Stanislav Doležal
Náplava, která to s Jihlavou myslí dobře. Zastupitel města, člen dopravní komise.
Antikoncepce jihlavského parkování, aneb občane plať!
Stanislav Doležal | 17.05.2016 09:28Na veřejnost se pomalu, ale jistě dostává dokument s honosným názvem Nová koncepce placeného stání statutárního města Jihlavy (chystané změny v roce 2016). Pokud bych měl tento dokument vyjádřit jednou větou zněla by: "Občane zaplať, a když budeš mít štěstí, tak i zaparkuješ." Koncepce totiž neřeší problém parkování, pouze stanovuje platební podmínky pro občany, kteří si zaplatí možnost, pokud bude volné místo (v plánu je opět prodej většího množství karet než je parkovacích míst), na něm zaparkovat. Cílem má být upřednostnění rezidentů před dojíždějícími. To co se na první pohled zdá jako dobrá myšlenka, je při druhém pohledu pouhé tahání peněz z kapes občanů. Co bude následovat, po zavedení nových placených zón? Přesně to stejné, co se dělo, když byly zavedeny ty první, řidiči nevlastnící parkovací kartu zaparkují v nejbližší ulici, kde rezidenční parkování dosud zavedeno není. Problém se tedy neřeší pouze přesouvá na jinou ulici. Odbor dopravy si tak připravuje půdu k tomu, aby i další ulice za "mírný" poplatek "osvobodil" od mimojihlavských nájezdníků, kteří mají tu drzost a dovolili si do našeho města přijet osobním vozem a ještě by chtěli i slušně zaparkovat. Jistě problém parkování je třeba řešit, ale systém který prosazuje jihlavský odbor dopravy pod vedením ing. Vymazala, problém rozhodně neřeší. Začíná totiž tak, jak je u projektů prosazovaných ing. Vymazalem běžné od konce. Jím zavedené represivní opatření totiž nedává na výběr. Prosazovaný systém "zaplať nebo vypadni" je veden pouze touhou kasírovat majitele automobilů. Možná chce tímto přínosem peněz dokázat koaličním partnerům svoji důležitost nebo je to pouze nenávist k automobilům jako k celku, nevím. Souhlasil bych se zavedením rezidenčního parkování, ale musel by být zaveden systémem který má návaznost a logiku. Prvním bodem by mělo být zřízení záchytných parkovišť s dostupností k MHD a teprve potom omezení parkování. V Jihlavě se to dělá přesně naopak. Samostatnou kapitolou je samotná rezidenční karta. Náklady na provoz této karty včetně pořízení jsou cca 2,50 Kč, nejlevnější cena ročního parkování 800,- Kč. Pro někoho je tato cena marginální položkou v rodinném rozpočtu, jiný v ní vidí deset hodit práce. Co mi však vadí mnohem více je fakt, že je tato karta vázána na SPZ. Nechápu co je komu (odboru dopravy) do toho, jaké auto parkuji. Zaplatil jsem si možnost zaparkovat v rezidenční zóně, ale pokud přijedu náhradním vozidlem ze servisu, služebním vozem (soukromý nechám ve firmě), půjčím příbuznému své auto a vezmu si jeho, mám prostě smůlu. Odbor dopravy tyto situace řeší jak jinak než poplatkem. Mohu si totiž koupit dražší verzi karty, která bude přenosná. Jihlava potřebuje systém parkování, ale systém který bude řešit parkování a nikoli financování egoistických projektů představitelů města (letiště, vláček pro turisty, zasněžování běžkařského okruhu, atd.). Závěrem bych si dovolil příklad, jakým způsobem je v Jihlavě řešeno parkování. V poslední době je výbušným tématem jihlavské politiky stavba (rekonstrukce) zimního stadionu. Na argument že stávající místo zimního stadionu neposkytuje dostatek parkovacích míst, odpověděl pan primátor: "Parkovacích míst je dostatek, to se rozpustí v okolních ulicích." Ano, právě v těch ulicích v kterých má být od října 2016 zaváděno rezidenční parkování.