Marek Hovorka
Vystudoval Katedru dokumentární tvorby pražské FAMU, je ředitelem Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Jihlava, od listopadu 2010 jihlavským zastupitelem.
Mít co říct
Marek Hovorka | 13.09.2010 00:19Těch čtrnáct let od prvního festivalu je přechodem z analogového do digitálního času. Koncem devadesátých let lidé téměř neměli mobily, nepoužívali internet, neznali webové stránky a emailové schránky. Tištěné festivalové katalogy byly pro nás jediným zdrojem informací. Prvních pár ročníků jsme zvládli se starším černým faxem ze zastavárny. Každé oslovení či žádost o film bylo třeba odeslat. I několik minut uběhlo, než dvoustránkové psaní prošlo s tichým bzučením do tisíce kilometrů vzdálené kanceláře. Dopis byl hmatatelný. A stejně tak i odpověd. Zatímco se tiskla a vysouvala řádek po řádku, odezírali jsme z prvních vět výsledek. Od té doby poznám přijetí či nepřijetí pozvání z první věty. Takto k nám prošla faxem kresba a báseň od Jonase Mekase, „nemůžu s vámi být, ale připíjím vám červeným vínem“, jindy pozdrav od Vojtěcha Jasného s přáním, v jakém pokoji by chtěl spát. Filmy jsme sledovali na videokazetách, každá z nich v těžkém zavíratelném obalu. Předávali jsme si je v banánových krabicích, do jedné se jich vešlo tak čtyřicet, nejvýš padesát. Přicházely ze všech kontinentů, v obálkách s barevnými známkami ze vzdálených krajů, které jsme vystřihovali pro mou babičku. Místo kurýrních služeb jsme filmové kopie pro jihlavské projekce dováželi a odváželi vypůjčenými auty. A poznali tak velké i malé produkční společnosti ve Vídni či Paříži, distribuční firmy i různě naladěné festivalové kinosály. Legendární britský režisér Richard Leacock se v Jihlavě už v roce 2000 ukázal být prorokem digitální revoluce. S malou kamerou v ruce vykřikoval, že kamera je jako pero a jednou s ní bude moci film natáčet každý. A bude záležet jen na tom, co chce a umí říct. A to platí v časech analogových i digitálních. I když už denně dostáváme a rozesíláme stovky emailů, filmy sledujeme na dévédéčkách či internetových stránkách a potřebné informace vygooglujeme během několika desítek vteřin. (Napsáno pro podzimní číslo Revolver Revue, kde bude rubrika Dokumentaristé věnována jihlavskému festivalu.)