Reklama
Dnes je sobota 23.11.2024      svátek má Klement
Zpět
Petr Klukan

Narozen 2. 4. 1961 v Jihlavě, je absolventem Přírodovědecké fakulty UJEP Brno. Od roku 1993 je šéfredaktorem Jihlavských listů. Mezi jeho největší záliby patří fotografování.

http://www.jihlavske-listy.cz

Výstava Bodies. Těla, která musíme vidět?

Petr Klukan | 27.07.2007 17:49

Tělo! Nebo vlastně těla! Zbavená kůže, masa, cév, nervů nebo kostí. Vypoulené oči, napjaté svaly, plicní sklípky, které se již nikdy nenadechnou. To vše byli živí lidé. Dnes ­coby výstavní exponáty putují po celém světě a za sebou zanechávají rozpolcenou společnost. Výstava Bodies (Těla) dorazila i do České republiky. Je od května nainstalována v pražské Lucerně a také na Vysočině zvou obrovské billboardy na výstavu do Prahy, která potrvá až do podzimu. Jedni by takovouto výstavu jednoznačně zakázali, protože se jedná o skutečná mrtvá těla ­ jestliže u nich nejde přímo o hanobení, tak přinejmenším o nevkusnou komerční záležitost, kdy se díváme na lidi, kteří před pár lety žili ­ jedli, milovali se, studovali, odpočívali... Druzí ji vnímají jako možnost rozšířit si obzory a vzdělat se, zjistit, jak to lidské tělo opravdu funguje a vypadá, a to do nejmenších podrobností. O expozicích se diskutovalo ve všech médiích. Jasné NE! řekli například lékař a poslanec Boris Šťastný nebo kněz Tomáš Halík. Jasné ANO! pochopitelně pořadatel výstavy Robert Porkert, známý dovozem megakoncertů mnoha hudebních hvězd. V přeliberalizované společnosti pak nejvíce lidí nepsaná pravidla o zachování důstojnosti člověka i po smrti háže za hlavu. Ať si prý dělá každý co chce ­ chceš se jít podívat? Běž! Nechceš? Nechoď. Je to tvé právo, jako právo někoho výstavu udělat a nalákat na ni billboardy lidi. Zakázat výstavu by chtěla jen úzká skupina lidí. To nechce ani Halík. Zákazy dobré nejsou, tvrdí a dodává, že je spokojen se stanoviskem Univerzity Karlovy, která svým studentům (medikům, již hojně výstavu navštěvovali) nic nezakazovala, ale vysvětlila nevhodnost takovéhoto komerčního vystavování mrtvých těl. Další odpůrci poukazují na morální rozměr výstavy, kdy jsou zemřelí lidé pasováni na exponáty. Kam až lze zajít? Co když někdy příště bude například uříznutý lidský prst pojmenován exponátem a bude přívěškem na klíče? ptá se poslanec Šťastný. Jistá poslankyně za ČSSD k tématu hovořila i v diskuzním pořadu ČT1 v Otázkách Václava Moravce. Prý byla spíše proti, ale po prohlídce výstavy již tak negativní postoj nezaujímá, naopak ­ dozvěděla se mnoho zajímavého o lidském těle takže nyní je spíše pro. Chcete kritizovat? Běžte se nejdřív podívat, opakuje v téže televizní diskuzi pořadatel a dodává, že se jedná o poučnou výstavu. Ano, to je to slovo, kterým se zaklíná: ­ poučení. I sledování mučení zajatců může člověka poučit, to ale neznamená, že to musím vidět, kontruje kněz Halík. Důležitým aspektem, k čemu se člověk přikloní ­ pro výstavu, nebo proti ­je i souhlas dnes už zemřelých lidí s tím, co se po smrti s jejich těly děje. Souhlas prý pořadatelé mají, ale k dispozici jaksi není. Snad je někde v Číně, odkud lidská těla pochází. Z Číny? zvolají kritici. Z té země, kde jsou s lidskými právy na štíru? Komerce. Další slovo, které v diskuzích pro a proti