Reklama
Dnes je sobota 21.09.2024      svátek má Matouš
Zpět
Petr Klukan

Narozen 2. 4. 1961 v Jihlavě, je absolventem Přírodovědecké fakulty UJEP Brno. Od roku 1993 je šéfredaktorem Jihlavských listů. Mezi jeho největší záliby patří fotografování.

http://www.jihlavske-listy.cz

Výhoda

Petr Klukan | 28.08.2015 15:30

O škole toho bylo tolik napsáno, že další text je jako nošení dříví do lesa, nebo sov do Athén. I když těch sov, které by oplývaly moudrostí, bude už v hlavním městě předluženého Řecka méně. Avšak raději vyhublý stát než válku, která k nám žene desetitisíce lidí hledajících nový domov. Do Evropy přichází se svou kulturou, zvyky a návyky. Kdo by se jich neobával? Výhled do budoucnosti je proto pro mnohé nelítostný: Nic nebude jako dřív. Existuje východisko? Snad jen jedno: vzdělání. To školní, kde získáte základní gramotnost, ale i životní v podobě gramotnosti sociální. Takový člověk bude mít výhodu: s měnící se Evropou se vyrovná lépe a rychleji.  

Blog Jihlavské listy

Úvod blogu
Podmínky užívání blogu

Autoři

Archiv


Poslední příspěvky

KDO TO ASI PLATÍ ??? 20.09.2024
„Putinovi kručí v břiše a má chuť na obilí na Ukrajině“ 17.09.2024
POVODEŇ 15.09.2024
Poštovní schránka v těchto dnech: 09.09.2024
PRÁVĚ DNES 27.08.2024

Poslední komentáře

Anthonyastom: Ořechov, Opálka, Out Distance
Anthonyastom: DENACIFIKACE + NORMALIZACE
Olpemola: My, občané Protektorátu (1/3)
Uborka_qrxv615: My, občané Protektorátu (1/3)
Anthonyastom: Invazi v Normandii podporovali ze vzduchu i českoslovenští piloti Dnes 5. 6., 5:00 K pobřeží Francie dorazila brzo ráno ohromná flotila plavidel, kdy válečné lodě doprovázely vyloďovací čluny. Před osmdesáti lety, 6. června 1944, se vylodili v Norm

