Reklama
Dnes je sobota 21.09.2024      svátek má Matouš
Zpět
Petr Klukan

Narozen 2. 4. 1961 v Jihlavě, je absolventem Přírodovědecké fakulty UJEP Brno. Od roku 1993 je šéfredaktorem Jihlavských listů. Mezi jeho největší záliby patří fotografování.

http://www.jihlavske-listy.cz

Pomník

Petr Klukan | 28.06.2016 08:38

Pamětní deska připomíná 201 mrtvých německých mužů, žen a dětí, kteří zahynuli v internačním stonařovském táboře. Její odhalení bylo vysvětlováno slovy smíření a odpuštění. Před hřbitovní zdí stála skupinka deseti lidí se sovětskou a českou vlajkou a nápisy v českém a ruském jazyce s poděkováním za osvobození od fašismu. Jejich protest byl za „přihlížení“ několika policejních aut tichý. Je připomínka německých obětí správná? Je. A nesouhlas protestujících lidí? V demokracii má každý právo na názor – vyjadřovaný slušně a bez provokací. Takže pokud to tak cítí, proč ne. Avšak argument, že v Německu není pomník obětem fašismu, je lichý. Německo si prošlo dlouhou dobou zpytování svědomí a například muzeum v Berchtesgadenu u Hitlerova Orlího hnízda to jasně ukazuje. Staří lidé, kteří do Stonařova na pietní akci přijeli, mají k fašismu či extrémismu daleko. Paradoxně k němu mohou mít blíž lidé, kteří proti nim protestují. 

Blog Jihlavské listy

Úvod blogu
Podmínky užívání blogu

Autoři

Archiv


Poslední příspěvky

KDO TO ASI PLATÍ ??? 20.09.2024
„Putinovi kručí v břiše a má chuť na obilí na Ukrajině“ 17.09.2024
POVODEŇ 15.09.2024
Poštovní schránka v těchto dnech: 09.09.2024
PRÁVĚ DNES 27.08.2024

Poslední komentáře

Anthonyastom: DENACIFIKACE + NORMALIZACE
Olpemola: My, občané Protektorátu (1/3)
Uborka_qrxv615: My, občané Protektorátu (1/3)
Anthonyastom: Invazi v Normandii podporovali ze vzduchu i českoslovenští piloti Dnes 5. 6., 5:00 K pobřeží Francie dorazila brzo ráno ohromná flotila plavidel, kdy válečné lodě doprovázely vyloďovací čluny. Před osmdesáti lety, 6. června 1944, se vylodili v Norm
AqttAdugs: My, občané Protektorátu (1/3)