zaznívá. Lístek stojí skoro 400 korun, i když děti (!) mají slevu. Pořadatel do České republiky přivezl výstavu pochopitelně kvůli zisku, ne kvůli poznání. A lidé na ni chodí, protože je dobře "udělaná", dá se z ní opravdu poučit, a je samozřejmě vzrušující a šokující. Vždyť si neprohlížíte dokonalý exponát, ale skutečné lidi ­ touto rukou držel lžíci a jedl, touto nohou stoupal do schodů, očima skutečně viděl tento svět, ušima slyšel, nosem cítil... není to vzrušující? Až perverzně? Všichni se shodují, že stejně dokonalé odlitky těl, cév, nervů, masa a kostí lze vyrobit. Kolik by na takovou výstavu přišlo lidí? Opravdu si myslíte, že by jich bylo tolik, jako na skutečné mrtvoly? Nejdřív se běžte na výstavu podívat, teprve pak kritizujte, opakuje pořadatel Porkert. Má pravdu? Musím výstavu skutečně zhlédnout, abych dokázal říci, jsem PRO, nebo PROTI? Jistěže nemusím. Vyslovit se PROTI můžeme ihned teď a tady. Proč? V každé společnosti existují určité hranice, co je "slušné", a co již ne. Žádný zákon nedokáže dokonale ošetřit etické hodnoty společnosti, které mají být zachovány. Zdá se vám to příliš složité a nevíte, kde ty hranice jsou? Vždyť je každý vnímá jinak. Co je pro jednoho slušné, druhý by nikdy neudělal. Uveďme si proto jeden jednoduchý příklad. Říkají-­li zastánci výstavy, že jde o poučení, udělejme tedy pro ně (a pochopitelně nejen pro ně) gastronomickou výstavu: Ochutnávku lidského těla! Víte, jak chutná řízek z lidského masa? Jak ledvinky, játra, mozek? Říkáte FUJ? Proč? Vždyť by exponáty v podobě jídel před svou smrtí podepsaly souhlas se svým snědením. Tisíce labužníků a gurmánů by mohlo porovnat chuť člověka v porovnání s vepřovým řízkem, hovězím gulášem, pečeným kuřetem nebo smaženým kaprem. Stále říkáte FUJ a hodláte na mě poslat psychiatra nebo policii? Za co? Vždyť jde jen o poučnou gastronomickou výstavu s ochutnávkou, jejímž smyslem je rozšířit obzory ve vědění a poznání lidí! Pořád jste PROTI? Proč? Že to je neslýchané? To by byla výstava mrtvých těl dejme tomu před padesáti lety určitě také. Že nemáte další argumenty, ale instinktivně cítíte, že se to prostě nedělá? A možná, že právě to je ten důvod, proč by výstava Bodies neměla být. Ne vše lze pojmenovat slovy a zákonem. Jsou ale věci, které jsou za hranicí lidské přirozenosti... Výstava za účelem vydělat peníze vystavením rozpitvaných mrtvol v různých polohách jde za tuto hranici, stejně jako gastronomická ochutnávka lidského masa. Kdo to nechápe, ztratil kus soudnosti a jeho vlastní vnitřní hranice o tom, co je normální lidskému rodu, a co už ne, se o kus posunuly. A možná, bude­li dlouze a vážně uvažovat o pojídání lidského masa kvůli poznání, možná mu za čas nepřijde ochutnávání lidských plíček jako šílená zvrhlost hodná odsouzení, ale najde v tom poučení a nevědomky tak odvrhne mnoho tisíc let budovaných hodnot jednoho živočišného druhu ­ Homo sapiens sapiens. Výstava, která by před pouhými padesáti lety nemohla existovat, a člověka, který by o ní uvažoval, by přinejmenším zavřeli do blázince, dnes vydělává peníze a lidé, kteří na ni jdou, skrývají své vlastní posunuté hranice za slova poznání, poučení a studium. Ale úplně stejná slova obhajoby se přece dají použít i v případě poučné gastronomické výstavy...

