-lidem-pridat-a-ne-malo-mzdy-vyrazne-porostou-planuji-firmy-171441 Pomalejší půjdou z kola ven a ostatní to vezmou za ně.
  • berka  | 06.08.2021 12:27  | Reagovat
    Tři procenta v průměru teoreticky možný jsou. Ve výsledku to bude mizivý. Nicméně z toho co píšete bych se ani trochu neradoval. Toto je právě ta tradiční levicová (především socdemácká) schýza. Na jedné straně regulovat, ale přitom nechat, ať si "trh sám vše vyřeší". "Pomalejší půjdou z kola ven a ostatní to vezmou za ně" - to je totiž opravdu velice reálný předpoklad. Jenže ti "rychlejší" budou právě ty velké nadnárodní firmy, co podle vás vyvádějí zisky do zahraničí a které mají nákladové rezervy. Takže další rána pro malé české firmy, což ze střednědobého hlediska vůbec není dobré.
  • berka  | 06.08.2021 13:14  | Reagovat
    Navíc do Titanicu zatejká mnohem víc, než jsme si ochotní připustit. Další věc, která drobné živnostníky, malé rodinné firmy a koneckonců i všechny zaměstnance bez rozdílu jistě posílí... https://www.novinky.cz/ekonomika/clanek/energie-zdrazi-vic-nez-se-cekalo-40368319
  • Jan P  | 06.08.2021 14:01  | Reagovat
    Řešíme jak pomoci majitelům firem (dušeným "byrokracií", která je mimo jiné občas nutí vyplácet mzdy), ovšem už nic neřešíme se zaměstnanci. To je skutečně politika pravice a TOP 09 zvlášť. Markéta Pekarová Adamová TOP O9 "Několik měsíců objíždíme kraj po kraji. Nejezdíme ale někoho kontrolovat. Řešíme s živnostníky, zemědělci a majiteli firem to, jak jim stát může být nápomocen. Současná vláda je dusí zbytečnou byrokracií a nedostatečnou podporou. To je rozdíl mezi politikou pravice a levice."
  • blade  | 06.08.2021 14:03  | Reagovat
    Almužna 3% procenta šroubkům sotva pokryje inflaci. Mě je to ale vše ukradené. Dovolenou si uděluji sám. Přidám si kdykoli to uznám za vhodné > u mé "komodity" již několik pětiletí poptávka jasně převyšuje nabídku > kór nyní :-)
  • berka  | 06.08.2021 19:49  | Reagovat
    Jo,od té nandy Pekarové to sedí zvlášť. Když byla TOPka s ODS ve vládě, tak na živnostníky kašlali tuplem. A kouzelné je, že se jezdíjou ptát, co by podnikatelům a zaměstnancům pomohlo. Pokud chtějí vládnout, tak by to snad už měli dávno vědět, ne ? :-)
  • Jan P  | 07.08.2021 09:34  | Reagovat
    Tohle stojí za přečtení a zamyšlení! "Vzhledem k tomu,že od osmdesátých let dvacátého století došlo v mnoha částech světa k obrovskému nárůstu hospodářské nerovnosti, dalo by se čekat, že se v politice začnou objevovat stále důraznější požadavky na přerozdělování bohatství a návrat k třídně založené politice. K tomu ale nedošlo, píší Amory Gethin, Clara Martínez-Toledano a Thomas Piketty, kteří studovali dlouhodobý vývoj politického rozrůznění ve společnosti v padesáti západních i nezápadních demokraciích a více než 300 všeobecných voleb od roku 1948 do roku 2020." https://blisty.cz/art/104730-politicke-strany-dnes-reaguji-na-prani-jen-dvou-elit-bohatych-lidi-a-vzdelanych-lidi.html
  • blade  | 08.08.2021 09:27  | Reagovat
    Proč volit partu břídilů, kteří nedokážou na chybách Babiše získat žádný potenciál a promrhají náskok? Proč volit partu slepenců, kteří brečí, že má Babiš nejlepší marketing? Proč volit lidi, kteří neumí "prodat" lidem produkt? Proč volit lidi co mají marketing na úrovni okresního přeboru? Už to je přece signál, který nám hodně napovídá. A umí něco ti lidé vůbec? Nevypadá to.