Můj Blog

Přihlášení do blogu
Registrace na blog
Reklama

26 komentářů

Přidat Komentář

  • Libor Furbacher  | 28.08.2015 16:41  | Reagovat
    Evropa a utecenci. Evropa,je zajimave stvoreni a hlavne tato ''sjednocena''.Ktera se nemuze rozhodnout a dohodnout na nicem.Viz vrazdeni v bejvale Jugoslavi.A porad se nekdo obvinuje .Je pravda ze Obama rozvrtal stredni vychod svoji poblblou idealistickou politikou ,nazyvane ''Arabske jaro''.Ale take je pravda ze to delal za plne podpory evropskych liberalnich vlad,ktere se predhanely v tleskani.Kdyz opustil tradicni umirnene arabske spojence a tim dal moznost vzestupu muslim brotherhood a mnoho dalsich hnuti az po tu nejhorsi ISIS.Vrazdeni tisicu krestanu v egypte,syrii a jinde liberalove a liberalni tisk presly bez povsimnuti.I vrazdeni umirnenych muslimu bylo pripisovano hlavne Asadovi,Mubarakovi a nebo jejich ''prisluhovacum.'' Nejvice pathetic je ale zpusob,kterym se Evropska unie snazi tento problem uprchliku vyresit.Jak nekteri propagujou.Kazdy stat si oploti sve uzemi,povola tam armadu,tanky a necha ty uprchliky sousednimu statu[take clenu unie] a nebo si oplotime unii. Nikoho ani nenapadne aby sli ke korenum toho problemu.Vzit tyto vojaky, udelat Evropskou armadu a skoncovat s ISIS.[Stejne je to nevyhnutelne ,protoze nas na pokoji nenechaji.]A dat lidem bezpeci v jejich zemich.Aby nemusely nikam utikat.Bylo by to in long run levnejsi a usetrilo by to Evrope hodne problemu do budoucna.Tech o kterych se zminujete. Na Ameriku ted spolehat nemuzou ,pokud je tam Obama,ten je tak dobrej na omlouvani a klaneni.No a samozrejmne Evropa je bez silneho americkeho vedeni ,no jako vzdy Evropa. Sama to udelat nechce protoze ze by pak celila rozhodnuti jako americani v iraku a afganistanu.A na to liberalove nemaji guts.Ty jenom kecaj. A maji strach ze by musely zmenit jejich idealismus, az by jim zacaly vozit domu vojaky in bodybags. Tyhle lidi co utikaji , tam jsou na boje a nalety zvykly a to je tradicne vyhanelo pouze do sousedniho mesta a nebo nejdal do sousedniho statu ale ted je to uplne neco jineho.Uz se nejni kde schovat.ISIS prijedou ,a jdou po obycejnych lidech ,muze podrezou ,zeny a divky daji bojovnikum na obveseleni a kluky trenujou na lidske bomby. ISIS museji bejt velmi poteseni ,kdyz vidi ze jejich obeti,utecenci, jsou v Evrope nenavideni skoro stejne jak oni sami,a hazeny do stejneho pytle. //time.com/3825066/girls-who-escaped-isis-describe-systematic-rape/ //www.mirror.co.uk/news/world-news/isis-told-yazidi-sex-slaves-6251415
  • Zdeněk Gryc  | 28.08.2015 17:03  | Reagovat
    Existuje východisko? VÝCHODISKO JE ŘEŠIT TUTO SVĚTOVOU KATASTROFU NA SVĚTOVÉ ÚROVNI. NEJENOM VEMOCI SI MUSÍ SEDNOUT K SPOLEČNÉMU STOLU A NAJÍT: 1/ TAK JAKO VŽDY, OPERATIVNÍ HUMANITÁLNÍ POMOC A OPATŘENÍ, ABY NEBYLA ZNEUŽITA. JEDINNÝM MOŽNOSTÍ JE VYSLAT ALIKVOTNÍ ARMÁDNÍ KONTINGENTY S POTRAVINAMI, NEMOCNICEMI A STANY. 2/ DOJEDNAT O KOLIK UPRCHLÍKŮ SE TA KTERÁ ZEMNĚ POSTARÁ. PROBLÉM JE, ABY NEPŘEHLEDNÉ SITUACE NEZNEUŽILI NECHACHČENKOVÉ A ZLOČINCI. 3/VELMOCI POSADIT K JEDNOMU STOLU A POKUSIT SE O NEMOŽNÉ: MÍROVĚ ČI VOJENSKY PACIFIKOVAT NELIDSKÉ POMNĚRY VE VLASTI UPRCHLÍKŮ S CÍLEM, ABY SE DO NÍ MOHLI VRÁTIT. Dneska jsem do blogu NORMALIZACE vložil: Mrtvých uprchlíků z auta na rakouské dálnici je mnohem víc. V odstaveném chladírenském voze na rakouské dálnici A4 bylo víc běženců, než se původně uvádělo. Server listu Kronen Zeitung v pátek s odkazem na informace z ministerstva vnitra uvedl, že v autě se našla mrtvá těla 71 lidí. Proč prchají a kdo to zavinil, bych zatím raději nechal stranou. Dost by mne zajímalo, proč tak úporně hledají cestu ke „štěstí“ na trase na západ. Nevím, jak dalece také směřují na východ, myslím třeba, že proč by Rusové neposlali nějaké nemocniční lodě nebo nákladní lodě k Turecku a přebrali nějakou jejich část. Rusko přece není zemí bez perspektivy. Spousta našich občanů už od doby Bílé Hory tam směřovalo. Zdeněk Gryc PS napadá mi, jak mi bylo v marxáku vtloukáno: VŠE SPOLU SOUVISÍ. Před chvílí jsem vložil jinam: NOR – MALIZ - ACE v roce 1968 = EMI – GR – ACE Lavoisierův zákon SOUČET VOJÁKŮ DO ZEMNĚ VSTUPUJÍCÍCH = SOUČTU EMIGRANTŮ ZE ZEMNĚ UTÍKAJÍCÍCH. JEHO NEPLATNOST SE DÁ VYLOUČIT POUZE PŘI UDEDENÍ PŘESNÝCH POČTŮ. Kolik jich bylo v mrazicím autu v Rakousku se již přesně ví. Do blogu JL jsem si dovolil vložit NORMALIZACE v rámci aktuálního výročí.
  • Zdeněk Gryc  | 28.08.2015 17:11  | Reagovat
    Závodní stáji BMW v Rusku zlikvidovali 1,5 tuny potravin. Z hygienických důvodů Ruské úřady v Pskovské oblasti spálily zásoby potravin týmu BMW a jeho hostům pro nadcházející automobilové závody DTM na okruhu v Moskvě. Rusové tvrdí, že potraviny museli zlikvidovat kvůli „hrubému porušení hygienických předpisů“. Uvedla to ve čtvrtek agentura TASS. Britský server The Guardian dodal, že celkem jde o 1,5 tuny potravin. ------------------------------------------------- COPAK V RUSKU NEVIDÍ,CO SE DĚJE, PROČ TO NE-PŘE-POŠLOU EMIGRANTŮM NEMAJÍ ROZUM, NEBO SRDCE NEBO OBOJÍ? ZG
