Reklama
Dnes je pondělí 25.11.2024      svátek má Kateřina
Zpět
Jaromír Kalina

Absolvoval Fakultu chemické technologie na VŠCHT v Praze. Působil jako výrobní ředitel a sládek Pivovaru Jihlava. Od r. 2014 do června 2019 náměstek primátora Jihlavy pro majetek a IT, v letech 2013-17 krajský předseda KDU-ČSL. Zastupitel města Jihlavy a Kraje Vysočina. Ženatý, čtyři děti, žije v Jihlavě. Přezdívka: Jack. Jeho pivovarnické hesla: "Dej Bůh štěstí!"

Proč podporuji odkup areálu Modety pro jihlavskou zoo

Jaromír Kalina | 11.01.2016 12:39

Jihlavské zastupitelstvo zřejmě do léta definitivně rozhodne o odkupu areálu firmy Modeta Style, který by umožnil další rozvoj jihlavské zoologické zahrady. Tento záměr kritizuje i část jihlavské radniční koalice, zejména ODS. Ta chce znát záměr konkrétní záměr a případné partnery před rozhodnutím o koupi.  Já jsem po zvážení všech okolností pro odkup. Vycházím z toho, že zoo patří k hlavním turistickým lákadlům města. Jenže je „sevřena“ v údolí, takže už se nemá kam rozrůstat. Areál současné Modety je strategicky důležitý tím, že tady by ještě byl rozvoj možný. Klíčové pro mě bylo setkání se současnými majiteli Modety a návštěva areálu, která proběhla před Vánoci pro zájemce z rady města. Překvapilo mě, v jakém dobrém stavu areál je – je to velký rozdíl oproti objektům bývalé OVS U mincovny 6 a 8 nebo pístovským kasárnám. Prostory se navíc dají jednoduše oddělit, takže je lze využít na různé účely a využívat jednotlivě pro zoo nebo pro podnikatelské záměry. Přáním majitelů Modety bylo zhruba další čtyři roky pokračovat v tomto areálu v podnikání. To jim chceme umožnit a oni jsou srozuměni s tím, že by během přechodné doby městu platili nájem a zároveň si hledali jinou lokalitu. Současně je možné do rozhodnutí o konkrétním záměru pronajímat další části stávajícím nebo potencionálním pronajímatelům a mít tak zaručený okamžitý příjem. Odkup si ze strany města vyžádá velký jednorázový náklad (29 milionů) plus další investice a také budoucí provozní náklady. I proto chce město přizvat ke spolupráci partnera (nebo partnery) z řad soukromých investorů – třeba restaurace je jedním z nápadů, kde nemusí nutně investovat město. Konkrétní projekt na využití by vznikl ve spolupráci s partnerem právě během přechodné doby. Další rozvoj zoo s sebou samozřejmě ponese i zvýšené provozní náklady. Je dobře, že se za pomoci dotací do zoo hodně investovalo, ale město musí zvažovat další investice v zoo také s ohledem právě na provozní náklady a stejně jako u dalších „svých“ organizací hlídat její hospodaření. Jaromír Kalina (KDU-ČSL), náměstek primátora Jihlavy  

Blog Jihlavské listy

Úvod blogu
Podmínky užívání blogu

Autoři

Archiv


Poslední příspěvky

RUDÉ PRÁVO 19.11.2024
OSVOBOZENÍ 16.11.2024
RAF 04.11.2024
ZNEUŽITÍ IDENTITY 10.10.2024
RUŠIČKY 08.10.2024

Poslední komentáře

https://simka51.ru: My, občané Protektorátu (1/3)
Brycewar: My, občané Protektorátu (1/3)
dublikaty_phei: My, občané Protektorátu (1/3)
Leonasmelm: My, občané Protektorátu (1/3)
Joleen: My, občané Protektorátu (1/3)