  • Svatopluk Beran  | 08.08.2021 10:10  | Reagovat
    Chlapci, V PLÁNOVANÉM DVOUPROCENTNÍM INFLAČNÍM EKONOMICKÉM SVĚTOVÉM SYSTÉMU, ORGANIZOVANÉMU NAŠIMI NEDOTKNUTELNÝMI CENTRÁLNÍMI BANKAMI, přitom ta nejdůležitější je polosoukromá, nemůže ani k ničemu jinému docházet.
  • Jan P  | 08.08.2021 11:02  | Reagovat
    Svým způsobem má blade pravdu. Babiš je hrozný, ale zbytek zřejmě ještě horší. Smutná realita českých voleb. Nicméně hlas pro SPOLU je hlas pro Babiše. Piráti s Babišem nikdy nepůjdou, ODS ANO. Tak se ukažte, jestli vám Babiš opravdu vadí. Blesk jinak nečtu. Ale tenhle rozhovor s expremiérem Sobotkou pro Blesk, na který jsem byl upozorněn jsem dal. "Konzervativní levicoví voliči budou po vzoru prezidenta volit ANO. Navíc mají KSČM a SPD. Mladí, liberální a středoví voliči mají Piráty a STAN. Kandidují i Zelení, se kterými ČSSD chybně odmítla vytvořit předvolební koalici." https://www.blesk.cz/clanek/volby-volby-do-snemovny/686646/expremier-sobotka-pro-blesk-ostre-o-chybach-hamacka-a-spol-cssd-podvedla-radu-volicu.html
  • Jan P  | 08.08.2021 12:49  | Reagovat
    Sváťo, já to tady zase schytám... My musíme hledět do budoucna a do budoucna je Demokratický Socialismus jedinou alternativou. Aby EU porazila klimatickou krizi a sociální nerovnost, bude kapitalismus muset nahradit demokratickým socialismem. -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Snažím se najít volební program hnutí ANO, ale zatím jsem našel jen útoky na piráty a nic víc. Víte o něčem?
  • Jan P  | 08.08.2021 13:33  | Reagovat
    Faktická poznámka k tomu, co píše Svatopluk Beran (Neděle, 8. 8. 2021 v 10:10) Bernhard Spalt, šéf Erste Group, kam patří i Česká spořitelna je kapitalista, určitě bohatý, ale má to v hlavě asi tak 1000x víc srovnaný než průměrný jedinec se stejnými charakteristikami v Česku. "Pokud tu budeme mít situaci, kdy si velké množství mladých rodin nebude moci dovolit bydlení, přijdou sociální nepokoje," varuje Bernhard Spalt https://www.seznamzpravy.cz/clanek/kdyz-si-lide-nebudou-moci-dovolit-bydleni-hrozi-nepokoje-rika-sef-erste-171538?fbclid=IwAR0trfWTIRM6xN9TDMfrHmeA8rybIojGYv3ntwNnmKFh4lVPCvfftr3aFrs#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=zpravy.sznhp.box&dop_req_id=YdmsV9xM2jd-202108071636&dop_id=171538&source=hp&seq_no=2&utm_campaign=&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz
  • blade  | 08.08.2021 14:46  | Reagovat
    https://konecna.cz/wp-content/uploads/2021/07/214550411_10158500058158507_8159418162615922837_n.jpg @!@
  • blade  | 08.08.2021 14:54  | Reagovat
    https://tv.idnes.cz/domaci/pri-vykladce-kamionu-nalezl-ridic-v-nakladovem-prostoru-tri-migranty.V210808_121401_idnestv_jda Tihle vlezou všude, i bez covidpasu :o)
  • Svatopluk Beran  | 08.08.2021 17:09  | Reagovat
    Jane vidím to podobně, ale většina občanů nechápe a nevidí jak se systémově vytváří dluh a na pouze částečně krytém dluhu, rádoby ,,celá,, společnost bohatne. Tak tomu ale není. Nehledě na to, že k tomu jsou potřeba ještě nedotčené země a omezené války v nich. Ze své zkušenosti ze Spojených Států, kdy se před válkou kterou Spojené Státy vedly s Afganistánem a Irákem, občané Spojených Státu stávali poživateli Hollywodských filmů s tématikou výhod studia a práce při zajímavé práci v armádě, děje se toto nenápadně dnes i u nás. Především naše televizní stanice, se již chovají podobně. Západní Evropská společnost připravuje po vzoru USA, své občany na válku a masakry stejně, jak filmová americká studia a přitom předkládají občanům vize, že se jedná normální a běžnou historickou skutečnost při pokroku lidstva. Tipuju si IXKO, že budeš muset do pěti let balit vojenskej kufr. :)
  • Jan P  | 08.08.2021 17:58  | Reagovat
    Sváťo, hrozbu jaderné války nepodceňuju. https://claireberlinski.substack.com/p/656b825c-ecef-4a06-a7b3-62baa6d67e55?fbclid=IwAR0yFL93K30pqomKaolqgreYSacFkKH3LUjdpIN6M3matvESvMXo20RkWX8 Přesto zůstávám mírným optimistou. Rusové a Američané se vždycky dokázali včas domluvit. Bude tomu tak i dnes.