Můj Blog

Přihlášení do blogu
Registrace na blog
Reklama

31 komentářů

Přidat Komentář

  • Frej  | 28.06.2016 10:15  | Reagovat
    Tak teď to autor schytá. Od těch na konci blogu zmíněných a jejich soudruhů.
  • berka  | 28.06.2016 17:03  | Reagovat
    Já osobně tenhle článek podepisuju. Mimochodem není pravda, že v Německu nejsou pomníky obětem fašismu (však jen v NDR jich bylo hodně už dřív). Bohužel se neustále směšují viníci a oběti. Někteří viníci seděli ještě nedávno v německém parlamentu, jiní vesele dožívali své roky zcela legálně ve spravedlivých USA (což pan Furbacher s panem Grycem samozřejmě popřou), část jich také sloužila věrně poúnorové StB. Pokud nesmiřitelný a hrdinský český boj s fašismem znamenal v lidovém podání měsíc po válce umlácení sice možná nabubřelého, ale jinak neškodného německého souseda krumpáčem, abych si mohl přisvojit jeho krávu, tak nás ochraňuj svatý Václav...
  • Libor Furbacher  | 28.06.2016 20:22  | Reagovat
    Ja tady podepisi vsechny tri.Pouze s jednou pripominkou pro pana Berku.Ve svobodnem svete jich zilo dost nejenom v USA a Canade, to je pravda.Ale to bylo proto ze propadly sitem a nikdo o jejich minulosti nevedel.A vzalo to hodne let i zidovske komunite, je najit.A ty nikdo nemuze obvinovat z nadrzovani fasistum.
  • Zdeněk Gryc  | 28.06.2016 21:07  | Reagovat
    Když už jsem byl osloven, dovolte prosím, abych s ohledem na story Hitlerova architekta-pěkného šibala Albera Speera, který umřel v Londýně na prsou své milenky výjimečně držel huhu. Ale i nadále Vás všechny miluju, psali jste, včetně autora fakt pěkně.
  • Svatopluk Beran  | 28.06.2016 23:17  | Reagovat
    Staří lidé, kteří do Stonařova na pietní akci přijeli, mají k fašismu či extrémismu daleko. Paradoxně k němu mohou mít blíž lidé, kteří proti nim protestují. Vyfabulujme a posuňme tvoji novinářskou otázku Petře dál. S omluvou za poválečný a nepochopitelný odsun tří milionů spořádaných Němců vrací dnešní ČR třem milionům Němcům jejich majetek. Němečtí obyvatelé se tak stávají jednou čtvrtinou obyvatel částí České Republiky. Jejich životní úroveň tím pádem klesá na jednu třetinu oproti jejich životu v dnešnímu Německu. Tři milony Němců budou muset svou prací přispívat na vysokou životní úroveň Německa? Budou Sudety dále jejich domovinou po které jenom nostalgicky touží, nebo budou usilovat o jejich přičlenění k Německu? Nevíš jestli se jich na to někdo ptal.
  • Svatopluk Beran  | 28.06.2016 23:30  | Reagovat
    A ještě bych se tak trochu provokativně zeptal, když už ta česká skupinka protestujících měla tvojí fabulací blíž k extrémismu než ti staří Němečtí obyvatelé Jihlavy, kteří svou tolerancí podporovali vzestup Hitlera. Měli jsme zavřít tři miliony Němců do internačních táborů, jak to udělali američané s Japonci v rámci 2SV z důvodu prevence? Možná by pak nebylo poválečných nehumálních odsunů. Němečtí občané ČR by byli izolocí odděleni od fašistů a nemohli napomáhat Hitlerovi rozložit ČR. Hitlerovi by spadl hřebínek a třeba by nebyla ani 2SV. :)
  • Frej  | 29.06.2016 10:03  | Reagovat
    Berane, vy jste fakt nemocný, zapšklý a nenávistný člověk.
  • XXXXX  | 29.06.2016 12:33  | Reagovat
    Narozdíl od tebe není blbej
  • Svatopluk Beran  | 29.06.2016 12:39  | Reagovat
    Úhel pohledu k probíhajícím událostem. Vy jste svým způsobem nahlížení na dění kolem nás typický fundamentalista z omezenou schopností zhodnotit reálně dnešní dění kolem nás. Pokud nejste schopen vstřebat, že může mít někdo jiný pohled než vy, tak je nemocný nenávistný a zapšklý. Určitě by byla zajímavá vaše reakce v totalitním režimu, kdy by jste nebyl nucen držovat demokratickou toleranci. To by jste byl určitě jedním z těch soudruhů píšící s opovržením proti statečnosti paní Horákové.
  • petr klukan  | 29.06.2016 17:14  | Reagovat