  • Fejinka  | 28.08.2015 18:47  | Reagovat
    Ono s těmi zabavenými věcmi třeba Vietnamcům na tržištích, či na hranicích našimi udatnými celníky se dělo podobně. Prvně jim něco zůstalo za nehty a potom se to s velkou slávou pálilo v kotelnách, přitom třeba v různých organizacích neměli jejich příslušníci co na sebe (jenom kvůli tomu, že tam bylo třeba napsáno addidas)
  • berka  | 28.08.2015 23:31  | Reagovat
    Proboha, buďte rádi, že je v Rusku Putin. Jasně, demokrat to není ani náhodou a lidská práva jsou pro současné Rusko takové hodně sprosté a nevhodné slovo. Fajn - odstraňte demokraticky, a nebo jinak (také "demokraticky", ale po americku) ten grycovský symbol všeho světového zla - Putina a jeho kliku. A celej postsovětskej blok se během pár měsíců propadne do takovýho chaosu a souboru občanskejch válek, že se z toho milá Evropa po..re. Současná Ukrajina je jenom slabej odvar. Co asi milému diktátorovi zbejvá, pokud chce udržet sebe u koryta a Rusko jednotné ? Čučet, jak mu leze NATO do předzahrádky (Ukrajina), stáhnout ocas a říct milejm spoluobčanům, že rusko už nadále není a nehodlá být světovou velmocí ? Koncem minulého století, ještě za Jelcina, bylo s amíky dohodnuto, že rusko nebude bránit východní Evropě a pobaltí v jejich politické a systémové orientaci, ale že to skončí na hranici Ukrajiny - dál že nepojede vlak. Prostě nové rozdělení sfér vlivu. A teď po dvaceti letech to vypadá na nějaké korekce. To prostě nemůže Putin nechat bez povšimnutí - lidi by totiž mohli začít řvát, že je císař nahý. Takže fajn. Zavedli jste proti nám sankce ? Vaše chyba. My to přežijeme. Ale na oplátku už k nám neprodáte ani brčko do limonády. Knihy už se dneska demonstrativně nepálí (kdo by taky dneska četl knížky) - mnohem lepší pro veřejnost je třeba rozježdění francouzskýho camembertu buldozerem. Nechcete nám dát námi objednané a zaplacené lodě ? Fajn. Vraťte prachy a doufejte, že si je nějakej blízkovýchodní tatrman koupí dřív, než vám zreznou. Ale zároveň si taky strčte do análu sejra a šampáňo - kdybysme měli hlínu žrát, tak od vás už ani bagetu... Prostě jak ty na mě, tak já na tebe (krát nějaký menší "balkánský" keficient). P.S.: A milému panu archandělovi architektovi bych doporučil, aby se zajel podívat na skládku do Henčova. Až uvidí ty třímetrový (ano, příkladně včera třímetrový) hromady plesnivýho chleba a nahnilejch melounů z jihlavskejch supermarketů, možná se přestane ptát, proč ti zlí a marnotratní rusáci nepošlou tunu Sýrů do Sýrie...
  • Zdeněk Gryc  | 29.08.2015 10:03  | Reagovat
    Ano, vážený pane Berko....s omluvou,že jsem tento text omylem už vložil do svého blogu. Máte hodně pravdy. Vzpomenu na Jugoslávii. Každý řidič měl za sklem portrét Tita. I my jsme se ne de-fragmentovali. Pane, v rámci Bedřichova jsme měli vymyšlenou spalovnu odpadků. Předseda ZV KSČ soudruh Nováček byl v Duseldorfu dojednat dodávku kotlů typu Buderus. Skládka není perspektivním řešením. Hodně jsem zde o tom psal. Ekologové a zelení jsou milí, ale myslí spíše srdcem, než mozkem. Ale zajet do Jugošky na Soču s kajakem a na moře se surfovým prknem nebylo ani v roce 1989 snadné. Byly to dost nervy. Vodácký oddíl Modeta Jihlava si dost užil ponižování a úplatků nejenom na hranicích, atd. S plavci do Steyru to bylo nejinak. Výslech na STB byl pro mne i školením. Ukrajinci, stejně jako Češi nechtějí NORMALIZACI po ČESKU, či Putinovsku, ale NORMÁLNÍ demokracii. Mám v JL velký problém, považuji za symbol cesty, od NORMALIZACE k DEMOKRACII VÁCLAVA HAVLA. HAVEL JE PRO „LEKTORY“ A „SPROSŤÁČKY“ TO NEJ – SPROTŠÍ SLOVO. RUDÝ ŠÁTEK PRO BÝKA, JE PROTI TOMU, UKLIDŇUJÍCÍ PROSTŘEDEK. Zdeněk Gryc
  • Jan P.  | 29.08.2015 10:54  | Reagovat
    Pane šéfredaktore,dokážete si představit ,jak by zvládali uprchlickou vlnu Češi,kdyby byla na místě dnešního Řecka ? Moudrost Evropy podle Vás máme hledat v Berlíně a Bruselu ? Zrušme parlamentní volby .Berlín společně s Bruselem složí každému státu v Evropě zodpovědnou vládu,když se voliči dané země ukážou,že nejsou dostatečně moudrý.Téma migrace (aniž by se rozlišovalo mezi ekonomickými migranty a uprchlíky) postupně ovládlo veřejný prostor po vypuknutí velké krize finančního sektoru. Není náhoda, že se finanční, politické a mediální elity k tomuto tématu uchýlily, aby odvrátily spravedlivý hněv evropských občanů od sebe samých. Fakt, že právě Německo momentálně vykazuje nejvíce odvahy v otázce uprchlické krize, je vzhledem k jeho postoji během řecké krize