Blog Jihlavské listy

Úvod blogu
Podmínky užívání blogu

Autoři

Archiv


Poslední příspěvky

RUDÉ PRÁVO 19.11.2024
OSVOBOZENÍ 16.11.2024
RAF 04.11.2024
ZNEUŽITÍ IDENTITY 10.10.2024
RUŠIČKY 08.10.2024

Poslední komentáře

LydiaElicy: My, občané Protektorátu (1/3)
Gerardspunk: My, občané Protektorátu (1/3)
ScottKiz: My, občané Protektorátu (1/3)
Danagob: My, občané Protektorátu (1/3)
GregWax: My, občané Protektorátu (1/3)

Můj Blog

Přihlášení do blogu
Registrace na blog
Reklama

15 komentářů

Přidat Komentář

  • Moik  | 29.07.2007 14:32  | Reagovat
    Mě to nijak nepopuzuje a nemyslím, že je to nevhodné, ti lidé určitě dostali zaplaceno za to, že teď cestují po světě...kdo nechce, ať tam nechodí a kdo je trochu voyuer ať to omrkne...proč ne?
  • William Wilson  | 30.07.2007 15:14  | Reagovat
    a proč jo? četl jste to vůbec do konce? v téhle výstavě je "poučení" to úplně poslední, je to jen a jen byznys, nic jiného. Lidé jsou čím dál otrlejší, pro pořádný výdělek je potřeba pořádně šokovat. Roztáčí se tím spirála čím dál větších nechutností a perverzností. Jaký hnus na nás bude z billboardů působit příště?? (pokud to nebylo z předchozích řádek patrné, jsem proti výstavě, nešel bych tam a rodiče kteří tam berou dokonce svoje děti bych nechal zavřít a kropit v klecích studenou vodou aby se laskavě probrali)
  • Exáč  | 31.07.2007 13:07  | Reagovat
    No když jsme u těch nechutností, třeba to začíná kropením dětí v klecích :-D, zajímavej názor, tohle mně nikdy nenapadlo, kropit svoje děti v klecích. To bych je možná radši vzal na tuto výstavu.
  • William Wilson  | 31.07.2007 15:24  | Reagovat
    to kropení byla za prvé nadsázka, za druhé se týkalo rodičů! psal jsem "RODIČE, kteří ... atd. , bych nechal zavřít a kropit. Je to stejné jako první pisatel, zvláštní fenomé. Lidi buď článek/komentář vůbec nedočtou do konce, nebo ho přečtou jen povrchně, ale hned se vyjadřují samozřejmě k tomu co pochopili špatně, anebo vůbec.
  • shadow  | 01.08.2007 19:10  | Reagovat
    Původně jsem výstavu chtěla shléhnout, proč ne? Byla na ni ohromná reklama, něco tak úžasného tady nikdy nebylo, prostě senzace. Jenomže s odstupem času a po zralé úvaze jsem se rozhodla nepodpořit lidi, kteří chtějí zbohatnout na něčem tak nechutném jako je vystavování mrtvých těl. Myšlenka je to dobrá a kdyby se vystavovaly dokonalé uměle vyrobené odlitky, nikdo by určitě nic nenamítal a vizuální efekt by byl stejný. Tak proč tomu tak není. Z jednoho prostého důvodu. Byla by malá návštěvnost, protože cílem návštěvníků je v první řadě nechutná prohlídka mrtvol a až potom cesta za poznáním lidského těla. Nikomu nezazlívám, když si výstavu prohlédne, je to každého věc, ale osobně se nechci dočkat doby, kdy si v čínské restauraci nebudu jistá, co mám na talíři za maso...co když bude lidské a nebožtík k tomu dal před smrtí souhlas...
  • Moik  | 02.08.2007 07:56  | Reagovat
    Williame a shadow, žil jsem nějakou dobu v Londýně. Jedna z nejdůležitějších věcí, kterou jsem si od tama odvezl byla, že svoboda jednoho začíná tam, kde končí svoboda druhého. Oba toto pravidlo ignorujete. Když si svoje příspěvky přečetete, v obou najdete záměnu uzavřené výstavy za např. billboardy u silnice a považujete to za předstupeň, ale omyl...výstavu pořádají cizinci a tam je slušnost jaksi zakořeněná. A i já se snažím vytrvat a hádat se s každým, kdo považuje komerční výstavu v uzavřené místnosti za předstupeň pro maso v čínské restauraci nebo mrtvoly na billboardech u silnice. Ukažte mi jednu výstavu, na které nechce nikdo zbohatnou a Williame, ty pracuješ zadarmo? Pokud bych měl zájem se na mrtvoly dívat, rozhodně bych tam šel. Nijak mě to nepopuzuje, nevidím důvod to zakazovat (a kór jen z toho důvodu, že na tom chce někdo vydělat). Možná to bude taky proto, že vidím menší rozdíl mezi žralokem, delfínem, slonem, prasetem a člověkem.