    Taky jsem čekal, že se zde objeví diskuzní příspěvky plné osobních útoků. Takže díky za věcné názory. Sváťo, tvá fabulace je skutečně jen fabulací - majetky se nevrací a o to ve Stonařově ani náznakem nešlo. Zajímavý je tvůj názor, že němečtí obyvatelé Jihlavy svou tolerancí podporovali vzestup Hitlera. Někteří určitě ano, ale nelze to paušalizovat - kolektivní vina je ošemetná věc a té bychom se měli vyvarovat. Z tohoto pohledu jsme všichni vinni za komunistický režim, protože jsme jej tolerovali - naopak ještě jej podporovali chozením k volbám a na 1. máje... K tomu Stonařovu bych ještě dodal, že na hřbitově leží i malé děti. Odsun lze pohledem tehdejší doby zcela jistě pochopit, ale neměly bychom přivírat oči, nad způsobem, kterým byl uplatňován. Kdo na pietní akci ve Stonařově byl, slyšel, že se mluvilo jen o smíření a odpuštění z obou stran.
  • Frej  | 29.06.2016 19:21  | Reagovat
    Smíření a odpuštění - to je přesně to, co určitým lidem nic neříká, dokonce jim to snad vadí.....je to o charakteru člověka. Vědomě budou lhát, urážet a rozeštvávat lidi. Hledat viníky svých podělaných životů.
  • XXXXX  | 29.06.2016 21:14  | Reagovat
    Bože Feji seš vážně tak blbej jak to předvádíš nebo je to jen póza.
  • Frej  | 29.06.2016 22:13  | Reagovat
    O té potrefené huse to fakt funguje.... :-)
  • Libor Furbacher  | 29.06.2016 22:55  | Reagovat
    Pane Freji oni rudi jsou strasne pro smireni a odpusteni,ale jenom pro to ,ktere se dostalo jim po sametove revoluci,a ktery si dodnes uzivaji.Paradox je ze jim to vyjednal Havel a i pres to nejni jejich vyvoleny syn. ''Z pohledu tehdejsi doby'',je ponekud nebezpecna fraze.Treba takto;Pan se u piva strasne rozciluje ze jeho dedovi v padesatejch letech komunisti znarodnily vsechny pole mastale ,chlivy a musel jit do JZD.Jenom usedlost mu nechali.Samozrejme ma sympatie vsech posluchacu. Ale ze si deda tu usedlost zabral po nemcich to vubec nikomu nepripadne divne. Kde a kdy ta zlodejna ''pro dobro vsech''dostava legalni podobu pro obycejneho cloveka?
  • VladimírV  | 29.06.2016 23:49  | Reagovat
    Pane Fürbachere, nebýt Hitlera a jeho dobyvačné války, která podstatně změnila životy lidí, tak tady nebyl ani Únor, ani totalita, před kterou jste zřejmě odešel do USA. S tímto faktem by se mohl snad smířit každý.
  • Libor Furbacher  | 30.06.2016 13:41  | Reagovat
    Pane Vladimire ,ja myslel ze tato debata je o tom co se skutecne stalo a je stale aktualni.Je uz sama o sobe komplikovana a nemuzeme se ani tady shodnout i kdyz zname facts.Takze zavedenim ''kdyby ''tematu ji chcete derail. Hitler osobne byl product ideologie socialismu,stejne jako Lenin a Stalin.Tato ideologie bohuzel strasne moc imponuje lidem. Ale bohuzel tim ''v zajmu dobra pro vsechny'' se da ospravedlnit skutecne vsechno. Hitler je mrtev ,Stalin je mrtev ale ideologie je ziva.
  • VladimírV  | 30.06.2016 15:43  | Reagovat
    Pne Fürbachere, rozlišujte prosím Hitlerův národní socialismus s projevy nadřazenosti německé rasy (viz Mein Kampf) a socialismus jako ideologii sociální spravedlnosti. Potom ho nebudete házet do jednoho pytle s Leninem a Stalinem.
  • Libor Furbacher  | 30.06.2016 16:18  | Reagovat
    Ano nadrazenost nemecke rasy,to byla Hitlerova specialita,presne jako Stalinova specialita byla porustovat dobyte staty ruskou rasou.Proste trosicka rozdilu na uplne stejnem zaklade ideologie o socialni spravedlnosti.
  • VladimírV  | 30.06.2016 16:25  | Reagovat
    Pane Fürbachere, slova "dobyté státy" nejsou přesná. Za 2 sv. války šlo o osvobozené státy od fašistických vojsk. Samozřejmě, že zůstala sféra vlivu. Kromě Německa sověti sbalili saky paky a mašírovali domů.
  • Libor Furbacher  | 30.06.2016 17:06  | Reagovat
    Pane Vladimire, ta ''sfera vlivu je neco jineho'',to je ''jenom'' kdyz po druhe valce staly rusove na krku vychodni evrope.Ale ja mluvim o Baltskej statech a dalsich statech dobytych rudou armadou a zaclenenych do sovetskeho svazu,kde nesouhlacici cast byla z casti postrilena a nebo vystehovana na sibir.Mam vam je vsechny jmenovat a nebo je znate?A to vse ve jmenu socialni spravedlnosti a ve jmenu socialismu.
  • VladimírV  | 30.06.2016 17:22  | Reagovat