  • blade  | 08.08.2021 20:58  | Reagovat
    Potraviny jsou celosvětově nejdražší za 10 let. Návrat do restaurací ceny ještě zvýší. Ekonom Lukáš Kovanda se domnívá, že pandemie přiměla nadnárodní potravinářské kolosy jako Nestlé nebo Danone tvořit větší zásoby. "Tyto nadnárodní korporace seznaly, že pro případ další pandemie nebo zhoršení té stávající potřebují větší zásoby základních ingrediencí svých produktů, neboť opětovné šíření nákazy může zase zhoršit podmínky mezinárodního obchodu a přepravy a způsobit závažné výpadky. Takové, jaké nyní představuje takzvaný 'čipový hladomor', jenž ochromuje například i český autoprůmysl," domnívá se. Zásoby - hmotné rezervy - z podobných důvodů podle Kovandy hromadí i celé státy. "Například Rusko omezuje vývoz svých základních zemědělských komodit, jakou jsou obiloviny, aby jej možné zhoršení pandemie nezaskočilo," dodává ekonom. Podle deníku Financial Times sehraje roli v dalším růstu cen potravin i návrat lidí do restaurací. "Jakmile začnou lidé zase chodit do restaurací, ceny potravin dál porostou," upozorňuje ekonom FAO Abdolreza Ababssian. Důvodem jsou náklady na pracovní sílu a přepravu i nedostatečné přepravní kapacity. Právě náklady na přepravu surovin jsou teď podle Caroline Bainové z Capital Economics tím, co na cenu potravin výrazně působí. Ropa je totiž nejdražší za skoro dva roky, v současnosti severomořská Brent stojí kolem 70 dolarů za barel. "Pokračující otevírání ekonomik, hlavně pak sektoru služeb, bude tlačit ceny nahoru, zatímco stabilizaci dodavatelských řetězců k předkrizovému normálu nelze čekat dříve než za několik měsíců. Minimálně po takovou dobu se budeme muset s dalším zdražováním potravin smířit," potvrzuje analytik Hradil. V neposlední řadě je podle ekonoma BH Securities Štěpána Křečka nutné si uvědomit, že do cen potravin se zahrnuje i inflace. "Potraviny jsou totiž nezbytnou součástí spotřebního koše, po kterých se výrazně nesníží poptávka ani při výrazném zdražení," vysvětluje. https://cdn.xsd.cz/resize/06d7da7ed6203922846f736b40ba5a16_resize=560,626_.jpg?hash=1d664790135b9ccb91e255aed9a4ce2c
  • Svatopluk Beran  | 09.08.2021 08:16  | Reagovat
    Já v jadernou válku nevěřím, atomové zbraně slouží pouze pro odstrašení. Jde o omezené válku NATa, pro přetáhnutí dalších zemí pod svou ekonomickou západní dluhovou podstatu. Potřebné ,,Kauzy Beli,, jsou stále v logistickém hledáčku a jen se čeká na to, která bude nejpravděpodobněji i souhlasem zpracovaných občanů k provedení. Pokud jste se někdo díval na mladýho Stropnickýho v diskuzi na Primě s Piráty, TOP09 a Okamurovci, tak prakticky všichni kromě Stropnickýho, vystupovali s typickým NORMALIZAČNÍM PATOSEM NESPOCHYBNITELNÉ práce a odpovědnosti západních bezpečtnostních služeb. Při této diskuzi jsem si v podání pirátské poslankyně i poslance za TOP09 uvědomil, jak jsem jako národ který opustil řízenou ekonomiku, nekompromyslně vtaženi do ekonomiky pouze západní, bez vlastní možnosti spolupracovat dle vlastních potřeb ekonomiky a bezpečnosti z ostatními zeměmi světa, zastoupenými celosvětovou radou v OSN, vzniklou a určenou po 2SV především z důvodu bezpečnosti a omezení válek. Přidali jsme se podle mého názoru v rozporu s tím proč byla odstraněna vláda jedné strany k zcela opačnému mantinelu, jenž přípravu na omezené, preventivní války na cizích územích - TAK ZVANÉ MISE PLÁNUJE, SVÉ OBYVATELE NA NĚ PŘIPRAVUJE A CVIČÍ. NENÍ TO MOJE VIZE SVOBODNÉ A SEBEVĚDOMÉ SPOLEČNOSTI, v naprostém rozporu s válečnou chytře okecávanou vizí senátora pana Vystrčila.