Můj Blog

Přihlášení do blogu
Registrace na blog
Reklama

16 komentářů

Přidat Komentář

  • pavlik  | 11.01.2016 14:54  | Reagovat
    Jak se říká - co je milé, to je krásné... Krásné není to, co je velké, ale co na stávající ploše dokáže maximálně využít a zaujmout. Je hloupost myslet si, že čím větší bude ZOO, tím více bude lidi přitahovat. Je to jako s nákupy v malém obchodě, kde máte vše podstatné na malé ploše a nakupováním v supermarketech, kde bloudíte, rezignovaně a unaveně už jen tupě koukáte do regálů... Zkuste nejdříve zdokonalit na maximum ZOO na ploše, na které je - a že je hodně co zlepšovat a zdokonalovat i atraktizovat a až bude hotovo, tak se zajímejte, jestli potřebujeme přikoupit svědomitě a naprosto uvážlivě za 29 milionů kus pozemku vedle. Která pak realitka si chce asi nadhodnocenou stavbou továrny v naprosto nelukrativní části města namastit kapsu ? Nebo že by nějaký politik ? Nevíte kam s penězi ? Poradím Vám, kde v Jihlavě smysluplně použít 29 milionů korun.
  • Fejinka  | 11.01.2016 15:22  | Reagovat
    Sbohem textilkám v Jihlavě, poslední mohykán Modety končí. Další tradice Jihlavy končí.
  • Joe  | 11.01.2016 15:50  | Reagovat
    Díky za článek, je moc dobré umět obhájit svůj názor argumenty. Využití areálu Modety pro ZOO považuju za logický krok. Fakticky je to jediná relativně dostupná plocha v okolí. I kdyby byla pár let jen nachystána a sloužila dál jak v současnosti. pavlik: Každý má samozřejmě svůj pohled, nicméně: Proč za každou cenu hledat problém? Při troše uvažování se dají nějaké najít vždy a všude. Fejinka: Je uvedena úvaha o přesunu Modety, tedy možná i v rámci Jihlavy... Podobně nostalgicky byste mohl nahlížet např. na Teslu.
  • Berka  | 11.01.2016 16:26  | Reagovat
    Já bych jim za to dal třicet. 29 je takový divný číslo. Mě osobně to úplně špatnej nápad nepřijde - pokud se aktuálně do toho objektu nemusí nějak moc investovat. Využití by se určitě případně našlo. Přijde mi to smysluplnější, než betonování letiště ze společných peněz pro pár desítek "aviatiků".
  • XXXXX  | 11.01.2016 17:05  | Reagovat
    Souhlasím s Berkou
  • VladimírV  | 11.01.2016 23:48  | Reagovat
    Poloha areálu v blízkosti středu města je jeho jedinou výhodou. Stačí se zeptat developerů, zdali by areál koupili. Řeknou ne, a to se nemusí hovořit ani o kupní ceně. Důvod je prostý. Údolí se ZOO tvoří uzavřený kotel, který stabilně udržuje zápach od zvířat. Na ten se nedá zvyknout. Už proto je většina ZOO situovaná v kopcích, s "odvětráváním". O kladném efektu této investice tudíž nelze hovořit. Existence areálu pro potřeby ZOO její hospodaření rozhodně nezlepší.
  • Fejinka  | 12.01.2016 10:30  | Reagovat
    Re Joe: nevím jak je to s odloučenou výrobou v Herálci, tam také něco bylo. Asi se to jinak jmenuje, nevím. A bývalá Tesla byla dříve "tabačka".
  • Jiroušek  | 17.01.2016 17:29  | Reagovat
    Areál po rozšíření zoo, leží v jejím středu, proto je víc než logické, že jiná varianta, než začlenění do areálu zoo není. Je to opravdu poslední území, které zoo může získat. Využití toho areálu má mnoho variant a pokud bude dobře řešeno, posune zoo k ještě vetší soběstačnosti. Jako jihlavský zastupitel, jsem tento návrh vyslovil v roce 2006, tehdy se to zádlo jako sen, ale já si sny plnit umím. Argumentací jsem získával stále více zastupitelů, jsem velmi rád, že mezi ně dnes patří i pan ing. Kalina.
  • VladimírV  | 17.01.2016 17:49  | Reagovat
    K panu Jirouškovi. Ano, pokud jde o výhodnost území, máte pravdu. Pokud jde o větší soběstačnost, přeloženo efektivitu, tady už to bude silně pokulhávat. Těžko hledám nějakou další exkluzivitu ZOO, která by svou atraktivitou a profitem vykompenzovala nemalé náklady na odkup a "zkulturnění" areálu a ZOO se nestala bumbrdlíčkem přisátým na rozpočet města. Nejméně nákladnou by byla výstavba zvířecího hřbitova.
  • Jiroušek  | 17.01.2016 18:30  | Reagovat