    Pane Fürbachere, to nemusíte. Velikaja Rus je samozřejmě žalářem národů. Zahrnuje obyvatelstvo různých národností, různé mentality a životních podmínek. To v Americe to bylo jednodušší. Původní obyvatelstvo bylo buď vybito nebo odesláno do rezervací. V čeho jménu? Ono to tak bohužel bývá. Velké mocnosti mají i velké vnitřní problémy a ty se dají nejrychleji řešit silou. Po hříchu, my maličká země ty jejich velké problémy nejenže nevyřešíme, ale měly by nám být i ukradené. Neboli, ráj na zemi bych nehledal ani v Rusku ani v USA.
  • XXXXX  | 30.06.2016 18:59  | Reagovat
    Firbachr poslouchej Frej je buď blbej, nebo prudič. Ty seš blbej a navíc jestě demagog. Jestli jsou nějaká fakta o válce tak třeba počet zavražděnejch židů, nebo estonců, nebo ukrajinců no a nakonec rusů. No a pár dalších. A nezlikvidoval je nikdo jinej než němci, a je mi úplně jedno jestli to byli ti hodní, nebo ti zlí, no teda až na vyhlazovací komanda ty byly z valné části z místních. Můj dědek nikomu usedlost neukradl. Nebyl komunista ani fašista, prostě jen sedlačil. A říkal, že na rozdíl od komančů byli němci hospodáři. A kdo plnil dodávky měl klid. Sice to byl stejnej kolaborant jako já, ale s jiným popravčím za zády. A moc by se mu líbilo, kdyby ho poučoval bezzemek co zdrhl za kopečky. No a nakonec když mu to znárodnili, tak jedinej kdo to doma nesl tragicky byl on, protože všichni ostatní byli rádi, že se té dřiny zbavili Protože než se znárodňovalo, tak se taky plnily dodávky. Jo holt futr je třeba v každým režimu. Ještě by bylo třeba přepočítat mrtvé v rámci vývozu demokracie z ameriky, jen tak pro pořádek. Přes to všechno nemám problém s němci rusy a američany. Mám problém s blby.
  • Libor Furbacher  | 30.06.2016 19:04  | Reagovat
    Pane Vladimire,uz to zase chceme tu discusy poslat na slepou kolej?Tady nemluvime o Velke Rusy a nebo co se stalo indianum v dobe divokeho zapadu. Tady mluvime o socialismu at uz nacialnim v nemecku a nebo komunistickem v Sovetskem svazu.Zalar narodu Velka Rus byla . Ale velke Sovetske Rusko , Sovetsky svaz v tom po prvni svetove valce skvele pokracoval a jeste to vylepsil.Ty cistky a vystehovani ,dobyvani statu zpet ,kdyz vyhlasily samostatnot atd,to bylo v dobe kdy se Hitler ten svuj socialismus teprve ucil.V rusku uz byl v plnem proudu.
  • VladimírV  | 30.06.2016 20:03  | Reagovat
    Pane Fürbachere, máte pravdu. Byla by to nekonečná debata. Jak jsem již zmínil, my problémy velkých zemí nevyřešíme. Cítím se být Čechem a tak to zůstane do konce mého života.
  • berka  | 30.06.2016 21:18  | Reagovat
    Pan šéfredaktor píše : "ale neměly bychom přivírat oči, nad způsobem, kterým byl uplatňován"... my, ženy ? :-) Jinak ovšem 100% souhlas.
  • Svatopluk Beran  | 30.06.2016 23:45  | Reagovat
    Také Petře netuším proč ze mě dělá pan Frej nemocného a nenávistného člověka, jenom proto že mám pohled na svět jinej než on. Asi je to bývalý fundamentání nacista, komunista, nebo příslušník Ku-klux-klanu. Jsem pro toleranci a usmíření. Jinak ani nemůžeme do budoucna existovat. Reagoval jsem ale Petře na tvou fabulaci o - tiše reagijících občanech - a nastavil ji z opačné strany. Nevšiml jsem si ve tvém článku že by měli na svých transparentech - PODPORUJEME VRAŽDĚNÍ DĚTÍ A NĚMECKÝCH OBČANŮ PŘI ODSUNU - proto jsem neporozuměl tomu proč z nich děláš podprahově - doměnkovou fabulací - možné budoucí extremisty. S tou tolerancí Hitlera a jeho fašistického režimu máš pravdu, vyjádřil jsem se nepřesně. Oni ho netolerovali, oni ho ve většině veřejně podporovali. Tvoje odpověď - někteří ano, ale nelze to paušalizovat - je pak opět zavádějící od historické skutečnosti. Většina jihlavských Němců včetně těch v okolních obcích chtěla aby byla Jihlava součástí německé říše a jen - někteří ne -. Proto také byla vesnice Kamenná vyhodnocena jako nejněmečtější obec protektorátu Čechy a Morava, jenž poskytla na jednoho obyvatele největší procentuelní počet svých občanů s německou národností do jednotek Wermachtu a proto byl také nad Hajlosem vystavěn Hitlerem hrádek jako první a možná jediné školící středisko Hitlerjugen v protektorátu Čechy a Morava, vše coby odměna jihlavským Němcům za jejich obětavý rozklad ČSR.
  • Svatopluk Beran  | 30.06.2016 23:59  | Reagovat