  • Svatopluk Beran  | 20.08.2021 10:46  | Reagovat
    Konečně je o trochu lépe dnes vidět s Afganistánem, co pan Vystrčil a v podstatě celá naše západní společnost připravuje svým militarismem pro země, které nejsou vyloženě podle našeho gusta. USTAVENÍ LOUTKOVÝCH VLÁD, které mají pouze minimální podporu vlastních občanů, proto se také poslední loutková vláda v Afganistánu zhroutila tak rychle. Že šlo pouze o geopolitické hrátky USA je dnes snad už většině občanů zcela jasné a Krylova píseň o zbytečně padlých občanech za naší rádoby svobodu - ve skutečnosti pouze západní blahobyt - jen dokresluje skutečnost o padlých a jejich následném honorování. Již čtvrtá prohraná válka NATa a eskalující TERORISMUS zbytečně a svévolně napadených zemí, naší ,,JEDINEČNOU ZÁPADNÍ KULTUROU,, Nebojme se podívat a přiznat si co zničily - a možná že některým pak konečně dojde i proč například v Lybii. Psal jsem o tom již před mnoha lety. Dejte si do vyhledávač YOU TUBE třeba - JAK SE VYPOUŠTĚLY ŘEKY V LIBYI -. Narazil jsem na tento dokument zcela náhodou a tento dokument přesně charakterizuje naši západní zlotřilost oproti okolnímu, ne vždy doposud dokonalému světu mimo nás. Za čas vyjde najevo i americké cílené vygradování arabského terorismu, z důvodu jejich potřeby laciných surovinových zdrojů BLÍZKÉHO, STŘEDNÍHO VÝCHODU A VŮBEC CELÉHO ARABSKÉHO SVĚTA.. Dokud tu ale budou řídit naše společenství lidé jako pan Vystrčil, kteří boudou cenzurovat podle svých dnešních západních potřeb, tak jak komunisté dřív kapitalistický svět, těžko kdy budeme skutečně jediní správní a lidsky kvalitní.
  • Dvořák  | 20.08.2021 13:12  | Reagovat
    Ono se hlavně ukázalo,že tenhle zaostalý svět o žádnou západní demokracii nestojí,jim stačí západní životní úroveň, samozřejmě bez práce. Ať si tam žijou podle svýho koránu,ale ať nepřekročí hranice svý země. A to co už je tady nalezlý, by se mělo forem vrátit.
  • Svatopluk Beran  | 20.08.2021 20:31  | Reagovat
    Svatopluk Beran říká: Váš komentář čeká na schválení. Pátek, 20. 8. 2021 v 20:28 Přesně, neměli jsme je na jejich vlastním území pro naše hospodářské potřeby bombardovat a vraždit, pak by se nikam necpali. Ted si tu vylizujeme americkou teroristickou celosvětovou hospodářskou politiku, ke které jsme se Havlem přihlásili.
  • Dvořák  | 21.08.2021 16:55  | Reagovat
    Dvanáctiletý slimáci napadli v Německu policistu. A Makrela nepřestane a my se budeme opičit.