paradoxní. Kde zůstala moudrost koalice ochotných při vojenských intervencí v Libyi,Sýrii,Iráku a Afghánistánu ?Vojenské intervence NATO a Západní vývoz demokracie do světa se ukázal jako kontraproduktivní a dal za pravdu jeho kritikům. Nemůžeme nechávat veškerou odpovědnost a práci na škole a učitelích.Proč jsou na ulici napadáni jedinci jenom pro svůj exotický vzhled? Především na tyto otázky by měli politici, novináři a jiné veřejně známé osobnosti hledat odpověď.Nechci zpochybňovat strach Čechů z neznámého, z lidí, o jejichž kultuře nic neví a o níž se ani nemají odkud dozvědět, protože v médiích o ní slyší vždy jen to nejhorší. Nikdo samozřejmě netvrdí, že soužití lidí jiných kultur nevyvolává celou řadu důležitých otázek. Debata o tom, jaké limity nastavit všem náboženstvím a kulturním zvykům bez rozdílu, aby nedocházelo k nesmyslným rozporům, je samozřejmě na místě. Jenomže taková debata u nás vůbec neprobíhá.
  • VladimírV  | 29.08.2015 11:31  | Reagovat
    Pane Jane P. Řecko, je jednou z nárazníkových zemí, a to je jeho úděl. Azylová politika něco stojí a to rozhodně Řekové nebudou platit ze své kapsy. Imigranti sice nijak nepřispějí k jeho zkrášlení, ale jinak je to samozřejmě zdroj jeho příjmů. Nedej Bože, když Řeky napadne vydávat hromadná povolení k pobytu na území EU. Že to zatím Řekové neudělali, je zřejmě i důvodem, že Evropa neposlala Řeky do bankrotu.
  • Libor Furbacher  | 29.08.2015 16:32  | Reagovat
    Recko muze vydavat jakekoliv povoleni ,ale pokud se to unii nebude libit tak je proste nebude uznavat. Ale mate stoprocentni pravdu ze Rekove na tom finance nic neztrati ,prave naopak.At uz jako stat i jako radovy obcane. Ja jsem tam byl pul roku v jednom takovem tabore ,to uz je davno.Az po prijezdu do ameriky jsem se dozvedel ,ze camp byl plne financovan by USA.A bylo to placeno tak ze kazdy uprchlik mel mit ubytovani,tri jidla denne,lekarskou peci.a dostat dalsi veci osobni potreby a cigarety, protoze oficialne jsme meli zakazano pracovat. Ubytovani jsme mely,jidlo nevalne kvality,protoze kuchar mel postrane svoji vlastni restauraci.Doctora jsem tam za celej pul roku nevidel.Ani kdyz ho pro me kamosi nescetnekrat volaly ,kdyz jsem mel otravu z jidla.A nikdy jsme nedostali ty dalsi veci.Kdo chtel delat a nasel si praci ,tak privrely oci.Tak jsem makal od rana do vecera za daleko min nez rekove.Ale reknu vam ze jsem jim strasne vdecnej ze nas tam nechaly,a vybec nam nevadilo ze nas okradaly,jenom aby nas neposlaly zpatky .A to jsme tam byly z hodne statu,jizni afrika,etiopie.piloti z vietnamu,polaci .Tohle bylo jediny na cem jsme se stoprocentne shodly. Pro ilustraci ,Kazdy jsme mely nocni mury ''emigrantske sny''.To je proste sen kde se vracite do sve zeme a kdyz tam jste tak si pomalu zacinate uvedomovat co tam vlastne zase delate a proc jste tam zase lezl, ze zase nemuzete ven a zacnete panikarit az se vzbudite .A ten samej sen se opakuje noc co noc ,skoro rok.Tak silne to je.
  • Jan P.  | 29.08.2015 22:14  | Reagovat
    Pane Vladimíre V.Nezaznamenal jsem,že by se státy EU dohodly na tom,že Řecko nemusí plnit své finanční závazky vůči EU. Řekové nedostali od daňových poplatníků EU ani vindru. Všechno jsou to úvěry! Jediní, kdo udělali alespoň nějaké oddlužení, byli privátní věřitelé, tedy především banky. Ale jak ukazují zkušenosti a dnes to otevřeně byť opatrně popisuje i studie MMF, bez oddlužení to nepůjde a další veřejné škrty ekonomiku nenastartují. Uprchlíci ze Severní Afriky a Blízkého východu není zdroj příjmů pro Řeky.To,že si Řecko udělalo na uprchlících dobrý byznys slyším poprvé.Možná,že o tom snad někde mluvil T.Okamura,A.B.Bartoš,M.Konvička. Stejně jako Itálie jsou uprchlickou vlnou ze Severní Afriky a Blízkého východu nejvíce zasažení. Spolu s Řeckem zatím čelí největší zátěži ze všech států EU.Za chaotickou a nekoordinovanou uprchlickou vlnu nemůžou.To je problém celé EU. Na rozdíl od Čechů,Slováků a Poláků cítí většina Italů a Řeků k uprchlíkům lidskou solidaritu a uvědomují si morální spoluodpovědnost za politiku neokolonialismu,kterou dlouhodobě provádí Západ ve třetím světě .Faktem taky zůstává,že Italové a Řekové na různost národů, kultur a náboženství jsou více zvyklí.
  • VladimírV  | 29.08.2015 22:39  | Reagovat
    Pane Jane P. Nesměšujte prosím vnitřní problémy Řecka s financováním uprchlíků. Tuto věc financuje EU. Že by toho mohlo Řecko teoreticky využít, je pouze moje neověřená spekulace. To, že Řecko zatím nezbankrotovalo, je především politická dohoda a daná problematika může být její součástí. Jsem v rozpacích. Kolonialismus, chcete -li neokolonialismus je fyzické ovládnutí nějakého území. Něco mi uniklo, ale nevšiml jsem si, že by Západ nyni některou zemi kolonializoval, Já bych to nazval sférami politického či ekonomického vlivu. Pokud hovoříte o solidaritě, nemáte pravdu v tom, že by většina Čechů necítila solidaritu k uprchlíkům před válkou. Media tvrdí, že jich je 50%, já si myslím, s ohledem na jejich skladbu, že jich je sotva 20%. A ti ekonomičtí se k nám do Evropy ženou v síle, ke které nemůžeme být v pudu sebezáchovy solidární ani omylem. Výsledek podobných invazí, kdy bylo původní obyvatelstvo zdecimováno, je vám jistě známý.