    Pane Furbacher k vaší replice - Pane Freji oni rudi jsou strasne pro smireni a odpusteni,ale jenom pro to ,ktere se dostalo jim po sametove revoluci,a ktery si dodnes uzivaji.Paradox je ze jim to vyjednal Havel a i pres to nejni jejich vyvoleny syn. - bych rád podotkl že Havel se Havel až později projevi jako Farizej. Co bylo cílem Čechů v sametové revoluci a proč toho který jim pomohl zbavit se vlády jedné strany a není ho nemusí se dočtete například v knize - REVOLUCE S LIDSKOU TVÁŘÍ - od amerického autora Jamese Krapfla. V originále Revolution with a Human Face: Politics, Culture, and Community in Czechoslovakia, 1989-1982.
  • Svatopluk Beran  | 01.07.2016 00:15  | Reagovat
    Dále bych chtěl upozornit na vaše drobné vědomostní mezery. Na vaši repliku - Hitler osobne byl product ideologie socialismu,stejne jako Lenin a Stalin.Tato ideologie bohuzel strasne moc imponuje lidem. Že Ottova encyklopedie uvádí pro heslo nacismus (národní socialismus), že jde o totalitní ideologii založenou na vypjatém nacionalismu, rasismu, prvcích socialismu, militarismu a antisemitismu. Nacismus nerušil soukromé vlastnictví a byl od začátku podporován německými velkoprůmyslníky. Soukromé firmy měly čerpat velké zisky i z de facto zavedeného otrokářství. S nacismem spolupracovali a sympatizovali také zahraniční multimilionáři, jako například Henry Ford. Mnoho dnešních velmi známých soukromých firem (Siemens, Krupp, AEG, I. G. Farben atd.) získalo svou velkou pozici soukromým podnikáním v nacistickém Německu. Tohle mi na sicialismus kde nikdo kromě státu nesmí nic vlastnit moc nepřipadá, mě se to zdá jako kapitalismus.
  • Svatopluk Beran  | 01.07.2016 01:22  | Reagovat
    Dále pane Furbacher vůbec nemám nic proti vašemu i bolševickému názoru že - Zalar narodu Velka Rus byla. - Jak už je u vás normou neuvádíte že v té samé době kdy ruští Carové kolonizovali a vytvářeli žalář národů, tak vaše nynější domovina byla KATEM NÁRODŮ. Rodiče a prarodiče vaši nynějších zaměstnavatelů z valné části nikoho nežalářovali, oni proti nim vedli rovnou GENOCIDU a pouze výmečně je žalářovali nebo pro ně vytvářeli rezervace v momentálně nepotřebných územích. Dokonce k vůli tomu cíleně vyvraždili za pouhých pět let jedno zvířecí plemeno. Nevím nic o tom že by nějaký ruský car nechal vybít všechny soby aby domorodci neměli co jíst, do čeho se obléct či z čeho stavět stany, za to však je ve vědomí všech jak americká vláda nechala vystřílet všechny bizony z amerických plání. Dokonce rozdávala najatým lovcům z celého světa střelivo zadarmo. Nepopiratelnou skutečností je to, že pak mohla bílá rasa posunout úžasnou rychlostí průmyslovou revoluci na americkém kontinentě a začít budovat váš dnešní blahobyt. Pravdou ale je i to, že bylo nezbytné ještě osvobodit z otroctví dovezené černé dělníky z Afriky a následně je upalovat a lynčovat po ukončení občanské války. Mám dojem že zastavení těchto excesů bylo možné až zákonem Civil Right Act z roku 1964. Rasistická organizace, která za těmito činy převážně stála a stojí nebyla dodnes zrušena a je legální formou svobody amerických občanů. Dále bych podotkl že nejste žalářem národů, ale žalářem občanů. Vaše zem má totiž největší procentuelní počet žalářovaných občanů na vlastní počet obyvatel, v porovnání s celým vyspělým světem. Zajímavým pardoxem je že procentuelně větší kriminalita je mezi rodilými američany, než mezi přistěhovalci. Ozbrojená veřejnost je totiž podle vaší ideologie - ZÁRUKOU DEMOKRACIE - . Pak ale jak žijete tak také umíráte a já nerozumím tomu, proč se vždycky tak divíte, když vám tam nějakému magorovi prdne ,,z něšťastné lásky,, v kouli. Špatné u nás je, že už ji i poslankyně z ODS Černochová prosazuje v poslanecké sněmovně podobné hlouposti.
  • XXXXX  | 01.07.2016 18:39  | Reagovat
    Berane Berane. Ty seš beran.
  • VladimírV  | 14.11.2016 21:33  | Reagovat
    Zajímalo mne, v jakém stavu bylo místo zemřelých Němců ve Stonařově o "dušičkách". Sláva, přece si někdo vzpomněl. Na hrobovém místě byla jedna jediná svíčka.

Přidat Komentář Vrátit se nahoru