    Vážený pane, Jizoo má jednu z největších soběstačností mezi našimi zoo, je nejnavštěvovanějším turistickým cílem v kraji, plní významnou roli v ochraně přírody. Všechno nemůžeme měřit penězi, bohužel je tomu tak stále častěji. Ono město má těch bumbrdlíčku mnohem víc, zoo patří k těm nejméně náročným. Osobně jsem navštívil víc jak 120 zoo v celém světě, zajímal jsem se o jejich ekonomiku, mnoho je soukromých, majitelé nedostávají žádné dotace a ještě platí daně. Dobře promyšlená koncepce využití areálu továrny, zcela jistě posune soběstačnost zoo a odlehčí městskému rozpočtu. Na prvním místě je restaurace, která v zoo chybí. Nicméně psí a kočičí hřbitovy, vzácně v některých zoo jsou, je to jistě finanční příjem, ale podle mého názoru, ne příliš šťastný.
  • Honza  | 17.01.2016 19:28  | Reagovat
    Jenom historické upřesnění. Bývalá budova Tesly na Havlíčkově ulici byl nejdříve Tostova soukenická továrna a následně "tabačka".
  • Venca  | 17.01.2016 20:19  | Reagovat
    A teď je to nóbl sanatoř.
  • VladimírV  | 17.01.2016 20:46  | Reagovat
    Vážený pane Jiroušku, ano, vše nelze měřit penězi. Ovšem samotný odkup areálu, likvidace nemovitostí a likvidace ekologické zátěže před jeho dalším využitím, to není oněch 30 milionů, ale minimálně 60 milionů nákladů. Dovolím si tvrdit, že současná výtěžnost 1m2 plochy ZOO ve srovnání s nově pořizovanou (Modeta) je pro město daleko vyšší. Např. pochybuji o tom, že by město, potažmo ZOO Jihlava provozovalo ve své režii restauraci. Samotný nájem cizí firmě rozhodně neumaže mnoho ze vstupních nákladů. Indikátorem lukrativnosti areálu je např. ochota soukromých investorů, podílet se na jeho vybudování formou PPP projektů. O žádné aktivitě ze soukromé sféry jsem zatím neslyšel. Ale abychom se nebavili pouze o penězích. Atraktivita ZOO je již dnes poměrně vysoká, i proto, že je Jihlava geograficky dobře položená. A že se široko daleko ZOO nenachází. Jihlava je příklad toho, že co je malé, to je milé. Cit a profesionalita, se kterou je postupně budovaná, je nepochybný a za to patří poděkování i Vám. ZOO má i své zázemí např. pro občerstvení návštěvníků. Představy o tom, že právě jejím rozšířením o areál Modety se podstatně zvýší i její atraktivita, nemohu pravdu sdílet.
  • Jiroušek  | 18.01.2016 07:42  | Reagovat
    Vážený pane, vaše poděkování mně potěšilo. Opravdu zde není prostor proto, abych vám vyvrátil vaše pochybnosti, ale pokud máte zájem kdykoli se s vámi sejdu. Ekologická zátěž areálu je téměř nulová, šetření proběhlo. Podmínky odkupu byly vyjednány nadstandardně ve prospěch města. Restauraci by samozřejmě zoo neprovozovala, neumí to, ale zisk z pronájmu není zanedbatelný. Spokojenost návštěvníků je velká deviza. Spokojený návštěvník se vrací a zoo doporučí přátelům. Na revitalizaci továrního objektu se mohou podílet soukromí investoři, nebo lze využít evropské fondy.
  • VladimírV  | 18.01.2016 10:10  | Reagovat
    Vážený pane Jiroušku, oceňuji Vaše přesvědčení o smyslupplnosti dané investice. Zároveň Vám fandím, potažmo městu, aby se našli soukromí investoři, poptažmo město získalo dotace, které by eliminovaly nesporně vysoké vstupní náklady. Jen tak naokraj věci. Budovy, kde byla provozována textilní výroba, se musí kompletně odstranit i s podložím. Typický pach z textilu a maziv prostě nevyprchá. A to bude stát nemalé peníze. Pokud jde o výši nájmu, ta je řízena nejen zájmem majitele nemovitosti, ale zejména poptávkou po službách provozovatele. Je to podobné, jako když bývalý primátor prohlásil, že eliminace nákladů na provozování zpevněné letištní plochy bude zajištěna výší nájmu. Zkrátka s každým kšeftem musí souhlasit obě strany. Přeji Vám příjemný den. Vladimír Havlíček
  • F. Zelníček  | 18.01.2016 12:11  | Reagovat
    Jako bývalý náměstek primátora za ČSSD vítám podporu odkupu od pana Kaliny KDU-ČSL. V minulém volebním období zástupci KDU-ČSL odkup nepodpořili. Tehdy přesto zastupitelstvo usnesením schválilo odkup po schválení financování – 29 mil. Kč. Usnesením 368/14-ZM. Hlasování 21 pro /11 proti / zdržel se 4. Pro odkup je nutno najít a schválit financování. Nemám nic proti zimáku, ale jedná se cca o dvacetinu toho co půjde do zimáku a to nevím kam dáme na zimáku alespoň dva autobusy a jeden kamion.

Přidat Komentář Vrátit se nahoru