  • Jan P  | 22.08.2021 10:55  | Reagovat
    Ke komentáři Svatopluka Berana doplním: Ano, čeští vojáci umírali v Afghánistánu úplně zbytečně. Slavoj Žižek nabízí pozoruhodnou úvahu o Afganistánu etc. Mj. říká: Berme lidská práva vážněji, než ti, kdo vytvořili ideologii lidských práv. Tohle od začátku znamenal socialismus. Slavoj Zizek: Skutečným nepřítelem islamistů není neokolonialismus nebo vojenská agrese Západu, ale naše „nemorální“ kultura https://www.rt.com/op-ed/532587-slavoj-zizek-afghanistan-western-immorality/?fbclid=IwAR3MwouWtpoxzmfQS2IeeN8mTrkV421a-ncB8Maf0sP_yCoY3HFfvlIjvk0
  • Svatopluk Beran  | 24.08.2021 07:50  | Reagovat
    ASI TAKHLE PANE PŘEDSEDO SENÁTU VZSTRČILE. Tak takhle nějak vypadá hlídání a řízení světa ze strany USA. Poukazuji na to na zdejších blozích od začátku. Od jednoho mantinelu jsme se dostali a ke druhému jsme tlačeni. Zeman určitě žádný zázrak, ale to jak media pracují se najednou dozvídáte že vlastně není důležítý president nebo premier, ale rozhodnutí předsedy soudu a jestli jsou odposloucháváni tak je to ZCELA NORMÁLNÍ A PŘITOZENÉ. A pro mne z toho vychází jediné, vracíme se do padesátých let a nasazování agentů na naše občany za NEAMERICKOU ČINNOST. Docela bizardní situace v DEMOKRACII, KDYŽ JE TO DOKONCE NA OPAČNÉ STRANĚ PLANETY NEŽ MAJÍ SPOJENÉ STÁTY SVÉ ÚZEMÍ. WSJ: Co je padesátkrát nebezpečnější než Afghánistán? Od pádu Kábulu do rukou radikálního islámského hnutí Tálibán tepou kritici amerického prezidenta za to, že snížil globální postavení Ameriky, posílil Tálibán a jeho spojence z teroristické sítě Al-Káida. Je ale potřeba přidat ještě jeden pravděpodobný následek nepovedeného amerického odsunu z Afghánistánu: Posílený Pákistán. V oficiálních prohlášeních Pákistán uvádí, že podporuje mírové řešení v Afghánistánu. Ale pokud na světě existuje nějaké hlavní město, kde bylo vítězství Tálibánu přijato se sotva skrývanou škodolibou radostí, pak to byl Islámábád. Premiér Imran Chán ocenil Afghánce, že "zlomili pouta otroctví". Na sociálních sítích generálové ve výslužbě a stoupenci Tálibánu opěvovali triumf islámu - a vůbec jim nevadilo, že i svržená afghánská vláda označovala svou zemi za "islámskou republiku". S pomocí USA porazili Ameriku Exiloví Pákistánci na síti sdílejí videonahrávku z roku 2014, v níž Hamíd Gul, bývalý šéf pákistánské vojenské zpravodajské služby (ISI), říká před diváky v televizním studiu: "Až se bude psát historie, bude v ní stát, že ISI porazila Sovětský svaz v Afghánistánu s pomocí Ameriky. A pak bude následovat další věta: ISI s pomocí Ameriky porazila Ameriku." Je pochopitelné, proč mají fanoušci Tálibánu škodolibou radost. V letech 2002 až 2018 poskytla americká vláda Pákistánu více než 33 miliard dolarů pomoci včetně zhruba 14,6 miliard dolarů v rámci takzvaných "podpůrných koaličních fondů", které vyplatil Pentagon pákistánské armádě. Ve stejném období se Pákistán staral o selhání amerických snah v Afghánistánu tím, že tajně ukrýval, vyzbrojoval a cvičil bojovníky Tálibánu. "Ocitli jsme se v neuvěřitelně bizarní situaci, kdy platíte zemi, která vytvořila vašeho nepřítele, abyste proti tomuto nepříteli mohli bojovat," řekla WSJ v telefonickém rozhovoru Sarah Chayesová, bývalá poradkyně šéfa Společného sboru náčelníků štábů. "Pokud jste chtěli vyhrát válku, měli jste zakročit v Pákistánu. Jestli jste chtěli provádět operace v Afghánistánu, měli jste zklidnit Pákistán," dodala. Dvojí hra Od pákistánských generálů vyžadovalo vítězství v "dvojí hře" - ostentativní pomoci Americe, zatímco tajně podporovali její nepřátele - dost obratnosti. Občas se zdálo, že spadla klec - zvlášť v roce 2011, když příslušníci americké