Reklama
Dnes je pondělí 25.11.2024      svátek má Kateřina
Zpět
Jaromír Kalina

Absolvoval Fakultu chemické technologie na VŠCHT v Praze. Působil jako výrobní ředitel a sládek Pivovaru Jihlava. Od r. 2014 do června 2019 náměstek primátora Jihlavy pro majetek a IT, v letech 2013-17 krajský předseda KDU-ČSL. Zastupitel města Jihlavy a Kraje Vysočina. Ženatý, čtyři děti, žije v Jihlavě. Přezdívka: Jack. Jeho pivovarnické hesla: "Dej Bůh štěstí!"

Rychlotrať ano, ale ne přes Jihlava-město

Jaromír Kalina | 19.02.2016 08:34

Čas od času se objeví nový plánek trasy vysokorychlostní železnice (VRT) přes Vysočinu. Vzbudí emoce a pak je ticho. Postrádám o této věci hlubší diskusi a podle mě by kraj měl být prostředníkem mezi obcemi a státem.  Na posledním krajském zastupitelstvu (2. února) zazněla slova předsedkyně výboru regionálního rozvoje Marie Černé, že „vedení VRT přes Kraj Vysočina považuje za důležitý projekt, který by mohl přispět k zefektivnění veřejné dopravy v Kraji Vysočina“. Hejtman Jiří Běhounek spíš jen ironicky poznamenal, že za doby jeho působení ve funkci jde už o pátou variantu a že on není o některých jednáních informován. A ministru dopravy prý jen řekl, že „kraj u toho chce být“. Podle mě je to málo. Kraj by měl aktivněji vystupovat jako prostředník mezi obcemi a státem, který zná různé názory na VRT na Vysočině. Já vidím možný přínos VRT v ekologii i ekonomice. Umím si představit, že díky rychlému spojení by se Jihlaváci s úzkou profesní specializací v budoucnu nemuseli stěhovat do Prahy či Brna a že by trať Jihlavě mohla přinést další investice. Jako Jihlavák ale nesouhlasím se "zavlečením " VRT na nádraží Jihlava-město, ideální by byla zastávka třeba u Stříteže. Také bych rád viděl skutečnou analýzu ekonomického a společenského přínosu VRT konkrétně pro Jihlavu - tedy pro kolik lidí může být zajímavé trávit denně 2 až 3 hodiny ve vlaku (VRT + doprava do zaměstnání - cesta tam i zpět) a zůstat přitom bydlet v Jihlavě. Kladnější vztah k VRT mají lidé na východ od Jihlavy, kde by trať kopírovala dálnici a rychlíky „nižší úrovně“ by stavěly i ve Velkém Meziříčí a Velké Bíteši. Naopak nesouhlas dávají najevo obce na Pelhřimovsku a Havlíčkobrodsku, kde dosud není jasné, kudy by trať vedla, a zda by nezasáhla třeba do rekreačních oblastí kolem Sedlické přehrady. Vadí jim i „blokovaný“ koridor v územních plánech. Oběma postojům rozumím, chápu, že pro někoho může VRT být spíš přínosem a pro jiného jen zátěží. Ale právě proto by politici Kraje Vysočina měli působit jako moderátoři diskuse, a nenechávat obce, ať si „to se státem vyřídí samy“. Kraj by měl tlačit stát k jasným vyjádřením, podmínkám a termínům. Pokud k tomu nedojde, může při jednáních někomu dojít trpělivost. A pak se trasa může přesunout úplně jinam, kde už z ní nebude mít užitek nikdo z Vysočiny. A to asi nechceme.

Blog Jihlavské listy

Úvod blogu
Podmínky užívání blogu

Autoři

Archiv


Poslední příspěvky

RUDÉ PRÁVO 19.11.2024
OSVOBOZENÍ 16.11.2024
RAF 04.11.2024
ZNEUŽITÍ IDENTITY 10.10.2024
RUŠIČKY 08.10.2024

Poslední komentáře

Brycewar: My, občané Protektorátu (1/3)
dublikaty_phei: My, občané Protektorátu (1/3)
Leonasmelm: My, občané Protektorátu (1/3)
Joleen: My, občané Protektorátu (1/3)
MikeSnics: My, občané Protektorátu (1/3)