  • berka  | 29.08.2015 23:33  | Reagovat
    Já nevím. Ale třeba včera psali o tom, jak jakýsi irácký chirurg musel dát údajně převaděčům v přepočtu 80 000 Kč (raději to napíšu i slovy - osmdesát tisíc) jenom za to, že jeho rodinu nechali z podpalubí lodi vyjít nahoru, aby se nadýchali čerstvého vzduchu. Jasně, je to patrně "made in Blesk", ale jestli je na tom vůbec něco pravdy, tak to ve skutečnosti bylo třeba "jenom" pět tisíc. Celá cesta do Evropy prý ale aktuálně vyjde na několik set tisíc. Když si to český čtenář přečte, okamžitě začne křičet, že když mají tolik peněz, mobily, ajpedy atd., tak zákonitě musí jít o ekonomické uprchlíky, protože to žádní chudáci nejsou. No ale když to vezmeme z druhé strany - není to spíš naopak ? Když má někdo třeba půl milionu na to, aby se svou rodinou riskoval cestu po moři a v nějakém kamionu - určitě to bude ekonomický uprchlík, toužící se usadit v bájném, mlékem a strdím oplývajícím česku, kde 80% lidí sto tisíc korun pohromadě nikdy ani nevidělo ? :-) Není to spíš tak, že ti lidi, kteří mají rozum a nějaký majetek raději seberou všechno co můžou, jen aby sebe a především své děti dostali ze svrabu, který nemá žádnou perspektivu ? Jasně, zase to schytám, že se zastávám "arabáčů a čmoudů", extrémistů, radikálů, muslimáků - no zkrátka parazitů. Ale třeba mi na předchozí otázku někdo smysluplně odpoví...
  • VladimírV  | 30.08.2015 09:24  | Reagovat
    Pane Bernarde, Váš příspěvek je zřejmě pravdivý. Nicméně, ve stylu: "Jedna vlaštovka jaro nedělá". Z druhé strany - kolik uprchlíků si může takto dovolit takto investovat do své cesty? Třeba za lepším živobytím. Za tyto peníze se lze sbalit a pohodlně odletět do Evropy letadlem. Se stejným rizikem, že azyl nakonec nedostanou, ale bez útrap, které by jinak podstoupili. Shrnuto, většina ekonomických uprchlíků, investuje do své riskantní cesty tolik, aby ve výsledku vydělali ne na své profesi, ale na sociálních dávkách, co ve výsledku poslouží dalším k jejich cestě.
  • Jan P.  | 30.08.2015 13:26  | Reagovat
    Pane Vladimíre V.Považujete chování západních společností k rozvojovým zemím světa za morálně správné a férové ? Kdo stojí za genocidou ve Rwandě ? Tam najdeme příklad neokoloniální války Spojených států s Francií o nerostné bohatství ve východním Kongu.Takových podobných příkladů ze současnosti a nedávné minulosti najdeme ve světovém dění víc. Vrátím se k tématu blogu.Jako většina Čechů odmítáte přijmou morální odpovědnost za politiku Západu,která destabilizovala velkou část Afriky a Středního východu.Pro šovinistické Čechy, kteří zaujali naprosto nelidský a kriminální postoj vůči uprchlíkům a odpírají jim z nesmyslných rasistických důvodů právo na ochranu před smrtí a pronásledováním, které jim ČR má podle mezinárodních smluv,které podepsala POVINNOST POSKYTNOUT. Uvedu některá data,která zveřejňuje OSN a Human Rights Watch: Podle Úřadu OSN pro uprchlíky překročilo letos Středozemní moře téměř 300 000 lidí - 181 500 vstoupilo do Řecka a 108 500 do Itálie.Do Maďarska přišlo letos asi 140 000 imigrantů, více než třikrát tolik než za rok 2014. Podle Úřadu OSN pro uprchlíky přijaly Německo a Švédsko 43 procent žadctelů o azyl v EU. Rakousko také přijalo "obrovský počet" vzhledem k své velikosti, zatímco ostatní země nepřijaly skoro nikoho.V Röszke na maďarsko-srbské hranici svědčil Hassan, třicetiletý počítačový technik ze Sýrie, že ho pašeráci donutili kormidlovat člun plný imigrantů z Turecka do Řecka. Řekl, že jeho tříletý synovec se při vstupu do Maďarska pořezal na hlavě žiletkovým drátem. Hassan řekl, že ho cesta přes moře stála 1150 dolarů a že děti platily polovic. "Všechno je na internetu. Na Facebooku jsou stránky v arabštině, kde najdete všechny informace - telefonní čísla pro pašeráky v různých zemích a jsou tam i recenze, jestli jsou to dobří nebo špatní pašeráci." V Německu, které v současnosti podle slov ministra vnitra Thomase de Mazièrea přijímá až 40 procent veškerých uprchlíků (současný odhad pro 2015: až 800 000 žadatelů o azyl), je pro politiky stále obtížnější skrývat svůj hněv nad ulejváky v ostatních zemích EU. Největší množství porozumění nacházejí ještě tak v Řecku a v Itálii, kde končí většina uprchlíků z Afriky, z Afghánistánu, ze Sýrie a z Iráku, a ty země nijak nebrání v další