vojenské námořní jednotky SEAL zabili Usámu bin Ládina, vůdce Al-Káidy, v bezpečném útočišti nedaleko pákistánské vojenské akademie. Ale vlády v USA, ať už republikánské nebo demokratické, odmítaly přijmout opatření, která by mohla přimět Pákistán, aby si svou podporu Tálibánu rozmyslel. Nápady, jako je násilná denuklearizace Pákistánu, uvalení sankcí na vojenské činitele, zabránění v cestách a studiu na Západě pro činitele ISI a jejich rodiny, zbavení Pákistánu fraškovitého označení "zásadní spojenec mimo NATO" a jeho zařazení na seznam zemí podporujících terorismus, se nikdy nedostaly dál než do zpráv expertních skupin a mudrování médií. Washington vždycky couvl v obavě z nestability ve více než 200miliónové zemi disponující jadernými zbraněmi. "Pákistán je sebevražedný útočník zvící celé země," dodala Chayesová. "Zpráva, kterou Islámábád vysílá, zní: 'Jestli se k nám přiblížíte moc blízko, tak se odpálíme'." Nyní se svět té nestability pravděpodobně tak jako tak dočká. Prozatím sice vítězství Tálibánu naplní desítky let dlouhou snahu pákistánské armády získat "strategický význam" kontrolou Afghánistánu. Ale to generály neuspokojí - to jen povzbudí jejich apetit. Před útoky z 11. září 2001 využívali Tálibánem kontrolovaný Afghánistán jako výcvikový prostor pro anti-indické džihádistické skupiny, jako je Laškare tajjaba. Afghánistán také poskytl ISI způsob, jak od sebe odvrátit odpovědnost za teroristické útoky vystopované na území pod kontrolou chráněnců pákistánské vojenské zpravodajské služby. Vzhledem k těsnému spojení Tálibánu se skupinami, jako je Al-Káida a Laškare tajjaba, mohou jen ti, kdo úmyslně předstírají naivitu, věřit ujištění Tálibánu, že nedovolí, aby bylo afghánské území využíváno k útokům na jiné země. Symbolický význam armády fanatiků, kteří zahanbili světovou supervelmoc, se dá jen těžko přehánět. V pákistánské armádě posílí vliv těch, kdo se na Afghánistán dívají nejen z geopolitického hlediska, ale také jako naplnění náboženského projektu zakořeněného v extrémní interpretaci islámu, který se vyhýbá veškerému západnímu vlivu. Bývalý pákistánský senátor a bojovník za práva Paštunů Afrasiab Chattak v telefonickém rozhovoru pro WSJ upozornil, že v Pákistánu je zhruba 36 tisíc madrás - náboženských škol, z nichž jsou některé militantní. "Stejná místa, z jakých se zrodil Tálibán, produkují podobné lidi v Pákistánu," řekl. "A také v Pákistánu budou usilovat o moc," dodal. Začátkem roku 2009, když afghánský prezident Hamíd Karzai naléhal na tehdejšího viceprezidenta Joa Bidena, aby Američané zasáhli proti útočištím Tálibánu na pákistánské straně hranice, Biden údajně rázně odmítl s tím, že "Pákistán je pro USA padesátkrát důležitější". Jako prezident by se mohl Joe Biden přesvědčit, že je Pákistán padesátkrát nebezpečnější jak pro Spojené státy, tak pro celý svět.
  • blade  | 24.08.2021 09:10  | Reagovat
    Polský parlament v červenci 2016 přijal deklaraci o tom, že zločiny, které v letech 1943-44 spáchali OUN a UPA na etnických Polácích, představují genocidu. Ale před tím ukrajinský parlament v roce 2015 uznal jejich činnost jako boj za nezávislost Ukrajiny. https://spravy.pravda.sk/svet/clanok/497031-ukrajinski-nacionalisti-s-faklami-v-rukach-velebili-banderu/ Otázka je, proč byli pro část Ukrajinců nacisti lepší volba, než pokračování v rámci SSSR. ---------------------------------------------------------------------------------------- Jinak projev měl Josef slabý, neboť se neoznačil za Ukrajince. Další tlachání naučených tisíckrát omletých frází není směroplatné. Jen tak dále Josefe > společně s Řeporyjcem dobrá reklama pro slepenec společně do někam. Díky !