Můj Blog

Přihlášení do blogu
Registrace na blog
Reklama

10 komentářů

Přidat Komentář

  • Fejinka  | 19.02.2016 14:33  | Reagovat
    Pokud si Jihlava nechá "utéci" VRT, tak je sama proti sobě. Chápu, že řada obcí se tomu brání, protože tam nic podobného nemají (dálnici, železniční trať, průmyslovou zónu, letiště apod) a chtějí mít svůj klídek. Jen tak mimochodem, ta Střítež je zrovna obklopena všemi těmito vymoženostmi. Samozřejmě vše se dá řešit (např. v Rakousku jsem viděl dávat tratě do umělých tunelů). Někudy to musí vézt. Vždyť už jeden bývalý ministr dopravy, pocházející z Jihlavy, nechal převézt mezinárodní rychlíkovou dopravu přes Havl. Brod. Pro část Vysočiny se tím hodně zkomplikovalo spojení na Slovensko a Maďarsko (byly to rychlíkové spoje Maďarů, dnes jezdí horem).
  • VladimírV  | 19.02.2016 15:42  | Reagovat
    Postrádám hlubší smysl VRT pro Vysočinu. Není zrovna výspou industrializace, VRT by cestující za prací nepřivážela, ale naopak. Není lepší cíleně vytvářet pracovní příležitosti a tím vést náš kraj k vyšší životní úrovni? Pokud chce někdo rychle cestovat např. z Brna do Prahy, existuje i letecká doprava. Navíc, pokud jde o hlavní problém předimenzování dálnice, tím je nákladní doprava, kterou VRT nevyřeší. Vše je záležitostí lukrativnosti železniční nákladní přepravy. Tím by se problém částečně vyřešil. Jsme tranzitní zemí a náš stát má výsadní právo rozhodnout si o tom, jakým způsobem bude doprava, či přeprava na našem území organizovaná. Zkusme se podívat např. do Švýcarska. Jenomže, ono jde především o zisky (ztráty) polostátních společností ČD a ŘSD.
  • XXXXX  | 19.02.2016 18:41  | Reagovat
    No nevím jestli jde o zisky či ztráty těchto dvou, ale především jde o rychlost přepravy zboží a ta je při současných neexistujících skladových zásobách firem naprosto klíčová. Přestava, že náklad bude na cestě mezi například Londýnem a Prahou železnicí přepraven stejně rychle jako dvoumužnou posádkou kamionu je naprosto iluzorní. Dálnice není předimenzovaná ale poddimenzovaná. Je přetížená a přetížená je proto, že místní vlády si vládními speciály létaly zalyžovat, ministři dopravy různě odkláněli toky financí místo toho aby úplně jednoduše rozšířili a opravili tuto milou dálnici již v době kdy byla za svou životností. Na posrání je, že musel přijít nějakej agent Bureš bůhví jaké národnosti, aby všem těm demokratům nakopal prdel a začalo se s tím něco dělat. Smutná pohádka. A s tou železnicí souhlasím, vysokorychlostní trať je kravina.
  • VladimírV  | 19.02.2016 20:03  | Reagovat
    Pro XXXXX: Omlouvám se, Ano, správně je: "dálnice je poddimenzovaná".
  • Hlávka Jaroslav  | 19.02.2016 21:34  | Reagovat
    Pane kolego, asi dobře rozumíš pivu a problém rychlostní železnice tě zajímá především proto, že by eventuálně mohla narušit klid tvé rodiny. Je to patrné z celého článku. To není dobrý přístup k problému. Až bude zpracována studie k této otázce, jistě bude i místo na naše laické názory. Zdravím tě pozdravem. Dej Bůh štěstí.
  • XXXXX  | 20.02.2016 00:22  | Reagovat
    to jsou detaily, problém je v tom, že se na to prostě sralo
  • Berka  | 20.02.2016 19:39  | Reagovat
    Je to stejný problém jako s leteckou dopravou. Když chcete dopravit zboží z fabriky někam do skladu na druhém konci republiky, kamion je opravdu nejlevnější a nejrychlejší. Je super, že vám třeba kolem Bosche bude jezdit šinkanzen - když do něj zboží za jízdy nenaházíte. Do nákladního vlaku (pokud nemáte svoji vlečku) naložíte zboží na nákladovém nádraží. Tam musíte dojet oním výše zmíněným kamionem a v cíli ho zase naložit do jiného kamionu, který ho odveze z nádraží. Takže se zboží čtyřikrát nakládá/vykládá. To strašně zdržuje a prodražuje. Vlak také nejezdí operativně, ale jenom třeba jednou za den. Nákladní vlak nikdy nejede na jeden zátah - má několik zastávek v uzlových stanicích, aby nepřekážel prioritní osobní dopravě. Ve výsledku je teda jednodušší, levnější a efektivnější jeden velký silniční kamion na celou cestu. Jako když letíte na dovolenou. Je super že jste za dvě hodiny v Paříži, ale další dvě hodiny strávíte odbavením atd.
  • Fejinka  | 20.02.2016 20:31  | Reagovat
    S těmi kamiony by bylo asi nejjednodušší je "navagonovat" na vlaky (záleží samozřejmě na délce přepravy). Něco už tady bylo v Lovosicích, ale zrušilo se to. Tak nevím.
  • Berka  | 20.02.2016 21:12  | Reagovat
    Jenže vagony s kamionama ani na vysokorychlostní trati nějak extra rychle nepojedou - už jen kvůli aerodynamice. Vysoké rychlosti vlaků jsou doménou osobní přepravy.
  • Fejinka  | 22.02.2016 08:33  | Reagovat
    To je pravda, ale zase tolik rychlovlaků jezdit nebude, takže by se tam vešel i ten pomalejší s kamiony, případně by někde musel počkat.