cestě nových příchozích na sever. Důležitý důvod: obě země mají strašlivě vysokou míru nezaměstnanosti mladých lidí. Hranice mezi Řeckem a Tureckem letos překročilo už přes sedmdesát tisíc uprchlíků, většinou ze Sýrie, Afghánistánu, Iráku, Eritreje nebo Somálska. Valná většina je na útěku před válkou, násilím, hrozbou pronásledování a chudobou. Riskují život, protože už nemají co ztratit. Chtějí se dostat do bezpečí, mít zase šanci získat domov, práci a klid. Někteří jsou na cestě několik dní či týdnů, ale celá řada lidí prchá už roky. Největší nebezpečí pro ně nepředstavuje plavba po moři nebo dlouhá chůze, ale řada překážek, které jim Evropská unie a evropské státy staví do cesty. Politolog Jiří Pehe ve svém článku(Jak česká televize (ne)informuje o uprchlících) na blogu aktuálně.cz trefně píše:Bylo by opravdu tak těžké kupříkladu zkrátit nesnesitelné konzumní zprávy, v něž se pravidelně mění hlavní zpravodajská relace ČT okolo půl osmé, a místo „reportáží“ ze supermarketů a cestovních kanceláří o tom,co „Češi“ momentálně nejraději konzumují, a jak nám krásně roste ekonomika i klesá nezaměstnanost, nabídnout hlubší pohled na kořeny uprchlické krize, včetně pohledů lidí, kteří v tomto dramatu hrají hlavní roli-- tedy uprchlíků? A co zkusit nějakou investigativní reportáž o pašerácích, kteří na lidském neštěstí vydělávají? Možná by pak čeští xenofobové nemohli tak snadno vykládat na sociálních sítích i jinde o tom, jak většina uprchlíků jsou jacísi vyžírkové, kteří dokonce mají mobily a pár set euro! Nebo, že je k nám na cestě armáda agentů Islámského státu.
  • berka  | 30.08.2015 13:46  | Reagovat
    Pane Vladimíre, to je bohužel další oblíbený "sdělovací" omyl. Pokud příkladně k nám chcete přicestovat ze Sýrie, potřebujete vízum které není úplně snadné získat. Bez něj vás v Sýrii nepustí do letadla. A i když pustí, tak na našem letišti vás neodbaví a prvním letadlem pošlou zpátky. Víte jak velké jsou ty sociální dávky, které náleží běžencům, kteří NEMAJÍ státní občanství dané země ? Jsou rovné existenčnímu minimu, které aktuálně u nás činí tuším 2200 Kč. Opravdu si myslíte, že na této částce běženci nějak závratně vydělají ? :-) Mezi veřejností je bohužel rozšířená představa, že pokud se uprchlíkovi povede dostat přes hranice EU, má vyhráno. Dostane automaticky občanství, zařízený byt, práci a ještě k tomu patnáct tisíc měsíčně "sociální dávky"...
  • VladimírV  | 30.08.2015 15:46  | Reagovat
    Pane Bernarde. Nesnadnost získání víza do EU pro Syřany neznamená nemožnost. S ohledem na peripetie s nelegálním vstupem na její území, které hraničí s nebezpečím smrti, je to rozhodně lepší možnost. Navíc, člověk, který má odbornou kvalifikaci a finanční možnosti, jak jste zmínil, a hodlá z důvodu strachu o svůj život opustit svou zemi, si může vybrat zemi, kde jsou podmínky vstupu jednodušší. Pokud jde o sociální dávky, máte pravdu, že v Česku jsou nižší než např. v Německu. či VB, Tam běženci míří primárně, tedy za výdělkem. Ani u nás z nich hlady neumřou, protože je o ně jinak postaráno. A jsme opět u jádra věci. Zdali tedy opravdu utíkají před válkou. Pokud EU zavede kvóty, což není zažehnáno, prostě tady budou. S dopady do zhoršení nálad ve společnosti. Vám se líbí, jaké hony se provádí na lidi, kteří se nelegálně pohybují po našem státě? Není lepší je vyfiltrovat na vnějších hranicích EU, v krajním případě při pokusu o přechod naší hranice? Představu o tom, že v EU všichni zůstanou samozřejmě nemám. Stačí si přečíst statistiky pohybu imigrantů. Jenomže z nich vyplývá, že začíná převažovat příliv nad odlivem, a to viditelně.
  • berka  | 30.08.2015 21:17  | Reagovat
    Já samozřejmě chápu obavy Vaše i zbytku veřejnosti. Netvrdím, že uprchlíci nejsou (a zejména že nebudou) problémem. Jenom mi vadí atmosféra, která je v naší společnosti a která je bohužel přiživována i sdělovacími prostředky. Už jsem zmínil, že tuto oblast beru jinak než většina národa také z jistých "rodinných důvodů". Víte - co je to vlastně pojem "ekonomický uprchlík" ? Pokud je to emigrace za lepším živobytím, tak ano. Jenomže když si vezmete české emigranty po roce 68 - a že jich bylo prý na sto tisíc - tak podle mě naprostá většina neutíkala kvůli svobodě projevu, ale kvůli tomu, aby se měli lépe. Takže z devadesáti procent to jistě byli ekonomičtí uprchlíci. A vracelo je západní německo zpátky ? Je to přirozenost každého člověka - chtít se mít lépe. To co píšete o statistikách je pravda, ale bohužel značně zkreslená. Patrně je to tím, že neznáte dostatečně přesně platnou legislativu a procesy. Zkusím to popsat jednoduše - když policie na našem území zadrží uprchlíka ze Sýrie, může ho vrátit tam, kde byl zadržen předtím (třeba v Rakousku). Nebyl-li tam zadržen, příkladně