  • shadow  | 02.08.2007 10:23  | Reagovat
    Nevím, kde jak jste přišel na to, že cizinci jsou jenom slušní.. Myslím, že je naprosto jedno jestli jste cizinec nebo ne. Slušné lidi najdete všude, bohužel se právě tak najdou všude i ti méně slušní. Stačí se víc dívat kolem sebe. Naprosto nemám potřebu se s nikým hádat, vždyť výměna názorů bez větších emocí může být přínosem nových informací pro každého a navíc se vyvarujete možného infarktu. Z článku pana Klukana je dost patrné, že výstavu zde pořádá pan Porkert a to zcela určitě cizinec není, i když samozřejmě vím, že část zisku jde "tvůrcům" oněch vystavovaných těl. A ještě mi připadá, že neděláte rozdíl mezí slušností a etikou. Já netvrdím, že někdo z lidí, keří se pohybují kolem výstavy je neslušný. Osobně nikoho neznám, tak nemůžu soudit. Moiku, už jen to, že můžete psát do blogu znamená, že i Vy se od ostatních živočichů značně lišíte, dar řeči, myšlení a uvědomění si sama sebe nás odlišuje. Nejednáme jenom pudově, tak ať chceme nebo ne, měli bysme si taky uvědomit, kam až chceme zajít...opravdu jsme na vrcholu evolučního vývoje jenom proto, abysme si prohlíželi mrtvoly a nebo to má jiný důvod...
  • Vladimír Køíž  | 03.08.2007 02:36  | Reagovat
    Díky panu Klukanovi za výborný èlánek.Plnì souhlasím.CHtìl bych dodat,že výstava mrtvých lidských tìl z Èíny probìhla v San Francisku,kde obèas pracovnì pùsobím,asi pøeddvìma lety.Musela být tehdy pøedèasnì uzavøena,protože dùraznì protestovali èínští disidenti kteøí tvrdili,že v mnoha pøípadech jedná o tìla politických vìzòù a nedobrovolné ,,dárce''-ale hlavnì museli výstavu zavøít protože ameriètí odborníci zjistili,že tìla jsou zøejmì špatnì preparovaná a u ikající látky by mohly návštìvníky ohrozit/bakterie dotyk,nadýchání/.Jde tedy nejen o lidskost a solidaritu ,ale i docela prozaicky o zdraví -tìch dospìlých zvìdavcù i jejich dìtí.
  • Jitka  | 13.08.2007 00:10  | Reagovat
    Souhlasím s Moikem.. Těm lidem to už stejně život nevrátí.. Myslím,že v dnešní době,kdy se na světě pro peníze vraždí,není tato výstava nijak nekonvenční ... A když se tu navážíte do dětí,proč by nemohly vědět,jak to doopravdy v lidském těle vypadá...? Já sama jsem "z medicíny" a jsem jednoznačně PRO!
  • Prudencee  | 13.08.2007 23:24  | Reagovat
    Vyjadřujete se, že "je to nechutné", ale copak nemáte v těle to samé? Lidské tělo je nechutné...?
  • William Wilson  | 15.08.2007 18:55  | Reagovat
    2Prudence: Nechte se na náměstí rozpárat a vyndat si střeva a vnitřnosti a rozložit je po chodníku. Opravdu myslíte že většina kolemjdoucích bude nadšením výskat "Óch, jak skvostné, a jak poučné! Děti, pojďte se honem podívat!" Lidské tělo samozřejmě není nechutné. Nechutná je ta výstava.
  • Pro WILLIAMA WILSONA  | 15.08.2007 22:10  | Reagovat
    Drahý williame možná byste se mohl na chvíli zamyslet nad tím, jak se chováte. Cítíte se být velkým pánem díky vašim, pro vás skvělým názorům? Ovšem opak je pravdou. Na té výstavě není nic špatného ostatně je to i velice poučné a být vámi, nevyjadřoval bych se k věci o které vůbec ale vůbec nic nevím! Trocha zamyšlení by vám vůbec neuškodila je z vás cítit arogance, což je daleko horší než celá, podle vašeho názoru nechutná, výstava!!!
  • Veronika  | 16.08.2007 12:28  | Reagovat
    Byla jsem na výstavě a bylo to úplně úžasné,nepůsobí to nijak odporně,naopak!Na výstavě jsou k dispozici medici a zodpoví Vám jakoukoliv otázku,všechno Vám ochotně ukáží.Z výstavy jsem byla nadšená,vstupné je dosti velké,ale nelituji toho.
  • Prudencee  | 19.08.2007 23:48  | Reagovat
    A to je právě ono. Od toho je to výstava, aby se na ni mohl podívat kdo chce a má zájem. Myslím, že srovnávat rozpárané a preparované, je trošku scestné.
  • Datel  | 04.09.2007 08:39  | Reagovat
    Díky pane Klukane, Williame a Shadow za váš přístup.

Přidat Komentář Vrátit se nahoru