Stavební inženýr, restauratér, vinárník a pivovarník na penzi. Dnes už jenom kavárník a bývalý koaliční zastupitel, aktivně se snažící ovlivňovat chod našeho krásného města.
Recidiva totality.
Miroslav Tomanec, Ing., MBA | 19.03.2023 10:38Nacismus, komunismus a fašismus - to byly tři formy totality, které ve 20. století rozvrátily Evropu.
Edvard Beneš už v roce 1935 všechny tyto tři formy charakterizoval jako "…revoltu vášně, instinktu a kolektivního mysticismu proti rozumu, která se vyznačuje kultem násilí, rasového a nacionálního titanismu a politického absolutismu" ( to mu však vůbec nebránilo, aby ještě za války podpisem spojenecké smlouvy se Stalinem zahájil vydávání naší země jedné z těchto forem totality, které úspěšně dokončil přijetím demise v únoru 1948…).
Nacismus společně s fašismem však v osudovém válečném střetu dospěl k porážce a zdálo se, že i komunismus má na kahánku s koncem studené války a že totalita byla zásadně potlačen. To však byl krutý omyl, je tady reinkarnace.
Ideálním prostředím pro vznik nové epidemie totality je revizionistická mocnost, která není spokojená s aktuálním světovým řádem a proto ho chce destruovat. Takovou mocnosti je nyní Rusko. Nadčasové poselství Vítězslava Nezvala není nic, co by dnes překvapovalo:
Rusko je zlý osud, nejhorší co svět zakusil dosud...Rusko je sršeň, ni žádná včela... Rusko je střela, mířená do kostela... Rusko je lidský pláč a carský smích... Rusko je modla, věřit v ně je hřích... Rusko, ach Rusko, jsi eden kruťasů... Rusko to je puch zpod ďábla ocasu..
Demokratický svět je ve své svobodě, otevřenosti a snaze o zákonnost velice zranitelný a je třeba ho účinně bránit všemi možnými prostředky. Svoboda slova? Ano, samozřejmě - ovšem nikoliv svoboda lhát a sloužit agresivní nepřátelské mocnosti.
Základním kamenem odolnosti společnosti vůči vábeni totality, který na složité problémy dnešního světa nabízí jednoduchá řešení zpravidla vedoucí ke katastrofě, je však kulturně politický odolný jednotlivec a sebevědomý občan.
PS. : S využitím textu od Petra Hlaváčka, novináře, historika a filosofa. Podle mého názoru by se mělo hned začít vyučovat ve školách. Na začátek výuky dějepisu, nikoliv až na konci.