pokud rakouské straně naše tuto skutečnost neprokáže, zůstává u nás. Nicméně nemá české vízum a proto je jeho pobyt na území ČR vnímán jako ilegální a dochází k vyhoštění (a následné repatriaci). Jenomže Sýrie je země s občanskou válkou a tudíž návrat uprchlíka může znamenat jeho ohrožení. Přichází na řadu tedy tzv. nucené vízum, kdy je uprchlíkovi povolen pobyt na našem území. Ovšem jen do doby, než pominou důvody, kvůli nimž se nemůže vrátit. Neznamená to, že by snad u nás získal azyl a nebo dokonce občanství. Jednoduše až bude Sýrie opět považována za bezpečnou, bude repatriován. Proto samozřejmě aktuální statistika musí být taková jak píšete - tedy že převažuje příliv nad odlivem. Ovšem ne tak, že by u nás zůstali natrvalo. K tomu co píšete a co se s velkou oblibou píše (i pan prezident to rád neustále omílá) - tedy řešit příčiny tam, kde vznikly... JAK to chcete proboha udělat ? Mimochodem - nevznikly v převážné většině ty příčiny právě díky neutuchající snaze USA a NATO někomu stále "pomáhat" ? A Vámi zmíněná "filtrace na vnějších hranicích EU" - to jste určitě napsal jenom proto, že jste se nad tím vůbec nezamyslel. Jak Vás znám z Vašich příspěvků, tak vím, že přece jenom uvažujete trochu jinak. Vnější hranice EU jsou obvykle moře. Máte tedy tou filtrací na mysli to, co už tady někteří taky navrhovali - tedy potápět lodě rovnou i s uprchlíky ??? Když půjdete v neděli na vycházku kolem řeky a najednou zahlédnete v řece topícího se mladého muže s dredama, který by vám za normálních okolností byl mírně řečeno nesympatický, vezmete klacek a začnete ho mlátit po rukách, aby se nemohl chytit ? Nebo mu ten klacek podáte a vytáhnete ho na břeh ? Já Vás přece jenom šacuju na tu druhou možnost...
  • VladimírV  | 30.08.2015 22:53  | Reagovat
    Pane Bernarde. Jsem rád, že jste navodil diskuzi, kde se mohou tříbit názory na konkrétní problém, kdy se nepoužívají jednoduché odsudky. Možná zaujme i další čtenáře. Což je samozřejmě jejich věc. Pokud dáváte reminiscenci k období po roce 68 a masovou emigrací Čechů na západ, netvrdil bych s jistotou, že to bylo pouze z ekonomických důvodů. Tedy z části ano, ale podmíněno politikou, která nepřála existenci lidí, kteří "nešlapali brázdu". Hlavní příčinou odchodu ze země byl vpád okupačních vojsk a normalizace, která posunula kariérní kritéria do podoby "koho chleba jíš, toho píseň zpívej". Čeští emigranti, i když občas v nelehké pozici, měli jedinou výhodu. A to, že šli do zemí s podobnými kulturními a náboženskými zvyklostmi, kterým se dokázali přizpůsobit. Navíc s vlastním intelektuálním potencionálem, co jim pomohl k získání snadnější existence v cizině. To vše je nepochybně značně odlišné od současné situace. O proceduře jednání s uprchlíky jsem si rovněž přečetl. Ano, je to praktický problém, pokud se nám podaří "odlovit" nelegála. Kdy bude např. v Sýrii bezpečno , si netroufnu odhadnout. Co vím jistě, že počet uprchlíků u nás poroste právě z tohoto důvodu. Role USA a NATO při implementování demokracie do zemí s absolutně jinou kulturou života je samozřejmě hlavní příčinou dané situace. Dá se spekulovat na i na to, zdali v tom není i jiný zájem, který souvisí se situací v Evropě. Ale to nechci tvrdit. Ochranu vnějších hranic Schengenu se dá zajistit i jinak než na březích Řecka či Itálie. A to už a území států za mořem. Vzpomeňte si na působení imigračních úředníků na Ruzyňském letišti. Dám Vám jeden příklad, jak ovlivnila kolonizace způsob chování některých zemí, např. Austrálii. Přistěhovalci z Evropy si dovezli do země králíky. A ti se natolik přemnožili, že vznikl velký problém. I tato zkušenost může být důvodem, že Australané bez milosti vrací všechny lodi s uprchlíky od svých břehů. Že by byli na nižší kulturní úrovni, si nemyslím. Pomoc bližnímu není pouze klišé. i já se snažím v životě lidem pomáhat. Řečeno přeneseně k státu, nepřispěji ke vzniku neřešitelné situace. Tedy přílivu uprchlíků v takovém množství, které jednoduše nejen ekonomicky, ale i sociálně a bezpečnostně zvládnu.
  • Fejinka  | 31.08.2015 08:40  | Reagovat
    Jenom v krátce, nikde jsem neslyšel od našeho politika, politologa či analytika, neřku-li od pánů novinářů a komentátorů v TV, kde je první a původní příčina této migrace (částečně to "nakousnul" VladimírV). Všichni to velmi dobře vědí, že je to politika USA v těchto částech světa za přispění některých států západní Evropy a především jejich "úderná pěst", NATO. Tady musím souhlasit s prezidentem Zemanem, proč si neudělá EU svoji vlastní armádu a NATO ať jde k čertu, protože to slouží jenom USA a zrušit ho, tak jako byl zrušen Varšavský pakt. Ty hloupé řeči proč nemůže zasáhnout NATO v případě ochraně Schengenu proti invazi imigrantů... Jsou to jenom zástupné výmluvy včetně našich generálů u NATO. Druhá věc-všechno si má řešit EU a co takhle USA? Nikde nejsou řečena nějaká čísla, kolik si imigrantů vezmou Spojené státy, které vše zapříčinily. Jak je vidět všichni v EU mají strach něco proti USA jenom se zmínit. Všichni tzv. diktátoři skončili smrtí až na Assada (zatím), protože se postavili USA a jejich vyděračské politice a jejich ekonomických zájmů.