  • blade  | 24.08.2021 11:03  | Reagovat
    https://scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.6435-9/239417046_1833759323476910_1378039360977322709_n.jpg?_nc_cat=103&_nc_rgb565=1&ccb=1-5&_nc_sid=dbeb18&_nc_ohc=N1szU2lGVhoAX8tf2Lh&_nc_ht=scontent-prg1-1.xx&oh=522ff05fd61437034af745c5d6cab133&oe=614BFB10 :-)
  • blade  | 25.08.2021 09:35  | Reagovat
    Další obdoba Agrofertu a kolektivizace > kde ale nepůjdou z Kypru podíly a deputáty pro družstevníky a zaměstnance :-) Takhle se hrají ekonomicky "talentovaní" Monopoly v reálu :-) https://www.seznamzpravy.cz/clanek/vznikl-novy-zemedelsky-kolos-rozbil-zebricek-nejvetsich-latifundistu-173063
  • blade  | 25.08.2021 09:36  | Reagovat
    - si -
  • Dvořák  | 25.08.2021 13:19  | Reagovat
    Samé hektary a přesto se v článku píše o farmách.
  • blade  | 26.08.2021 15:32  | Reagovat
    Všichni znají pohádku "Lotrando a Zubejda". Tam je mentalita lidí z jiného kulturního a náboženské okruhu, i z Afghu, pěkně ukázána > když se ptají sultánovi poskoci Drvoštěpa, proč se s nimi neraduje, když mu nakonec neuseknou hlavu. Drvoštěp odpovídá, že je těžké se radovat s lidmi, kteří ho chtěli ještě před chvílí popravit.
  • blade  | 26.08.2021 16:30  | Reagovat
    Celý svět teď vidí, že ani supertechnologiemi přecpaná, miliardami dolarů krmená armáda není ani za 20 let schopna zvítězit nad ozbrojenci, co běhají v kaftanech a pantoflích po horách. Kreml po SSSR blamáži 1979-89 již raději jen sleduje další chaos > tentokrát po americko-spojenecké blámáži. Ti tam také pantoflákům zanechali docela slušný arzenál zbraní a vybavení. Možná nás i další z EU nemine nějaká ta Quad vojenská stáž :-)
  • blade  | 01.09.2021 23:37  | Reagovat
    Dost dobrý rozhovor s bývalým auto závodní talentem, prezidentem Jaguar klubu ČR a podnikatelem: https://youtu.be/ndCEujzxjdU?t=705
  • Svatopluk Beran  | 02.09.2021 08:07  | Reagovat
    Zcela bizardní situace v Evropě po dvacetileté americké protiteroristické válce. Terorismus se nezmenšil nýbrž NAROSTL A ROZMNOŽIL O JEŠTĚ NELIDŠTĚJŠÍ TERORISTY a vyhnal statisíce obyčejných občanů z jejich domovů v arabském světě. V Evropě pak dochází k středověkým způsobům myšlení. Mezi Evropskými státy na jejich hranicích zůstávají občané vyhnaní ze svých zemí americkým geopolitickým hospodářským a militaristickým organizováním světa. Tak takhle dopadá bezmyšlenkovitá podpora a vazalství českého předsedy senátu pana Vystrčila a ODS, Spojeným Státům Americkým. https://blisty.cz/art/105005-polska-vlada-muci-afghanske-uprchliky-na-hranicich.html
  • blade  | 02.09.2021 10:18  | Reagovat
    Schodek na příští rok má být nějak 390 mld. Kde jsou ty časy, když žádná pandemie nebyla. V roce 2009, za vlády Topolánka a ministra financí Kalouska, byl deficit státního rozpočtu nejvyšší za celou dobu existence ČR, konkrétně 192,4 miliard Kč, ač plánovaný rozpočet počítal se schodkem mnohem nižším – 52,2 miliard Kč. Třetí nejvyšší deficit byl v roce 2011 za vlády Petra Nečase a ministra financí Kalouska – 148,2 mld, plánovaný byl - 32,4 mld > dohromady 370,7 mld. A to nebyla pandemie > statistika je svině > za vlády Babiše v roce 2018 schodek hospodaření 21,6 mld, v roce 2019 38,6 mld. Kč. Ale na to už se zapomnělo.
  • Jan P  | 02.09.2021 17:40  | Reagovat
    Sváťo, obávám toho, že sebereflexe se u českých politiků nedočkáme. Přesto, že čeští vojáci umírali zbytečně. My, co nemilujeme války, budeme vždy považováni za komunisty/sympatizanty teroristů.
  • blade  | 04.10.2021 14:59  | Reagovat
    Teď, chvilku před volbami, by si mohl Babiš pořídit třeba soukromý tryskáč, ať zas mají investigavci o čem snít a psát :-)

Přidat Komentář Vrátit se nahoru