  • berka  | 31.08.2015 10:54  | Reagovat
    Pane Fejinko, obávám se, že zrovna tento prezidentův nápad je holá kravina. Umíte si představit, kolik by to stálo ? Kdo by takovou armádu platil ? Ostatní státy v Evropě kromě nás ? Budování vlastní armády (a hlavně jejích zcela nových logistických struktur) by vyšlo nepředstavitelně draho. Ale plno lidí by bylo určitě rádo. To by se panečku zase uživilo lidiček na úplatcích, provizích, luxusních kabelkách a dalších věcech spojených s nejrůznějšími výběrovými řízeními, projekty a armádními zakázkami. Pane Havlíčku, máte jistě v mnohém pravdu. Já prostě jenom ze zásady nedokážu přijmout myšlenku, že jsou někteří lidé paušálně lepší než jiní a že je některá "rasa" nadřazená té jiné. Za svých cest po světě jsem poznal velké množství "bílých" parchantů s vysokoškolskými tituly a kultivovaným vystupováním a na druhé straně jsem se mnohdy dočkal nečekané pomoci od "nomádů", od nichž bych to absolutně nečekal. Takže jsem v hodnocení "kvality" lidského genomu hodně opatrný. Jako třeba pan poslanec lidovec Kalenda, který se o víkendu svěřil veřejnosti s tím, že uprchlíci jsou nechutná lůza, póvl, odpad a že absolutně nelituje těch, co se udusili v převaděčském kamionu. Prostě taková ta legendární křesťanská pomoc bližnímu svému v praxi...
  • Fejinka  | 31.08.2015 13:41  | Reagovat
    Já si zase nemyslím, že by to stálo mnohem více. Když se zruší NATO, tak by se to určitě rozdělilo na jednotlivé státy. My můžeme dát např. špičkové chemiky. Platila by to samozřejmě EU, vždyť těch fondů je tam velké množství. A Česko je známé svým nečerpáním těchto fondů, takže peníze se určitě najdou a když se bude jednat o žoldáky, tak mnohé země je milují. Já si myslím, že si to Brusel dokáže pohlídat.
  • berka  | 31.08.2015 15:32  | Reagovat
    No...tak špičkoví chemici budou v boji proti uprchlíkům opravdu hodně platní :-) Bohužel armáda potřebuje hlavně pěchotu, letadla a vrtulníky. K tomu pak satelitní systémy, logistická centra, radary a dalších milion věcí. Proč by to měl platit zbytek Evropy z nějakých fondů (ty se taky musí něčím naplnit) a my ne ? Prostě finančně a organizačně je to tak náročné, že je to prostě sci-fi.
  • Libor Furbacher  | 31.08.2015 23:28  | Reagovat
    Tak ,tak panove ,postarat se o vlastni armadu, bude to stat Evropskou unii ,[a vas take]penizky.Hlavne ted kdyz jste tam zhyckany ,tim ze tam mate NATO,ktery je ze 75 procent finacovano by USA.Je na case aby se Evropa zacala starat sama o sebe a ZA SVOJE.Misto aby mela porad covered arse by USA, a delala libivou socialni politiku a nikdy si neumazala rucicky.A za svoje ciny vzala plnou zodpovednost a ne kdyz neco jde wrong tak to hned hodit na USA.Pak se vam to bude teprve demonstrovat proti radaru a podobne. Ale clovek nikdy nevi, Ono ale je pro USA levnejsi platit tech 75 procent do NATO,nez zase delat invazi to Normandy,az to tam zase vymyslite.
  • VladimírV  | 01.09.2015 07:54  | Reagovat
    Pane Fürbachere. NATO nejsou pouze USA. Každý dlouhodobý pobyt cizích vojsk v neválečném stavu na našem území je atakem na naši suverenitu. A propós. Radar nás před případnou vlnou násilí z řad utečenců nezachrání. Jen na okraj. Proč USA tak vehementně usilují o podepsání dohody TTIP s EU?
  • Libor Furbacher  | 01.09.2015 14:07  | Reagovat
    Pane Vladimire,odpovim vam celou vetou.Proc USA a Canada tak vehementne usiluji o podepsani dohody TTIP,je to proto aby Evropska unie nechala ameriku vyvazet presne tolik ,kolik kolik dovazi z Evropy,aby se to udelo fair a evropa nemala porad free ride ,jako treba uz nahore zminenem NATO. //www.census.gov/foreign-trade/balance/c0003.html
  • VladimírV  | 01.09.2015 15:37  | Reagovat
    Pane Fürbachere. USA mají především zájem o ovlivnění obchodní politiky EU vůči Rusku a Číně, kde tuší obrovskou konkurenci. Podporováním sankcí vůči Rusku kvůli Ukrajině svůj záměr jenom potvrzují. To je zase moje pravda. Navíc, asi mi nebudete odporovat, když jako Čech řeknu, že USA rozhodně nečekají od obchodu s Českem žádný zázrak. Neboli, případný lukrativní dovoz zboží z USA bychom rozhodně nedokázali plně kompenzovat. A potom už to není oboustranně výhodný obchod. Pro nás je zajímavější obchodovat s těmi zeměmi, kterým máme i my co nabídnout. Na tom je historicky postavena naše hospodářská politika.

Přidat Komentář Vrátit se nahoru